REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Oleksik
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.

REKLAMA

REKLAMA

W środowisku biznesowym kultura osobista odgrywa nieprzecenioną rolę. Właściwe zachowanie na zebraniach i naradach może otworzyć Ci drogę do awansu. I przeciwnie brak znajomości zasad właściwego zachowania się może Cię z niej zawrócić.

W mojej pierwszej pracy, jeszcze będąc na studiach, krążyła pewna anegdota… Otóż jeden z pracowników będąc na ważnej konferencji, zamiast słuchać przemówienia prelegentów, składał sobie samolociki z papieru. Wiadomość o tym dotarła przez konkurencję do jego przełożonego i człowiek ten wkrótce dostał wymówienie umowy o pracę. A w firmie w której pracował pozostało po nim tylko żartobliwe przezwisko „Pan Samolocik”. Z historii tej wypływa morał, że w kontaktach biznesowych na każdym kroku trzeba kontrolować swoje zachowanie i stosować się do ogólnie przyjętych zasad etykiety.

REKLAMA

Zwracaj uwagę na każdy detal

Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych. Dlatego istotne, abyś zwrócił uwagę na szczegóły. Po pierwsze nie spóźniaj się na umówione spotkania. Lepiej przyjść kilka minut wcześniej i mieć czas na rozmowę z innymi uczestnikami. Pamiętaj, aby przywitać się z wszystkimi (nawet z podległymi Ci pracownikami), nikt nie lubi być ignorowanym. Jeśli kogoś nie znasz - przedstaw się. Może to być okazja na zawarcie bardzo ważnej znajomości. Zastosuj w tym przypadku również zasady small talk.

Zobacz: Kiedy kontaktować się przez e-mail?

REKLAMA

Bądź przygotowany do swojego wystąpienia. Jeśli tego nie zrobisz, inni potraktują Cię niepoważnie i z politowaniem. Następnym razem nikt nie zaproponuje Ci wystąpienia z prezentacją. W trakcie wystąpień innych osób bądź skupiony na ich treści. Nie pozwól sobie na bujanie w obłokach. Po spotkaniu szef np. może zapytać o zdanie na temat jakiegoś konkretnego referatu.

Nie wierć się na krześle, nie podnoś stóp do góry, nie podpieraj głowy rękami, nie garb się. Nie komentuj wystąpienia zanim nie zostanie otwarty blok dyskusyjny. Powstrzymaj się od pogawędek z kolegami, zwłaszcza jeśli nie dotyczą tematu prezentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas spotkania zapomnij o istnieniu swojej komórki. Nie wysyłaj smsów i nie odbieraj telefonów. W drodze wyjątku – kiedy oczekujesz na niezwykle ważny telefon – nastaw telefon na tryb „spotkania” i kiedy telefon zadzwoni, przeproś zebranych i wyjdź z pomieszczenia. Zapomnij również o przeglądaniu poczty w laptopie i odpisywaniu na maile. W ogóle zrezygnuj z używania laptopa na zebraniach jeśli bezpośrednio nie jest to związane z przedmiotem spotkania. Pozbądź się nawyku rysowania w zeszycie, patrzenia w sufit, czy składania w kostkę papierków po cukierku. Choć to trudne, zwłaszcza w przypadku długich spotkań, staraj się być skupionym. Jeśli tylko się postarasz, na pewno wytrzymasz do przerwy kawowej.

Zobacz: Kiedy korzystać z EMS?

Bądź widoczny

REKLAMA

Niektórzy potrafią przyjść na spotkanie i nie zostać zauważonym przez nikogo, jakby zakładali czapkę niewidkę utkaną z nieśmiałości. Broń się przed tym. Pozwól poznać się innym z dobrej strony. Jeśli masz jakiś ciekawy wniosek lub postulat powiedz to na forum. Zgłaszaj swoje zastrzeżenia do poszczególnych wystąpień. A jeśli czegoś nie rozumiesz pytaj – to lepsze niż milczenie. Przy wyrażaniu swoich negatywnych opinii na temat czyjejś prezentacji, bądź taktowny, stosuj formuły zmiękczające typu „dziękuję za bardzo ciekawe wystąpienie, mam jednak pytanie…”, „bardzo cieszę się, że poruszył Pan tak istotny problem, ale mam jedno zastrzeżenie…”, „rozumiem pana intencje, ale…”.

Pozwól jednak innym zebranym dojść do słowa i nie staraj się za wszelką cenę przekonywać wszystkich zebranych do swoich racji. Nie przerywaj, kiedy ktoś zabierze głos. Nie dominuj w dyskusji, zwłaszcza jeśli jesteś organizatorem spotkania. Wyczuj moment, kiedy należy oddalić się w cień i przekazać głos innym.

Zobacz: Przyjęcia i uroczystości

Na zakończenie spotkania

Pamiętaj, aby się z wszystkimi pożegnać. Jeśli jesteś gościem na spotkaniu – podziękuj za zaproszenie. Jeśli zebranie Ci się podobało – poinformuj o tym jego gospodarza. Jeśli musisz wcześniej wyjść ze spotkania – uprzedź o tym innych przed jego rozpoczęciem i przeproś za zaistniałą sytuację. W dobrym tonie jest wyjaśnienie powodów wcześniejszego wyjścia. Przed opuszczeniem sali konferencyjnej nie zapomnij posprzątać po sobie. Nie zostawiaj papierków, butelek po napojach, plastikowych kubków. Zostawienie bałaganu na swoi miejscu będzie źle odebrane.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA