REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kwalifikować zakup środków transportu w projektach lubelskich przedsiębiorców – część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Zakup środków transportu w projektach lubelskich przedsiębiorców
Zakup środków transportu w projektach lubelskich przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Na potrzeby realizacji projektu inwestycyjnego może zaistnieć konieczność zakupu samochodu ciężarowego. Czy w związku z tym koszty zakupu takiego pojazdu mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowany i zostać zwrócone ze środków unijnych? A jeśli tak to na jakich zasadach? Czy dotyczą one również pojazdów używanych? Na te jak i pozostałe pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Lubelscy przedsiębiorcy mogą ubiegać się o unijną dotację w ramach I i II osi priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Lubelskiego. W ramach programu wspierane są rożne przedsięwzięcia inwestycyjne związane m.in. z rozwojem i modernizacją przedsiębiorstw, prowadzeniem działalności turystycznej, dostosowaniem do wymogów ochrony środowiska jak również z zakresu badań i doradztwa. Na potrzeby realizacji projektu może pojawić się konieczność zakupu środka transportu. W świetle obowiązujących zasad koszt zakupu środka transportu może zostać uznany za wydatek kwalifikowany, ale po spełnieniu przez wnioskodawcę określonych warunków.

REKLAMA

Każdy wydatek, aby mógł być uznany za kwalifikowalny, musi być niezbędny dla realizacji celów projektu. Innymi słowy to wydatek, bez którego projekt nie mógłby zostać zrealizowany.

Zakup nowego środka transportu

Po pierwsze, koszt zakupu środka transportu może zostać uznany za kwalifikowany tylko w przypadku gdy przedmiotem działalności gospodarczej nie jest świadczenie usług transportowych. Jest to zasada obowiązująca wszystkich wnioskodawców, którzy zamierzają realizować projekty w ramach programu regionalnego i planują w ramach projektu zakupić środek transportu.
Po drugie, w przypadku zakupu środka transportu przez podmiot nie wykonujący działalności w zakresie usług transportowych, wydatki na zakup środka transportu mogą być kwalifikowane jedynie w wypadku gdy środek transportu wpisuje się w rodzaje Klasyfikacji Środków Trwałych.

Przeczytaj także: Jak prawidłowo rozliczyć używanie prywatnego samochodu osobowego

REKLAMA

Rodzaje Klasyfikacji Środków Trwałych i warunki ich kwalifikowalności z punktu widzenia realizacji projektów zostały określone w „Wytycznych dla Wnioskodawców w ramach I i II Osi Priorytetowej RPO WL 2007-2013”. Dokument ten dostępny jest na stronie internetowej Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, pod adresem: http://www.lawp.lubelskie.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pojazdów mechanicznych kwalifikowany jest zakup pojazdów samochodowych przystosowanych konstrukcyjnie do przewozu ładunków tj. zarówno samochody ciężarowe uniwersalne, jak i samochody ciężarowe o nadwoziach specjalizowanych (pojazdy samochodowe przystosowane konstrukcyjnie do przewozu jedynie określonych rodzajów ładunków), z zastrzeżeniem, że kwalifikowany jest jedynie zakup pojazdów o minimalnej ładowności 5 ton.

Polecamy serwis Samochód w firmie

To o czym musimy jeszcze pamiętać, to to, że zakup środka transportu nie jest wydatkiem kwalifikowanym w ramach Działania 1.6. „Badania i nowoczesne technologie w strategicznych dla regionu dziedzinach” oraz w ramach Działania 1.7. „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw przez doradztwo".

Zasady kwalifikowania używanych środków transportu zostały przedstawione w II części artykułu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA