REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się na spotkaniu towarzyskim w restauracji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Miszczak
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.
Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania.

REKLAMA

REKLAMA

Odnośnie etykiety biznesowej często pada pytanie dotyczące norm zachowania na luźnym niezobowiązującym spotkaniu. Czy tego typu okoliczność powinna już być zaliczona do sfery towarzyskiej, czy może nadal pozostaje w sferze służbowej?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie może być, ani biała, ani czarna. Musimy bowiem kierować się w tym przypadku zarówno normami zachowań obowiązującymi w sytuacjach oficjalnych jak również prywatnych. Wszystko zależy od atmosfery panującej na spotkaniu, jego uczestników oraz miejsca. W artykule tym poruszę kilka ważnych kwestii dotyczących tych nie do końca formalnych spotkań.

REKLAMA

REKLAMA

Spotkania na wpół formalne zazwyczaj organizowane są poza siedzibą firmy. Jedna ze stron zaprasza i do niej należy zorganizowanie i sfinansowanie spotkania.

Kiedy jesteś gospodarzem?

Zapraszając gości poinformuj już na wstępie o długości spotkania, ustal godzinę zakończenia. Pamiętaj przy tym o zasadzie, że przyjęcia służbowe nie powinny przekraczać trzech godzin. Natomiast jeśli spotkanie organizowane jest po całym dniu pracy, warto skrócić je nawet do 1,5 -2 godzin. Na większość z jego uczestników bowiem czeka ktoś w domu, a co najważniejsze każdemu należy się odpoczynek przed kolejnym dniem pracy. Przeciąganie spotkania na pewno nie wpłynie na jego efektywność, a wręcz przeciwnie tylko znuży jego uczestników.

Sprawdź najpierw miejsce, do którego się wybieracie. Najlepiej wypróbować w tym miejscu kilka dań, aby później z czystym sumieniem móc polecić gościom konkretne potrawy. Nie polecaj jednak takich potraw, które mogłyby sprawić kłopot w jedzeniu. Pamiętaj o formie spotkania – jeśli miało być półformalne - nie atakuj od razu gości sprawami biznesowymi. Daj im czas na poruszenie luźnych, niezobowiązujących tematów. Jeśli chciałbyś poruszyć kwestie biznesowe, zrób to po skończeniu dania głównego. Jeśli natomiast spotkanie z założenia ma nie poruszać kwestii formalnych, staraj się dyskretnie odwodzić innych od spraw biznesowych.

REKLAMA

Zobacz: Jak zachowywać się podczas przyjęcia biurowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o dobrym ulokowaniu uczestników spotkania. Planując to pamiętaj, aby usiąść po lewej stronie najważniejszej osoby spotkania (szefa konkurencyjnej firmy, najstarszego pracownika swojej firmy). Kelner bowiem będzie przyjmował zamówienie zaczynając od osoby znajdującej się po prawej stronie gospodarza.

Kiedy jesteś gościem?

Najważniejszą zasadą dla gości jest zasada dopasowania się do innych. Spotkanie towarzyskie nie jest organizowane głównie po to, aby się najeść, ale aby zacieśnić relacje między jego uczestnikami. Zwracaj uwagę na zamówienie innych osób. Jeśli jesteś jedynym chętnym na zamówienie przystawki, zrezygnuj z niej. W przeciwnym razie wszyscy będą czekali tylko na Ciebie z zamówieniem dania głównego. Tak samo postępuj w przypadku deseru.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie jedzenia skierowana głównie do Pań – nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie jest w dobrym tonie zacząć i zakończyć posiłek tylko na małej przystawce. Skoro decydujemy się wyjść na obiad – powinniśmy zamówić danie główne, rezygnując już z przystawki i deseru. Obnoszenie się z byciem na diecie nie jest w dobrym tonie. Sztuka polega właśnie na tym, aby nie dać po swoim zachowaniu poznać, że jesteśmy na diecie.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Wystrzegaj się komentarzy na temat czyjegoś zachowania przy stole, nawet jeśli uważasz się za znawcę etykiety przy stole – w złym tonie jest krytykowanie kogoś. Co więcej samo szeptanie w towarzystwie jest nie na miejscu. Lepiej dyskretnie komuś pomóc wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, np. wskazując mu użycie właściwego sztućca niż się naśmiewać z czyjejś niewiedzy.

Staraj się utrzymywać rozmowy z sąsiadami. Zacznij sam rozmowę. Unikaj zadawania pytań zaczynających się na „czy”, w zamian możesz dostać tylko zdawkową odpowiedź w postaci „tak” lub „nie”. Lepsze są pytania otwarte zaczynające się od słów „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Stosuj podstawowe zasady tzw. „small talk”. Bierz czynny udział w ogólnych rozmowach. Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować gospodarzowi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA