Kategorie

Czy wygląd pomaga w karierze?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzane są przede wszystkim nasze umiejętności. Z drugiej strony, jak na początku każdej znajomości, między nami a pracodawcą zachodzi zjawisko „pierwszego wrażenia”, na które składa się przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Czy atrakcyjni fizycznie kandydaci mają większe szanse na zatrudnienie?

Naturalna ocena po okładce

Badania wykazują, że spotykając się z kimś po raz pierwszy, mamy zaledwie kilka sekund na to, aby rozmówca wyrobił sobie na nasz temat szkicową opinię. Pierwsze wrażenie w większości przypadków ma prymarne znaczenie w ocenie nowo poznanej osoby. Opinia ta opiera się przede wszystkim na wyglądzie, na który składają się m.in.: gestykulacja, zachowanie, znaki szczególne oraz ubiór. Psychologowie jednogłośnie stwierdzają, że taka procedura oceny nowej znajomości dotyczy ok. 90% ludzi.

Nie ma się więc co dziwić, że podobnie działa to w przypadku pracodawców spotykających się z potencjalnymi pracownikami. Kwestią sporną pozostaje jednak pytanie: czy selekcja na podstawie wyglądu w pracy jest czymś etycznym?

Sprawa nie tylko kobieca

W minionych latach problem wyglądu w pracy dotyczył przede wszystkim kobiet, jednak jak wykazują ostatnie diagnozy, wiele się zmieniło. W związku z coraz większą aktywnością zawodową pań, na znaczeniu w zdobywaniu zatrudnienia zyskał wygląd mężczyzn. Wiąże się to z faktem, iż kobiety na stanowiskach kierowniczych pojawiają się coraz częściej, więc -  jak można wydedukować - na przedstawicielki tej samej płci patrzą inaczej. Umiejętności w tym wypadku stają się czynnikiem o wiele ważniejszym. Panowie z kolei, w starciu z panią prezes muszą liczyć się z ostrzejszą oceną - według sondaży, pracodawczynie zwracają dużą uwagę na dłonie, ubiór oraz fryzurę potencjalnego pracownika.

Zobacz: Przyczyny stresu w pracy

Różne stanowiska - różne wymagania

Nietrudno o krytyczne głosy mówiące, że ocenianie pracownika po wyglądzie jest niesprawiedliwe. W wielu przypadkach okazuje się to słusznym spostrzeżeniem (uroda ekspedientki w sklepie spożywczym ma raczej niewielkie znaczenie dla klientów), jednak trudno nie zgodzić się, że w niektórych zawodach wygląd jest ważnym, jeśli nie najważniejszym, narzędziem. Przykładowo, korzystając z usług kosmetyczki czy fryzjerki, podświadomie wiążemy ich urodę z efektami pracy. Bez atrakcyjnej, intrygującej aparycji trudno wyobrazić sobie również modelkę lub konsultantkę firmy kosmetycznej. Słowem - wszystko zależy od sytuacji.

Jak cię widzą, tak cię piszą                       

Chcąc wywrzeć dobre wrażenie, warto przygotować się na rozmowę z pracodawcą pod kątem pierwszego wrażenia. Oto, co możesz zrobić (rzecz jasna, poza posiadaniem odpowiednich kwalifikacji), by wypaść lepiej w oczach przyszłego szefa:

Przed rozmową postaw na relaks. Zdenerwowanie nigdy nie okazuje się dobrym doradcą. Odpręż się: idź na basen, do kina, spotkaj się ze znajomymi. Dobra kondycja psychiczna zaowocuje spokojnym zachowaniem.

Reklama

Zadbaj o ubiór. W zależności od tego, jakie ma być twoje przyszłe stanowisko pracy, dobierz strój; jeśli idziesz na rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy DJ’a w dyskotece, nie ubieraj się w garnitur, zaś jeśli celujesz w posadę sekretarki, nie pojawiaj się u pracodawcy w dresie. Pomijając dobór stroju, pamiętaj, aby był czysty i schludny. Zadbaj również o higienę osobistą i fryzurę. Paniom nie zaszkodzi delikatny makijaż.

Podczas rozmowy staraj się panować nad stresem; unikaj przesadnej gestykulacji i nerwowej wypowiedzi. Niech to, co mówisz będzie wypowiadane spokojnie, przyjaznym tembrem głosu oraz, oczywiście, poprawnie językowo.

Nawet wysoka wiedza i umiejętności mogą okazać się niewystarczające, jeśli pozostawimy po sobie złe wrażenie w biurze szefa. W związku z tym, niezależnie od tego, co sądzimy o ocenianiu po wyglądzie, warto postarać się o stworzenie dobrego pierwszego wrażenia. Robimy to przecież przede wszystkim dla własnych korzyści!

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Joanna Stanuch

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!