REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Oleksik
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.

REKLAMA

REKLAMA

W środowisku biznesowym kultura osobista odgrywa nieprzecenioną rolę. Właściwe zachowanie na zebraniach i naradach może otworzyć Ci drogę do awansu. I przeciwnie brak znajomości zasad właściwego zachowania się może Cię z niej zawrócić.

W mojej pierwszej pracy, jeszcze będąc na studiach, krążyła pewna anegdota… Otóż jeden z pracowników będąc na ważnej konferencji, zamiast słuchać przemówienia prelegentów, składał sobie samolociki z papieru. Wiadomość o tym dotarła przez konkurencję do jego przełożonego i człowiek ten wkrótce dostał wymówienie umowy o pracę. A w firmie w której pracował pozostało po nim tylko żartobliwe przezwisko „Pan Samolocik”. Z historii tej wypływa morał, że w kontaktach biznesowych na każdym kroku trzeba kontrolować swoje zachowanie i stosować się do ogólnie przyjętych zasad etykiety.

REKLAMA

Zwracaj uwagę na każdy detal

Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych. Dlatego istotne, abyś zwrócił uwagę na szczegóły. Po pierwsze nie spóźniaj się na umówione spotkania. Lepiej przyjść kilka minut wcześniej i mieć czas na rozmowę z innymi uczestnikami. Pamiętaj, aby przywitać się z wszystkimi (nawet z podległymi Ci pracownikami), nikt nie lubi być ignorowanym. Jeśli kogoś nie znasz - przedstaw się. Może to być okazja na zawarcie bardzo ważnej znajomości. Zastosuj w tym przypadku również zasady small talk.

Zobacz: Kiedy kontaktować się przez e-mail?

REKLAMA

Bądź przygotowany do swojego wystąpienia. Jeśli tego nie zrobisz, inni potraktują Cię niepoważnie i z politowaniem. Następnym razem nikt nie zaproponuje Ci wystąpienia z prezentacją. W trakcie wystąpień innych osób bądź skupiony na ich treści. Nie pozwól sobie na bujanie w obłokach. Po spotkaniu szef np. może zapytać o zdanie na temat jakiegoś konkretnego referatu.

Nie wierć się na krześle, nie podnoś stóp do góry, nie podpieraj głowy rękami, nie garb się. Nie komentuj wystąpienia zanim nie zostanie otwarty blok dyskusyjny. Powstrzymaj się od pogawędek z kolegami, zwłaszcza jeśli nie dotyczą tematu prezentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas spotkania zapomnij o istnieniu swojej komórki. Nie wysyłaj smsów i nie odbieraj telefonów. W drodze wyjątku – kiedy oczekujesz na niezwykle ważny telefon – nastaw telefon na tryb „spotkania” i kiedy telefon zadzwoni, przeproś zebranych i wyjdź z pomieszczenia. Zapomnij również o przeglądaniu poczty w laptopie i odpisywaniu na maile. W ogóle zrezygnuj z używania laptopa na zebraniach jeśli bezpośrednio nie jest to związane z przedmiotem spotkania. Pozbądź się nawyku rysowania w zeszycie, patrzenia w sufit, czy składania w kostkę papierków po cukierku. Choć to trudne, zwłaszcza w przypadku długich spotkań, staraj się być skupionym. Jeśli tylko się postarasz, na pewno wytrzymasz do przerwy kawowej.

Zobacz: Kiedy korzystać z EMS?

Bądź widoczny

REKLAMA

Niektórzy potrafią przyjść na spotkanie i nie zostać zauważonym przez nikogo, jakby zakładali czapkę niewidkę utkaną z nieśmiałości. Broń się przed tym. Pozwól poznać się innym z dobrej strony. Jeśli masz jakiś ciekawy wniosek lub postulat powiedz to na forum. Zgłaszaj swoje zastrzeżenia do poszczególnych wystąpień. A jeśli czegoś nie rozumiesz pytaj – to lepsze niż milczenie. Przy wyrażaniu swoich negatywnych opinii na temat czyjejś prezentacji, bądź taktowny, stosuj formuły zmiękczające typu „dziękuję za bardzo ciekawe wystąpienie, mam jednak pytanie…”, „bardzo cieszę się, że poruszył Pan tak istotny problem, ale mam jedno zastrzeżenie…”, „rozumiem pana intencje, ale…”.

Pozwól jednak innym zebranym dojść do słowa i nie staraj się za wszelką cenę przekonywać wszystkich zebranych do swoich racji. Nie przerywaj, kiedy ktoś zabierze głos. Nie dominuj w dyskusji, zwłaszcza jeśli jesteś organizatorem spotkania. Wyczuj moment, kiedy należy oddalić się w cień i przekazać głos innym.

Zobacz: Przyjęcia i uroczystości

Na zakończenie spotkania

Pamiętaj, aby się z wszystkimi pożegnać. Jeśli jesteś gościem na spotkaniu – podziękuj za zaproszenie. Jeśli zebranie Ci się podobało – poinformuj o tym jego gospodarza. Jeśli musisz wcześniej wyjść ze spotkania – uprzedź o tym innych przed jego rozpoczęciem i przeproś za zaistniałą sytuację. W dobrym tonie jest wyjaśnienie powodów wcześniejszego wyjścia. Przed opuszczeniem sali konferencyjnej nie zapomnij posprzątać po sobie. Nie zostawiaj papierków, butelek po napojach, plastikowych kubków. Zostawienie bałaganu na swoi miejscu będzie źle odebrane.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA