REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrobić karierę w branży BPO?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zrobić karierę w branży BPO?/ fot. Fotolia
Jak zrobić karierę w branży BPO?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing procesów biznesowych (Business Process Outsourcing - BPO) jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów biznesowych w Polsce. Najbardziej przyszłościowe kierunki studiów są związane z kierunkami usług IT, finansowo - księgowymi oraz kadrowo - płacowymi. Jak zrobić karierę w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu?

Polska znajduje się w światowej czołówce pod względem wielkości sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Zatrudnienie w branży BPO/SSC jest najwyższe w Europie, a jego wzrost utrzymuje się na poziomie 15-18% rok do roku. Tendencja ta stanowi istotną wskazówkę dla wszystkich przygotowujących się do wejścia na rynek pracy lub tych, którzy rozważają zmianę zatrudnienia i zastanawiają się w jaki sposób zwiększyć swoją konkurencyjność.

REKLAMA

REKLAMA

Kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy co roku

Według raportu „10 lat sektora sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce” Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz firmy HAYS branża generuje zatrudnienie rzędu 150 tysięcy osób, dorównując w tej dziedzinie tradycyjnym sektorom gospodarki, takim jak na przykład motoryzacja. Dokładna liczba osób zatrudnionych w sektorze BPO/SSC w Polsce nie jest jednak znana. Z danych Fundacji Pro Progressio działającej na rzecz rozwoju branży outsourcingowej w Polsce wynika, że rynek jest jeszcze większy niż wynika z różnego rodzaju raportów. Większość badań nie uwzględnia choćby polskich firm z branży Call Contact Center, które stanowią znaczącą część branży nowoczesnych usług dla biznesu. Są w Polsce firmy CC, których zatrudnienie przekracza kilkaset, a nawet 1 000 osób i nie są to pojedyncze przykłady. Szacujemy, że łącznie branża zbliża się do 200.000 osób, a dynamika wzrostu na poziomie kilkunastu procent utrzyma się w najbliższych latach – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji. Poziom zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych jest różny w poszczególnych regionach. Istnieją miasta będące mekką centrów operacyjnych (np. Kraków czy Warszawa), jednak coraz prężniej rozwijają się również mniejsze ośrodki, takie jak Bydgoszcz czy Rzeszów.

Zobacz: Od pracownika szeregowego do menedżera – jak budować karierę?

REKLAMA

Kierunki przyszłości

Stały rozrost rynku pracy w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu niewątpliwie powinien być brany pod uwagę przez osoby stojące przed wyborem edukacyjnej ścieżki. Rozkład procesów jakie są realizowane przez firmy outsourcingowe wskazuje, iż najbardziej przyszłościowe są kierunki studiów związane z usługami IT, finansowo-księgowymi oraz kadrowo-płacowymi. Profesje te łączą się z silnymi kompetencjami merytorycznymi oraz twardymi umiejętnościami, jednak sektor BPO/SSC kładzie równie mocny nacisk na kompetencje miękkie. Praca w grupie, samodzielność, przejmowanie inicjatywy, kreatywność to niewątpliwie cechy osobowości, które ułatwiają pracę w tej branży. Specyfika sektora sprawia, że konieczna jest również otwartość na zmiany i łatwość w dostosowaniu się do obsługi kolejnego nowego procesu - mówi Wiktor Doktór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre czasy dla poliglotów

Z uwagi na fakt, że większość usług świadczonych w centrach operacyjnych jest kierowana do klienta zagranicznego, koniecznością staje się dobra znajomość języków obcych. Do tej pory umiejętność posługiwania się jakimkolwiek językiem poza ojczystym oraz angielskim nie była przez pracodawców wymagana, choć z pewnością stanowiła dodatkowy atut. Obecnie drugi język obcy w CV kandydata (angielski traktujemy jako standard) jest już nie tyle „mile widziany”, co stanowi w wielu przypadkach warunek zatrudnienia. Obecnie w centrach operacyjnych ulokowanych w Polsce świadczone są usługi w kilkudziesięciu językach obcych. Do głównych z nich należą niemiecki, francuski, hiszpański, ale zdarzają się również pracownicy władający chińskim, tureckim czy językami skandynawskimi. Przy dokonywaniu wyboru dotyczącego nauki języka warto wziąć pod uwagę również lokalizację miejsca, w którym będziemy poszukiwać pracy. W cenie jest znajomość języka sąsiednich Państw, którzy chętnie lokują swoje inwestycje w Polsce.

Zobacz serwis: Mała firma

Ile płacą centra usług wspólnych?

Wynagrodzenia w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zaczynają się mniej więcej od kwot 2500 PLN brutto na stanowiskach, gdzie nie jest wymagane większe doświadczenie. Górna granica w zasadzie nie istnieje. Wyższa kadra menedżerska z dużym zapleczem merytorycznym i długim stażem pracy może liczyć na wynagrodzenia idące w dziesiątki tysięcy PLN. Ciężko jest określić standard zarobków, gdyż różnią się one w ramach tych samych stanowisk w zależności od lokalizacji centrów operacyjnych. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi polskimi miastami dochodzą nawet do kilkudziesięciu procent. Przykładowo według danych systemu Best2Invest.org odchylenie średniego wynagrodzenia w Trójmieście od wynagrodzenia średniego krajowego wynosi +3%, podczas gdy w Bydgoszczy czy Lublinie blisko -13%. Duży wpływ na wysokość pensji ma również wspomniana wcześniej znajomość języków obcych, która różnicuje zarobki na tych samych stanowiskach. Ilustrują to dane Fundacji Pro Progressio dotyczące rynku BPO w Bydgoszczy. Księgowy znający język angielski może tu liczyć na pensję ok. 4325 zł brutto. Pracownik na tym samym stanowisku władający niemieckim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim lub włoskim zarobi średnio 5000 zł brutto. Język holenderski lub szwedzki „podbija stawkę” do 6000 zł. Taka sama prawidłowość dotyczy konsultantów call center, programistów i innych zawodów wykonywanych w ramach sektora BPO.

Polski sektor BPO/SSC od dekady rozwija się w dynamicznym tempie i plasuje się w ścisłej światowej czołówce. Możemy być dumni  z polskich specjalistów, ekspertów i fachowców, którzy wielokrotnie swoimi umiejętnościami mogą konkurować z kadrą zagraniczną. Niezwykle często  to Polacy są awansowani w globalnych strukturach firm i zajmują jedne z najwyższych, a nawet najwyższe stanowiska zarządcze. W większości centrów operacyjnych na równi pracują Polacy jak i pracownicy z innych krajów – w tym obszarze globalizacja osiągnęła poziom ekspert – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.

Źródło: Fundacja Pro Progressio

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA