REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Small talk - niezbędną umiejętnością biznesmena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pytkowska
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność prowadzenia krótkich rozmów towarzyskich jest nieoceniona w biznesie. Otwiera wrota do nowych znajomości i pozwala utrzymać stare. I nie prawdą jest, że z umiejętnością tą trzeba się urodzić. Kilka wskazówek i ćwiczenia na żywo pozwolą Ci na własnej skórze obalić ten mit.

Przede wszystkim ważne jest Twoje podejście do tych rozmów, staraj się nie traktować ich w kategoriach przykrego obowiązku. Uwierz, że to szansa na wzmocnienie swojego wizerunku oraz nawiązanie nowych, wartościowych znajomości – tak ważnych na obecnym rynku pracy. To Twoja polisa na przyszłość.

REKLAMA

REKLAMA

Jak umiejętnie prowadzić small talk?

  1. Nie stój całe przyjęcie/spotkanie w tzw. bezpiecznej strefie – wyjdź z ukrycia!
  2. Zrób pierwszy krok. Nawet jeśli jesteś osobą bardzo nieśmiałą - jesteś w stanie to zrobić. Jeśli raz się przełamiesz za każdym kolejnym razem będzie coraz lepiej. Przekonasz się, że większość osób to ludzie życzliwi i przyjaźni.
  3. Jeśli boisz się pustki w głowie, przygotuj sobie jakiś standardowy początek rozmowy typu: pogoda, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, opinia na temat wystąpienia. Zacznij np. od słów „ Bardzo duże korki dziś na mieście – ledwie zdążyłem na konferencję”, „Pana wystąpienie było niezwykle interesujące, ma pan ciekawy pogląd na temat…”, „Słuchając pana prezentacji przypomniała mi się pewna sytuacja…”
  4. Naucz się podtrzymywać rozpoczętą rozmowę, staraj się nie dopuszczać do zbyt długich przerw, bo rozmowa po prostu wygaśnie. Dobrym patentem na utrzymanie rozmowy jest nawiązanie do ostatniego zdania rozmówcy, zadawanie problematycznych pytań, poruszanie tematów dyskusyjnych z danej branży. Jeśli natomiast rozmawiamy z osobą, z którą się już kiedyś widzieliśmy – możemy po prostu zapytać „czym się pan zajmował od czasu naszego ostatniego spotkania?”
  5. Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
  6. Pamiętaj, że rozmowa biznesowa rządzi się innymi prawami niż pogawędka z kolegą czy koleżanką. Nie przesadzaj ze zbytnim luzem. Możesz zapomnieć o seksistowskich żartach. Nie żartuj z kwestii rasowych i wyznaniowych. Unikaj wdawania się w krytykę opcji politycznych.
  7. Nie dominuj w rozmowie. Nawet jak trafisz na temat, w którym czujesz się kompetentny, pomyśl o swoim rozmówcy i daj mu dojść do głosu. Twój udział w rozmowie powinien być mniej więcej na tym samym poziomie, co udział Twojego rozmówcy.
  8. Aby zacieśnić relacje i stworzyć je nieco mniej formalnymi warto wspomnieć coś o sobie. Możesz wspomnieć np. „że Twój syn idzie właśnie do pierwszej klasy i po spotkaniu jedziesz z nim po zakupy szkolne”, „że za tydzień idziesz w końcu na upragniony urlop”, „że zamierzasz rozpocząć kurs z zakresu…”. Tematów, jakie możesz poruszyć jest mnóstwo. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić ze zbyt osobistymi tematami jak: problemy małżeńskie, kłótnie z sąsiadami itp.
  9. Zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Podczas rozmowy nie garb się, bądź wyprostowany, staraj się sprawiać wrażenie osoby odprężonej i spokojnej. Patrz prosto w oczy swojemu rozmówcy, nie opuszczaj wzroku. Nie trzymaj jednak rąk w kieszeni. Pamiętaj o uśmiechu, nie może być on wymuszony lub wyreżyserowany.
  10. Kończąc rozmowę nie zapomnij o stosownej formule. Rozmowę najlepiej zakończyć grzecznie, wyrażając nadzieję na kolejną rozmowę. Na przykład: „ Bardzo miło mi było rozmawiać z Panem, mam nadzieję, że spotkamy się na przyjęciu z okazji 10-lecia naszej firmy.” W ten sposób przy następnym spotkaniu będzie Ci łatwiej nawiązać ponowną rozmowę.

Zobacz: Alkohol na przyjęciach firmowych

Small talk nie powinna trwać dłużej niż 15-20 minut. Dlatego najlepiej zakończyć rozmowę w granicach tych 15 minut, albo po upływie tego czasu przejść już do rozmowy biznesowej.

Jeśli jednak nie czujesz się w dalszym ciągu na siłach, aby zacząć rozmowę - zachęć innych do rozmowy z Tobą. Zastanawiasz się jak to zrobić? Po prostu wejdź do pomieszczenia, w którym odbywa się spotkanie biznesowe i stań przed oknem. Zobaczysz, że ludzie chętniej podejdą do Ciebie niż do osób podpierających ściany. Naturalne światło bowiem przyciąga ludzi. Podobnie dzieje się z roślinami, które zawsze „odwracają się” w stronę światła.

REKLAMA

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA