REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się na spotkaniu towarzyskim w restauracji?

Agata Miszczak
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie etykiety biznesowej często pada pytanie dotyczące norm zachowania na luźnym niezobowiązującym spotkaniu. Czy tego typu okoliczność powinna już być zaliczona do sfery towarzyskiej, czy może nadal pozostaje w sferze służbowej?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie może być, ani biała, ani czarna. Musimy bowiem kierować się w tym przypadku zarówno normami zachowań obowiązującymi w sytuacjach oficjalnych jak również prywatnych. Wszystko zależy od atmosfery panującej na spotkaniu, jego uczestników oraz miejsca. W artykule tym poruszę kilka ważnych kwestii dotyczących tych nie do końca formalnych spotkań.

REKLAMA

Spotkania na wpół formalne zazwyczaj organizowane są poza siedzibą firmy. Jedna ze stron zaprasza i do niej należy zorganizowanie i sfinansowanie spotkania.

Kiedy jesteś gospodarzem?

REKLAMA

Zapraszając gości poinformuj już na wstępie o długości spotkania, ustal godzinę zakończenia. Pamiętaj przy tym o zasadzie, że przyjęcia służbowe nie powinny przekraczać trzech godzin. Natomiast jeśli spotkanie organizowane jest po całym dniu pracy, warto skrócić je nawet do 1,5 -2 godzin. Na większość z jego uczestników bowiem czeka ktoś w domu, a co najważniejsze każdemu należy się odpoczynek przed kolejnym dniem pracy. Przeciąganie spotkania na pewno nie wpłynie na jego efektywność, a wręcz przeciwnie tylko znuży jego uczestników.

Sprawdź najpierw miejsce, do którego się wybieracie. Najlepiej wypróbować w tym miejscu kilka dań, aby później z czystym sumieniem móc polecić gościom konkretne potrawy. Nie polecaj jednak takich potraw, które mogłyby sprawić kłopot w jedzeniu. Pamiętaj o formie spotkania – jeśli miało być półformalne - nie atakuj od razu gości sprawami biznesowymi. Daj im czas na poruszenie luźnych, niezobowiązujących tematów. Jeśli chciałbyś poruszyć kwestie biznesowe, zrób to po skończeniu dania głównego. Jeśli natomiast spotkanie z założenia ma nie poruszać kwestii formalnych, staraj się dyskretnie odwodzić innych od spraw biznesowych.

Zobacz: Jak zachowywać się podczas przyjęcia biurowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania (szefa konkurencyjnej firmy, najstarszego pracownika swojej firmy). Kelner bowiem będzie przyjmował zamówienie zaczynając od osoby znajdującej się po prawej stronie gospodarza.

Kiedy jesteś gościem?

REKLAMA

Najważniejszą zasadą dla gości jest zasada dopasowania się do innych. Spotkanie towarzyskie nie jest organizowane głównie po to, aby się najeść, ale aby zacieśnić relacje między jego uczestnikami. Zwracaj uwagę na zamówienie innych osób. Jeśli jesteś jedynym chętnym na zamówienie przystawki, zrezygnuj z niej. W przeciwnym razie wszyscy będą czekali tylko na Ciebie z zamówieniem dania głównego. Tak samo postępuj w przypadku deseru.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie jedzenia skierowana głównie do Pań – nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie jest w dobrym tonie zacząć i zakończyć posiłek tylko na małej przystawce. Skoro decydujemy się wyjść na obiad – powinniśmy zamówić danie główne, rezygnując już z przystawki i deseru. Obnoszenie się z byciem na diecie nie jest w dobrym tonie. Sztuka polega właśnie na tym, aby nie dać po swoim zachowaniu poznać, że jesteśmy na diecie.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Wystrzegaj się komentarzy na temat czyjegoś zachowania przy stole, nawet jeśli uważasz się za znawcę etykiety przy stole – w złym tonie jest krytykowanie kogoś. Co więcej samo szeptanie w towarzystwie jest nie na miejscu. Lepiej dyskretnie komuś pomóc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, np. wskazując mu użycie właściwego sztućca niż się naśmiewać z czyjejś niewiedzy.

Staraj się utrzymywać rozmowy z sąsiadami. Zacznij sam rozmowę. Unikaj zadawania pytań zaczynających się na „czy”, w zamian możesz dostać tylko zdawkową odpowiedź w postaci „tak” lub „nie”. Lepsze są pytania otwarte zaczynające się od słów „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Stosuj podstawowe zasady tzw. „small talk”. Bierz czynny udział w ogólnych rozmowach. Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować gospodarzowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA