REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyrażać krytykę i jak ją przyjmować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Górska
Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje.
Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje.

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno przyjmowanie słów krytyki z odpowiednią klasą jak i taktowne jej wypowiadanie jest nie lada wyzwaniem. Jak mu sprostać?

W jaki sposób zachować się taktownie, gdy nie zgodzimy się ze zdaniem lub poczynaniami innej osoby i jak odebrać słowa krytyki, aby dobrze wypaść w oczach innych?

REKLAMA

Przyjmowanie krytyki

REKLAMA

Jeśli piastujesz samodzielne stanowisko lub gdy pytasz innych o zdanie, zawsze musisz być przygotowany na to, że będzie ono nieprzychylne. Pod żadnym pozorem nie rozpłacz się! Nie ma nic bardziej nieprofesjonalnego. Jeśli nie jesteś w stanie kontynuować rozmowy i czujesz, że nie powstrzymasz łez przeproś rozmówcę, udaj się do łazienki, koniecznie weź się w garść i spokojnie wróć na spotkanie. Przecież to nie koniec świata. Postaraj się wyjść z takiej sytuacji z klasą. Może i projekt był nieudany, ale zapunktujesz u szefa swoją postawą.

Nie broń się atakiem – nie ironizuj, nie kpij z rozmówcy. Jeśli krytyka Cię zaskoczyła poproś o czas na przemyślenie tych uwag. Nie daj się wyprowadzić z równowagi.
Warto wysłuchać, co druga strona ma do powiedzenia, przyjąć to z humorem, ewentualnie wejść w kulturalną i wyważoną polemikę. Spytaj o konkrety. Być może uda Ci się przekonać pracodawcę do swojego punktu widzenia, jeśli jednak nie – musisz być gotowy na wprowadzenie zmian.

Zobacz: Luz kontrolowany

Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje. Natomiast jeśli jest to np. negatywnie nastawiony do Ciebie współpracownik, którym kieruje zazdrość bądź po prostu nie darzy Cię sympatią i z przyjemnością skorzysta z okazji, aby sprawić Ci przykrość – zignoruj go. Nie warto na takie uwagi tracić czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak krytykować

Konstruktywna krytyka jest rzeczą bardzo trudną. Rzeczowe przedstawienie swoich wątpliwości w sposób kulturalny i taki, aby nie urazić osoby krytykowanej to wyzwanie z górnej półki.

REKLAMA

Jeśli jesteś szefem, kierownikiem, liderem grupy to jesteś osobą upoważnioną do wydawania opinii na temat pracy Twoich podwładnych. Natomiast zanim skrytykujesz współpracownika lub osobę „z góry” – zastanów się dwukrotnie. Z reguły mało kto otwarty jest na krytykę i może odebrać ją – bynajmniej – nie jako akt dobrej woli…
Jeśli jednak zdecydowałeś się na krytykę, koniecznie rób to na osobności. Zwracanie komuś uwagi na forum może być odebrane, jako próba ośmieszenia i na pewno nie przyczyni się do poprawy atmosfery w zespole.

Bądź konkretny. Ogólnikowe uwagi niczemu nie posłużą. Określ jasno, co Ci się nie podoba, np. „Już trzeci raz w tym tygodniu spóźniłeś się do pracy”. Jeśli to możliwe, zrównoważ krytykę pochwałami. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że pracownik nie przyjmie postawy obronnej, np. „Już trzeci raz w tym tygodni spóźniłeś się do pracy; mam nadzieję, że to się zmieni i nie będzie dalej rzutowało na Twojej pracy”. Należy też określić, jakich zmian oczekujesz i w jakim czasie mają one nastąpić. Postawi to pracownika w jasnej sytuacji i pozwoli uniknąć niedomówień, np. „Liczę, że od dziś tego typu sytuacje nie będą miały miejsca”. Warto też od razu poinformować, jakie będą konsekwencje niezastosowania się do reprymendy, np. „Jeśli to się nie zmieni, stracisz szansę na awans – kierownik nie może pozwolić sobie na spóźnienia”.

Zobacz: Czego unikać w wypowiedziach ustnych? - grzeczność języka

Bądź także przygotowany na tłumaczenia pracownika. Koniecznie wysłuchaj tego, co ma do powiedzenia. Być może jego spóźnienia wynikają z ważnych pobudek np. jego żona jest w szpitalu i musi zdążyć odwieźć dziecko do przedszkola przed pracą.

Bez względu na to, czy krytykujesz, czy jesteś krytykowany, powinieneś umieć odpowiednio się zachować. Jeśli posiądziesz tę umiejętność, z pewnością zaprocentuje ona w Twoim życiu zawodowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA