| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Partnerzy biznesowi > Zaufanie w biznesie - strategia CSR

Zaufanie w biznesie - strategia CSR

CSR to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

Zaufanie najcenniejszą walutą w biznesie

- Fundamentem społecznej odpowiedzialności biznesu jest zaufanie, które jest obecnie najbardziej pożądaną cechą w biznesie - ocenia Piotr Sołtys, prezes Vantis Holding i założyciel Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych. – Bez zaufania, funkcjonowanie w tej sferze na dłuższą metę nie byłoby możliwe – wyjaśnia.

Tymczasem, badania CBOS wskazują, że Polacy są raczej nieufni w życiu społecznym. Tylko niespełna jedna czwarta (23 proc.) wychodzi z założenia, że większości ludzi można ufać, a blisko trzy czwarte (74 proc.) wyznaje zasadę zachowywania daleko idącej ostrożności w stosunkach z innymi.

Zobacz: Rady związane z zadawaniem pytań

Nie jest zaskakujące, że przy tak ogromnej barierze w relacjach społecznych, blisko połowa Polaków deklaruje, że nie ma zaufania do nieznajomych. Interesujące jest jednak, że nieufność w najmniejszym stopniu dotyczy relacji biznesowych. Z roku na rok maleje także liczba osób, które wyznają zasadę ograniczonego zaufania w biznesie.

CSR - możliwe w Polsce?

Tym, co przekonuje Polaków do zaufania w relacjach biznesowych, jest w największym stopniu chęć pomnożenia zysków. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.

To dało impuls do rozwoju w Polsce CSR, czyli odpowiedzialności przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. To strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Bodźcem do rozwoju CSR w Polsce, poza środkami prywatnych przedsiębiorstw, są także działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udziela ona wsparcia finansowego na wdrożenie CSR, organizuje konkursy, konferencje i szkolenia.

Rekomendowany produkt: Pieniądze dla firm cz. 1 - Fundusze z UE 2014–2020 (książka)

Z powodu rosnącego zainteresowania CSR, w ubiegłym roku w ministerstwie gospodarki wyodrębniono także specjalny zespół, który przygotowuje konkretne rekomendacje dotyczące kierunków wdrażania zasad CSR do polityki gospodarczej kraju.

Dodatkowo, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie powołano Respect Index - pierwszy w Europie Środkowej indeks najbardziej odpowiedzialnych społecznie spółek. W indeksie notowane jest obecnie kilkanaście spółek, w tym m.in. duże państwowe przedsiębiorstwa energetyczne, ale także prywatne firmy telekomunikacyjne czy banki.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria LTCA

Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »