REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie w Irlandii i Anglii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrzypek-Terlecka Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od samego początku członkostwa Polski w UE Irlandia i Wielka Brytania cieszyły się największym zainteresowaniem Polaków jako kierunek migracji zarobkowej. Jednak z czasem przekonali się, że bardziej opłaca się założyć na Wyspach firmę jednoosobową, niż być pracownikiem najemnym otrzymującym płacę minimalną.

Ta opcja funkcjonowania na rynku brytyjskim czy irlandzkim cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Do podejmowania działalności w takiej formie prawnej, oprócz większych profitów finansowych niż praca najemna, zachęcają również nieskomplikowane procedury rejestracji firmy w Anglii i Irlandii.

REKLAMA

Własna firma w Dublinie

W nomenklaturze irlandzkiej działalność gospodarcza pod postacią samozatrudnienia nazywa się sole trader. Procedury rejestracyjne w tym przypadku są minimalne i można je określić mianem dwóch kroków.

Krok 1.

Zanim rozpocznie się procedurę rejestrowania działalności gospodarczej w Irlandii, trzeba znaleźć nazwę dla swojej firmy. Może to być imię i nazwisko właściciela, ale biorąc pod uwagę trudności językowe dotyczące wymowy i pisowni, lepszym rozwiązaniem będzie użycie nazewnictwa w języku kraju, na którego terytorium będzie prowadzona działalność. To gwarantuje, że potencjalni odbiorcy oferowanych przez nas usług zrozumieją, co chcemy im zaoferować. Aby uniknąć sytuacji, że firma o identycznej nazwie już działa na rynku irlandzkim, co w efekcie spowoduje odrzucenie wniosku o rejestrację, warto sprawdzić Krajowy Rejestr Spółek (Companies Registration Office - CRO). W tym celu trzeba wejść na stronę CRO http://www.cro.ie/search i w opcji „company search” wpisać nazwę. W ten sposób automatycznie wygeneruje się odpowiedź, czy podmiot o takiej nazwie już istnieje. Natomiast sama rejestracja polega na wypełnieniu i wysłaniu formularza RBN1 (Registration of Business Name 1) oraz uregulowaniu odpowiedniej opłaty (około 20 euro).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2.

Jak w każdym kraju, również i w Irlandii instytucją, bez której nie mógłby się obejść proces rejestracji działalności gospodarczej, jest urząd skarbowy - Revenue Commissioners. Warunkiem koniecznym dla dokonania rejestracji w urzędzie skarbowym jest posiadanie numeru ubezpieczenia społecznego (Personal Public Service Number - PPS). PPS jest wydawany przez lokalne oddziały Department of Social and Family Affairs (www.welfare.ie). Żeby go otrzymać, trzeba osobiście odwiedzić właściwy dla miejsca zamieszkania oddział Social Welfare. W trakcie rozmowy z urzędnikiem będziemy poproszeni o podanie przyczyny ubiegania się o PPS oraz potwierdzenie danych osobowych. Musimy mieć ze sobą:

• dokument identyfikacyjny (np. paszport lub dowód osobisty),

• dokumenty dodatkowe (np. świadectwo urodzenia, zaświadczenie ze szkoły);

• dokument potwierdzający dane adresowe w Irlandii (rachunek z nazwiskiem i adresem, irlandzkie prawo jazdy itp.).

REKLAMA

Jeżeli mamy już numer ubezpieczenia społecznego PPS, możemy się zarejestrować. Wystarczy wejść na stronę www.revenue.ie i w wyszukiwarkę wpisać hasło: TR1. Pokaże się druk, który należy wypełnić i odesłać do lokalnego urzędu skarbowego (Revenue District Office). Procedura jest niezwykle przyjazna, bowiem wypełniając jeden formularz, rejestrujemy się jednocześnie jako płatnik podatku dochodowego, ubezpieczenia społecznego oraz ewentualnie VAT.

Po przejściu wspomnianych dwóch kroków stajemy się irlandzkimi przedsiębiorcami. Działalność gospodarczą możemy rozliczać rocznym PIT. Minusem tej sytuacji jest to, że płacimy podatek według skali dla podatków od dochodów osobistych, co skutkuje mniejszymi funduszami na rozwój firmy. Poza tym, jako sole trader odpowiadamy całym majątkiem za ewentualne długi firmy.

A może Londyn?

Krok 1.

Instytucją, do której skierujemy pierwsze kroki, żeby zarejestrować firmę jednoosobową, jest urząd skarbowy HM Revenue and Customs. Wypełniając formularz P86, po pierwsze zgłaszamy urzędnikom podatkowym swój pobyt w Anglii, po drugie informujemy o planowanym czasie pobytu. Złożenie formularza P86 ma bowiem znaczenie dla ustalenia, czy będziemy płacić podatki w Wielkiej Brytanii. Jeżeli przebywamy tam krócej niż 6 miesięcy, nie będziemy płacić podatków, a część wpłaconych zaliczek możemy odzyskać. Kolejny ważny dokument, można powiedzieć, fundamentalny przy rejestracji firmy, to druk CWF1, będący zgłoszeniem samozatrudnienia. Podobnie jak P86 jest on również dostępny na stronie internetowej HM Revenue and Customs www.hmrc.gov.uk. Po pobraniu i wydrukowaniu zostaje wypełnienie paru pól, a wypełniony formularz pocztą wysyłamy na adres:

National Insurance Contributions Office

Self Employed Services

Application Processing Centre

Longbenton

Newcastle upon Tyne NE98 1ZZ

Formularz możemy złożyć również osobiście w najbliższym oddziale HM Revenue and Customs lub przez telefon. W tym celu działa specjalna infolinia pod numerem 08459 154515.

Na stronie HM Revenue and Customs znajdziemy ciekawą broszurę 'Thinking of working for yourself', która rozwieje wszystkie wątpliwości dotyczące zakładania i prowadzenia własnej firmy. Dodatkowe informacje można także uzyskać dzwoniąc pod numer infolinii dla osób samozatrudnionych 08459 154515.

Krok 2.

Podobnie jak w Irlandii również w Wielkiej Brytanii niezbędna rzeczą do zarejestrowania własnej firmy jest posiadanie numeru ubezpieczenia National Insurance Number (NIN). Gdy nie mamy numeru NIN, wszystkie płacone składki nie idą na nasze konto, ponadto jego brak utrudnia wszelkie formalności, dlatego w naszym interesie leży, żeby otrzymać NIN jak najszybciej. Należy zatem zgłosić się na rozmowę do lokalnego oddziału Ministerstwa Pracy i Emerytur - Department for Work and Pensions. Takimi oddziałami są Social Security Offices, np. Job Centre Plus (adresy lokalnych Social Security Offices są dostępne na stronie internetowej, pod adresem: www.dwp.gov.uk). W tym celu trzeba się skontaktować telefonicznie i umówić się na spotkanie. Osoba, z którą będziemy rozmawiać, poda nam termin rozmowy i informacje dotyczące dokumentów, jakie trzeba zabrać ze sobą. Dokumenty powinny być oryginałami, ponieważ kopie nie są uwzględniane. Nie musimy obawiać się, że zostaną zagubione, dlatego że urzędnik zrobi kserokopie na miejscu.

Niezbędne dokumenty:

• paszport lub dowód;

• dokument potwierdzający miejsce zamieszkania, czyli np. umowa wynajmu (jeżeli nie jesteśmy głównym najemcą, właściciel może napisać oświadczenie, że tam mieszkamy), rachunek - utility bill, bank statement);

• potwierdzenie zgłoszenia samozatrudnienia.

Czas oczekiwania na NIN trwa 2-14 tygodni.

Rejestracji samozatrudnienia w Wielkiej Brytanii trzeba dokonać niezwłocznie po rozpoczęcia działalności. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje karą w wysokości 100 funtów. Osoby samozatrudnione są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zobowiązane do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (National Insurance). Rozliczenie podatku i odprowadzanie składek jest obowiązkiem osoby samozatrudnionej. Dlatego też zobowiązana jest ona do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji finansowej.

Magdalena Skrzypek-Terlecka

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA