REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własny biznes w Szwajcarii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie biznesu w Szwajcarii musi być właśnie jak w szwajcarskim zegarku – precyzyjne, poukładane i przede wszystkim punktualne. Nie ma tu miejsca na improwizację, a tak ceniona w innych krajach „elastyczność”, w Szwajcarii wcale nie jest cnotą.

REKLAMA

Reputacja, jaką na świecie ma Szwajcaria w dziedzinie biznesu, dotyczy tak wielu dziedzin, że można by obdarować ją co najmniej kilka państw. Produkcja zegarków, serów, czekolady - to tylko kilka specjalności, których zazdrości im cały świat. Szwajcarzy wyspecjalizowali się również w innych dziedzinach, m.in. chemii przemysłowej i farmaceutycznej, metalurgii, budowie maszyn, inżynierii, zegarmistrzostwie, usługach ubezpieczeniowych i turystycznych, o bankowości nie wspominając. To sprawia, że Szwajcaria jest krajem, do którego dobijają się przedsiębiorcy z całego świata. Czy w tym gronie są polskie firmy? Ponad 2,2 mld euro obrotów (według danych za 2008 r.) udowadnia, że nasze towary znajdują nabywców na tym ekskluzywnym rynku. Coraz większą wartość i udział w eksporcie mają wyroby przetworzone i zaawansowane technicznie. W dużej mierze jest to efektem inwestycji zagranicznych w polskim przemyśle.

REKLAMA

Według danych Ministerstwa Gospodarki największą dynamikę wzrostu w 2008 r. odnotowały m.in.: maszyny, aparaty, elektronika oraz pojazdy, tekstylia, ubrania, obuwie. W imporcie do Polski w 2008 r. szybko rósł przywóz towarów (produkty rolne i leśne, wyroby chemiczne, m.in.: farmaceutyki, pojazdy, nośniki energii i tekstylia).

Szwajcarzy chętnie w Polsce inwestują. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji przekroczyła 3 mld euro (wg danych NBP na koniec 2007 r.). Najwięksi inwestorzy to m.in.: Campagnie Financiere Michelin (produkcja opon samochodowych), Krono-Holding (płyty wiórowe, przetwórstwo), Nestle (przetwórstwo spożywcze, napoje), Winterthur (ubezpieczenia), Kraft Jacobs Suchard (artykuły spożywcze), Novartis AG (dystrybucja, chemia i lekarstwa).

Z kolei polskie inwestycje w Szwajcarii wynosiły w 2007 r. 684,6 mln euro. Na ten wynik zapracowały m.in.: Bioton, Abplanalp Engineering i ADB Group.

Sztywno jak na szwajcarskim spotkaniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spotkania ze szwajcarskimi kontrahentami powinny być uzgadniane dużo wcześniej, tak aby zostało odpowiednio dużo czasu na przygotowania. Biznes bowiem kręci się tu jak zegarku - precyzyjnie i punktualnie. Nawet pięciominutowe spóźnienie może być odebrane jako brak profesjonalizmu albo - co gorsza - szacunku dla partnera.

To kraj, w którym docenia się i oczekuje profesjonalizmu oraz kompetencji. Zatem należy być przygotowanym na najbardziej szczegółowe pytania dotyczące oferty. Nie oznacza to, że trzeba być omnibusem. Szwajcarzy nie będą oczekiwać kompetencji w każdej dziedzinie, jednak w swojej „działce” trzeba błyszczeć wiedzą. Braki w przygotowaniu do rozmowy bardzo szybko wyjdą w trakcie spotkania i nawet mistrzowie biznesowej improwizacji niewiele wskórają, jeśli partner zauważy luki. Elastyczność nie jest tu cnotą.

Spotkania mogą sprawiać wrażenie sztywnych. Odbywają się według ustalonego wcześniej porządku. Nie ma miejsca na humor, okazywanie emocji - liczą się fakty i kompetencje.

Struktura biznesowa jest tu mniej zhierarchizowana niż np. w Niemczech, czy Francji. Co prawda decyzje są podejmowane na najwyższym szczeblu, ale tamtejszy biznes charakteryzuje się dużym stopniem egalitarności. Szwajcarscy menedżerowie nie obnoszą się ze swoimi funkcjami, dlatego chwalenie się stanowiskiem nie będzie mile widziane.

Negocjacje biznesowe mogą się przeciągać z powodu zamiłowania Szwajcarów do osiągania konsensusu we własnym gronie. Nie należy przyspieszać tego procesu czy stosować agresywnych technik negocjacji. Wynik będzie odwrotny do zamierzonego.

Polscy przedsiębiorcy powinni pamiętać o zamiłowaniu partnerów z kraju bankierów do bezpieczeństwa i niechęci w podejmowaniu ryzyka. Nieprzypadkowo jest krajem, w którym wydaje się mnóstwo pieniędzy na ubezpieczenia. Szwajcarzy nie lubią zmian, a jeśli są konieczne, to tylko powolne i dobrze uzasadnione.

W trakcie rozmów najlepiej być spokojnym i opanowanym. Nie należy próbować przełamywać lodów za pomocą dowcipów czy rozmów na tematy prywatne. Sfera biznesu i życia prywatnego jest w Szwajcarii wyraźnie oddzielona.

Szwajcar broni swego

Szwajcaria chociaż mocno powiązana gospodarczo z krajami Unii europejskiej, ale nie będąca jej członkiem, czasem korzysta ze swojego prawa do niezależności - co może utrudniać prowadzenie biznesu. „Popularność sił politycznych o tendencjach populistycznych powoduje, że hamowane są niekiedy daleko idące propozycje mające na celu poszerzenie otwartości miejscowego rynku dla zagranicznych towarów czy usług” - czytamy na stronach Ministerstwa Gospodarki. Pojawić się mogą także inne problemy. Szwajcarzy są dość nieufni w odniesieniu do kontaktów gospodarczych z partnerami z dawnego bloku wschodniego. „Przy wysokiej konkurencji na rynku szwajcarskim ze strony krajów UE oraz niewysokim jeszcze zaufaniu do dostawców polskich, szansą na najbliższe lata pozostaje koncentracja na eksporcie produktów niszowych, przy wzmożonej promocji tradycyjnego eksportu mebli, wyrobów metalowych i artykułów rolno-spożywczych” - radzą eksperci MG.

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA