Kategorie

Jak założyć oddział, przedstawicielstwo lub filię przedsiębiorstwa w krajach UE

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS
Dzięki wstąpieniu naszego kraju do UE polskie przedsiębiorstwa mogą zakładać oddziały za granicą. Należy jednak pamiętać, że w każdym państwie obowiązują inne zasady rejestracji i prowadzenia tej formy działalności.

Zagraniczni przedsiębiorcy mogą prowadzić na terenie naszego kraju działalność gospodarczą w formie oddziału lub przedstawicielstwa. Czy dana osoba jest przedsiębiorcą, decydują przepisy kraju, w którym ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Funkcjonowanie oddziałów i przedstawicielstw handlowych jest uregulowane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095). Zgodnie z jej art. 13 osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach jak obywatele polscy.

Działalność oddziału

Oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Ustawa nakłada także obowiązek ustanowienia przez przedsiębiorcę zagranicznego osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy. Założenie oddziału nie wymaga sporządzania statutu ani zgromadzenia kapitału zakładowego. Przed podjęciem działalności oddział musi zostać zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nazwa oddziału musi się składać z oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy. Należy dodać także wyrazy: oddział w Polsce. Dla oddziału musi być prowadzona oddzielna rachunkowość w języku polskim. Za zobowiązania oddziału odpowiada bez ograniczeń przedsiębiorca zagraniczny całym swoim majątkiem obecnym i przyszłym. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że oddział będzie posiadał wyodrębnione środki finansowe przeznaczone na swoją działalność. Przedsiębiorca może założyć kilka oddziałów na terenie Polski.

Utworzenie przedstawicielstwa

Przedstawicielstwo ma znacznie węższy zakres działalności w porównaniu z oddziałem. Może się ono zajmować jedynie reklamą oraz promocją przedsiębiorcy zagranicznego. Przedstawicielstwa mogą być tworzone również przez organizacje powołane do promocji gospodarczej państwa, z którego pochodzą. Podmiot założycielski nie musi więc mieć statusu przedsiębiorców. Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Osoba posiadająca pełnomocnictwo przedsiębiorcy zagranicznego i reprezentująca go w Polsce musi być zatrudniona w przedstawicielstwie. Za zobowiązania tego podmiotu odpowiada bez ograniczeń przedsiębiorca zagraniczny całym swoim majątkiem obecnym i przyszłym. Na terenie Polski może działać tylko jedno przedstawicielstwo danej osoby zagranicznej. Jego nazwa musi składać się z nazwy przedsiębiorcy zagranicznego, przetłumaczonej na język polski formy prawnej przedsiębiorcy oraz słów: przedstawicielstwo w Polsce. Istnieje obowiązek prowadzenia oddzielnej rachunkowości w języku polskim i w polskiej walucie.

Istnienie oddziału i przedstawicielstwa zależy od istnienia zagranicznego przedsiębiorcy. Jeżeli dojdzie do jego likwidacji, należy przeprowadzić, na podstawie przepisów prawa polskiego likwidację oddziału bądź przedstawicielstwa. O fakcie tym należy powiadomić ministra gospodarki.

ZASADY REJESTRACJI I PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI PRZEZ ODDZIAŁY FIRM ZAGRANICZNYCH

Austria

Zgodnie z prawem austriackim zagraniczne przedsiębiorstwo może utworzyć oddział (Zweignniederlassung). Musi on zostać zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorstw. Oddział nie posiada własnego kapitału i nie istnieje w oderwaniu od swojej spółki. Istnieje obowiązek prowadzenia osobnej rachunkowości.

Belgia

Oddział zagranicznej firmy w Belgii musi zostać zarejestrowany w rejestrze handlowym. Prawo wymaga złożenia w Trybunale Handlowym tłumaczenia statutu macierzystej firmy. Po uzyskaniu wyciągu z rejestru Trybunału Handlowego należy złożyć w tzw. okienku przedsiębiorstw komplet dokumentacji oraz podać adres przyszłego oddziału.

Bułgaria

Bułgarskie prawo dopuszcza założenie oddziału przez zagraniczną osobę fizyczną nieposiadającą osobowości prawnej lub spółkę. Oddział może być utworzony, gdy wg przepisów swojego prawa posiada rejestrację wykonywania działalności handlowej. Oddział jest wpisywany do rejestru handlowego w sądzie rejonowym.

Cypr

Na Cyprze firmy zagraniczne mogą prowadzić działalność gospodarczą w formie filii (branch). Nie jest ona samodzielną jednostką prawną. Działalność filii trzeba zarejestrować w Registaar of Companies w ciągu miesiąca od jej ustanowienia. Do nazwy firmy należy dodać zwrot: branch office in Cyprus.

Czechy

W Czechach przedstawicielstwo może założyć zagraniczna osoba prawna oraz zagraniczna osoba fizyczna. Osoba zagraniczna musi posiadać w macierzystym kraju status przedsiębiorcy. Działalność przedstawicielstwa rozpoczyna się od dnia wpisu do rejestru handlowego. Przedstawicielstwo nie ma osobowości prawnej, ale może występować jako strona w kontraktach. Odpowiedzialność ponosi osoba zagraniczna.

Dania

Firma polska może utworzyć oddział w Danii, jeżeli jest zarejestrowana w kraju w formie prawnej zbliżonej do występujących na rynku duńskim form prawnych spółek. Do nazwy firmy zagranicznej należy dodać słowo filia. Trzeba także podać nazwę kraju jej siedziby. Rejestracji oddziału dokonuje się w Agencji Przedsiębiorstw i Handlu.

Estonia

Przedstawicielstwo należy zarejestrować w rejestrze handlowym. Do wniosku trzeba dołączyć wyciąg z rejestru handlowego, zezwolenie na powołanie przedstawicielstwa filii, postanowienie o powołaniu dyrektorów przedstawicielstwa, kopię aktu założycielskiego firmy, dane adresowe. Przedstawicielstwo nie posiada osobowości prawnej.

Finlandia

W Finlandii oddział firmy zagranicznej (sivuliike - branch office) może działać jako importer lub agent. Może być także jednostką produkcyjną. Nie posiada osobowości prawnej. Działa w imieniu i na rachunek swojego przedsiębiorstwa-matki. Procedura rejestracyjna trwa około o trzech tygodni.

Francja

Oddział (succursale) należy wpisać w ciągu 14 dni od jego otwarcia do rejestru handlowego. Może prowadzić całość lub część działalności spółki macierzystej. Nie ma osobowości prawnej. Może on zajmować się produkcją oraz sprzedażą. Prawo francuskie pozwala na zatrudnianie pracowników oraz podpisywanie umów handlowych przez oddział.

Grecja

W celu zarejestrowania oddziału firmy zagranicznej należy złożyć wniosek do Sekretariatu Generalnego ds. Handlu i Ochrony Konsumenta oraz wniosek do władz lokalnych. Zgodnie z prawem greckim po rejestracji oddział ma takie same prawa i obowiązki jak spółka grecka.

Hiszpania

Oddział należy wpisać do rejestru handlowego. Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty, potwierdzające istnienie spółki polskiej, jej aktualny statut, skład zarządu i umowę o założeniu filii. Oddział nie posiada osobowości prawnej i działaj tylko jako oddziały firmy macierzystej. Dyrektor filii występuje jako pełnomocnik firmy polskiej.

Holandia

Zgodnie z prawem holenderskim przedstawicielstwo nie może zawierać umów handlowych. Nie generuje także przychodów. Jego działalność ogranicza się do gromadzenia danych na temat rynku. Pracownicy przedstawicielstwa muszą uzyskać pozwolenie na pracę i pobyt.

Irlandia

Prawo irlandzkie za oddział (branch lub place business) uważa firmę, która prowadzi działalność w Irlandii o charakterze stałym oraz posiada własną strukturę organizacyjną i jest zdolna do samodzielnego negocjowania kontraktów. Oddział należy zarejestrować w Urzędzie Rejestracyjnym (Companies Registration Office).

Litwa

Przedstawicielstwo firmy zagranicznej na Litwie nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie ma odrębnej osobowości prawnej. Możliwe jest zawieranie kontraktów przez przedstawicielstwo, ale w imieniu zagranicznej spółki-matki. Za zobowiązania przedstawicielstwa odpowiada przedsiębiorstwo zagraniczne.

Łotwa

Oddział zagranicznej firmy należy zarejestrować w Rejestrze Przedsiębiorstw RŁ. Składając wniosek o rejestrację należy dołączyć do niego statut, dokument potwierdzający fakt istnienia firmy macierzystej oraz pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej stały oddział, umowę najmu lub kupna lokalu, w którym oddział będzie się mieścił.

Malta

Ustawodawstwo Malty pozwala na zakładanie przez firmy zagraniczne oddziałów branżowych. Istnieje obowiązek rejestrowania oddziałów w biurze Registrar Memorandum of Association.

Niemcy

W Niemczech przedstawicielstwa firm zagranicznych są tylko częścią firmy macierzystej i nie posiadają osobowości prawnej. Ich działania ograniczają się do rozpoznania rynku i wspierania sprzedaży. Nie ma więc obowiązku rejestracji w rejestrze handlowym.

Rumunia

Przedstawicielstwo należy zarejestrować w Biurze Rejestracyjnym Ministerstwa Finansów i Gospodarki, Departament Główny ds. Polityki Handlowej. W tym celu trzeba przedłożyć wniosek z kopią umowy najmu lokalu, w którym będzie się mieścić siedziba. Przedstawicielstwo nie może podpisywać kontraktów handlowych.

Słowacja

Zgodnie z prawem słowackim oddział firmy zagranicznej jest jednym z rodzajów prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę zagraniczną. Prawo do prowadzenia działalności gospodarczej osoba zagraniczna uzyskuje z momentem wpisu swojego oddziału do Rejestru Handlowego RS.

Słowenia

Prawo wymaga, aby dokumenty w celu otwarcia oddziału były złożone w oryginale oraz były przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język słoweński. Czas wpisu do rejestru, którego dokonuje sąd, jest w Słowenii bardzo długi i trwa od półtora do czterech miesięcy.

Szwecja

W Szwecji przedsiębiorstwa zagraniczne mogą prowadzić działalność gospodarczą tworząc oddział firmy zarejestrowanej i funkcjonującej w innym kraju. Stanowi on integralną część zagranicznej firmy i nie posiada osobowości prawnej. Nazwa oddziału musi pokrywać się z nazwą firmy matki, zawierać wyraz filial oraz kraj spółki macierzystej.

Węgry

Zagraniczne podmioty gospodarcze mogą utworzyć na Węgrzech swoje filie lub przedstawicielstwa handlowe. Przed rozpoczęciem działalności należy zarejestrować je w rejestrze sądowym. Przedstawicielstwa handlowe mogą pośredniczyć w zawieraniu kontraktów i prowadzić działalność informacyjno-reklamową.

Wielka Brytania

Oddział (branch) na terenie Wielkiej Brytanii może otworzyć polska spółka kapitałowa. Z kolei podmioty nieposiadające osobowości prawnej w Polsce mogą zarejestrować tzw. place of business. Obie te formy prowadzenia działalności należy zarejestrować w Companies Mouse, czyli urzędzie rejestrowym.

Włochy

Oddział może prowadzić na terenie Włoch działalność gospodarczą, ale nie jest jednostką niezależną od spółki zagranicznej. Spółka macierzysta jest bezpośrednio odpowiedzialna za wszelką działalność oddziału. Oddział należy zarejestrować w rejestrze przedsiębiorstw (Registro delle imprese).

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?