REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sztuka przyjmowania krytyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pytkowska
Jak bez emocji przyjmować krytykę?
Jak bez emocji przyjmować krytykę?

REKLAMA

REKLAMA

Życie w społeczeństwie wymaga od człowieka głębokiego zaangażowania, a czasami wręcz i poświęcenia. Szczególnie istotna wydaje się umiejętność przyjmowania właściwie krytyki, skierowanej pod naszym adresem. Często od zaprezentowanego przez nas zachowania w takiej sytuacji zależy powodzenie dalszej rozmowy czy też znajomości.

Sztuka przyjmowania krytyki jest z pewnością jedną z bardziej trudnych nauk, które człowiek poznaje w życiu. Umiejętność ta jednakże niezwykle ułatwia kontakty z drugim człowiekiem oraz okazuje się bardzo cenna w sferze zawodowej. Właściwe przyjmowanie krytyki wymaga umiejętnego zdystansowania się do własnej osoby, bez którego właściwe zrozumienie słów krytyki wydaje się niemożliwe. Często brak umiejętności przyjęcia krytyki pomniejsza wartość człowieka w oczach innych ludzi.

REKLAMA

Zobacz: Kiedy korzystać z EMS?

Stąd tak niezwykle istotne wydaje się zapoznanie z najważniejszymi zasadami sztuki przyjmowania krytyki. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że w takiej sytuacji:

1. należy zachować spokój, dając tym samym do zrozumienia, że słucha się osoby krytykującej nas z całkowitą powagą (takim zachowaniem osoba krytykowana potwierdza, że potrafi zdystansować się do własnej osoby);

2. należy patrzeć rozmówcy w oczy, uciekanie wzrokiem jest oznaką strachu, braku szacunku lub znudzenia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. nie należy przyjmować postawy obronnej i z góry zakładać, że krytykant ma jedynie złe zamiary (by zachować spokój powinno się głęboko oddychać, oraz postarać się spróbować spojrzeć na siebie z boku);

4. należy spróbować zrozumieć kierowaną do siebie krytykę, jeżeli zaś nie potrafi się na świeżo odpowiedzieć na stawiane swojej osobie zarzuty, najlepiej jest przełożyć rozmowę na późniejszy termin, by tym samym mieć czas na przemyślenie usłyszanych słów;

5. nie należy atakować osoby krytykującej, poprzez zarzucanie jej nadwrażliwości, czy braku obiektywizmu, zwłaszcza jeżeli nie ma na to żadnych dowodów;

6. nie należy zmieniać tonu rozmowy na żartobliwy, będzie to jedynie oznaką strachu i braku umiejętności zmierzenia się z problemem;

Zobacz: Kiedy organizować wideokonferencję?

7. nie należy przypisywać rozmówcy słów, których on nie wypowiedział (stąd w ostrych konfliktach dobrze jest nagrywać rozmowy, by móc później sprawdzić, jak ona faktycznie wyglądała);

8. nie można reagować łzami na zarzuty kierowane pod naszym adresem (jest to postawa obronna, która nie niesie ze sobą niczego twórczego, żadnych zmian; znacznie lepiej jest wysłuchać w spokoju krytyki);

9. należy zachować postawę otwartą, gotową na konstruktywne przyjęcie krytyki;

REKLAMA

10. można poprosić rozmówcę o podanie konkretnych przykładów, na podstawie których opiera on krytykę (konkretna sytuacja często znacznie lepiej przemawia do wyobraźni niż suche słowa, bardziej również skłania do chęci wprowadzenia zmian);

11. należy spróbować uczciwie i, w miarę możliwości, obiektywnie spojrzeć na osobę, która nas krytykuje; często się zdarza, że krytyka pochodzi od osoby, którą kierują jedynie złe pobudki, bo, np. nie lubi nas, wówczas najlepiej jest nie kontynuować takiej rozmowy, a następnie szybko zapomnieć o tych słowach;

12. rozmowę powinno się zakończyć w taki sposób, by dać do zrozumienia osobie nas krytykującej, że w pełni zrozumieliśmy zarzut, kierowany pod naszym adresem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA