REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Słowenii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w Słowenii najchętniej prowadzą firmy jednoosobowe. Stawka PIT zależy od wysokości dochodów i waha się od 16 do 41 proc. CIT jest na poziomie 22 proc.

Słowenia przyciąga wielu zagranicznych przedsiębiorców. Atrakcyjne dla nich jest korzystne położenie Słowenii, liberalne przepisy w zakresie handlu wewnętrznego oraz stabilizacja gospodarcza.

REKLAMA

Według Krzysztofa Gratki, konsultanta w Accreo Taxand, Polska jest jednym z ważniejszych partnerów handlowych Słowenii, niemniej jednak należy podkreślić, że wciąż zdecydowanie więcej towarów kupujemy od firm słoweńskich niż sprzedajemy na lokalnym rynku.

- Po stronie minusów prowadzenia działalności gospodarczej w Słowenii należy przede wszystkim wymienić zbiurokratyzowane procedury rejestracyjne, które często bywają czasochłonne (od 1,5 miesiąca do 4 miesięcy), a przy tym są dość kosztowne - podkreśla Krzysztof Gratka.

Prowadzenie firmy

REKLAMA

Podmioty planujące prowadzenie działalności gospodarczej w Słowenii powinny pamiętać, że zgodnie z wewnętrznymi przepisami istnieje obowiązek sporządzania dokumentów obiegowych w rodzimym języku. Także osoby piastujące najwyższe stanowiska w firmie powinny posługiwać się językiem słoweńskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dodatkowym warunkiem jest obowiązek posiadania przez przedsiębiorcę oryginałów dokumentacji lub kopii poświadczonych notarialnie. W rezultacie prowadzenie działalności bez lokalnego doradcy bądź wspólnika wydaje się bardzo trudnym zadaniem - ostrzega Krzysztof Gratka.

REKLAMA

Dodaje, że w zależności od preferencji w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zagraniczny przedsiębiorca może wybrać jedną z poniższych form: firma jednoosobowa, spółka jawna, spółka cicha, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna. Z informacji Krzysztofa Gratki wynika, że najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne w Słowenii jest firma jednoosobowa (tzw. samozatrudnienie). Na popularność tej formy wpływa fakt, że osoby podejmujące działalność gospodarczą w tej formie mogą pozostawać także w stosunku pracy z innym podmiotem bez żadnych negatywnych konsekwencji dla prowadzonej działalności.

- W celu podjęcia działalności gospodarczej w formie samozatrudnienia przedsiębiorca musi dopełnić wielu obowiązków ewidencyjnych. Przede wszystkim inwestor musi zarejestrować działalność w ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez Agencję Ewidencji Publicznych (AJPES). Pewnym udogodnieniem w tym zakresie jest możliwość dokonania rejestracji w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu internetowego VEM - wskazuje nasz ekspert z Accreo Taxand.

Wyjaśnia jednocześnie, że następnym krokiem, po uzyskaniu stosownego wpisu w ewidencji, jest zgłoszenie działalności do rejestru prowadzonego przez właściwy dla przedsiębiorcy urząd skarbowy. Po zakończeniu procedury rejestracyjnej przedsiębiorca uzyskuje numer NIP.

To jednak nie koniec obowiązków ewidencyjnych. Przedsiębiorca zobowiązany jest jeszcze do otworzenia rachunku w Funduszu Emerytalnym, a także uzyskania numeru ubezpieczenia socjalnego i numeru statystycznego. Niedostatki wynikające z często długo przeciągającej się procedury rejestracyjnej zdają się rekompensować niskie koszty prowadzenia działalności gospodarczej w tej formie, albowiem koszt rozpoczęcia działalności rozpoczyna się już od 25 euro.

- Wśród spółek od lat najatrakcyjniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej dla zagranicznych przedsiębiorców jest odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - stwierdza Krzysztof Gratka.

Wyjaśnia również, że minimalny kapitał założycielski spółki wynosi 7,5 tys. euro, przy czym istnieje wymóg, aby co najmniej 25 proc. kapitału spółki zostało wniesione w gotówce przed rejestracją. Także aporty rzeczowe powinny zostać wniesione przez udziałowca przed zarejestrowaniem podmiotu. Przepisy słoweńskie przewidują także pewne ograniczenia w zakresie liczby wspólników oraz wysokości nominalnej udziału. Otóż słoweńska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie może mieć więcej niż 50 wspólników, natomiast wartość nominalna udziału musi być nie mniejsza niż 50 euro.

Polskich inwestorów pragnących prowadzić działalność gospodarczą w Słowenii na większą skalę zainteresuje w szczególności organizacja spółki akcyjnej. Dla tego rodzaju spółki ustawodawca przewidział minimalny kapitał w wysokości 25 tys. euro. Analogicznie jak w przypadku spółki z o.o. co najmniej 25 proc. kapitału w gotówce oraz aporty rzeczowe muszą zostać wniesione przed rejestracją. Cechą charakterystyczną spółki akcyjnej jest obowiązek zatrudnienia przynajmniej 20 pracowników, a także posiadania co najmniej 5 akcjonariuszy.

Spółki osobowe cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością wśród inwestorów zagranicznych.

- Kwoty stanowiące podstawę podatku od wynagrodzenia podane są w ujęciu miesięcznym, a nie rocznym jak w przypadku podatku dochodowego. Istotne jest także, że opodatkowane podatkiem od wynagrodzeń jest wynagrodzenie w kwocie brutto - wyjaśnia Krzysztof Gratka.

Wskazuje też, że słoweńskie przepisy podatkowe przewidują generalną ulgę od dochodu w wysokości 2959,60 euro. Istotna w praktyce dla obywateli Polski (jako rezydentów kraju należącego do Unii Europejskiej) może okazać się także ulga na członków rodziny w kwocie 2066,00 euro, jeżeli taki dochód przekracza 90 proc. dochodów do opodatkowania w danym roku podatkowym danej osoby fizycznej.

Podatek od firm

Z danych eksperta Accreo Taxand wynika, że w Słowenii stawka podatkowa podatku dochodowego od osób prawnych jest systematycznie obniżana i docelowo ma wynosić w 2010 roku 20 proc. Według aktualnie obowiązującej stawki podatnicy opodatkowują dochód stawką 22 proc.

Zerową stawkę do osiąganych dochodów zastosują m.in.: fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz towarzystwa ubezpieczeniowe.

Obowiązki VAT

Co do zasady, dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane są w Słowenii 20-proc. stawką VAT. Jednak w zakresie dostawy niektórych towarów i usług zastosowanie znajdzie zredukowana stawka w wysokości 8,5 proc. Stawką tą objęte są m.in.: dostawy żywności, wody, lekarstw, sprzętu medycznego, transportu publicznego, książek oraz apartamenty.

W Słowenii, próg po przekroczeniu którego podmioty muszą się zarejestrować dla celów VAT, został ustalony na poziomie 25 tys. euro. Podatnicy, którzy nie osiągnęli obrotu przekraczającego powyższy poziom, zwolnieni są z VAT.

- Przedsiębiorcy zobowiązani są także do regularnego składania deklaracji za okresy miesięczne, kwartalne lub półroczne - podsumowuje Krzysztof Gratka.

ROZLICZENIA PIT

W Słowenii, co do zasady, osoba pozostająca w stosunku pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz podatkiem od wynagrodzenia. - Zarówno w przypadku podatku dochodowego, jak i podatku od wynagrodzeń stawki mają charakter progresywny i zależą od wysokości otrzymywanych przez podatnika dochodów i wynagrodzeń - podkreśla Krzysztof Gratka.

SKALA PIT W SŁOWENII

Osoba, która osiągnie dochody w 2008 roku w wysokości:

• poniżej 7187,60 euro będzie opodatkowana według stawki 16 proc.,

• w przedziale od 7187,60 - 14375,20 euro zapłaci 1150,02 Euro + 27 proc. nadwyżki przekraczającej 7187,60 euro,

• Powyżej 14375,20 euro zapłaci 3090,67 euro + 41 proc. od nadwyżki.

PODATEK OD WYNAGRODZEŃ W SŁOWENII

Stawki podatku od wynagrodzeń kształtują się następująco:

• do 688,53 euro - 0 proc.,

• od 688,53 - 1669,17 euro - 1,1 proc.,

• od 1669,17 - 3129,69 - 2,3 proc.,

• powyżej 3129,69 euro na poziomie 4,4 proc.

SŁOWEŃSKA SPÓŁKA CICHA

Specyficznym podmiotem prawa słoweńskiego jest spółka cicha. Spółka cicha jako jedyna ze spółek nie posiada osobowości prawnej. Istota spółki cichej opiera się na współdziałaniu wspólnika cichego i wspólnika jawnego. Wspólnik cichy wnosząc wkład na rzecz wspólnika jawnego uczestniczy w zyskach z działalności przedsiębiorstwa prowadzonego przez wspólnika jawnego, natomiast nie ujawnia się na zewnątrz, nie posiada prawa do majątku spółki, a także nie odpowiada za zobowiązania spółki.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA