REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formowanie zespołu przez menedżera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Tworzenie zespołu, pracownicy.
Tworzenie zespołu, pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach w zależności od potrzeb i bieżących projektów firmy tworzą tzw. grupy zadaniowe, złożone ze specjalistów z poszczególnych dziedzin, do wykonania odpowiedniego projektu, po zakończeniu którego zespół ulega rozwiązaniu. Jaka rola w tym procesie przypada menedżerowi?

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że stworzenie takiego zespołu jest bardzo prostym zadaniem - wystarczy dobrać kompetentnych pracowników, powierzyć im zadania zgodnie z ich kwalifikacjami i czekać na rezultaty ich pracy. Tymczasem, odpowiednie pokierowanie procesem tworzenia się zespołu jest warunkiem koniecznym, by projekt został zakończony sukcesem.

REKLAMA

Od czego więc zacząć? Na początek dobrze jest przyjrzeć się, kim są członkowie przyszłego zespołu oraz w jaki sposób do niego trafiły. Idealną sytuacją jest, gdy wszystkie osoby znalazły się w nim dobrowolnie. Znacznie zmniejsza się wtedy prawdopodobieństwo, że ktoś będzie sabotował decyzje menedżera czy pozostawał bierny. Jeśli natomiast jakaś osoba/y zostaną przymusowo oddelegowane do pracy w zespole, należy się nastawić na trudności z ich strony. Dobry menedżer zawczasu powinien przeprowadzić rozmowę motywacyjną z taką osobą, a w trakcie trwania projektu być czujny na wszystkie przejawy oporu członków zespołu i natychmiast na nie reagować.

Rozpoczynając pracę z przyszłym zespołem, powinno się przede wszystkim zwrócić uwagę na tzw. proces grupowy. Składają się na niego cztery fazy:

·        formowania (chaosu, integracji),

·        docierania (konfliktu),

·        normowania (normalizacji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

·        współdziałania (współpracy).

W tym artykule zajmę się wstępną fazą budowania zespołu. To przede wszystkim od pierwszych interakcji między członkami zespołu i ich liderem zależy, czy możliwa będzie konstruktywna współpraca nad powierzonymi zadaniami.

Zobacz: Umiejętność pracy zespołowej a model kapitału ludzkiego

fazie formowania zespołu członkowie grupy:

·      poznają się wzajemnie. Często jest to ich pierwsze spotkanie albo mieli już z sobą kontakt, ale nigdy nie pracowali przy wspólnym projekcie,

REKLAMA

·      testują nową sytuację. Nie wiedzą dokładnie, na czym będzie polegała praca zespołowa, jaki będzie zakres ich odpowiedzialności. Mogą poszukiwać sensu utworzenia zespołu, zadawać rozliczne pytania o zasady w nim panujące, zobowiązania wobec menedżera i jego członków,

·      sprawdzają siebie wzajemnie. W tej fazie członkowie zespołu mają do siebie ograniczone zaufanie i sprawdzają, na co mogą sobie pozwolić wobec innych osób, a także lidera. Szczególnie menedżer kierujący zespołem może być bacznie obserwowany - jak się zachowuje, co mówi, jakie decyzje podejmuje,

·      często mają ambiwalentną postawę co do pracy w zespole. Z jednej strony mogą obawiać się, czy podołają nowym obowiązkom, czy praca nad nowym projektem nie zdezorganizuje ich dotychczasowego funkcjonowania zawodowego i prywatnego. Z drugiej, mogą cieszyć się na nowe wyzwania i być pełni optymizmu co do powodzenia projektu.

Co może więc zrobić menedżer, aby przyczynić się do zbudowania dobrze funkcjonującego zespołu?

·      Stwórz warunki ułatwiające dobre poznanie się wszystkich członków zespołu. Postaraj się również sam jak najwięcej rozmawiać z  pracownikami. To ułatwia otworzenie się członków zespołu na siebie, a także wzajemne poznanie swoich mocnych stron.

·      Poznaj oczekiwania uczestników. Wspólnie ustalcie zasady obowiązujące 
w zespole (dotyczące pracy samej w sobie, a także komunikacji czy relacji), podział zadań i odpowiedzialności. Możecie stworzyć wewnętrzny kodeks pracy, który zostanie spisany i  wręczony każdemu pracownikowi.

·      Na tym etapie wyznaczaj członkom zespołu niezbyt złożone zadania, kontroluj postępy w pracy, sprawdzaj, czy ustalone zasady zostały wdrożone. To zapewni Tobie i reszcie zespołu poczucie, że praca nad projektem idzie w dobrym kierunku.

·      Postaraj się być nie tylko formalnym kierownikiem, ale także nieformalnym liderem; pomagaj, gdy pojawią się trudności, udzielaj wsparcia, dziel się doświadczeniem. Dzięki temu zyskasz szacunek i posłuch wśród członków zespołu.

·      Buduj zaufanie, zachęcając do otwartego wyrażania myśli i uczuć. Efektywna komunikacja i szczerość w zespole zapobiegają pojawieniu się problemów interpersonalnych, a w razie ich wystąpienia ułatwiają sprawne poradzenie sobie z nimi.

·      Zadania deleguj w konkretny, zrozumiały sposób. Zachęcaj również do współpracy, pokazując korzyści z niej wynikające. Dzięki temu zredukujesz obawy członków zespołu i pozytywnie wpłyniesz na ich motywację do pracy oraz nadzieje na powodzenie projektu.

Choć nie da się uniknąć wystąpienia konfliktów czy oporu ze strony zespołu, to dzięki wspólnie wypracowanym zasadom, akceptującej atmosferze i wzajemnym zaufaniu łatwiej jest przezwyciężyć te problemy i sprawnie przejść do etapu efektywnej współpracy.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA