REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się na spotkaniu towarzyskim w restauracji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Miszczak
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie etykiety biznesowej często pada pytanie dotyczące norm zachowania na luźnym niezobowiązującym spotkaniu. Czy tego typu okoliczność powinna już być zaliczona do sfery towarzyskiej, czy może nadal pozostaje w sferze służbowej?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie może być, ani biała, ani czarna. Musimy bowiem kierować się w tym przypadku zarówno normami zachowań obowiązującymi w sytuacjach oficjalnych jak również prywatnych. Wszystko zależy od atmosfery panującej na spotkaniu, jego uczestników oraz miejsca. W artykule tym poruszę kilka ważnych kwestii dotyczących tych nie do końca formalnych spotkań.

REKLAMA

REKLAMA

Spotkania na wpół formalne zazwyczaj organizowane są poza siedzibą firmy. Jedna ze stron zaprasza i do niej należy zorganizowanie i sfinansowanie spotkania.

Kiedy jesteś gospodarzem?

Zapraszając gości poinformuj już na wstępie o długości spotkania, ustal godzinę zakończenia. Pamiętaj przy tym o zasadzie, że przyjęcia służbowe nie powinny przekraczać trzech godzin. Natomiast jeśli spotkanie organizowane jest po całym dniu pracy, warto skrócić je nawet do 1,5 -2 godzin. Na większość z jego uczestników bowiem czeka ktoś w domu, a co najważniejsze każdemu należy się odpoczynek przed kolejnym dniem pracy. Przeciąganie spotkania na pewno nie wpłynie na jego efektywność, a wręcz przeciwnie tylko znuży jego uczestników.

Sprawdź najpierw miejsce, do którego się wybieracie. Najlepiej wypróbować w tym miejscu kilka dań, aby później z czystym sumieniem móc polecić gościom konkretne potrawy. Nie polecaj jednak takich potraw, które mogłyby sprawić kłopot w jedzeniu. Pamiętaj o formie spotkania – jeśli miało być półformalne - nie atakuj od razu gości sprawami biznesowymi. Daj im czas na poruszenie luźnych, niezobowiązujących tematów. Jeśli chciałbyś poruszyć kwestie biznesowe, zrób to po skończeniu dania głównego. Jeśli natomiast spotkanie z założenia ma nie poruszać kwestii formalnych, staraj się dyskretnie odwodzić innych od spraw biznesowych.

REKLAMA

Zobacz: Jak zachowywać się podczas przyjęcia biurowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania (szefa konkurencyjnej firmy, najstarszego pracownika swojej firmy). Kelner bowiem będzie przyjmował zamówienie zaczynając od osoby znajdującej się po prawej stronie gospodarza.

Kiedy jesteś gościem?

Najważniejszą zasadą dla gości jest zasada dopasowania się do innych. Spotkanie towarzyskie nie jest organizowane głównie po to, aby się najeść, ale aby zacieśnić relacje między jego uczestnikami. Zwracaj uwagę na zamówienie innych osób. Jeśli jesteś jedynym chętnym na zamówienie przystawki, zrezygnuj z niej. W przeciwnym razie wszyscy będą czekali tylko na Ciebie z zamówieniem dania głównego. Tak samo postępuj w przypadku deseru.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie jedzenia skierowana głównie do Pań – nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie jest w dobrym tonie zacząć i zakończyć posiłek tylko na małej przystawce. Skoro decydujemy się wyjść na obiad – powinniśmy zamówić danie główne, rezygnując już z przystawki i deseru. Obnoszenie się z byciem na diecie nie jest w dobrym tonie. Sztuka polega właśnie na tym, aby nie dać po swoim zachowaniu poznać, że jesteśmy na diecie.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Wystrzegaj się komentarzy na temat czyjegoś zachowania przy stole, nawet jeśli uważasz się za znawcę etykiety przy stole – w złym tonie jest krytykowanie kogoś. Co więcej samo szeptanie w towarzystwie jest nie na miejscu. Lepiej dyskretnie komuś pomóc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, np. wskazując mu użycie właściwego sztućca niż się naśmiewać z czyjejś niewiedzy.

Staraj się utrzymywać rozmowy z sąsiadami. Zacznij sam rozmowę. Unikaj zadawania pytań zaczynających się na „czy”, w zamian możesz dostać tylko zdawkową odpowiedź w postaci „tak” lub „nie”. Lepsze są pytania otwarte zaczynające się od słów „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Stosuj podstawowe zasady tzw. „small talk”. Bierz czynny udział w ogólnych rozmowach. Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować gospodarzowi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA