REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Oleksik
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.
Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych.

REKLAMA

REKLAMA

W środowisku biznesowym kultura osobista odgrywa nieprzecenioną rolę. Właściwe zachowanie na zebraniach i naradach może otworzyć Ci drogę do awansu. I przeciwnie brak znajomości zasad właściwego zachowania się może Cię z niej zawrócić.

W mojej pierwszej pracy, jeszcze będąc na studiach, krążyła pewna anegdota… Otóż jeden z pracowników będąc na ważnej konferencji, zamiast słuchać przemówienia prelegentów, składał sobie samolociki z papieru. Wiadomość o tym dotarła przez konkurencję do jego przełożonego i człowiek ten wkrótce dostał wymówienie umowy o pracę. A w firmie w której pracował pozostało po nim tylko żartobliwe przezwisko „Pan Samolocik”. Z historii tej wypływa morał, że w kontaktach biznesowych na każdym kroku trzeba kontrolować swoje zachowanie i stosować się do ogólnie przyjętych zasad etykiety.

REKLAMA

REKLAMA

Zwracaj uwagę na każdy detal

Nawet najmniejsze uchybienie może zepsuć Twój wizerunek w oczach innych. Dlatego istotne, abyś zwrócił uwagę na szczegóły. Po pierwsze nie spóźniaj się na umówione spotkania. Lepiej przyjść kilka minut wcześniej i mieć czas na rozmowę z innymi uczestnikami. Pamiętaj, aby przywitać się z wszystkimi (nawet z podległymi Ci pracownikami), nikt nie lubi być ignorowanym. Jeśli kogoś nie znasz - przedstaw się. Może to być okazja na zawarcie bardzo ważnej znajomości. Zastosuj w tym przypadku również zasady small talk.

Zobacz: Kiedy kontaktować się przez e-mail?

Bądź przygotowany do swojego wystąpienia. Jeśli tego nie zrobisz, inni potraktują Cię niepoważnie i z politowaniem. Następnym razem nikt nie zaproponuje Ci wystąpienia z prezentacją. W trakcie wystąpień innych osób bądź skupiony na ich treści. Nie pozwól sobie na bujanie w obłokach. Po spotkaniu szef np. może zapytać o zdanie na temat jakiegoś konkretnego referatu.

REKLAMA

Nie wierć się na krześle, nie podnoś stóp do góry, nie podpieraj głowy rękami, nie garb się. Nie komentuj wystąpienia zanim nie zostanie otwarty blok dyskusyjny. Powstrzymaj się od pogawędek z kolegami, zwłaszcza jeśli nie dotyczą tematu prezentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czas spotkania zapomnij o istnieniu swojej komórki. Nie wysyłaj smsów i nie odbieraj telefonów. W drodze wyjątku – kiedy oczekujesz na niezwykle ważny telefon – nastaw telefon na tryb „spotkania” i kiedy telefon zadzwoni, przeproś zebranych i wyjdź z pomieszczenia. Zapomnij również o przeglądaniu poczty w laptopie i odpisywaniu na maile. W ogóle zrezygnuj z używania laptopa na zebraniach jeśli bezpośrednio nie jest to związane z przedmiotem spotkania. Pozbądź się nawyku rysowania w zeszycie, patrzenia w sufit, czy składania w kostkę papierków po cukierku. Choć to trudne, zwłaszcza w przypadku długich spotkań, staraj się być skupionym. Jeśli tylko się postarasz, na pewno wytrzymasz do przerwy kawowej.

Zobacz: Kiedy korzystać z EMS?

Bądź widoczny

Niektórzy potrafią przyjść na spotkanie i nie zostać zauważonym przez nikogo, jakby zakładali czapkę niewidkę utkaną z nieśmiałości. Broń się przed tym. Pozwól poznać się innym z dobrej strony. Jeśli masz jakiś ciekawy wniosek lub postulat powiedz to na forum. Zgłaszaj swoje zastrzeżenia do poszczególnych wystąpień. A jeśli czegoś nie rozumiesz pytaj – to lepsze niż milczenie. Przy wyrażaniu swoich negatywnych opinii na temat czyjejś prezentacji, bądź taktowny, stosuj formuły zmiękczające typu „dziękuję za bardzo ciekawe wystąpienie, mam jednak pytanie…”, „bardzo cieszę się, że poruszył Pan tak istotny problem, ale mam jedno zastrzeżenie…”, „rozumiem pana intencje, ale…”.

Pozwól jednak innym zebranym dojść do słowa i nie staraj się za wszelką cenę przekonywać wszystkich zebranych do swoich racji. Nie przerywaj, kiedy ktoś zabierze głos. Nie dominuj w dyskusji, zwłaszcza jeśli jesteś organizatorem spotkania. Wyczuj moment, kiedy należy oddalić się w cień i przekazać głos innym.

Zobacz: Przyjęcia i uroczystości

Na zakończenie spotkania

Pamiętaj, aby się z wszystkimi pożegnać. Jeśli jesteś gościem na spotkaniu – podziękuj za zaproszenie. Jeśli zebranie Ci się podobało – poinformuj o tym jego gospodarza. Jeśli musisz wcześniej wyjść ze spotkania – uprzedź o tym innych przed jego rozpoczęciem i przeproś za zaistniałą sytuację. W dobrym tonie jest wyjaśnienie powodów wcześniejszego wyjścia. Przed opuszczeniem sali konferencyjnej nie zapomnij posprzątać po sobie. Nie zostawiaj papierków, butelek po napojach, plastikowych kubków. Zostawienie bałaganu na swoi miejscu będzie źle odebrane.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA