REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Słowenii

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w Słowenii najchętniej prowadzą firmy jednoosobowe. Stawka PIT zależy od wysokości dochodów i waha się od 16 do 41 proc. CIT jest na poziomie 22 proc.

Słowenia przyciąga wielu zagranicznych przedsiębiorców. Atrakcyjne dla nich jest korzystne położenie Słowenii, liberalne przepisy w zakresie handlu wewnętrznego oraz stabilizacja gospodarcza.

REKLAMA

Według Krzysztofa Gratki, konsultanta w Accreo Taxand, Polska jest jednym z ważniejszych partnerów handlowych Słowenii, niemniej jednak należy podkreślić, że wciąż zdecydowanie więcej towarów kupujemy od firm słoweńskich niż sprzedajemy na lokalnym rynku.

- Po stronie minusów prowadzenia działalności gospodarczej w Słowenii należy przede wszystkim wymienić zbiurokratyzowane procedury rejestracyjne, które często bywają czasochłonne (od 1,5 miesiąca do 4 miesięcy), a przy tym są dość kosztowne - podkreśla Krzysztof Gratka.

Prowadzenie firmy

REKLAMA

Podmioty planujące prowadzenie działalności gospodarczej w Słowenii powinny pamiętać, że zgodnie z wewnętrznymi przepisami istnieje obowiązek sporządzania dokumentów obiegowych w rodzimym języku. Także osoby piastujące najwyższe stanowiska w firmie powinny posługiwać się językiem słoweńskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dodatkowym warunkiem jest obowiązek posiadania przez przedsiębiorcę oryginałów dokumentacji lub kopii poświadczonych notarialnie. W rezultacie prowadzenie działalności bez lokalnego doradcy bądź wspólnika wydaje się bardzo trudnym zadaniem - ostrzega Krzysztof Gratka.

REKLAMA

Dodaje, że w zależności od preferencji w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zagraniczny przedsiębiorca może wybrać jedną z poniższych form: firma jednoosobowa, spółka jawna, spółka cicha, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna. Z informacji Krzysztofa Gratki wynika, że najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne w Słowenii jest firma jednoosobowa (tzw. samozatrudnienie). Na popularność tej formy wpływa fakt, że osoby podejmujące działalność gospodarczą w tej formie mogą pozostawać także w stosunku pracy z innym podmiotem bez żadnych negatywnych konsekwencji dla prowadzonej działalności.

- W celu podjęcia działalności gospodarczej w formie samozatrudnienia przedsiębiorca musi dopełnić wielu obowiązków ewidencyjnych. Przede wszystkim inwestor musi zarejestrować działalność w ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez Agencję Ewidencji Publicznych (AJPES). Pewnym udogodnieniem w tym zakresie jest możliwość dokonania rejestracji w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu internetowego VEM - wskazuje nasz ekspert z Accreo Taxand.

Wyjaśnia jednocześnie, że następnym krokiem, po uzyskaniu stosownego wpisu w ewidencji, jest zgłoszenie działalności do rejestru prowadzonego przez właściwy dla przedsiębiorcy urząd skarbowy. Po zakończeniu procedury rejestracyjnej przedsiębiorca uzyskuje numer NIP.

To jednak nie koniec obowiązków ewidencyjnych. Przedsiębiorca zobowiązany jest jeszcze do otworzenia rachunku w Funduszu Emerytalnym, a także uzyskania numeru ubezpieczenia socjalnego i numeru statystycznego. Niedostatki wynikające z często długo przeciągającej się procedury rejestracyjnej zdają się rekompensować niskie koszty prowadzenia działalności gospodarczej w tej formie, albowiem koszt rozpoczęcia działalności rozpoczyna się już od 25 euro.

- Wśród spółek od lat najatrakcyjniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej dla zagranicznych przedsiębiorców jest odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - stwierdza Krzysztof Gratka.

Wyjaśnia również, że minimalny kapitał założycielski spółki wynosi 7,5 tys. euro, przy czym istnieje wymóg, aby co najmniej 25 proc. kapitału spółki zostało wniesione w gotówce przed rejestracją. Także aporty rzeczowe powinny zostać wniesione przez udziałowca przed zarejestrowaniem podmiotu. Przepisy słoweńskie przewidują także pewne ograniczenia w zakresie liczby wspólników oraz wysokości nominalnej udziału. Otóż słoweńska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie może mieć więcej niż 50 wspólników, natomiast wartość nominalna udziału musi być nie mniejsza niż 50 euro.

Polskich inwestorów pragnących prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii na większą skalę zainteresuje w szczególności organizacja spółki akcyjnej. Dla tego rodzaju spółki ustawodawca przewidział minimalny kapitał w wysokości 25 tys. euro. Analogicznie jak w przypadku spółki z o.o. co najmniej 25 proc. kapitału w gotówce oraz aporty rzeczowe muszą zostać wniesione przed rejestracją. Cechą charakterystyczną spółki akcyjnej jest obowiązek zatrudnienia przynajmniej 20 pracowników, a także posiadania co najmniej 5 akcjonariuszy.

Spółki osobowe cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością wśród inwestorów zagranicznych.

- Kwoty stanowiące podstawę podatku od wynagrodzenia podane są w ujęciu miesięcznym, a nie rocznym jak w przypadku podatku dochodowego. Istotne jest także, że opodatkowane podatkiem od wynagrodzeń jest wynagrodzenie w kwocie brutto - wyjaśnia Krzysztof Gratka.

Wskazuje też, że słoweńskie przepisy podatkowe przewidują generalną ulgę od dochodu w wysokości 2959,60 euro. Istotna w praktyce dla obywateli Polski (jako rezydentów kraju należącego do Unii Europejskiej) może okazać się także ulga na członków rodziny w kwocie 2066,00 euro, jeżeli taki dochód przekracza 90 proc. dochodów do opodatkowania w danym roku podatkowym danej osoby fizycznej.

Podatek od firm

Z danych eksperta Accreo Taxand wynika, że w Słowenii stawka podatkowa podatku dochodowego od osób prawnych jest systematycznie obniżana i docelowo ma wynosić w 2010 roku 20 proc. Według aktualnie obowiązującej stawki podatnicy opodatkowują dochód stawką 22 proc.

Zerową stawkę do osiąganych dochodów zastosują m.in.: fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz towarzystwa ubezpieczeniowe.

Obowiązki VAT

Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane są w Słowenii 20-proc. stawką VAT. Jednak w zakresie dostawy niektórych towarów i usług zastosowanie znajdzie zredukowana stawka w wysokości 8,5 proc. Stawką tą objęte są m.in.: dostawy żywności, wody, lekarstw, sprzętu medycznego, transportu publicznego, książek oraz apartamenty.

W Słowenii, próg po przekroczeniu którego podmioty muszą się zarejestrować dla celów VAT, został ustalony na poziomie 25 tys. euro. Podatnicy, którzy nie osiągnęli obrotu przekraczającego powyższy poziom, zwolnieni są z VAT.

- Przedsiębiorcy zobowiązani są także do regularnego składania deklaracji za okresy miesięczne, kwartalne lub półroczne - podsumowuje Krzysztof Gratka.

ROZLICZENIA PIT

W Słowenii, co do zasady, osoba pozostająca w stosunku pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz podatkiem od wynagrodzenia. - Zarówno w przypadku podatku dochodowego, jak i podatku od wynagrodzeń stawki mają charakter progresywny i zależą od wysokości otrzymywanych przez podatnika dochodów i wynagrodzeń - podkreśla Krzysztof Gratka.

SKALA PIT W SŁOWENII

Osoba, która osiągnie dochody w 2008 roku w wysokości:

• poniżej 7187,60 euro będzie opodatkowana według stawki 16 proc.,

• w przedziale od 7187,60 - 14375,20 euro zapłaci 1150,02 Euro + 27 proc. nadwyżki przekraczającej 7187,60 euro,

• Powyżej 14375,20 euro zapłaci 3090,67 euro + 41 proc. od nadwyżki.

PODATEK OD WYNAGRODZEŃ W SŁOWENII

Stawki podatku od wynagrodzeń kształtują się następująco:

• do 688,53 euro - 0 proc.,

• od 688,53 - 1669,17 euro - 1,1 proc.,

• od 1669,17 - 3129,69 - 2,3 proc.,

• powyżej 3129,69 euro na poziomie 4,4 proc.

SŁOWEŃSKA SPÓŁKA CICHA

Specyficznym podmiotem prawa słoweńskiego jest spółka cicha. Spółka cicha jako jedyna ze spółek nie posiada osobowości prawnej. Istota spółki cichej opiera się na współdziałaniu wspólnika cichego i wspólnika jawnego. Wspólnik cichy wnosząc wkład na rzecz wspólnika jawnego uczestniczy w zyskach z działalności przedsiębiorstwa prowadzonego przez wspólnika jawnego, natomiast nie ujawnia się na zewnątrz, nie posiada prawa do majątku spółki, a także nie odpowiada za zobowiązania spółki.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA