REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Small talk - niezbędną umiejętnością biznesmena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pytkowska
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność prowadzenia krótkich rozmów towarzyskich jest nieoceniona w biznesie. Otwiera wrota do nowych znajomości i pozwala utrzymać stare. I nie prawdą jest, że z umiejętnością tą trzeba się urodzić. Kilka wskazówek i ćwiczenia na żywo pozwolą Ci na własnej skórze obalić ten mit.

Przede wszystkim ważne jest Twoje podejście do tych rozmów, staraj się nie traktować ich w kategoriach przykrego obowiązku. Uwierz, że to szansa na wzmocnienie swojego wizerunku oraz nawiązanie nowych, wartościowych znajomości – tak ważnych na obecnym rynku pracy. To Twoja polisa na przyszłość.

REKLAMA

Jak umiejętnie prowadzić small talk?

  1. Nie stój całe przyjęcie/spotkanie w tzw. bezpiecznej strefie – wyjdź z ukrycia!
  2. Zrób pierwszy krok. Nawet jeśli jesteś osobą bardzo nieśmiałą - jesteś w stanie to zrobić. Jeśli raz się przełamiesz za każdym kolejnym razem będzie coraz lepiej. Przekonasz się, że większość osób to ludzie życzliwi i przyjaźni.
  3. Jeśli boisz się pustki w głowie, przygotuj sobie jakiś standardowy początek rozmowy typu: pogoda, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, opinia na temat wystąpienia. Zacznij np. od słów „ Bardzo duże korki dziś na mieście – ledwie zdążyłem na konferencję”, „Pana wystąpienie było niezwykle interesujące, ma pan ciekawy pogląd na temat…”, „Słuchając pana prezentacji przypomniała mi się pewna sytuacja…”
  4. Naucz się podtrzymywać rozpoczętą rozmowę, staraj się nie dopuszczać do zbyt długich przerw, bo rozmowa po prostu wygaśnie. Dobrym patentem na utrzymanie rozmowy jest nawiązanie do ostatniego zdania rozmówcy, zadawanie problematycznych pytań, poruszanie tematów dyskusyjnych z danej branży. Jeśli natomiast rozmawiamy z osobą, z którą się już kiedyś widzieliśmy – możemy po prostu zapytać „czym się pan zajmował od czasu naszego ostatniego spotkania?”
  5. Rozmawiając na jakiś temat nie wdawaj się w zbędne szczegóły, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
  6. Pamiętaj, że rozmowa biznesowa rządzi się innymi prawami niż pogawędka z kolegą czy koleżanką. Nie przesadzaj ze zbytnim luzem. Możesz zapomnieć o seksistowskich żartach. Nie żartuj z kwestii rasowych i wyznaniowych. Unikaj wdawania się w krytykę opcji politycznych.
  7. Nie dominuj w rozmowie. Nawet jak trafisz na temat, w którym czujesz się kompetentny, pomyśl o swoim rozmówcy i daj mu dojść do głosu. Twój udział w rozmowie powinien być mniej więcej na tym samym poziomie, co udział Twojego rozmówcy.
  8. Aby zacieśnić relacje i stworzyć je nieco mniej formalnymi warto wspomnieć coś o sobie. Możesz wspomnieć np. „że Twój syn idzie właśnie do pierwszej klasy i po spotkaniu jedziesz z nim po zakupy szkolne”, „że za tydzień idziesz w końcu na upragniony urlop”, „że zamierzasz rozpocząć kurs z zakresu…”. Tematów, jakie możesz poruszyć jest mnóstwo. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić ze zbyt osobistymi tematami jak: problemy małżeńskie, kłótnie z sąsiadami itp.
  9. Zwróć uwagę na mowę swojego ciała. Podczas rozmowy nie garb się, bądź wyprostowany, staraj się sprawiać wrażenie osoby odprężonej i spokojnej. Patrz prosto w oczy swojemu rozmówcy, nie opuszczaj wzroku. Nie trzymaj jednak rąk w kieszeni. Pamiętaj o uśmiechu, nie może być on wymuszony lub wyreżyserowany.
  10. Kończąc rozmowę nie zapomnij o stosownej formule. Rozmowę najlepiej zakończyć grzecznie, wyrażając nadzieję na kolejną rozmowę. Na przykład: „ Bardzo miło mi było rozmawiać z Panem, mam nadzieję, że spotkamy się na przyjęciu z okazji 10-lecia naszej firmy.” W ten sposób przy następnym spotkaniu będzie Ci łatwiej nawiązać ponowną rozmowę.

Zobacz: Alkohol na przyjęciach firmowych

Small talk nie powinna trwać dłużej niż 15-20 minut. Dlatego najlepiej zakończyć rozmowę w granicach tych 15 minut, albo po upływie tego czasu przejść już do rozmowy biznesowej.

Jeśli jednak nie czujesz się w dalszym ciągu na siłach, aby zacząć rozmowę - zachęć innych do rozmowy z Tobą. Zastanawiasz się jak to zrobić? Po prostu wejdź do pomieszczenia, w którym odbywa się spotkanie biznesowe i stań przed oknem. Zobaczysz, że ludzie chętniej podejdą do Ciebie niż do osób podpierających ściany. Naturalne światło bowiem przyciąga ludzi. Podobnie dzieje się z roślinami, które zawsze „odwracają się” w stronę światła.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA