REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polak, który chce założyć działalność gospodarczą w Słowenii, musi wykonać takie same obowiązki rejestracyjne jak obywatel tego kraju. Najprostszą formą prowadzenia firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli samozatrudnienie.

Prowadzenie działalności gospodarczej w Słowenii regulowane jest przez kilka aktów prawnych. Najważniejsze wśród nich to kodeks handlowy (Dz.U. RS 42/2006), ustawa o rejestrze sądowym (Dz.U. RS 13/94), rozporządzenie o rejestracji przedsiębiorstw i innych osób prawnych (Dz.U. RS20/94) oraz ustawa o rejestrze przedsiębiorstw (Dz.U. RS13/95).

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnienie, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza na własny rachunek, to jedna z najprostszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Słowenii. Przepisy prawne pozwalają, aby właściciel takiej firmy pozostawał w stosunku pracy. Ustawa bowiem nie ogranicza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej poza stałym zatrudnieniem.

Pierwszym krokiem do utworzenia takiej firmy jest wpisanie jej do ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez AJPES (agencja ewidencji publicznych RS). Do tej ewidencji nie wpisuje się jednak branż, w których wymagane jest specjalne zezwolenie i które regulowane są przez ustawę rzemieślniczą oraz inne specjalne przepisy.

Wpisu można dokonać osobiście w urzędzie gminy lub za pośrednictwem portalu internetowego VEM. Firma może być prowadzona pod imieniem i nazwiskiem właściciela bądź pod wybraną przez niego nazwą.

REKLAMA

Składając wniosek do ewidencji musimy zamieścić w nim datę, od kiedy zamierzamy pracować na własny rachunek. Ta data musi być późniejsza od dnia złożenia wniosku, nie może jednak być dłuższa niż trzy miesiące. Trzeba pamiętać także o wskazaniu firmy przedsiębiorcy oraz jej siedziby. Jeżeli nazwa firmy posiada skróconą nazwę, to również taką informację należy podać. Istnieje obowiązek podania numeru PESEL, NIP oraz danych teleadresowych przedsiębiorcy oraz przedstawiciela firmy (o ile go posiada).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym ważnym elementem wniosku jest określenie przedmiotu wykonywanej działalności. Jeżeli przedsiębiorca jest zatrudniony dodatkowo gdzie indziej, musi o tym także poinformować we wniosku. Prawo wymaga, aby przyszły właściciel złożył oświadczenie, że nie posiada nieuregulowanych zobowiązań.

Kolejny etap to zgłoszenie do urzędu skarbowego, które odbywa się poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Następnie o podjęciu działalności należy poinformować zakład ubezpieczeń zdrowotnych. Przedsiębiorca może rozpocząć działalność, jeżeli został wpisany do ewidencji oraz spełnia wymagania przepisów regulujących prowadzenie określonej działalności.

Ważne!

Przedsiębiorca odpowiada całym majątkiem osobistym za zobowiązania firmy, a z przychodów rozlicza się według stawek podatku dochodowego od osób fizycznych

ADRESY INTERNETOWE

www.japti.si - strona internetowa agencji RS ds. promocji gospodarczej i inwestycji zagranicznych, na której znajduje się wykaz branż, których prowadzenie wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji

www.ozs.si - strona internetowa izby rzemieślniczej

www.nepremicnine.si21.com, www.nepremicnine.net - na tych stronach można uzyskać informacje o wolnych powierzchniach biurowych

www.bsi.si/l - strona zawiera wykaz banków słoweńskich

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA