REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaufanie w biznesie - strategia CSR

Zaufanie w biznesie - CSR/Fot. Fotolia
Zaufanie w biznesie - CSR/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

CSR to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

Zaufanie najcenniejszą walutą w biznesie

- Fundamentem społecznej odpowiedzialności biznesu jest zaufanie, które jest obecnie najbardziej pożądaną cechą w biznesie - ocenia Piotr Sołtys, prezes Vantis Holding i założyciel Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych. – Bez zaufania, funkcjonowanie w tej sferze na dłuższą metę nie byłoby możliwe – wyjaśnia.

REKLAMA

Tymczasem, badania CBOS wskazują, że Polacy są raczej nieufni w życiu społecznym. Tylko niespełna jedna czwarta (23 proc.) wychodzi z założenia, że większości ludzi można ufać, a blisko trzy czwarte (74 proc.) wyznaje zasadę zachowywania daleko idącej ostrożności w stosunkach z innymi.

Zobacz: Rady związane z zadawaniem pytań

Nie jest zaskakujące, że przy tak ogromnej barierze w relacjach społecznych, blisko połowa Polaków deklaruje, że nie ma zaufania do nieznajomych. Interesujące jest jednak, że nieufność w najmniejszym stopniu dotyczy relacji biznesowych. Z roku na rok maleje także liczba osób, które wyznają zasadę ograniczonego zaufania w biznesie.

CSR - możliwe w Polsce?

Tym, co przekonuje Polaków do zaufania w relacjach biznesowych, jest w największym stopniu chęć pomnożenia zysków. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

To dało impuls do rozwoju w Polsce CSR, czyli odpowiedzialności przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. To strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Bodźcem do rozwoju CSR w Polsce, poza środkami prywatnych przedsiębiorstw, są także działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udziela ona wsparcia finansowego na wdrożenie CSR, organizuje konkursy, konferencje i szkolenia.

Rekomendowany produkt: Pieniądze dla firm cz. 1 - Fundusze z UE 2014–2020 (książka)

Z powodu rosnącego zainteresowania CSR, w ubiegłym roku w ministerstwie gospodarki wyodrębniono także specjalny zespół, który przygotowuje konkretne rekomendacje dotyczące kierunków wdrażania zasad CSR do polityki gospodarczej kraju.

Dodatkowo, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie powołano Respect Index - pierwszy w Europie Środkowej indeks najbardziej odpowiedzialnych społecznie spółek. W indeksie notowane jest obecnie kilkanaście spółek, w tym m.in. duże państwowe przedsiębiorstwa energetyczne, ale także prywatne firmy telekomunikacyjne czy banki.

Korzyści odpowiedzialnych i społecznych  

Jakie korzyści powoduje CSR? Jak podkreśla Piotr Sołtys z Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych, bycie odpowiedzialnym społecznie przyczynia się przede wszystkim do budowania pozytywnego wizerunku marki. W efekcie, klienci i kontrahenci wykazują większą lojalność i gotowość zakupową.

Zobacz też: Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

REKLAMA

CSR doskonale sprawdza się w przypadku podmiotów, które planują działalność międzynarodową. - Na świecie, a szczególnie w Europie Zachodniej, ocena pod kątem CSR i aktywności proekologicznych to pierwsze, na co zwracają uwagę partnerzy biznesowi - mówi Zdzisław Celusta, współzałożyciel Vantis Holding.

Zyski dla przedsiębiorcy przekładają się również na korzyści dla otoczenia. Więcej środków jest przeznaczane na rozwiązywanie problemów ochrony środowiska, czy akcje charytatywne.

CSR jest pożyteczne także dla państwa. Przedsiębiorstwa postępujące zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności tworzą konkurencyjną gospodarkę rynkową.  

W oczekiwaniu na sukces

Priorytetem przedsiębiorstw jest kreowanie zysków, a nie działalność społeczna, poza tym CSR często przeradza się w cyniczną i nieszczerą grę – to główne zarzuty przeciwników rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.

Zobacz również: Jak negocjować z chińskimi partnerami - krytyka i pochwały

W atmosferze sceptycyzmu rozwój obszaru CSR może być wyzwaniem. Tym bardziej jest to trudne, jeżeli polscy przedsiębiorcy traktują tę koncepcję jedynie jako strategię pomnażania zysków.

- W Polsce CSR rozwija się od niedawna i potencjał jest wciąż niewykorzystany – wyjaśnia prezes Vantis Holding. - Jednak pełen sukces CSR nastąpi wtedy, gdy przedsiębiorcy będą realizować tę ideę z przekonaniem, a działalność dobroczynna stanie się elementem ich stylu życia -  prognozuje. 

Autorka: Patrycja Grzybowska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA