REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Debiut na NewConnect a unijne fundusze - wskazówki

Debiut na NewConnect a dotacje z UE
Debiut na NewConnect a dotacje z UE

REKLAMA

REKLAMA

30 sierpnia 2007 roku, powstał pierwszy w Polsce, zorganizowany i prowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., rynek alternatywny zwany NewConnect. Debiut firmy na NewConnect i znaczne pokrycie kosztów z tym związane, może pokryć unijna dotacja. W jaki sposób?

Dla kogo NewConnect

REKLAMA

Dziś NewConnect w świadomości wielu inwestorów oraz przedstawicieli spółek stanowi nadal swoistą nowość, należy jednak zauważyć, że w Europie alternatywne systemy obrotu już na stałe zagościły w świadomości uczestników rynku kapitałowego czego dowodem są prężnie działające rynki: AIM w Londynie, MAC w Mediolanie, Entry Standard we Frankfurcie, czy First North w ramach skandynawskiej grupy giełd OMX.

REKLAMA

NewConnect w zamierzeniach organizatorów konstruowany był dla młodych, rozwijających się firm, działających zwłaszcza w obszarze nowych technologii. Polski alternatywny system obrotu powstał z myślą o dynamicznych firmach z wysoce innowacyjnych sektorów gospodarki, jednak praktyka pokazuje, że znajdują na nim miejsce przedsiębiorstwa z każdej branży. Tym samym NewConnect stanowi szansę dla wszystkich przedsiębiorstw na szybszy rozwój uwieńczony przyjęciem do grona dużych i wartościowych polskich spółek kapitałowych oraz możliwość otrzymania znacznego zastrzyku finansowego poprzez emisję nowych akcji przy wykorzystaniu szeroko stosowanej obecnie procedury oferty prywatnej, bez konieczności zaciągania zobowiązań wiążących się z koniecznością spłaty otrzymanego kapitału.

NewConnect dedykowany jest także dla spółek, które ze względu na swoją wielkość, zbyt małą wiarygodność kredytową lub krótką historię działalności nie są w stanie efektywnie pozyskiwać kapitału na finansowanie swoich przedsięwzięć. Głównymi zaletami nowego rynku są prostsze warunki wprowadzenia spółki do obrotu, minimalne wymogi informacyjne a co za tym idzie – łatwiejsze pozyskanie kapitału.

Unijne dotacje

REKLAMA

Czy istnieje jednak jakakolwiek możliwość aby początkowe koszty pozyskania kapitału oraz debiutu na nowym rynku, które często stanowią istotną barierę wejścia dla niewielkich firm, stały się jeszcze niższe, a proces wprowadzenia na rynek alternatywny znacznie tańszy?Tak. Taką możliwość stwarza dotacja unijna.

Debiut na rynku NewConnect oraz pozyskanie kapitału na innowacyjną działalność wpisuje się w ramy trzeciej osi priorytetowej „Kapitał dla innowacji” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który umożliwia dostęp do unijnych źródeł finansowania dla innowacyjnych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Jak stworzyć serwis internetowy dzięki unijnej dotacji?

Działanie 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP” Poddziałanie 3.3.2 „Wsparcie dla MSP” bezpośrednio koresponduje z celami przedsiębiorstw jakimi są debiut na rynku NewConnect oraz aktywizacja inwestorów poprzez tworzenie dogodnych warunków do inwestowania w spółki poszukujące zewnętrznych źródeł finansowania. Dotacja unijna z Poddziałania 3.3.2 przeznaczona jest na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz, niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym, a zatem może zostać wykorzystana do refundacji kosztów poniesionych na sporządzenie dokumentu informacyjnego, prospektu emisyjnego, memorandum ofertowego, prezentacji inwestorskiej, dokumentu due diligence, biznes planu, struktury emisji, opinii biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego lub innych dokumentów związanych z procesem pozyskania finansowania i debiutu na rynku alternatywnym.

Skorzystać z dotacji może mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca prowadzący działalność i mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: serwis Umowy w firmie

Poziom dofinansowania (intensywność wsparcia) na zakup usług doradczych nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych faktycznie poniesionych na sporządzenie dokumentacji i analiz potrzebnych do zrealizowania oferty i pozyskania inwestorów zewnętrznych. Kwota udzielonego wsparcia dla mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy na zakup usług doradczych nie może być wyższa niż 2.000.000 EUR na jeden projekt.

Z praktycznego punktu widzenia koszt debiutu emitenta na rynku NewConnect oscyluje wokół kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych w zależności od spółki i wielkości oferty. Budżet działania wynosi aż 50.000.000 euro, a kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w bieżącym roku wynosi 20.624.500 zł. Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania środków przewidzianych na dofinansowanie projektów na 2010 rok i jednocześnie nie dłużej niż do 30 grudnia 2010 r. (PARP może jednak zamknąć nabór wniosków wcześniej, jeżeli łączna kwota dofinansowania w ramach złożonych wniosków osiągnie 130% alokacji przewidzianej na dany rok).

Istotnym elementem o którym warto pamiętać jest fakt, iż wniosek o dofinansowanie nie może zostać złożony po dacie rozpoczęcia procesu (np. podpisania umowy z doradcą) oraz później niż w terminie zakończenia naboru wniosków.

Aby proces debiutu przedsiębiorstwa na rynek NewConnect przebiegał sprawnie, efektywnie i możliwie optymalnie kosztowo rekomendowane jest skontaktowanie się z doradcą finansowym, który pomoże przygotować i usystematyzować cały proces wprowadzania spółki na rynek alternatywny oraz przygotuje harmonogram i zaplanuje przebieg oferty i pozyskanie kapitału.

Piotr Wiśniewski Wiceprezes Zarządu Makler Papierów Wartościowych http://prometeia.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA