REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się na spotkaniu towarzyskim w restauracji?

Agata Miszczak
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie etykiety biznesowej często pada pytanie dotyczące norm zachowania na luźnym niezobowiązującym spotkaniu. Czy tego typu okoliczność powinna już być zaliczona do sfery towarzyskiej, czy może nadal pozostaje w sferze służbowej?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie może być, ani biała, ani czarna. Musimy bowiem kierować się w tym przypadku zarówno normami zachowań obowiązującymi w sytuacjach oficjalnych jak również prywatnych. Wszystko zależy od atmosfery panującej na spotkaniu, jego uczestników oraz miejsca. W artykule tym poruszę kilka ważnych kwestii dotyczących tych nie do końca formalnych spotkań.

REKLAMA

Spotkania na wpół formalne zazwyczaj organizowane są poza siedzibą firmy. Jedna ze stron zaprasza i do niej należy zorganizowanie i sfinansowanie spotkania.

Kiedy jesteś gospodarzem?

REKLAMA

Zapraszając gości poinformuj już na wstępie o długości spotkania, ustal godzinę zakończenia. Pamiętaj przy tym o zasadzie, że przyjęcia służbowe nie powinny przekraczać trzech godzin. Natomiast jeśli spotkanie organizowane jest po całym dniu pracy, warto skrócić je nawet do 1,5 -2 godzin. Na większość z jego uczestników bowiem czeka ktoś w domu, a co najważniejsze każdemu należy się odpoczynek przed kolejnym dniem pracy. Przeciąganie spotkania na pewno nie wpłynie na jego efektywność, a wręcz przeciwnie tylko znuży jego uczestników.

Sprawdź najpierw miejsce, do którego się wybieracie. Najlepiej wypróbować w tym miejscu kilka dań, aby później z czystym sumieniem móc polecić gościom konkretne potrawy. Nie polecaj jednak takich potraw, które mogłyby sprawić kłopot w jedzeniu. Pamiętaj o formie spotkania – jeśli miało być półformalne - nie atakuj od razu gości sprawami biznesowymi. Daj im czas na poruszenie luźnych, niezobowiązujących tematów. Jeśli chciałbyś poruszyć kwestie biznesowe, zrób to po skończeniu dania głównego. Jeśli natomiast spotkanie z założenia ma nie poruszać kwestii formalnych, staraj się dyskretnie odwodzić innych od spraw biznesowych.

Zobacz: Jak zachowywać się podczas przyjęcia biurowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania (szefa konkurencyjnej firmy, najstarszego pracownika swojej firmy). Kelner bowiem będzie przyjmował zamówienie zaczynając od osoby znajdującej się po prawej stronie gospodarza.

Kiedy jesteś gościem?

REKLAMA

Najważniejszą zasadą dla gości jest zasada dopasowania się do innych. Spotkanie towarzyskie nie jest organizowane głównie po to, aby się najeść, ale aby zacieśnić relacje między jego uczestnikami. Zwracaj uwagę na zamówienie innych osób. Jeśli jesteś jedynym chętnym na zamówienie przystawki, zrezygnuj z niej. W przeciwnym razie wszyscy będą czekali tylko na Ciebie z zamówieniem dania głównego. Tak samo postępuj w przypadku deseru.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie jedzenia skierowana głównie do Pań – nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie jest w dobrym tonie zacząć i zakończyć posiłek tylko na małej przystawce. Skoro decydujemy się wyjść na obiad – powinniśmy zamówić danie główne, rezygnując już z przystawki i deseru. Obnoszenie się z byciem na diecie nie jest w dobrym tonie. Sztuka polega właśnie na tym, aby nie dać po swoim zachowaniu poznać, że jesteśmy na diecie.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Wystrzegaj się komentarzy na temat czyjegoś zachowania przy stole, nawet jeśli uważasz się za znawcę etykiety przy stole – w złym tonie jest krytykowanie kogoś. Co więcej samo szeptanie w towarzystwie jest nie na miejscu. Lepiej dyskretnie komuś pomóc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, np. wskazując mu użycie właściwego sztućca niż się naśmiewać z czyjejś niewiedzy.

Staraj się utrzymywać rozmowy z sąsiadami. Zacznij sam rozmowę. Unikaj zadawania pytań zaczynających się na „czy”, w zamian możesz dostać tylko zdawkową odpowiedź w postaci „tak” lub „nie”. Lepsze są pytania otwarte zaczynające się od słów „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Stosuj podstawowe zasady tzw. „small talk”. Bierz czynny udział w ogólnych rozmowach. Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować gospodarzowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA