REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polak, który chce założyć działalność gospodarczą w Słowenii, musi wykonać takie same obowiązki rejestracyjne jak obywatel tego kraju. Najprostszą formą prowadzenia firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli samozatrudnienie.

Prowadzenie działalności gospodarczej w Słowenii regulowane jest przez kilka aktów prawnych. Najważniejsze wśród nich to kodeks handlowy (Dz.U. RS 42/2006), ustawa o rejestrze sądowym (Dz.U. RS 13/94), rozporządzenie o rejestracji przedsiębiorstw i innych osób prawnych (Dz.U. RS20/94) oraz ustawa o rejestrze przedsiębiorstw (Dz.U. RS13/95).

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnienie, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza na własny rachunek, to jedna z najprostszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Słowenii. Przepisy prawne pozwalają, aby właściciel takiej firmy pozostawał w stosunku pracy. Ustawa bowiem nie ogranicza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej poza stałym zatrudnieniem.

Pierwszym krokiem do utworzenia takiej firmy jest wpisanie jej do ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez AJPES (agencja ewidencji publicznych RS). Do tej ewidencji nie wpisuje się jednak branż, w których wymagane jest specjalne zezwolenie i które regulowane są przez ustawę rzemieślniczą oraz inne specjalne przepisy.

Wpisu można dokonać osobiście w urzędzie gminy lub za pośrednictwem portalu internetowego VEM. Firma może być prowadzona pod imieniem i nazwiskiem właściciela bądź pod wybraną przez niego nazwą.

REKLAMA

Składając wniosek do ewidencji musimy zamieścić w nim datę, od kiedy zamierzamy pracować na własny rachunek. Ta data musi być późniejsza od dnia złożenia wniosku, nie może jednak być dłuższa niż trzy miesiące. Trzeba pamiętać także o wskazaniu firmy przedsiębiorcy oraz jej siedziby. Jeżeli nazwa firmy posiada skróconą nazwę, to również taką informację należy podać. Istnieje obowiązek podania numeru PESEL, NIP oraz danych teleadresowych przedsiębiorcy oraz przedstawiciela firmy (o ile go posiada).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym ważnym elementem wniosku jest określenie przedmiotu wykonywanej działalności. Jeżeli przedsiębiorca jest zatrudniony dodatkowo gdzie indziej, musi o tym także poinformować we wniosku. Prawo wymaga, aby przyszły właściciel złożył oświadczenie, że nie posiada nieuregulowanych zobowiązań.

Kolejny etap to zgłoszenie do urzędu skarbowego, które odbywa się poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Następnie o podjęciu działalności należy poinformować zakład ubezpieczeń zdrowotnych. Przedsiębiorca może rozpocząć działalność, jeżeli został wpisany do ewidencji oraz spełnia wymagania przepisów regulujących prowadzenie określonej działalności.

Ważne!

Przedsiębiorca odpowiada całym majątkiem osobistym za zobowiązania firmy, a z przychodów rozlicza się według stawek podatku dochodowego od osób fizycznych

ADRESY INTERNETOWE

www.japti.si - strona internetowa agencji RS ds. promocji gospodarczej i inwestycji zagranicznych, na której znajduje się wykaz branż, których prowadzenie wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji

www.ozs.si - strona internetowa izby rzemieślniczej

www.nepremicnine.si21.com, www.nepremicnine.net - na tych stronach można uzyskać informacje o wolnych powierzchniach biurowych

www.bsi.si/l - strona zawiera wykaz banków słoweńskich

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA