REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Small talk - niezbędną umiejętnością biznesmena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pytkowska
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność prowadzenia krótkich rozmów towarzyskich jest nieoceniona w biznesie. Otwiera wrota do nowych znajomości i pozwala utrzymać stare. I nie prawdą jest, że z umiejętnością tą trzeba się urodzić. Kilka wskazówek i ćwiczenia na żywo pozwolą Ci na własnej skórze obalić ten mit.

Przede wszystkim ważne jest Twoje podejście do tych rozmów, staraj się nie traktować ich w kategoriach przykrego obowiązku. Uwierz, że to szansa na wzmocnienie swojego wizerunku oraz nawiązanie nowych, wartościowych znajomości – tak ważnych na obecnym rynku pracy. To Twoja polisa na przyszłość.

REKLAMA

REKLAMA

Jak umiejętnie prowadzić small talk?

  1. Nie stój całe przyjęcie/spotkanie w tzw. bezpiecznej strefie – wyjdź z ukrycia!
  2. Zrób pierwszy krok. Nawet jeśli jesteś osobą bardzo nieśmiałą - jesteś w stanie to zrobić. Jeśli raz się przełamiesz za każdym kolejnym razem będzie coraz lepiej. Przekonasz się, że większość osób to ludzie życzliwi i przyjaźni.
  3. Jeśli boisz się pustki w głowie, przygotuj sobie jakiś standardowy początek rozmowy typu: pogoda, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, opinia na temat wystąpienia. Zacznij np. od słów „ Bardzo duże korki dziś na mieście – ledwie zdążyłem na konferencję”, „Pana wystąpienie było niezwykle interesujące, ma pan ciekawy pogląd na temat…”, „Słuchając pana prezentacji przypomniała mi się pewna sytuacja…”
  4. Naucz się podtrzymywać rozpoczętą rozmowę, staraj się nie dopuszczać do zbyt długich przerw, bo rozmowa po prostu wygaśnie. Dobrym patentem na utrzymanie rozmowy jest nawiązanie do ostatniego zdania rozmówcy, zadawanie problematycznych pytań, poruszanie tematów dyskusyjnych z danej branży. Jeśli natomiast rozmawiamy z osobą, z którą się już kiedyś widzieliśmy – możemy po prostu zapytać „czym się pan zajmował od czasu naszego ostatniego spotkania?”
  5. Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
  6. Pamiętaj, że rozmowa biznesowa rządzi się innymi prawami niż pogawędka z kolegą czy koleżanką. Nie przesadzaj ze zbytnim luzem. Możesz zapomnieć o seksistowskich żartach. Nie żartuj z kwestii rasowych i wyznaniowych. Unikaj wdawania się w krytykę opcji politycznych.
  7. Nie dominuj w rozmowie. Nawet jak trafisz na temat, w którym czujesz się kompetentny, pomyśl o swoim rozmówcy i daj mu dojść do głosu. Twój udział w rozmowie powinien być mniej więcej na tym samym poziomie, co udział Twojego rozmówcy.
  8. Aby zacieśnić relacje i stworzyć je nieco mniej formalnymi warto wspomnieć coś o sobie. Możesz wspomnieć np. „że Twój syn idzie właśnie do pierwszej klasy i po spotkaniu jedziesz z nim po zakupy szkolne”, „że za tydzień idziesz w końcu na upragniony urlop”, „że zamierzasz rozpocząć kurs z zakresu…”. Tematów, jakie możesz poruszyć jest mnóstwo. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić ze zbyt osobistymi tematami jak: problemy małżeńskie, kłótnie z sąsiadami itp.
  9. Zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Podczas rozmowy nie garb się, bądź wyprostowany, staraj się sprawiać wrażenie osoby odprężonej i spokojnej. Patrz prosto w oczy swojemu rozmówcy, nie opuszczaj wzroku. Nie trzymaj jednak rąk w kieszeni. Pamiętaj o uśmiechu, nie może być on wymuszony lub wyreżyserowany.
  10. Kończąc rozmowę nie zapomnij o stosownej formule. Rozmowę najlepiej zakończyć grzecznie, wyrażając nadzieję na kolejną rozmowę. Na przykład: „ Bardzo miło mi było rozmawiać z Panem, mam nadzieję, że spotkamy się na przyjęciu z okazji 10-lecia naszej firmy.” W ten sposób przy następnym spotkaniu będzie Ci łatwiej nawiązać ponowną rozmowę.

Zobacz: Alkohol na przyjęciach firmowych

Small talk nie powinna trwać dłużej niż 15-20 minut. Dlatego najlepiej zakończyć rozmowę w granicach tych 15 minut, albo po upływie tego czasu przejść już do rozmowy biznesowej.

Jeśli jednak nie czujesz się w dalszym ciągu na siłach, aby zacząć rozmowę - zachęć innych do rozmowy z Tobą. Zastanawiasz się jak to zrobić? Po prostu wejdź do pomieszczenia, w którym odbywa się spotkanie biznesowe i stań przed oknem. Zobaczysz, że ludzie chętniej podejdą do Ciebie niż do osób podpierających ściany. Naturalne światło bowiem przyciąga ludzi. Podobnie dzieje się z roślinami, które zawsze „odwracają się” w stronę światła.

REKLAMA

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA