REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrażanie nowego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Wdrażanie nowego pracownika
Wdrażanie nowego pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Zrealizowanie pewnego odgórnie założonego projektu wymaga dobrania wyspecjalizowanych fachowców, których indywidualny wkład i zaangażowanie przyczyniają się do zwiększenia wydajności pracy całego zespołu. Nowe zadania wymagają nowych kompetencji, co wymusza poszukiwanie innych źródeł informacji i tym samym włączania do grupy kolejnych osób. Jak zatem efektywnie wdrożyć nowego pracownika?

Tym, co utrzymuje grupę w jedności i umożliwia rozpatrywanie jej jako bytu ponadjednostkowego, są interakcje odgrywające się pomiędzy jej członkami. To one decydują o intensywności kontaktów, sprawności komunikacji, aż wreszcie spójności grupy i wydajności zadaniowej.

REKLAMA

Umiejętność ukierunkowania właściwych relacji pomiędzy jednostkami i ciągłe ich intensyfikowanie, to warunki kluczowe dla prawidłowego zarządzania małą grupą zadaniową.

Zobacz również: Zarządzanie zespołem

Żywotność grupy zadaniowej

REKLAMA

Każda grupa realizuje swój cykl życia, przechodząc przez kolejne fazy rozwoju. W pierwszym etapie strukturyzacji klarują się normy i reguły działania, które tworzą kulturę grupy. Doniosłość owej kultury określa fakt, że wchodzi w skład tożsamości społecznej jednostki, stanowiąc potężną część osobistej tożsamości i w znaczny sposób warunkując samoocenę.

Role społeczne narzucone poszczególnym członkom wyznaczają to, w jaki sposób dana jednostka powinna się zachowywać na określonym stanowisku. Od momentu, gdy ukształtuje się struktura przywództwa, czyli wyłoni się lider i wytworzą się stosunki władzy, można mówić o powstaniu grupy zadaniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tym etapie pomiędzy członkami często wytwarza się tzw. napięcie pierwotne. Jest to naturalna reakcja, która objawia się lękiem  i wstydem. Jeżeli w pewien sztuczny twór zespołu wtłoczone zostaną jednostki, które wcześniej się nie znały, można spodziewać się czegoś w rodzaju tremy, która udzieli się każdemu z różnym nasileniem. Wynika to z niepokoju przed brakiem akceptacji w grupie.

Polecamy: Budowanie zespołu

REKLAMA

Dopiero drugie stadium żywotności grupy przynosi realne efekty zadaniowe. Gdy napięcie pierwotne nieco opadnie, a członkowie grupy wymienią się spostrzeżeniami czy podzielą się doświadczeniami, grupa skoncentruje się na wyznaczonym zadaniu. W tym miejscu pojawia się napięcie wtórne. Wynika ono ze zróżnicowania opinii poszczególnych członków grupy. Na tym etapie analizowania problemu grupowego jednostki często postulują własne alternatywy.

Ścierające się antagonistyczne poglądy mogą wywoływać szereg destruktywnych zjawisk grupowych. Często kończy się to nadszarpnięciem norm funkcjonujących w grupie, np. próbą przeforsowania swojego zdania przy użyciu szantażu emocjonalnego, szyderstwa czy krzyku. Niekiedy jednak może doprowadzić to do agresji czy nawet rozpadu grupy (w tym miejscu powinny zostać zaktywizowane wszystkie metody rozjemcze wprowadzane przez lidera).

Przeciwdziałanie napięciom społecznym

Z napięciami społecznymi targającymi grupą można sobie poradzić. Redukcji napięcia pierwotnego dokonuje się przez organizację różnego rodzaju akcji zapoznawczych / integracyjnych, które powinny nieco osłabić tą szczególną, irytującą ciszę i przesadną uprzejmość, charakteryzującą „świeże” twory grupowe.

Warto zastanowić się czy w procesie rekrutacji zespołu możliwe jest wzięcie pod uwagę pewnych cech wspólnych, łączących wszystkich jego przyszłych członków. Chociażby drobny pierwiastek podobieństwa między członkami np. pochodzenie czy zainteresowania, może wpłynąć efektywnie na proces formułowania się grupy oraz  zwiększyć jej morale.

Przekazanie szczegółowych informacji dotyczących realizowanego zadania wszystkim członkom może pomóc skutecznie zniwelować napięcie pierwotne i wtórne. Normatywnie obowiązująca w grupie tolerancja dotycząca odmiennych poglądów spowoduje zniknięcie napięcia wtórnego.

Należy ponadto zatroszczyć się o możliwość wygłaszania własnego zdania, starać się namawiać członków do dzielenia się z grupą swoimi spostrzeżeniami. To buduje w nich przeświadczenie o sprawiedliwości grupowej, wzmacnia samoocenę, co jak wyżej, buduje pozytywną tożsamość społeczną i powoduje, że chce się w danej grupie uczestniczyć, a realizacja zadania wydaje się przyjemniejsza i sprawniejsza. 

Socjalizacja grupowa

Członkowie grupy formułując nowy twór zadaniowy muszą wypracować spójny system aksjonormatywny, wobec którego ustosunkują wszystkie swoje zachowania. Stoi on na straży poprawności działania. Proces ten nabiera innych właściwości i staje się podwójnie dramatyczny, gdy do ustrukturyzowanej grupy zadaniowej włączana jest nowa jednostka. Wówczas targające grupą napięcia nabierają dodatkowego znaczenia - są prostymi mechanizmami izolującymi jednostkę od grupy.

O miano truizmu zakrawa stwierdzenie, że wprowadzenie jednostki do istniejącej już grupy społecznej jawi się jako szczególnie dramatyczne. Odpowiada temu chociażby pejoratywnie naznaczone określenie „świeżak”. Słowem, nowym w grupie z reguły jest ciężko. Z tego powodu bardzo istotne jest, żeby lider dysponował określonymi narzędziami, dzięki którym ta burzliwa partycypacja może przebiec pomyślnie zarówno dla wdrażanego pracownika, jak i powiększanej grupy.

Proces wprowadzania nowego pracownika do zespołu zadaniowego to socjalizacja grupowa. Każda jednostka przekazuje unikalną wartość do kultury organizacji. Ten pojedynczy wkład ma wpływ na całość funkcjonowania grupy zadaniowej. Socjalizacja polega zatem na wzajemnym dostrajaniu się struktury grupowej tworzonej przez zsocjalizowane już jednostki i nowego pracownika. To grupowe przystosowanie odbywa się za pomocą komunikacji. Otwarta komunikacja inicjuje pozytywne wzajemne relacje oraz osłabia poczucie niepewności.

Polecamy: Na czym polega wprowadzenie do pracy nowego pracownika?

Elementem decydującym o jakości procesu socjalizacji są uprzednie doświadczenia jednostki dotyczące partycypacji grupowej. To, jak wyglądały relacje grupowe danej osoby w przeszłości decyduje o tym, jaki będzie jej stosunek do kolejnych zespołów i jak będzie przebiegała współpraca.

Do każdego ustrukturyzowanego tworu społecznego wchodzimy z pewnym doświadczeniem, które wpływa na nasze oczekiwania dotyczące kolejnej grupy. Komunikacja ma właśnie na celu redukcję przykrych doświadczeń grupowych i spowodowanie, że jednostka z ufnością wejdzie w nowe relacje społeczne.

Proces socjalizacji może przebiegać efektywnie tylko wówczas gdy grupa dysponuje odpowiednią procedurą wdrażania. Powinna regulować ona zasady przyjmowania nowych członków oraz kontrolować proces rekrutacji. Stałe i powszechnie znane zasady włączania nowych członków ograniczają napięcia społeczne. Opracowane przez grupy zwyczaje próbne wyznaczają oczekiwaniami wobec nowo przyjmowanych członków.

Etap spotkania to faza konfrontacji oczekiwań grupowych z oczekiwania jednostkowymi. Spotkanie to ma na celu negocjowanie ról społecznych, które nadane zostaną jednostce. Jednostka zapoznaje się ze strukturą grupową, zakresem swoich obowiązków oraz zostaje poinformowana o grupowych celach.

Po przejściu tego etapu i wypracowaniu obustronnych zasad przynależności następuje faza asymilacji. Jednostka włączona w kulturę organizacji nie jest już skrępowana nową sytuacją. Rozpoczyna się na dla niej etap żywego zainteresowania zadaniem grupowym.

Grupa zadaniowa nie jest bytem trwałym. W ciągu swojej żywotności doświadcza mnogich migracji pracowniczych. Fluktuacje te powinny być dla niej jednak czymś dobroczynnym. Taka wymiana personelu to zastrzyk nowej energii i pobudzenie całego zespołu. Ponadto, każdorazowa socjalizacja grupowa wymusza ponowne określenie ról społecznych w grupie, odświeżenie norm i obowiązujących reguł.

Praktyka dla lidera

Osoba liderująca może w prosty sposób zredukować napięcia społeczne występujące w już ustrukturyzowanej grupie oraz te, które odczuwane są przez jednostkę wdrażaną do grupy zadaniowej. Gry symulacyjne w potężnym stopniu zmniejszą obawę niepowodzenia zadania grupowego. Wszyscy członkowie mogą w ten sposób, na próbę, rozegrać uproszczoną scenę odpowiadającą zadaniu grupy w rzeczywistości. Case study jest klasyczną metodą rozwiązywania problemów, które mogą zaktywizować do współpracy cały zespół.

www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA