REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W zachodnich poradnikach biznesowych Słowenia opisywana jest jako symbol sukcesu w Unii Europejskiej. Jako pierwsza z dziesiątki nowych krajów przyjęła euro, pierwsza z „nowicjuszy”, przewodniczyła Unii.

Tamtejsza kultura biznesowa także zbiera pochwały jako najbardziej zbliżona - spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej - do Zachodu.

REKLAMA

REKLAMA

„To bardzo otwarty kraj. Oferuje bezpieczne warunki prowadzenia biznesu. Kultura biznesowa jest tu znacznie bliższa Danii niż innym krajom Europy Środkowo-Wschodniej. Posiada długie tradycje przemysłowe. Idealna jako centrum dystrybucyjne - znajduje się w sercu Europy. Tamtejsi pracownicy są najbardziej wydajni w regionie” - to tylko kilka fragmentów peanu, jaki wygłasza na cześć Słowenii duńska placówka dyplomatyczna w Lublanie na swoich stronach internetowych, zachęcając rodaków do robienia interesów w tym kraju. Inni też nie szczędzą pochwał, podkreślając, że tamtejsza kultura biznesowa ma wiele cech, które spotykamy u Niemców, czy Austriaków - formalizm, zamiłowanie do tytułów naukowych, docenianie kompetencji i wykształcenia. Wyjaśnieniem tych zbieżności może być fakt, że w czasach Jugosławii Słowenia jako centrum przemysłowe cieszyła się dużą niezależnością. Zachodni styl wcale nie oznacza, że negocjacje ze Słoweńcami są łatwe.

Prawie jak u Niemców

Tym, co zbliża Słoweńców, np. do Niemców, jest formalizm, widoczny przede wszystkim w trakcie pierwszych spotkań. Służą one zazwyczaj zebraniu informacji i są okazją do poznania struktury organizacyjnej i statusu poszczególnych partnerów. Partner z zagranicy powinien odwzajemniać ten formalizm i nie przechodzić z własnej inicjatywy do bardziej zażyłych relacji. Najlepiej wstrzymać się do momentu, w którym to słoweński partner sam zaproponuje rozluźnienie relacji.

REKLAMA

Wyraźna jest także hierarchiczność, która jest nieodłącznym elementem kultury biznesowej Słowenii. W większości firm ludzie są doceniani ze względu na swoje tytuły i pozycję w firmie. Kładzie się jednak duży nacisk na doświadczenie i wykształcenie menedżerów. Z takiego modelu biznesowego wynikają pewne zasady. Należy np. pamiętać o wysłaniu przed spotkaniem krótkiej informacji na temat składu delegacji, tak aby partner ze Słowenii mógł wystawić odpowiadającą rangą „drużynę”. Ważne jest także wręczenie wizytówki przed rozmową. Powinny znaleźć się na niej tytuły naukowe i oczywiście pozycja służbowa. Podobnie jak Niemcy, Słoweńcy doceniają wykształcenie. Dlatego zwracając się do biznesmena ze Słowenii, najlepiej używać jego tytułu naukowego i nazwiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie spotkań ze słoweńskimi partnerami warto pamiętać, że ich kultura nie jest zbytnio „kontaktowa” - najlepiej zachowywać 1-1,5-metrowy dystans w relacjach interpersonalnych. Tamtejsi biznesmeni nie lubią poklepywania po plecach, pocałunków w policzek czy w rękę. Ważna jest także mimika i spojrzenie. Słoweńcy preferują rozmowy twarzą w twarz z potencjalnym partnerem biznesowym. Unikanie spojrzenia może być odebrane jako brak zainteresowania albo próba ukrycia czegoś. I jeszcze jeden istotny element: przy powitaniu uścisk ręki powinien być mocny - słaby i niepewny może być odebrany jako wyraz niezdecydowania.

Negocjacje odbywają się według zasady „coś za coś”. Jeśli pokaże się Słoweńcowi, że interes przyniesie korzyści jemu i jego firmie, istnieje duże prawdopodobieństwo sukcesu -radzą autorzy poradnika kultury biznesowej www.businessculture.org.

Podejście do negocjacji jest zróżnicowane, w zależności od tego, z kim rozmawiamy. Jeśli jest to przedstawiciel starszego pokolenia, nie ma co liczyć na szybki efekt rozmów. Dojrzałych biznesmenów cechuje bardziej swobodne podejście do negocjacji. Potrzebują czasu na podjęcie decyzji i nigdzie się nie spieszą. Nie lubią agresywnie zachowujących się menedżerów, którzy myślą, że wszystko wiedzą. W trakcie negocjacji chcą się czuć komfortowo, co oznacza np., że lubią rozmawiać z osobami podobnego wieku. Młodsze pokolenie na taki luz już sobie nie pozwala.

Słoweńcy lubią rozmawiać z ludźmi dobrze przygotowanymi, dlatego prezentując projekt, warto go poprzedzić solidnymi badaniami. Z pewnością partnerzy będą oczekiwać mocnych argumentów, dlaczego to właśnie z nami mają robić biznes. W negocjacjach liczą się przede wszystkim: jakość produktu, cena i elastyczność w jej ustalaniu, odpowiednie referencje.

Z czym do Słowenii

Polski biznes docenia Słowenię... z wzajemnością. W 2008 r. wzajemne obroty przekroczyły 1 mld euro. Najważniejszymi towarami w słoweńskim imporcie z Polski są wyroby tytoniowe, chemiczne, pojazdy samochodowe i ich części, druty i meble. Import ze Słowenii to głównie leki, sprzęt AGD oraz środki chemiczne. Polski rynek jest 5. najważniejszą lokacją ich inwestycji.

Niestety, polskie firmy są znacznie mniej aktywne na tamtejszym terenie. Wśród przyczyn tego stanu wymienia się ograniczenie słoweńskiego rynku, który liczy 2 mln konsumentów oraz np. wyższe niż w Polsce koszty pracy. Pomimo tych ograniczeń eksperci z polskiej ambasady w Lublanie radzą: „Słoweńcom warto zaprezentować interesującą ofertę polskich przedsiębiorstw w perspektywicznych dla rozwoju współpracy branżach, na przykład: meblowej, tekstylnej, chemicznej, energetycznej czy spożywczej. Szanse na eksport mają w związku z rozwijającymi się sieciami handlowymi polskie produkty żywnościowe, które w tej chwili podbijają unijny rynek. Również słoweńscy konsumenci coraz chętniej kupują polską wieprzowinę, wołowinę, drób. Dużym powodzeniem cieszą się też owoce, warzywa, wyroby mleczarskie. Warunkiem koniecznym dla wejścia na rynek słoweński jest również zapewnienie odpowiedniego zaplecza logistycznego”.

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA