REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaufanie w biznesie - strategia CSR

Subskrybuj nas na Youtube
Zaufanie w biznesie - CSR/Fot. Fotolia
Zaufanie w biznesie - CSR/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

CSR to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

Zaufanie najcenniejszą walutą w biznesie

- Fundamentem społecznej odpowiedzialności biznesu jest zaufanie, które jest obecnie najbardziej pożądaną cechą w biznesie - ocenia Piotr Sołtys, prezes Vantis Holding i założyciel Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych. – Bez zaufania, funkcjonowanie w tej sferze na dłuższą metę nie byłoby możliwe – wyjaśnia.

REKLAMA

Tymczasem, badania CBOS wskazują, że Polacy są raczej nieufni w życiu społecznym. Tylko niespełna jedna czwarta (23 proc.) wychodzi z założenia, że większości ludzi można ufać, a blisko trzy czwarte (74 proc.) wyznaje zasadę zachowywania daleko idącej ostrożności w stosunkach z innymi.

Zobacz: Rady związane z zadawaniem pytań

Nie jest zaskakujące, że przy tak ogromnej barierze w relacjach społecznych, blisko połowa Polaków deklaruje, że nie ma zaufania do nieznajomych. Interesujące jest jednak, że nieufność w najmniejszym stopniu dotyczy relacji biznesowych. Z roku na rok maleje także liczba osób, które wyznają zasadę ograniczonego zaufania w biznesie.

CSR - możliwe w Polsce?

Tym, co przekonuje Polaków do zaufania w relacjach biznesowych, jest w największym stopniu chęć pomnożenia zysków. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

To dało impuls do rozwoju w Polsce CSR, czyli odpowiedzialności przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. To strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Bodźcem do rozwoju CSR w Polsce, poza środkami prywatnych przedsiębiorstw, są także działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udziela ona wsparcia finansowego na wdrożenie CSR, organizuje konkursy, konferencje i szkolenia.

Rekomendowany produkt: Pieniądze dla firm cz. 1 - Fundusze z UE 2014–2020 (książka)

Z powodu rosnącego zainteresowania CSR, w ubiegłym roku w ministerstwie gospodarki wyodrębniono także specjalny zespół, który przygotowuje konkretne rekomendacje dotyczące kierunków wdrażania zasad CSR do polityki gospodarczej kraju.

Dodatkowo, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie powołano Respect Index - pierwszy w Europie Środkowej indeks najbardziej odpowiedzialnych społecznie spółek. W indeksie notowane jest obecnie kilkanaście spółek, w tym m.in. duże państwowe przedsiębiorstwa energetyczne, ale także prywatne firmy telekomunikacyjne czy banki.

Korzyści odpowiedzialnych i społecznych  

Jakie korzyści powoduje CSR? Jak podkreśla Piotr Sołtys z Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych, bycie odpowiedzialnym społecznie przyczynia się przede wszystkim do budowania pozytywnego wizerunku marki. W efekcie, klienci i kontrahenci wykazują większą lojalność i gotowość zakupową.

Zobacz też: Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

REKLAMA

CSR doskonale sprawdza się w przypadku podmiotów, które planują działalność międzynarodową. - Na świecie, a szczególnie w Europie Zachodniej, ocena pod kątem CSR i aktywności proekologicznych to pierwsze, na co zwracają uwagę partnerzy biznesowi - mówi Zdzisław Celusta, współzałożyciel Vantis Holding.

Zyski dla przedsiębiorcy przekładają się również na korzyści dla otoczenia. Więcej środków jest przeznaczane na rozwiązywanie problemów ochrony środowiska, czy akcje charytatywne.

CSR jest pożyteczne także dla państwa. Przedsiębiorstwa postępujące zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności tworzą konkurencyjną gospodarkę rynkową.  

W oczekiwaniu na sukces

Priorytetem przedsiębiorstw jest kreowanie zysków, a nie działalność społeczna, poza tym CSR często przeradza się w cyniczną i nieszczerą grę – to główne zarzuty przeciwników rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.

Zobacz również: Jak negocjować z chińskimi partnerami - krytyka i pochwały

W atmosferze sceptycyzmu rozwój obszaru CSR może być wyzwaniem. Tym bardziej jest to trudne, jeżeli polscy przedsiębiorcy traktują tę koncepcję jedynie jako strategię pomnażania zysków.

- W Polsce CSR rozwija się od niedawna i potencjał jest wciąż niewykorzystany – wyjaśnia prezes Vantis Holding. - Jednak pełen sukces CSR nastąpi wtedy, gdy przedsiębiorcy będą realizować tę ideę z przekonaniem, a działalność dobroczynna stanie się elementem ich stylu życia -  prognozuje. 

Autorka: Patrycja Grzybowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA