REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyrażać krytykę i jak ją przyjmować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Górska
Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje.
Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje.

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno przyjmowanie słów krytyki z odpowiednią klasą jak i taktowne jej wypowiadanie jest nie lada wyzwaniem. Jak mu sprostać?

W jaki sposób zachować się taktownie, gdy nie zgodzimy się ze zdaniem lub poczynaniami innej osoby i jak odebrać słowa krytyki, aby dobrze wypaść w oczach innych?

REKLAMA

Przyjmowanie krytyki

REKLAMA

Jeśli piastujesz samodzielne stanowisko lub gdy pytasz innych o zdanie, zawsze musisz być przygotowany na to, że będzie ono nieprzychylne. Pod żadnym pozorem nie rozpłacz się! Nie ma nic bardziej nieprofesjonalnego. Jeśli nie jesteś w stanie kontynuować rozmowy i czujesz, że nie powstrzymasz łez przeproś rozmówcę, udaj się do łazienki, koniecznie weź się w garść i spokojnie wróć na spotkanie. Przecież to nie koniec świata. Postaraj się wyjść z takiej sytuacji z klasą. Może i projekt był nieudany, ale zapunktujesz u szefa swoją postawą.

Nie broń się atakiem – nie ironizuj, nie kpij z rozmówcy. Jeśli krytyka Cię zaskoczyła poproś o czas na przemyślenie tych uwag. Nie daj się wyprowadzić z równowagi.
Warto wysłuchać, co druga strona ma do powiedzenia, przyjąć to z humorem, ewentualnie wejść w kulturalną i wyważoną polemikę. Spytaj o konkrety. Być może uda Ci się przekonać pracodawcę do swojego punktu widzenia, jeśli jednak nie – musisz być gotowy na wprowadzenie zmian.

Zobacz: Luz kontrolowany

Warto też zwrócić uwagę, kto Cię krytykuje. Jeśli są to słowa eksperta, warto zastanowić się nad nimi i odpowiednio spożytkować – zamiast się denerwować lub z góry negować wszelkie obiekcje. Natomiast jeśli jest to np. negatywnie nastawiony do Ciebie współpracownik, którym kieruje zazdrość bądź po prostu nie darzy Cię sympatią i z przyjemnością skorzysta z okazji, aby sprawić Ci przykrość – zignoruj go. Nie warto na takie uwagi tracić czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak krytykować

Konstruktywna krytyka jest rzeczą bardzo trudną. Rzeczowe przedstawienie swoich wątpliwości w sposób kulturalny i taki, aby nie urazić osoby krytykowanej to wyzwanie z górnej półki.

REKLAMA

Jeśli jesteś szefem, kierownikiem, liderem grupy to jesteś osobą upoważnioną do wydawania opinii na temat pracy Twoich podwładnych. Natomiast zanim skrytykujesz współpracownika lub osobę „z góry” – zastanów się dwukrotnie. Z reguły mało kto otwarty jest na krytykę i może odebrać ją – bynajmniej – nie jako akt dobrej woli…
Jeśli jednak zdecydowałeś się na krytykę, koniecznie rób to na osobności. Zwracanie komuś uwagi na forum może być odebrane, jako próba ośmieszenia i na pewno nie przyczyni się do poprawy atmosfery w zespole.

Bądź konkretny. Ogólnikowe uwagi niczemu nie posłużą. Określ jasno, co Ci się nie podoba, np. „Już trzeci raz w tym tygodniu spóźniłeś się do pracy”. Jeśli to możliwe, zrównoważ krytykę pochwałami. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że pracownik nie przyjmie postawy obronnej, np. „Już trzeci raz w tym tygodni spóźniłeś się do pracy; mam nadzieję, że to się zmieni i nie będzie dalej rzutowało na Twojej pracy”. Należy też określić, jakich zmian oczekujesz i w jakim czasie mają one nastąpić. Postawi to pracownika w jasnej sytuacji i pozwoli uniknąć niedomówień, np. „Liczę, że od dziś tego typu sytuacje nie będą miały miejsca”. Warto też od razu poinformować, jakie będą konsekwencje niezastosowania się do reprymendy, np. „Jeśli to się nie zmieni, stracisz szansę na awans – kierownik nie może pozwolić sobie na spóźnienia”.

Zobacz: Czego unikać w wypowiedziach ustnych? - grzeczność języka

Bądź także przygotowany na tłumaczenia pracownika. Koniecznie wysłuchaj tego, co ma do powiedzenia. Być może jego spóźnienia wynikają z ważnych pobudek np. jego żona jest w szpitalu i musi zdążyć odwieźć dziecko do przedszkola przed pracą.

Bez względu na to, czy krytykujesz, czy jesteś krytykowany, powinieneś umieć odpowiednio się zachować. Jeśli posiądziesz tę umiejętność, z pewnością zaprocentuje ona w Twoim życiu zawodowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA