REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Oleksik
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.

REKLAMA

REKLAMA

W środowisku biznesowym kultura osobista odgrywa nieprzecenioną rolę. Właściwe zachowanie na zebraniach i naradach może otworzyć Ci drogę do awansu. I przeciwnie brak znajomości zasad właściwego zachowania się może Cię z niej zawrócić.

W mojej pierwszej pracy, jeszcze będąc na studiach, krążyła pewna anegdota… Otóż jeden z pracowników będąc na ważnej konferencji, zamiast słuchać przemówienia prelegentów, składał sobie samolociki z papieru. Wiadomość o tym dotarła przez konkurencję do jego przełożonego i człowiek ten wkrótce dostał wymówienie umowy o pracę. A w firmie w której pracował pozostało po nim tylko żartobliwe przezwisko „Pan Samolocik”. Z historii tej wypływa morał, że w kontaktach biznesowych na każdym kroku trzeba kontrolować swoje zachowanie i stosować się do ogólnie przyjętych zasad etykiety.

REKLAMA

Zwracaj uwagę na każdy detal

Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych. Dlatego istotne, abyś zwrócił uwagę na szczegóły. Po pierwsze nie spóźniaj się na umówione spotkania. Lepiej przyjść kilka minut wcześniej i mieć czas na rozmowę z innymi uczestnikami. Pamiętaj, aby przywitać się z wszystkimi (nawet z podległymi Ci pracownikami), nikt nie lubi być ignorowanym. Jeśli kogoś nie znasz - przedstaw się. Może to być okazja na zawarcie bardzo ważnej znajomości. Zastosuj w tym przypadku również zasady small talk.

Zobacz: Kiedy kontaktować się przez e-mail?

REKLAMA

Bądź przygotowany do swojego wystąpienia. Jeśli tego nie zrobisz, inni potraktują Cię niepoważnie i z politowaniem. Następnym razem nikt nie zaproponuje Ci wystąpienia z prezentacją. W trakcie wystąpień innych osób bądź skupiony na ich treści. Nie pozwól sobie na bujanie w obłokach. Po spotkaniu szef np. może zapytać o zdanie na temat jakiegoś konkretnego referatu.

Nie wierć się na krześle, nie podnoś stóp do góry, nie podpieraj głowy rękami, nie garb się. Nie komentuj wystąpienia zanim nie zostanie otwarty blok dyskusyjny. Powstrzymaj się od pogawędek z kolegami, zwłaszcza jeśli nie dotyczą tematu prezentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas spotkania zapomnij o istnieniu swojej komórki. Nie wysyłaj smsów i nie odbieraj telefonów. W drodze wyjątku – kiedy oczekujesz na niezwykle ważny telefon – nastaw telefon na tryb „spotkania” i kiedy telefon zadzwoni, przeproś zebranych i wyjdź z pomieszczenia. Zapomnij również o przeglądaniu poczty w laptopie i odpisywaniu na maile. W ogóle zrezygnuj z używania laptopa na zebraniach jeśli bezpośrednio nie jest to związane z przedmiotem spotkania. Pozbądź się nawyku rysowania w zeszycie, patrzenia w sufit, czy składania w kostkę papierków po cukierku. Choć to trudne, zwłaszcza w przypadku długich spotkań, staraj się być skupionym. Jeśli tylko się postarasz, na pewno wytrzymasz do przerwy kawowej.

Zobacz: Kiedy korzystać z EMS?

Bądź widoczny

REKLAMA

Niektórzy potrafią przyjść na spotkanie i nie zostać zauważonym przez nikogo, jakby zakładali czapkę niewidkę utkaną z nieśmiałości. Broń się przed tym. Pozwól poznać się innym z dobrej strony. Jeśli masz jakiś ciekawy wniosek lub postulat powiedz to na forum. Zgłaszaj swoje zastrzeżenia do poszczególnych wystąpień. A jeśli czegoś nie rozumiesz pytaj – to lepsze niż milczenie. Przy wyrażaniu swoich negatywnych opinii na temat czyjejś prezentacji, bądź taktowny, stosuj formuły zmiękczające typu „dziękuję za bardzo ciekawe wystąpienie, mam jednak pytanie…”, „bardzo cieszę się, że poruszył Pan tak istotny problem, ale mam jedno zastrzeżenie…”, „rozumiem pana intencje, ale…”.

Pozwól jednak innym zebranym dojść do słowa i nie staraj się za wszelką cenę przekonywać wszystkich zebranych do swoich racji. Nie przerywaj, kiedy ktoś zabierze głos. Nie dominuj w dyskusji, zwłaszcza jeśli jesteś organizatorem spotkania. Wyczuj moment, kiedy należy oddalić się w cień i przekazać głos innym.

Zobacz: Przyjęcia i uroczystości

Na zakończenie spotkania

Pamiętaj, aby się z wszystkimi pożegnać. Jeśli jesteś gościem na spotkaniu – podziękuj za zaproszenie. Jeśli zebranie Ci się podobało – poinformuj o tym jego gospodarza. Jeśli musisz wcześniej wyjść ze spotkania – uprzedź o tym innych przed jego rozpoczęciem i przeproś za zaistniałą sytuację. W dobrym tonie jest wyjaśnienie powodów wcześniejszego wyjścia. Przed opuszczeniem sali konferencyjnej nie zapomnij posprzątać po sobie. Nie zostawiaj papierków, butelek po napojach, plastikowych kubków. Zostawienie bałaganu na swoi miejscu będzie źle odebrane.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA