REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Debiut na NewConnect a unijne fundusze - wskazówki

Debiut na NewConnect a dotacje z UE
Debiut na NewConnect a dotacje z UE

REKLAMA

REKLAMA

30 sierpnia 2007 roku, powstał pierwszy w Polsce, zorganizowany i prowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., rynek alternatywny zwany NewConnect. Debiut firmy na NewConnect i znaczne pokrycie kosztów z tym związane, może pokryć unijna dotacja. W jaki sposób?

Dla kogo NewConnect

REKLAMA

Dziś NewConnect w świadomości wielu inwestorów oraz przedstawicieli spółek stanowi nadal swoistą nowość, należy jednak zauważyć, że w Europie alternatywne systemy obrotu już na stałe zagościły w świadomości uczestników rynku kapitałowego czego dowodem są prężnie działające rynki: AIM w Londynie, MAC w Mediolanie, Entry Standard we Frankfurcie, czy First North w ramach skandynawskiej grupy giełd OMX.

REKLAMA

NewConnect w zamierzeniach organizatorów konstruowany był dla młodych, rozwijających się firm, działających zwłaszcza w obszarze nowych technologii. Polski alternatywny system obrotu powstał z myślą o dynamicznych firmach z wysoce innowacyjnych sektorów gospodarki, jednak praktyka pokazuje, że znajdują na nim miejsce przedsiębiorstwa z każdej branży. Tym samym NewConnect stanowi szansę dla wszystkich przedsiębiorstw na szybszy rozwój uwieńczony przyjęciem do grona dużych i wartościowych polskich spółek kapitałowych oraz możliwość otrzymania znacznego zastrzyku finansowego poprzez emisję nowych akcji przy wykorzystaniu szeroko stosowanej obecnie procedury oferty prywatnej, bez konieczności zaciągania zobowiązań wiążących się z koniecznością spłaty otrzymanego kapitału.

NewConnect dedykowany jest także dla spółek, które ze względu na swoją wielkość, zbyt małą wiarygodność kredytową lub krótką historię działalności nie są w stanie efektywnie pozyskiwać kapitału na finansowanie swoich przedsięwzięć. Głównymi zaletami nowego rynku są prostsze warunki wprowadzenia spółki do obrotu, minimalne wymogi informacyjne a co za tym idzie – łatwiejsze pozyskanie kapitału.

Unijne dotacje

REKLAMA

Czy istnieje jednak jakakolwiek możliwość aby początkowe koszty pozyskania kapitału oraz debiutu na nowym rynku, które często stanowią istotną barierę wejścia dla niewielkich firm, stały się jeszcze niższe, a proces wprowadzenia na rynek alternatywny znacznie tańszy?Tak. Taką możliwość stwarza dotacja unijna.

Debiut na rynku NewConnect oraz pozyskanie kapitału na innowacyjną działalność wpisuje się w ramy trzeciej osi priorytetowej „Kapitał dla innowacji” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który umożliwia dostęp do unijnych źródeł finansowania dla innowacyjnych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Jak stworzyć serwis internetowy dzięki unijnej dotacji?

Działanie 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP” Poddziałanie 3.3.2 „Wsparcie dla MSP” bezpośrednio koresponduje z celami przedsiębiorstw jakimi są debiut na rynku NewConnect oraz aktywizacja inwestorów poprzez tworzenie dogodnych warunków do inwestowania w spółki poszukujące zewnętrznych źródeł finansowania. Dotacja unijna z Poddziałania 3.3.2 przeznaczona jest na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz, niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym, a zatem może zostać wykorzystana do refundacji kosztów poniesionych na sporządzenie dokumentu informacyjnego, prospektu emisyjnego, memorandum ofertowego, prezentacji inwestorskiej, dokumentu due diligence, biznes planu, struktury emisji, opinii biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego lub innych dokumentów związanych z procesem pozyskania finansowania i debiutu na rynku alternatywnym.

Skorzystać z dotacji może mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca prowadzący działalność i mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: serwis Umowy w firmie

Poziom dofinansowania (intensywność wsparcia) na zakup usług doradczych nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych faktycznie poniesionych na sporządzenie dokumentacji i analiz potrzebnych do zrealizowania oferty i pozyskania inwestorów zewnętrznych. Kwota udzielonego wsparcia dla mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy na zakup usług doradczych nie może być wyższa niż 2.000.000 EUR na jeden projekt.

Z praktycznego punktu widzenia koszt debiutu emitenta na rynku NewConnect oscyluje wokół kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych w zależności od spółki i wielkości oferty. Budżet działania wynosi aż 50.000.000 euro, a kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w bieżącym roku wynosi 20.624.500 zł. Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania środków przewidzianych na dofinansowanie projektów na 2010 rok i jednocześnie nie dłużej niż do 30 grudnia 2010 r. (PARP może jednak zamknąć nabór wniosków wcześniej, jeżeli łączna kwota dofinansowania w ramach złożonych wniosków osiągnie 130% alokacji przewidzianej na dany rok).

Istotnym elementem o którym warto pamiętać jest fakt, iż wniosek o dofinansowanie nie może zostać złożony po dacie rozpoczęcia procesu (np. podpisania umowy z doradcą) oraz później niż w terminie zakończenia naboru wniosków.

Aby proces debiutu przedsiębiorstwa na rynek NewConnect przebiegał sprawnie, efektywnie i możliwie optymalnie kosztowo rekomendowane jest skontaktowanie się z doradcą finansowym, który pomoże przygotować i usystematyzować cały proces wprowadzania spółki na rynek alternatywny oraz przygotuje harmonogram i zaplanuje przebieg oferty i pozyskanie kapitału.

Piotr Wiśniewski Wiceprezes Zarządu Makler Papierów Wartościowych http://prometeia.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA