REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Small talk - niezbędną umiejętnością biznesmena

Magdalena Pytkowska
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność prowadzenia krótkich rozmów towarzyskich jest nieoceniona w biznesie. Otwiera wrota do nowych znajomości i pozwala utrzymać stare. I nie prawdą jest, że z umiejętnością tą trzeba się urodzić. Kilka wskazówek i ćwiczenia na żywo pozwolą Ci na własnej skórze obalić ten mit.

Przede wszystkim ważne jest Twoje podejście do tych rozmów, staraj się nie traktować ich w kategoriach przykrego obowiązku. Uwierz, że to szansa na wzmocnienie swojego wizerunku oraz nawiązanie nowych, wartościowych znajomości – tak ważnych na obecnym rynku pracy. To Twoja polisa na przyszłość.

REKLAMA

REKLAMA

Jak umiejętnie prowadzić small talk?

  1. Nie stój całe przyjęcie/spotkanie w tzw. bezpiecznej strefie – wyjdź z ukrycia!
  2. Zrób pierwszy krok. Nawet jeśli jesteś osobą bardzo nieśmiałą - jesteś w stanie to zrobić. Jeśli raz się przełamiesz za każdym kolejnym razem będzie coraz lepiej. Przekonasz się, że większość osób to ludzie życzliwi i przyjaźni.
  3. Jeśli boisz się pustki w głowie, przygotuj sobie jakiś standardowy początek rozmowy typu: pogoda, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, opinia na temat wystąpienia. Zacznij np. od słów „ Bardzo duże korki dziś na mieście – ledwie zdążyłem na konferencję”, „Pana wystąpienie było niezwykle interesujące, ma pan ciekawy pogląd na temat…”, „Słuchając pana prezentacji przypomniała mi się pewna sytuacja…”
  4. Naucz się podtrzymywać rozpoczętą rozmowę, staraj się nie dopuszczać do zbyt długich przerw, bo rozmowa po prostu wygaśnie. Dobrym patentem na utrzymanie rozmowy jest nawiązanie do ostatniego zdania rozmówcy, zadawanie problematycznych pytań, poruszanie tematów dyskusyjnych z danej branży. Jeśli natomiast rozmawiamy z osobą, z którą się już kiedyś widzieliśmy – możemy po prostu zapytać „czym się pan zajmował od czasu naszego ostatniego spotkania?”
  5. Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
  6. Pamiętaj, że rozmowa biznesowa rządzi się innymi prawami niż pogawędka z kolegą czy koleżanką. Nie przesadzaj ze zbytnim luzem. Możesz zapomnieć o seksistowskich żartach. Nie żartuj z kwestii rasowych i wyznaniowych. Unikaj wdawania się w krytykę opcji politycznych.
  7. Nie dominuj w rozmowie. Nawet jak trafisz na temat, w którym czujesz się kompetentny, pomyśl o swoim rozmówcy i daj mu dojść do głosu. Twój udział w rozmowie powinien być mniej więcej na tym samym poziomie, co udział Twojego rozmówcy.
  8. Aby zacieśnić relacje i stworzyć je nieco mniej formalnymi warto wspomnieć coś o sobie. Możesz wspomnieć np. „że Twój syn idzie właśnie do pierwszej klasy i po spotkaniu jedziesz z nim po zakupy szkolne”, „że za tydzień idziesz w końcu na upragniony urlop”, „że zamierzasz rozpocząć kurs z zakresu…”. Tematów, jakie możesz poruszyć jest mnóstwo. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić ze zbyt osobistymi tematami jak: problemy małżeńskie, kłótnie z sąsiadami itp.
  9. Zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Podczas rozmowy nie garb się, bądź wyprostowany, staraj się sprawiać wrażenie osoby odprężonej i spokojnej. Patrz prosto w oczy swojemu rozmówcy, nie opuszczaj wzroku. Nie trzymaj jednak rąk w kieszeni. Pamiętaj o uśmiechu, nie może być on wymuszony lub wyreżyserowany.
  10. Kończąc rozmowę nie zapomnij o stosownej formule. Rozmowę najlepiej zakończyć grzecznie, wyrażając nadzieję na kolejną rozmowę. Na przykład: „ Bardzo miło mi było rozmawiać z Panem, mam nadzieję, że spotkamy się na przyjęciu z okazji 10-lecia naszej firmy.” W ten sposób przy następnym spotkaniu będzie Ci łatwiej nawiązać ponowną rozmowę.

Zobacz: Alkohol na przyjęciach firmowych

Small talk nie powinna trwać dłużej niż 15-20 minut. Dlatego najlepiej zakończyć rozmowę w granicach tych 15 minut, albo po upływie tego czasu przejść już do rozmowy biznesowej.

Jeśli jednak nie czujesz się w dalszym ciągu na siłach, aby zacząć rozmowę - zachęć innych do rozmowy z Tobą. Zastanawiasz się jak to zrobić? Po prostu wejdź do pomieszczenia, w którym odbywa się spotkanie biznesowe i stań przed oknem. Zobaczysz, że ludzie chętniej podejdą do Ciebie niż do osób podpierających ściany. Naturalne światło bowiem przyciąga ludzi. Podobnie dzieje się z roślinami, które zawsze „odwracają się” w stronę światła.

REKLAMA

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA