REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie w Irlandii i Anglii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrzypek-Terlecka Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od samego początku członkostwa Polski w UE Irlandia i Wielka Brytania cieszyły się największym zainteresowaniem Polaków jako kierunek migracji zarobkowej. Jednak z czasem przekonali się, że bardziej opłaca się założyć na Wyspach firmę jednoosobową, niż być pracownikiem najemnym otrzymującym płacę minimalną.

Ta opcja funkcjonowania na rynku brytyjskim czy irlandzkim cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Do podejmowania działalności w takiej formie prawnej, oprócz większych profitów finansowych niż praca najemna, zachęcają również nieskomplikowane procedury rejestracji firmy w Anglii i Irlandii.

REKLAMA

Własna firma w Dublinie

W nomenklaturze irlandzkiej działalność gospodarcza pod postacią samozatrudnienia nazywa się sole trader. Procedury rejestracyjne w tym przypadku są minimalne i można je określić mianem dwóch kroków.

Krok 1.

Zanim rozpocznie się procedurę rejestrowania działalności gospodarczej w Irlandii, trzeba znaleźć nazwę dla swojej firmy. Może to być imię i nazwisko właściciela, ale biorąc pod uwagę trudności językowe dotyczące wymowy i pisowni, lepszym rozwiązaniem będzie użycie nazewnictwa w języku kraju, na którego terytorium będzie prowadzona działalność. To gwarantuje, że potencjalni odbiorcy oferowanych przez nas usług zrozumieją, co chcemy im zaoferować. Aby uniknąć sytuacji, że firma o identycznej nazwie już działa na rynku irlandzkim, co w efekcie spowoduje odrzucenie wniosku o rejestrację, warto sprawdzić Krajowy Rejestr Spółek (Companies Registration Office - CRO). W tym celu trzeba wejść na stronę CRO http://www.cro.ie/search i w opcji „company search” wpisać nazwę. W ten sposób automatycznie wygeneruje się odpowiedź, czy podmiot o takiej nazwie już istnieje. Natomiast sama rejestracja polega na wypełnieniu i wysłaniu formularza RBN1 (Registration of Business Name 1) oraz uregulowaniu odpowiedniej opłaty (około 20 euro).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2.

Jak w każdym kraju, również i w Irlandii instytucją, bez której nie mógłby się obejść proces rejestracji działalności gospodarczej, jest urząd skarbowy - Revenue Commissioners. Warunkiem koniecznym dla dokonania rejestracji w urzędzie skarbowym jest posiadanie numeru ubezpieczenia społecznego (Personal Public Service Number - PPS). PPS jest wydawany przez lokalne oddziały Department of Social and Family Affairs (www.welfare.ie). Żeby go otrzymać, trzeba osobiście odwiedzić właściwy dla miejsca zamieszkania oddział Social Welfare. W trakcie rozmowy z urzędnikiem będziemy poproszeni o podanie przyczyny ubiegania się o PPS oraz potwierdzenie danych osobowych. Musimy mieć ze sobą:

• dokument identyfikacyjny (np. paszport lub dowód osobisty),

• dokumenty dodatkowe (np. świadectwo urodzenia, zaświadczenie ze szkoły);

• dokument potwierdzający dane adresowe w Irlandii (rachunek z nazwiskiem i adresem, irlandzkie prawo jazdy itp.).

REKLAMA

Jeżeli mamy już numer ubezpieczenia społecznego PPS, możemy się zarejestrować. Wystarczy wejść na stronę www.revenue.ie i w wyszukiwarkę wpisać hasło: TR1. Pokaże się druk, który należy wypełnić i odesłać do lokalnego urzędu skarbowego (Revenue District Office). Procedura jest niezwykle przyjazna, bowiem wypełniając jeden formularz, rejestrujemy się jednocześnie jako płatnik podatku dochodowego, ubezpieczenia społecznego oraz ewentualnie VAT.

Po przejściu wspomnianych dwóch kroków stajemy się irlandzkimi przedsiębiorcami. Działalność gospodarczą możemy rozliczać rocznym PIT. Minusem tej sytuacji jest to, że płacimy podatek według skali dla podatków od dochodów osobistych, co skutkuje mniejszymi funduszami na rozwój firmy. Poza tym, jako sole trader odpowiadamy całym majątkiem za ewentualne długi firmy.

A może Londyn?

Krok 1.

Instytucją, do której skierujemy pierwsze kroki, żeby zarejestrować firmę jednoosobową, jest urząd skarbowy HM Revenue and Customs. Wypełniając formularz P86, po pierwsze zgłaszamy urzędnikom podatkowym swój pobyt w Anglii, po drugie informujemy o planowanym czasie pobytu. Złożenie formularza P86 ma bowiem znaczenie dla ustalenia, czy będziemy płacić podatki w Wielkiej Brytanii. Jeżeli przebywamy tam krócej niż 6 miesięcy, nie będziemy płacić podatków, a część wpłaconych zaliczek możemy odzyskać. Kolejny ważny dokument, można powiedzieć, fundamentalny przy rejestracji firmy, to druk CWF1, będący zgłoszeniem samozatrudnienia. Podobnie jak P86 jest on również dostępny na stronie internetowej HM Revenue and Customs www.hmrc.gov.uk. Po pobraniu i wydrukowaniu zostaje wypełnienie paru pól, a wypełniony formularz pocztą wysyłamy na adres:

National Insurance Contributions Office

Self Employed Services

Application Processing Centre

Longbenton

Newcastle upon Tyne NE98 1ZZ

Formularz możemy złożyć również osobiście w najbliższym oddziale HM Revenue and Customs lub przez telefon. W tym celu działa specjalna infolinia pod numerem 08459 154515.

Na stronie HM Revenue and Customs znajdziemy ciekawą broszurę 'Thinking of working for yourself', która rozwieje wszystkie wątpliwości dotyczące zakładania i prowadzenia własnej firmy. Dodatkowe informacje można także uzyskać dzwoniąc pod numer infolinii dla osób samozatrudnionych 08459 154515.

Krok 2.

Podobnie jak w Irlandii również w Wielkiej Brytanii niezbędna rzeczą do zarejestrowania własnej firmy jest posiadanie numeru ubezpieczenia National Insurance Number (NIN). Gdy nie mamy numeru NIN, wszystkie płacone składki nie idą na nasze konto, ponadto jego brak utrudnia wszelkie formalności, dlatego w naszym interesie leży, żeby otrzymać NIN jak najszybciej. Należy zatem zgłosić się na rozmowę do lokalnego oddziału Ministerstwa Pracy i Emerytur - Department for Work and Pensions. Takimi oddziałami są Social Security Offices, np. Job Centre Plus (adresy lokalnych Social Security Offices są dostępne na stronie internetowej, pod adresem: www.dwp.gov.uk). W tym celu trzeba się skontaktować telefonicznie i umówić się na spotkanie. Osoba, z którą będziemy rozmawiać, poda nam termin rozmowy i informacje dotyczące dokumentów, jakie trzeba zabrać ze sobą. Dokumenty powinny być oryginałami, ponieważ kopie nie są uwzględniane. Nie musimy obawiać się, że zostaną zagubione, dlatego że urzędnik zrobi kserokopie na miejscu.

Niezbędne dokumenty:

• paszport lub dowód;

• dokument potwierdzający miejsce zamieszkania, czyli np. umowa wynajmu (jeżeli nie jesteśmy głównym najemcą, właściciel może napisać oświadczenie, że tam mieszkamy), rachunek - utility bill, bank statement);

• potwierdzenie zgłoszenia samozatrudnienia.

Czas oczekiwania na NIN trwa 2-14 tygodni.

Rejestracji samozatrudnienia w Wielkiej Brytanii trzeba dokonać niezwłocznie po rozpoczęcia działalności. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje karą w wysokości 100 funtów. Osoby samozatrudnione są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zobowiązane do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne (National Insurance). Rozliczenie podatku i odprowadzanie składek jest obowiązkiem osoby samozatrudnionej. Dlatego też zobowiązana jest ona do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji finansowej.

Magdalena Skrzypek-Terlecka

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA