REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są fundusze na badania i rozwój technologii w przedsiębiorstwach

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Fundusze na badania i rozwój technologii w przedsiębiorstwach
Fundusze na badania i rozwój technologii w przedsiębiorstwach

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój firmy dzięki badaniom przemysłowym i pracom rozwojowym? To nie mrzonki. Dzięki funduszom unijnym istnieje możliwość otrzymania pomocy finansowej na stworzenie prototypu a następnie jego wdrożenie w naszym przedsiębiorstwie.

W październiku odbędzie się kolejny, czwarty nabór wniosków o dofinansowanie do działania 1.4. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Z doświadczeń z poprzednich naborów wiemy, że cieszyły się one dużą popularnością wśród przedsiębiorców i zazwyczaj były zakończane przed terminem podanym w ogłoszeniu. Dlatego nie warto zwlekać ze złożeniem wniosków o dofinansowanie do ostatniej chwili, ale już dzisiaj rozpocząć przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.

REKLAMA

Nabór prowadzony będzie w okresie od 1 do 29 października 2010 roku. Wnioski o dofinansowanie można składać w formie elektronicznej lub papierowej. 

Organizatorem konkursu, podobnie jak podczas poprzednich naborów, jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na dofinansowanie projektów badawczych, które zostaną wybrane do dofinansowania przeznaczono ponad 364 mln PLN. Kwota ta dotyczy wyłącznie części badawczej projektu, którą kończy opracowanie prototypu. Wdrożenie efektów prac badawczych i ich komercjalizacja następuje w drugim etapie tzn. w ramach działania 4.1. POIG.

Przeczytaj także: Szansa na międzynarodową promocję dzięki unijnym funduszom

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

Konkurs skierowany jest do przedsiębiorców prowadzących działalność i mających siedzibę, a w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi – miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawcy oraz projekty muszą spełnić kryteria obowiązujące dla działania 1.4 POIG, zatwierdzone przez Komitet Monitorujący POIG, zawarte w Szczegółowym opisie priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w Załączniku 4.6 Kryteria wyboru finansowanych operacji oraz w ogłoszeniu o konkursie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o dofinansowanie unijne w ramach działania 1.4. nie muszą posiadać w swojej strukturze organizacyjnej wyodrębnionej komórki badawczo-rozwojowej.

Na jakie projekty można otrzymać dofinansowanie?

REKLAMA

Dofinansowaniu w ramach działania 1.4. POIG podlegają projekty celowe obejmujące badania przemysłowe lub prace rozwojowe. Spektrum obszarów w ramach, których mogą być realizowane projekty badawcze i rozwojowe jest bardzo szerokie. Podczas poprzednich naborów o wsparcie swoich pomysłów rywalizowały zarówno firmy z sektora farmaceutycznego, informatycznego czy budowlanego jak również energetycznego. 

Wyłonione w ramach naboru projekty mogą dotyczyć zarówno badań nad innowacyjnym lekiem przeciwpadaczkowym, tworzenia algorytmów komputerowych jak również budowy mostów. Przedmiot projektu jest uzależniony od profilu działalności danego przedsiębiorstwa oraz kierunku w którym ma się ono rozwijać.

W jakiej wysokości dofinansowanie?

Intensywność wsparcia jest uzależniona od statusu wnioskodawcy, tzn. czy ubiegający się o przyznanie dotacji przedsiębiorca należy do grupy mikro-, małych, średnich czy dużych przedsiębiorstw. W zależności od tego wysokość unijnej dotacji może wynieść:

  • dla mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy - 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku badań przemysłowych oraz 45% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku prac rozwojowych,
  • dla średniego przedsiębiorcy – 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku badań przemysłowych oraz 35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku prac rozwojowych,
  • dla przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca - 50% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku badań przemysłowych oraz 25% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w przypadku prac rozwojowych.

W przypadku przedsiębiorców realizujących projekty zlokalizowane w województwie łódzkim, mazowieckim, lubelskim, podlaskim, warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim lub podkarpackim, wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w części badawczej projektu musi wynieść co najmniej 400 tysięcy złotych. Dla pozostałych przedsiębiorców nie określono minimalnej wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Jeżeli jesteśmy małym przedsiębiorstwem tzn. takim, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników oraz którego roczny obrót wynosi poniżej 10 milionów EUR i realizujemy projekt polegający na wykorzystaniu prac rozwojowych to maksymalna wysokość dotacji, o którą możemy się ubiegać w projekcie wynosi do 45% wydatków kwalifikowanych. Oznacza to, że pozostała część wydatków jesteśmy zobowiązani pokryć ze środków własnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA