Zaufanie w biznesie - strategia CSR
REKLAMA
REKLAMA
Zaufanie najcenniejszą walutą w biznesie
- Fundamentem społecznej odpowiedzialności biznesu jest zaufanie, które jest obecnie najbardziej pożądaną cechą w biznesie - ocenia Piotr Sołtys, prezes Vantis Holding i założyciel Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych. – Bez zaufania, funkcjonowanie w tej sferze na dłuższą metę nie byłoby możliwe – wyjaśnia.
REKLAMA
Tymczasem, badania CBOS wskazują, że Polacy są raczej nieufni w życiu społecznym. Tylko niespełna jedna czwarta (23 proc.) wychodzi z założenia, że większości ludzi można ufać, a blisko trzy czwarte (74 proc.) wyznaje zasadę zachowywania daleko idącej ostrożności w stosunkach z innymi.
Zobacz: Rady związane z zadawaniem pytań
Nie jest zaskakujące, że przy tak ogromnej barierze w relacjach społecznych, blisko połowa Polaków deklaruje, że nie ma zaufania do nieznajomych. Interesujące jest jednak, że nieufność w najmniejszym stopniu dotyczy relacji biznesowych. Z roku na rok maleje także liczba osób, które wyznają zasadę ograniczonego zaufania w biznesie.
CSR - możliwe w Polsce?
Tym, co przekonuje Polaków do zaufania w relacjach biznesowych, jest w największym stopniu chęć pomnożenia zysków. Według CBOS, aż 38 proc. deklaruje, że jest w stanie zaufać partnerom biznesowych, ponieważ uważa, że im się to opłaca.
REKLAMA
To dało impuls do rozwoju w Polsce CSR, czyli odpowiedzialności przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. To strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Bodźcem do rozwoju CSR w Polsce, poza środkami prywatnych przedsiębiorstw, są także działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udziela ona wsparcia finansowego na wdrożenie CSR, organizuje konkursy, konferencje i szkolenia.
Rekomendowany produkt: Pieniądze dla firm cz. 1 - Fundusze z UE 2014–2020 (książka)
Z powodu rosnącego zainteresowania CSR, w ubiegłym roku w ministerstwie gospodarki wyodrębniono także specjalny zespół, który przygotowuje konkretne rekomendacje dotyczące kierunków wdrażania zasad CSR do polityki gospodarczej kraju.
Dodatkowo, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie powołano Respect Index - pierwszy w Europie Środkowej indeks najbardziej odpowiedzialnych społecznie spółek. W indeksie notowane jest obecnie kilkanaście spółek, w tym m.in. duże państwowe przedsiębiorstwa energetyczne, ale także prywatne firmy telekomunikacyjne czy banki.
Korzyści odpowiedzialnych i społecznych
Jakie korzyści powoduje CSR? Jak podkreśla Piotr Sołtys z Instytutu Certyfikacji Podmiotów Społecznie Odpowiedzialnych, bycie odpowiedzialnym społecznie przyczynia się przede wszystkim do budowania pozytywnego wizerunku marki. W efekcie, klienci i kontrahenci wykazują większą lojalność i gotowość zakupową.
Zobacz też: Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?
REKLAMA
CSR doskonale sprawdza się w przypadku podmiotów, które planują działalność międzynarodową. - Na świecie, a szczególnie w Europie Zachodniej, ocena pod kątem CSR i aktywności proekologicznych to pierwsze, na co zwracają uwagę partnerzy biznesowi - mówi Zdzisław Celusta, współzałożyciel Vantis Holding.
Zyski dla przedsiębiorcy przekładają się również na korzyści dla otoczenia. Więcej środków jest przeznaczane na rozwiązywanie problemów ochrony środowiska, czy akcje charytatywne.
CSR jest pożyteczne także dla państwa. Przedsiębiorstwa postępujące zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności tworzą konkurencyjną gospodarkę rynkową.
W oczekiwaniu na sukces
Priorytetem przedsiębiorstw jest kreowanie zysków, a nie działalność społeczna, poza tym CSR często przeradza się w cyniczną i nieszczerą grę – to główne zarzuty przeciwników rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Zobacz również: Jak negocjować z chińskimi partnerami - krytyka i pochwały
W atmosferze sceptycyzmu rozwój obszaru CSR może być wyzwaniem. Tym bardziej jest to trudne, jeżeli polscy przedsiębiorcy traktują tę koncepcję jedynie jako strategię pomnażania zysków.
- W Polsce CSR rozwija się od niedawna i potencjał jest wciąż niewykorzystany – wyjaśnia prezes Vantis Holding. - Jednak pełen sukces CSR nastąpi wtedy, gdy przedsiębiorcy będą realizować tę ideę z przekonaniem, a działalność dobroczynna stanie się elementem ich stylu życia - prognozuje.
Autorka: Patrycja Grzybowska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.