REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się na spotkaniu towarzyskim w restauracji?

Agata Miszczak
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie etykiety biznesowej często pada pytanie dotyczące norm zachowania na luźnym niezobowiązującym spotkaniu. Czy tego typu okoliczność powinna już być zaliczona do sfery towarzyskiej, czy może nadal pozostaje w sferze służbowej?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie może być, ani biała, ani czarna. Musimy bowiem kierować się w tym przypadku zarówno normami zachowań obowiązującymi w sytuacjach oficjalnych jak również prywatnych. Wszystko zależy od atmosfery panującej na spotkaniu, jego uczestników oraz miejsca. W artykule tym poruszę kilka ważnych kwestii dotyczących tych nie do końca formalnych spotkań.

REKLAMA

Spotkania na wpół formalne zazwyczaj organizowane są poza siedzibą firmy. Jedna ze stron zaprasza i do niej należy zorganizowanie i sfinansowanie spotkania.

Kiedy jesteś gospodarzem?

REKLAMA

Zapraszając gości poinformuj już na wstępie o długości spotkania, ustal godzinę zakończenia. Pamiętaj przy tym o zasadzie, że przyjęcia służbowe nie powinny przekraczać trzech godzin. Natomiast jeśli spotkanie organizowane jest po całym dniu pracy, warto skrócić je nawet do 1,5 -2 godzin. Na większość z jego uczestników bowiem czeka ktoś w domu, a co najważniejsze każdemu należy się odpoczynek przed kolejnym dniem pracy. Przeciąganie spotkania na pewno nie wpłynie na jego efektywność, a wręcz przeciwnie tylko znuży jego uczestników.

Sprawdź najpierw miejsce, do którego się wybieracie. Najlepiej wypróbować w tym miejscu kilka dań, aby później z czystym sumieniem móc polecić gościom konkretne potrawy. Nie polecaj jednak takich potraw, które mogłyby sprawić kłopot w jedzeniu. Pamiętaj o formie spotkania – jeśli miało być półformalne - nie atakuj od razu gości sprawami biznesowymi. Daj im czas na poruszenie luźnych, niezobowiązujących tematów. Jeśli chciałbyś poruszyć kwestie biznesowe, zrób to po skończeniu dania głównego. Jeśli natomiast spotkanie z założenia ma nie poruszać kwestii formalnych, staraj się dyskretnie odwodzić innych od spraw biznesowych.

Zobacz: Jak zachowywać się podczas przyjęcia biurowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania (szefa konkurencyjnej firmy, najstarszego pracownika swojej firmy). Kelner bowiem będzie przyjmował zamówienie zaczynając od osoby znajdującej się po prawej stronie gospodarza.

Kiedy jesteś gościem?

REKLAMA

Najważniejszą zasadą dla gości jest zasada dopasowania się do innych. Spotkanie towarzyskie nie jest organizowane głównie po to, aby się najeść, ale aby zacieśnić relacje między jego uczestnikami. Zwracaj uwagę na zamówienie innych osób. Jeśli jesteś jedynym chętnym na zamówienie przystawki, zrezygnuj z niej. W przeciwnym razie wszyscy będą czekali tylko na Ciebie z zamówieniem dania głównego. Tak samo postępuj w przypadku deseru.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie jedzenia skierowana głównie do Pań – nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie jest w dobrym tonie zacząć i zakończyć posiłek tylko na małej przystawce. Skoro decydujemy się wyjść na obiad – powinniśmy zamówić danie główne, rezygnując już z przystawki i deseru. Obnoszenie się z byciem na diecie nie jest w dobrym tonie. Sztuka polega właśnie na tym, aby nie dać po swoim zachowaniu poznać, że jesteśmy na diecie.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Wystrzegaj się komentarzy na temat czyjegoś zachowania przy stole, nawet jeśli uważasz się za znawcę etykiety przy stole – w złym tonie jest krytykowanie kogoś. Co więcej samo szeptanie w towarzystwie jest nie na miejscu. Lepiej dyskretnie komuś pomóc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, np. wskazując mu użycie właściwego sztućca niż się naśmiewać z czyjejś niewiedzy.

Staraj się utrzymywać rozmowy z sąsiadami. Zacznij sam rozmowę. Unikaj zadawania pytań zaczynających się na „czy”, w zamian możesz dostać tylko zdawkową odpowiedź w postaci „tak” lub „nie”. Lepsze są pytania otwarte zaczynające się od słów „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Stosuj podstawowe zasady tzw. „small talk”. Bierz czynny udział w ogólnych rozmowach. Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować gospodarzowi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA