REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Debiut na NewConnect a unijne fundusze - wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Debiut na NewConnect a dotacje z UE
Debiut na NewConnect a dotacje z UE

REKLAMA

REKLAMA

30 sierpnia 2007 roku, powstał pierwszy w Polsce, zorganizowany i prowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., rynek alternatywny zwany NewConnect. Debiut firmy na NewConnect i znaczne pokrycie kosztów z tym związane, może pokryć unijna dotacja. W jaki sposób?

Dla kogo NewConnect

REKLAMA

Dziś NewConnect w świadomości wielu inwestorów oraz przedstawicieli spółek stanowi nadal swoistą nowość, należy jednak zauważyć, że w Europie alternatywne systemy obrotu już na stałe zagościły w świadomości uczestników rynku kapitałowego czego dowodem są prężnie działające rynki: AIM w Londynie, MAC w Mediolanie, Entry Standard we Frankfurcie, czy First North w ramach skandynawskiej grupy giełd OMX.

REKLAMA

NewConnect w zamierzeniach organizatorów konstruowany był dla młodych, rozwijających się firm, działających zwłaszcza w obszarze nowych technologii. Polski alternatywny system obrotu powstał z myślą o dynamicznych firmach z wysoce innowacyjnych sektorów gospodarki, jednak praktyka pokazuje, że znajdują na nim miejsce przedsiębiorstwa z każdej branży. Tym samym NewConnect stanowi szansę dla wszystkich przedsiębiorstw na szybszy rozwój uwieńczony przyjęciem do grona dużych i wartościowych polskich spółek kapitałowych oraz możliwość otrzymania znacznego zastrzyku finansowego poprzez emisję nowych akcji przy wykorzystaniu szeroko stosowanej obecnie procedury oferty prywatnej, bez konieczności zaciągania zobowiązań wiążących się z koniecznością spłaty otrzymanego kapitału.

NewConnect dedykowany jest także dla spółek, które ze względu na swoją wielkość, zbyt małą wiarygodność kredytową lub krótką historię działalności nie są w stanie efektywnie pozyskiwać kapitału na finansowanie swoich przedsięwzięć. Głównymi zaletami nowego rynku są prostsze warunki wprowadzenia spółki do obrotu, minimalne wymogi informacyjne a co za tym idzie – łatwiejsze pozyskanie kapitału.

Unijne dotacje

REKLAMA

Czy istnieje jednak jakakolwiek możliwość aby początkowe koszty pozyskania kapitału oraz debiutu na nowym rynku, które często stanowią istotną barierę wejścia dla niewielkich firm, stały się jeszcze niższe, a proces wprowadzenia na rynek alternatywny znacznie tańszy?Tak. Taką możliwość stwarza dotacja unijna.

Debiut na rynku NewConnect oraz pozyskanie kapitału na innowacyjną działalność wpisuje się w ramy trzeciej osi priorytetowej „Kapitał dla innowacji” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który umożliwia dostęp do unijnych źródeł finansowania dla innowacyjnych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Jak stworzyć serwis internetowy dzięki unijnej dotacji?

Działanie 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP” Poddziałanie 3.3.2 „Wsparcie dla MSP” bezpośrednio koresponduje z celami przedsiębiorstw jakimi są debiut na rynku NewConnect oraz aktywizacja inwestorów poprzez tworzenie dogodnych warunków do inwestowania w spółki poszukujące zewnętrznych źródeł finansowania. Dotacja unijna z Poddziałania 3.3.2 przeznaczona jest na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz, niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym, a zatem może zostać wykorzystana do refundacji kosztów poniesionych na sporządzenie dokumentu informacyjnego, prospektu emisyjnego, memorandum ofertowego, prezentacji inwestorskiej, dokumentu due diligence, biznes planu, struktury emisji, opinii biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego lub innych dokumentów związanych z procesem pozyskania finansowania i debiutu na rynku alternatywnym.

Skorzystać z dotacji może mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca prowadzący działalność i mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: serwis Umowy w firmie

Poziom dofinansowania (intensywność wsparcia) na zakup usług doradczych nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych faktycznie poniesionych na sporządzenie dokumentacji i analiz potrzebnych do zrealizowania oferty i pozyskania inwestorów zewnętrznych. Kwota udzielonego wsparcia dla mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy na zakup usług doradczych nie może być wyższa niż 2.000.000 EUR na jeden projekt.

Z praktycznego punktu widzenia koszt debiutu emitenta na rynku NewConnect oscyluje wokół kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych w zależności od spółki i wielkości oferty. Budżet działania wynosi aż 50.000.000 euro, a kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w bieżącym roku wynosi 20.624.500 zł. Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania środków przewidzianych na dofinansowanie projektów na 2010 rok i jednocześnie nie dłużej niż do 30 grudnia 2010 r. (PARP może jednak zamknąć nabór wniosków wcześniej, jeżeli łączna kwota dofinansowania w ramach złożonych wniosków osiągnie 130% alokacji przewidzianej na dany rok).

Istotnym elementem o którym warto pamiętać jest fakt, iż wniosek o dofinansowanie nie może zostać złożony po dacie rozpoczęcia procesu (np. podpisania umowy z doradcą) oraz później niż w terminie zakończenia naboru wniosków.

Aby proces debiutu przedsiębiorstwa na rynek NewConnect przebiegał sprawnie, efektywnie i możliwie optymalnie kosztowo rekomendowane jest skontaktowanie się z doradcą finansowym, który pomoże przygotować i usystematyzować cały proces wprowadzania spółki na rynek alternatywny oraz przygotuje harmonogram i zaplanuje przebieg oferty i pozyskanie kapitału.

Piotr Wiśniewski Wiceprezes Zarządu Makler Papierów Wartościowych http://prometeia.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA