Etykieta służbowych kontaktów damsko – męskich
REKLAMA
REKLAMA
W świecie biznesu nie ma za wiele miejsca na rozróżnienie między kobietą a mężczyzną. Płeć przestaje mieć znaczenie, gdy idzie o trafność sądów, przewidywanie zmian, dostrzeganie zależności, szybkość podejmowania decyzji nawet tych ryzykownych. O prestiżu decydują umiejętności, sposób zachowania się i skuteczność działania, nie ma tu miejsca na opiekuńcze zachowania mężczyzn względem kobiet, ani na specjalne traktowanie słabej płci ze względu na huśtawki nastrojów. Świat biznesu to świat profesjonalistów. Dążenie do profesjonalizmu objawia się również manifestowaniem swojej niezależności i zaradności.
REKLAMA
Zobacz: Od dziś Pan Dyrektor
Kobieta w świecie biznesu
Kobiety biznesu nie czekają, aż mężczyzna otworzy im drzwi lub zapłaci rachunek w restauracji. Co innego życie prywatne, towarzyskie. Jeśli jesteś mężczyzną, który w pracy zawodowej spotyka się często z kobietami piastującymi różne stanowiska, lub będącymi klientami twojej firmy traktuj je jak partnera w interesach. Nie próbuj podkreślać ich podległości z racji płci, niektóre kobiety mogą źle odebrać takie zachowania jak: otwieranie im drzwi, płacenie rachunków, koncentrowanie się na ich wyglądzie zewnętrznym a nie na umiejętnościach. Zamiast powiedzieć koleżance z pracy komplement na temat nowej fryzury, pochwal jej dokonania jako koordynatora grupy. Z pewnością ucieszy się z faktu, że dostrzegasz jej wysiłki. Wiele kobiet mimo sukcesów, które odniosły w sferze zawodowej nadal uważa, że koledzy nie traktują ich poważnie, dlatego ciągle starają się walczyć o należną im pozycję. Ta emancypacja kobiet, nawet jeśli nie wszystkich, spowodowała reakcję mężczyzn, a tym samym pewne zmiany w etykiecie – rozróżniono zachowania damsko – męskie towarzyskie i biznesowe.
Zobacz: Kontakty z klientami
Kontakt biznesowe to nie życie towarzyskie
Biznesowy savoir – vivre nie nakazuje otwierania kobiecie drzwi – ten kto się znajdzie przy nich pierwszy, bez względu na płeć, może je otworzyć i przytrzymać dla idących za nim osób. Przy powitaniu ważna jest zasada wyższości stanowiska a nie płci, przełożony wyciąga rękę do podwładnego. Podobna zasada obowiązuje przy prezentacji – osobę na niższym stanowisku należy przedstawić osobie na stanowisku wyższym. Jeśli wszyscy siedzą, a do pomieszczenia wchodzi kolejna osoba, w chwili powitania każdy, bez względu na płeć, powinien wstać. W przypadku regulowania kosztów za służbowe posiłki, powinien je ponosić ten kto zaprasza.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.