REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Czechach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Czechach zarówno stawki PIT, jak i CIT są stopniowo obniżane. CIT obecnie wynosi 21 proc., a w 2010 roku ma osiągnąć poziom 19 proc. Podobnie jest z PIT. Dziś jego stawka liniowa to 15 proc. W latach następnych ma być stopniowo zmniejszana

Republika Czeska wzbudza duże zainteresowanie przedsiębiorców, w tym również przedsiębiorców z Polski. Wynika ono z prostych zasad zakładania i prowadzenia działalności, jak również przejrzystych przepisów, w tym przepisów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje działalności

Paweł Nocznicki, starszy konsultant w Accreo Taxand, wyjaśnia, że czeskie przepisy rozróżniają trzy rodzaje działalności gospodarczej: rzemieślniczą, regulowaną oraz wolną.

- Prowadzenie działalności wymaga uzyskania odpowiedniego pozwolenia i wpisu do rejestru handlowego. W przypadku działalności rzemieślniczej oraz regulowanej wymagane jest uzyskanie uprawnień w postaci tzw. karty przedsiębiorcy (jego koszt wynosi ok. 1 tys. koron czeskich (CZK) - ok. 40 euro) lub koncesji na podejmowanie określonej działalności. Działalność wolna nie wymaga natomiast posiadania żadnych uprawnień - tłumaczy Paweł Nocznicki.

REKLAMA

Dodaje, że przedsiębiorcy zagraniczni mogą podejmować działalność m.in. w formie: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością; spółki akcyjnej; przedstawicielstwa (oddziału); spółki jawnej; spółki komandytowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej występującymi formami działalności są spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna.

Charakterystyka form

Z informacji naszego rozmówcy z Accreo Taxand wynika, że spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością może utworzyć od 1 do 50 wspólników. Spółka z o.o. utworzona przez jednego wspólnika nie może być udziałowcem innej jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

- Minimalny kapitał zakładowy spółki wynosi 200 tys. CZK (ok. 8 tys. euro). Minimalny wkład każdego ze wspólników wynosi 20 tys. CZK. Przed wpisem do rejestru w całości powinny zostać wniesione wkłady niepieniężne, natomiast wkłady pieniężne co najmniej w 30 proc. Łączna wartość wniesionych wkładów powinna wynieść 100 tys. CZK. Wspólnicy spółki ponoszą odpowiedzialność za jej długi do momentu i do wysokości niewniesionych wkładów - podkreśla Paweł Nocznicki.

Informuje też, że wspólnikami spółki akcyjnej mogą być osoby prawne lub osoby fizyczne. Do powołania spółki koniecznych jest co najmniej dwóch wspólników. Istnieje możliwość powołania spółki jednoosobowej, ale wspólnikiem takiej spółki może być wyłącznie osoba prawna. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 2 mln CZK (ok. 78 tys. euro). Poziom ten ulega podwyższeniu do 20 mln CZK (ok. 780 tys. euro) przy spółce z publiczną subskrypcją akcji. Przed wpisem do rejestru wkłady niepieniężne powinny zostać wniesione w całości, a wkłady pieniężne w 30 proc.

- Przedstawicielstwo nie posiada osobowości prawnej, ale funkcjonuje jako reprezentacja obcej spółki w Czechach. Przedstawicielstwo podlega rejestracji w rejestrze handlowym. Dla przedstawicielstwa powinien zostać powołany dyrektor, który powinien zostać ujawniony w rejestrze. W nazwie przedstawicielstwa powinna zawierać się nazwa podmiotu powołującego (spółki matki). W rejestrze należy również ujawnić zakres planowanej działalności w Czechach. Przedstawicielstwo może prowadzić wyłącznie działalność w zakresie objętym wpisem - stwierdza Paweł Nocznicki.

Z jego danych wynika również, że spółka jawna jest raczej rzadko wybierana przez obcokrajowców, jako forma prowadzenia działalności. Spółka musi się składać z co najmniej dwóch wspólników. Nie ma wymogów co do wartości wkładu lub maksymalnej liczby wspólników. Wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem. Wszyscy wspólnicy mogą samodzielnie reprezentować spółkę i kierować jej sprawami.

- I na koniec spółka komandytowa, która musi składać się z co najmniej jednego komplementariusza (który ponosi pełną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, tzn. odpowiada całym swoim majątkiem) i jednego komandytariusza (który odpowiada tylko do wysokości sumy komandytowej). Każdy komandytariusz zobowiązany jest wpłacić minimum 5 tys. CZK (ok. 200 euro) tytułem wkładu. Do reprezentowania spółki uprawnieni są komplementariusze, chyba że inaczej postanowiono w umowie spółki - argumentuje nasz rozmówca.

Opodatkowanie CIT

W 2008 roku stawka CIT w Czechach została obniżona z 24 do 21 proc. W kolejnych latach będzie ulegać dalszemu zmniejszeniu - w 2009 - 20 proc., od 2010 - 19 proc.

Paweł Nocznicki wyjaśnia, że co do zasady, koszty podatkowe stanowią wydatki ponoszone w celu osiągania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów. Przy niektórych rodzajach wydatków przepisy wprowadzają dodatkowe warunki do zaliczenia w koszty lub w ogóle wyłączają możliwość odliczenia.

- Dodatkowo podatnicy mają możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 100 proc. wydatków ponoszonych na badania i rozwój. Zwolnienie to obejmuje m.in. koszty prac teoretycznych i eksperymentalnych, prac projektowych, konstrukcyjnych oraz kosztów certyfikacji. Dotyczy to jednak wyłącznie wydatków na rozwój ponoszonych samodzielnie i zasadniczo nie obejmuje kosztów nabycia wyników badań od innych podmiotów - podkreśla Paweł Nocznicki.

Jego zdaniem, podatnicy, którzy otrzymali pomoc publiczną na inwestycję, mogą uzyskać ulgę podatkową. W przypadku podmiotów rozszerzających swoją działalność na terenie Czech ulga obejmuje część udzielonej pomocy publicznej. Pełna ulga, w wysokości udzielonej pomocy publicznej, dotyczy natomiast podmiotów rozpoczynających działalność w Czechach. Przy czym ulga nie obejmuje podatku od zysków odsetkowych danego podmiotu. Ulgę podatkową można rozliczać w ciągu pięciu kolejnych lat podatkowych.

Straty można rozliczać od dochodów podlegających opodatkowaniu osiąganych w ciągu pięciu kolejnych lat podatkowych. Nie dotyczy to jednak podmiotów, które uzyskały ulgę podatkową (muszą one rozliczyć całość strat przed wystąpieniem z wnioskiem o udzielenie ulgi). Rozliczanie strat nie jest również możliwe, jeżeli struktura własnościowa podmiotu zmieniła się o co najmniej 25 proc., spółka uległa połączeniu lub innej formie restrukturyzacji.

WAŻNA LICZBA

21 proc. - wynosi obecnie stawka czeskiego podatku dochodowego od osób prawnych

PIT od dochodów

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają rezydenci Czech. Jak tłumaczy Paweł Nocznicki, za rezydentów uznaje się osoby mające miejsce stałego pobytu na terenie Czech lub przebywające w tym kraju przez okres 183 dni w ciągu 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych.

PIT ma charakter proporcjonalny (liniowy). W 2008 roku jego wysokość została określona na poziomie 15 proc. osiągniętych dochodów. Od 2009 roku planowane jest dalsze zmniejszenie stawki podatku (najprawdopodobniej do 12,5 proc.). Efektywnie stawka podatkowa jest jednak wyższa, jako że podstawa opodatkowania określana jest od tzw. wynagrodzeń super-brutto, które obejmują wartość wynagrodzeń powiększonych m.in. o świadczenia na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Rozliczenia VAT

Czeski podatek od towarów i usług wpisuje się w zharmonizowany system Unii Europejskiej bazujący na rozwiązaniach zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE.

- Obowiązek rejestracji dla potrzeb VAT obejmuje podmioty, których roczny obrót przekracza 1 mln CZK (ok. 39 tys. euro). Obowiązek taki obejmuje również podmioty zakupujące określone usługi opodatkowane w ramach importu usług lub nabywające towary z innych państw UE, jeżeli wartość tych nabyć przekracza 326 tys. CZK (ok. 13 tys. euro) rocznie. Czeskie przepisy przewidują rozliczenia miesięczne lub kwartalne - mówi Paweł Nocznicki.

Stawki VAT obowiązujące w Czechach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WAŻNE ADRESY

www.weh.cz - Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

www.mzv.cz/warsaw - Ambasada Republiki Czeskiej w Polsce

www.czechinvest.org - Czeska Agencja Rozwoju Inwestycji i Przedsiębiorczości

www.czechtradeoffices.com - Czeska Agencja Wspierania Handlu

www.komora.cz - Izba Gospodarcza Republiki Czeskiej

www.mpo.cz - Ministerstwo Przemysłu i Handlu Czech

www.mfcr.cz - Ministerstwo Finansów Czech

businessinfo.cz/en/ - Portal BusinessWeb

www.strukturalni-fondy.cz - Czeski Portal o Funduszach Unii Europejskiej

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA