REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Tworzenie zespołu, pracownicy.
Tworzenie zespołu, pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach w zależności od potrzeb i bieżących projektów firmy tworzą tzw. grupy zadaniowe, złożone ze specjalistów z poszczególnych dziedzin, do wykonania odpowiedniego projektu, po zakończeniu którego zespół ulega rozwiązaniu. Jaka rola w tym procesie przypada menedżerowi?

Wydawać by się mogło, że stworzenie takiego zespołu jest bardzo prostym zadaniem - wystarczy dobrać kompetentnych pracowników, powierzyć im zadania zgodnie z ich kwalifikacjami i czekać na rezultaty ich pracy. Tymczasem, odpowiednie pokierowanie procesem tworzenia się zespołu jest warunkiem koniecznym, by projekt został zakończony sukcesem.

REKLAMA

REKLAMA

Od czego więc zacząć? Na początek dobrze jest przyjrzeć się, kim są członkowie przyszłego zespołu oraz w jaki sposób do niego trafiły. Idealną sytuacją jest, gdy wszystkie osoby znalazły się w nim dobrowolnie. Znacznie zmniejsza się wtedy prawdopodobieństwo, że ktoś będzie sabotował decyzje menedżera czy pozostawał bierny. Jeśli natomiast jakaś osoba/y zostaną przymusowo oddelegowane do pracy w zespole, należy się nastawić na trudności z ich strony. Dobry menedżer zawczasu powinien przeprowadzić rozmowę motywacyjną z taką osobą, a w trakcie trwania projektu być czujny na wszystkie przejawy oporu członków zespołu i natychmiast na nie reagować.

Rozpoczynając pracę z przyszłym zespołem, powinno się przede wszystkim zwrócić uwagę na tzw. proces grupowy. Składają się na niego cztery fazy:

·        formowania (chaosu, integracji),

·        docierania (konfliktu),

REKLAMA

·        normowania (normalizacji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

·        współdziałania (współpracy).

W tym artykule zajmę się wstępną fazą budowania zespołu. To przede wszystkim od pierwszych interakcji między członkami zespołu i ich liderem zależy, czy możliwa będzie konstruktywna współpraca nad powierzonymi zadaniami.

Zobacz: Umiejętność pracy zespołowej a model kapitału ludzkiego

fazie formowania zespołu członkowie grupy:

·      poznają się wzajemnie. Często jest to ich pierwsze spotkanie albo mieli już z sobą kontakt, ale nigdy nie pracowali przy wspólnym projekcie,

·      testują nową sytuację. Nie wiedzą dokładnie, na czym będzie polegała praca zespołowa, jaki będzie zakres ich odpowiedzialności. Mogą poszukiwać sensu utworzenia zespołu, zadawać rozliczne pytania o zasady w nim panujące, zobowiązania wobec menedżera i jego członków,

·      sprawdzają siebie wzajemnie. W tej fazie członkowie zespołu mają do siebie ograniczone zaufanie i sprawdzają, na co mogą sobie pozwolić wobec innych osób, a także lidera. Szczególnie menedżer kierujący zespołem może być bacznie obserwowany - jak się zachowuje, co mówi, jakie decyzje podejmuje,

·      często mają ambiwalentną postawę co do pracy w zespole. Z jednej strony mogą obawiać się, czy podołają nowym obowiązkom, czy praca nad nowym projektem nie zdezorganizuje ich dotychczasowego funkcjonowania zawodowego i prywatnego. Z drugiej, mogą cieszyć się na nowe wyzwania i być pełni optymizmu co do powodzenia projektu.

Co może więc zrobić menedżer, aby przyczynić się do zbudowania dobrze funkcjonującego zespołu?

·      Stwórz warunki ułatwiające dobre poznanie się wszystkich członków zespołu. Postaraj się również sam jak najwięcej rozmawiać z  pracownikami. To ułatwia otworzenie się członków zespołu na siebie, a także wzajemne poznanie swoich mocnych stron.

·      Poznaj oczekiwania uczestników. Wspólnie ustalcie zasady obowiązujące 
w zespole (dotyczące pracy samej w sobie, a także komunikacji czy relacji), podział zadań i odpowiedzialności. Możecie stworzyć wewnętrzny kodeks pracy, który zostanie spisany i  wręczony każdemu pracownikowi.

·      Na tym etapie wyznaczaj członkom zespołu niezbyt złożone zadania, kontroluj postępy w pracy, sprawdzaj, czy ustalone zasady zostały wdrożone. To zapewni Tobie i reszcie zespołu poczucie, że praca nad projektem idzie w dobrym kierunku.

·      Postaraj się być nie tylko formalnym kierownikiem, ale także nieformalnym liderem; pomagaj, gdy pojawią się trudności, udzielaj wsparcia, dziel się doświadczeniem. Dzięki temu zyskasz szacunek i posłuch wśród członków zespołu.

·      Buduj zaufanie, zachęcając do otwartego wyrażania myśli i uczuć. Efektywna komunikacja i szczerość w zespole zapobiegają pojawieniu się problemów interpersonalnych, a w razie ich wystąpienia ułatwiają sprawne poradzenie sobie z nimi.

·      Zadania deleguj w konkretny, zrozumiały sposób. Zachęcaj również do współpracy, pokazując korzyści z niej wynikające. Dzięki temu zredukujesz obawy członków zespołu i pozytywnie wpłyniesz na ich motywację do pracy oraz nadzieje na powodzenie projektu.

Choć nie da się uniknąć wystąpienia konfliktów czy oporu ze strony zespołu, to dzięki wspólnie wypracowanym zasadom, akceptującej atmosferze i wzajemnym zaufaniu łatwiej jest przezwyciężyć te problemy i sprawnie przejść do etapu efektywnej współpracy.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA