REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie biznesu w Szwajcarii musi być właśnie jak w szwajcarskim zegarku – precyzyjne, poukładane i przede wszystkim punktualne. Nie ma tu miejsca na improwizację, a tak ceniona w innych krajach „elastyczność”, w Szwajcarii wcale nie jest cnotą.

Reputacja, jaką na świecie ma Szwajcaria w dziedzinie biznesu, dotyczy tak wielu dziedzin, że można by obdarować ją co najmniej kilka państw. Produkcja zegarków, serów, czekolady - to tylko kilka specjalności, których zazdrości im cały świat. Szwajcarzy wyspecjalizowali się również w innych dziedzinach, m.in. chemii przemysłowej i farmaceutycznej, metalurgii, budowie maszyn, inżynierii, zegarmistrzostwie, usługach ubezpieczeniowych i turystycznych, o bankowości nie wspominając. To sprawia, że Szwajcaria jest krajem, do którego dobijają się przedsiębiorcy z całego świata. Czy w tym gronie są polskie firmy? Ponad 2,2 mld euro obrotów (według danych za 2008 r.) udowadnia, że nasze towary znajdują nabywców na tym ekskluzywnym rynku. Coraz większą wartość i udział w eksporcie mają wyroby przetworzone i zaawansowane technicznie. W dużej mierze jest to efektem inwestycji zagranicznych w polskim przemyśle.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Ministerstwa Gospodarki największą dynamikę wzrostu w 2008 r. odnotowały m.in.: maszyny, aparaty, elektronika oraz pojazdy, tekstylia, ubrania, obuwie. W imporcie do Polski w 2008 r. szybko rósł przywóz towarów (produkty rolne i leśne, wyroby chemiczne, m.in.: farmaceutyki, pojazdy, nośniki energii i tekstylia).

Szwajcarzy chętnie w Polsce inwestują. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji przekroczyła 3 mld euro (wg danych NBP na koniec 2007 r.). Najwięksi inwestorzy to m.in.: Campagnie Financiere Michelin (produkcja opon samochodowych), Krono-Holding (płyty wiórowe, przetwórstwo), Nestle (przetwórstwo spożywcze, napoje), Winterthur (ubezpieczenia), Kraft Jacobs Suchard (artykuły spożywcze), Novartis AG (dystrybucja, chemia i lekarstwa).

Z kolei polskie inwestycje w Szwajcarii wynosiły w 2007 r. 684,6 mln euro. Na ten wynik zapracowały m.in.: Bioton, Abplanalp Engineering i ADB Group.

REKLAMA

Sztywno jak na szwajcarskim spotkaniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkania ze szwajcarskimi kontrahentami powinny być uzgadniane dużo wcześniej, tak aby zostało odpowiednio dużo czasu na przygotowania. Biznes bowiem kręci się tu jak zegarku - precyzyjnie i punktualnie. Nawet pięciominutowe spóźnienie może być odebrane jako brak profesjonalizmu albo - co gorsza - szacunku dla partnera.

To kraj, w którym docenia się i oczekuje profesjonalizmu oraz kompetencji. Zatem należy być przygotowanym na najbardziej szczegółowe pytania dotyczące oferty. Nie oznacza to, że trzeba być omnibusem. Szwajcarzy nie będą oczekiwać kompetencji w każdej dziedzinie, jednak w swojej „działce” trzeba błyszczeć wiedzą. Braki w przygotowaniu do rozmowy bardzo szybko wyjdą w trakcie spotkania i nawet mistrzowie biznesowej improwizacji niewiele wskórają, jeśli partner zauważy luki. Elastyczność nie jest tu cnotą.

Spotkania mogą sprawiać wrażenie sztywnych. Odbywają się według ustalonego wcześniej porządku. Nie ma miejsca na humor, okazywanie emocji - liczą się fakty i kompetencje.

Struktura biznesowa jest tu mniej zhierarchizowana niż np. w Niemczech, czy Francji. Co prawda decyzje są podejmowane na najwyższym szczeblu, ale tamtejszy biznes charakteryzuje się dużym stopniem egalitarności. Szwajcarscy menedżerowie nie obnoszą się ze swoimi funkcjami, dlatego chwalenie się stanowiskiem nie będzie mile widziane.

Negocjacje biznesowe mogą się przeciągać z powodu zamiłowania Szwajcarów do osiągania konsensusu we własnym gronie. Nie należy przyspieszać tego procesu czy stosować agresywnych technik negocjacji. Wynik będzie odwrotny do zamierzonego.

Polscy przedsiębiorcy powinni pamiętać o zamiłowaniu partnerów z kraju bankierów do bezpieczeństwa i niechęci w podejmowaniu ryzyka. Nieprzypadkowo jest krajem, w którym wydaje się mnóstwo pieniędzy na ubezpieczenia. Szwajcarzy nie lubią zmian, a jeśli są konieczne, to tylko powolne i dobrze uzasadnione.

W trakcie rozmów najlepiej być spokojnym i opanowanym. Nie należy próbować przełamywać lodów za pomocą dowcipów czy rozmów na tematy prywatne. Sfera biznesu i życia prywatnego jest w Szwajcarii wyraźnie oddzielona.

Szwajcar broni swego

Szwajcaria chociaż mocno powiązana gospodarczo z krajami Unii europejskiej, ale nie będąca jej członkiem, czasem korzysta ze swojego prawa do niezależności - co może utrudniać prowadzenie biznesu. „Popularność sił politycznych o tendencjach populistycznych powoduje, że hamowane są niekiedy daleko idące propozycje mające na celu poszerzenie otwartości miejscowego rynku dla zagranicznych towarów czy usług” - czytamy na stronach Ministerstwa Gospodarki. Pojawić się mogą także inne problemy. Szwajcarzy są dość nieufni w odniesieniu do kontaktów gospodarczych z partnerami z dawnego bloku wschodniego. „Przy wysokiej konkurencji na rynku szwajcarskim ze strony krajów UE oraz niewysokim jeszcze zaufaniu do dostawców polskich, szansą na najbliższe lata pozostaje koncentracja na eksporcie produktów niszowych, przy wzmożonej promocji tradycyjnego eksportu mebli, wyrobów metalowych i artykułów rolno-spożywczych” - radzą eksperci MG.

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA