REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes w Słowenii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W zachodnich poradnikach biznesowych Słowenia opisywana jest jako symbol sukcesu w Unii Europejskiej. Jako pierwsza z dziesiątki nowych krajów przyjęła euro, pierwsza z „nowicjuszy”, przewodniczyła Unii.

Tamtejsza kultura biznesowa także zbiera pochwały jako najbardziej zbliżona - spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej - do Zachodu.

REKLAMA

„To bardzo otwarty kraj. Oferuje bezpieczne warunki prowadzenia biznesu. Kultura biznesowa jest tu znacznie bliższa Danii niż innym krajom Europy Środkowo-Wschodniej. Posiada długie tradycje przemysłowe. Idealna jako centrum dystrybucyjne - znajduje się w sercu Europy. Tamtejsi pracownicy są najbardziej wydajni w regionie” - to tylko kilka fragmentów peanu, jaki wygłasza na cześć Słowenii duńska placówka dyplomatyczna w Lublanie na swoich stronach internetowych, zachęcając rodaków do robienia interesów w tym kraju. Inni też nie szczędzą pochwał, podkreślając, że tamtejsza kultura biznesowa ma wiele cech, które spotykamy u Niemców, czy Austriaków - formalizm, zamiłowanie do tytułów naukowych, docenianie kompetencji i wykształcenia. Wyjaśnieniem tych zbieżności może być fakt, że w czasach Jugosławii Słowenia jako centrum przemysłowe cieszyła się dużą niezależnością. Zachodni styl wcale nie oznacza, że negocjacje ze Słoweńcami są łatwe.

Prawie jak u Niemców

REKLAMA

Tym, co zbliża Słoweńców, np. do Niemców, jest formalizm, widoczny przede wszystkim w trakcie pierwszych spotkań. Służą one zazwyczaj zebraniu informacji i są okazją do poznania struktury organizacyjnej i statusu poszczególnych partnerów. Partner z zagranicy powinien odwzajemniać ten formalizm i nie przechodzić z własnej inicjatywy do bardziej zażyłych relacji. Najlepiej wstrzymać się do momentu, w którym to słoweński partner sam zaproponuje rozluźnienie relacji.

Wyraźna jest także hierarchiczność, która jest nieodłącznym elementem kultury biznesowej Słowenii. W większości firm ludzie są doceniani ze względu na swoje tytuły i pozycję w firmie. Kładzie się jednak duży nacisk na doświadczenie i wykształcenie menedżerów. Z takiego modelu biznesowego wynikają pewne zasady. Należy np. pamiętać o wysłaniu przed spotkaniem krótkiej informacji na temat składu delegacji, tak aby partner ze Słowenii mógł wystawić odpowiadającą rangą „drużynę”. Ważne jest także wręczenie wizytówki przed rozmową. Powinny znaleźć się na niej tytuły naukowe i oczywiście pozycja służbowa. Podobnie jak Niemcy, Słoweńcy doceniają wykształcenie. Dlatego zwracając się do biznesmena ze Słowenii, najlepiej używać jego tytułu naukowego i nazwiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie spotkań ze słoweńskimi partnerami warto pamiętać, że ich kultura nie jest zbytnio „kontaktowa” - najlepiej zachowywać 1-1,5-metrowy dystans w relacjach interpersonalnych. Tamtejsi biznesmeni nie lubią poklepywania po plecach, pocałunków w policzek czy w rękę. Ważna jest także mimika i spojrzenie. Słoweńcy preferują rozmowy twarzą w twarz z potencjalnym partnerem biznesowym. Unikanie spojrzenia może być odebrane jako brak zainteresowania albo próba ukrycia czegoś. I jeszcze jeden istotny element: przy powitaniu uścisk ręki powinien być mocny - słaby i niepewny może być odebrany jako wyraz niezdecydowania.

REKLAMA

Negocjacje odbywają się według zasady „coś za coś”. Jeśli pokaże się Słoweńcowi, że interes przyniesie korzyści jemu i jego firmie, istnieje duże prawdopodobieństwo sukcesu -radzą autorzy poradnika kultury biznesowej www.businessculture.org.

Podejście do negocjacji jest zróżnicowane, w zależności od tego, z kim rozmawiamy. Jeśli jest to przedstawiciel starszego pokolenia, nie ma co liczyć na szybki efekt rozmów. Dojrzałych biznesmenów cechuje bardziej swobodne podejście do negocjacji. Potrzebują czasu na podjęcie decyzji i nigdzie się nie spieszą. Nie lubią agresywnie zachowujących się menedżerów, którzy myślą, że wszystko wiedzą. W trakcie negocjacji chcą się czuć komfortowo, co oznacza np., że lubią rozmawiać z osobami podobnego wieku. Młodsze pokolenie na taki luz już sobie nie pozwala.

Słoweńcy lubią rozmawiać z ludźmi dobrze przygotowanymi, dlatego prezentując projekt, warto go poprzedzić solidnymi badaniami. Z pewnością partnerzy będą oczekiwać mocnych argumentów, dlaczego to właśnie z nami mają robić biznes. W negocjacjach liczą się przede wszystkim: jakość produktu, cena i elastyczność w jej ustalaniu, odpowiednie referencje.

Z czym do Słowenii

Polski biznes docenia Słowenię... z wzajemnością. W 2008 r. wzajemne obroty przekroczyły 1 mld euro. Najważniejszymi towarami w słoweńskim imporcie z Polski są wyroby tytoniowe, chemiczne, pojazdy samochodowe i ich części, druty i meble. Import ze Słowenii to głównie leki, sprzęt AGD oraz środki chemiczne. Polski rynek jest 5. najważniejszą lokacją ich inwestycji.

Niestety, polskie firmy są znacznie mniej aktywne na tamtejszym terenie. Wśród przyczyn tego stanu wymienia się ograniczenie słoweńskiego rynku, który liczy 2 mln konsumentów oraz np. wyższe niż w Polsce koszty pracy. Pomimo tych ograniczeń eksperci z polskiej ambasady w Lublanie radzą: „Słoweńcom warto zaprezentować interesującą ofertę polskich przedsiębiorstw w perspektywicznych dla rozwoju współpracy branżach, na przykład: meblowej, tekstylnej, chemicznej, energetycznej czy spożywczej. Szanse na eksport mają w związku z rozwijającymi się sieciami handlowymi polskie produkty żywnościowe, które w tej chwili podbijają unijny rynek. Również słoweńscy konsumenci coraz chętniej kupują polską wieprzowinę, wołowinę, drób. Dużym powodzeniem cieszą się też owoce, warzywa, wyroby mleczarskie. Warunkiem koniecznym dla wejścia na rynek słoweński jest również zapewnienie odpowiedniego zaplecza logistycznego”.

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA