Zrób dobre pierwsze wrażenie
REKLAMA
REKLAMA
Wystarczy zadać sobie pytanie, na co ja sam zwracam szczególną uwagę, kiedy poznaję nową osobę? Wygląd zewnętrzny, zachowanie, uśmiech, sposób wypowiadania się – wszystko jest ważne!
REKLAMA
Siła uścisku dłoni
REKLAMA
Poznając kogoś uściśnij mu zdecydowanie dłoń, dbając o zachowanie z nim kontaktu wzrokowego. Uważaj jednak aby uchwyt nie był zbyt mocny, ani za długi. Najlepiej będzie pewnym ruchem ręki uścisnąć całą dłoń i puścić ją. Warto także w tym momencie powiedzieć kilka słów typu: „Jak Panu minęła podróż?”, „Czy bez problemów Pan do nas trafił?”, „Jaka pogoda jest w Londynie?”. Takie otwarte zachowanie z naszej strony rozluźni spiętą atmosferę oraz zachęci naszego gościa do rozmowy.
Natomiast jeśli Twój rozmówca jest Ci dobrze znany, możesz dodatkowo ocieplić powitanie, kładąc drugą dłoń na wszystkich złączonych dłoniach. Niedopuszczalne jest jednak takie zachowanie wtedy, kiedy witasz się z kimś po raz pierwszy, ponieważ taki gest może być odczytany jako nadmierna poufałość.
Zobacz: Jak wyrażać krytykę i jak ją przyjmować?
Sposób wypowiadania się
Reprezentując swoją firmę na zewnątrz Twój sposób wypowiadania się staje się wizytówką Twojej firmy. Dlatego ważne jest, abyś w kontaktach biznesowych umiejętnie ważył każde swoje słowo. Usuń ze swojego słownika kolokwializmy, wyrazy modne, elementy slangu i wulgaryzmy. Niezbyt poważnie będziemy traktowani jeśli w swojej wypowiedzi zawrzemy takie słowa jak: czaderski, bombowy, zajebisty, koleś, w porzo. Należy także unikać wyrazów i zwrotów, które w swoim podstawowym znaczeniu nazywają objęte tabu obyczajowym tematy fizjologiczne (trawienne, wydalanie i seks), a także związane z nimi części ciała. Na nic zdadzą się nam wstępy typu: „za przeproszeniem”, „jak się mówi”, „brzydko mówiąc”, o wyrazach nieprzyzwoitych należy w kontaktach oficjalnych zapomnieć.
Zadbaj o markowe gadżety
Kiedy wychodzisz na spotkanie poza siedzibę firmy dbaj o to, aby korzystać z akcesoriów wysokiej jakości. Aktówka, pióro, notatnik – wszystko powinno robić wrażenie. Chcesz czy nie ludzie jednak dużą uwagę zwracają na przedmioty, którymi się otaczasz. Na ich podstawie wyciągają wnioski o Twoim stylu i o stylu Twojej firmy. Firma, która oszczędza na wizerunku swoich pracowników, może być odebrana jako przedsiębiorstwo szukające nadmiernych oszczędności wszędzie. Ponadto ubogie wyposażenie jej pracowników może sugerować jej słabą kondycję finansową. Nie zapomnij także przestrzegać etykiety stroju. Warto zapoznać się z zasadami tzw. dresscode’u.
Zobacz: Firmowe kartki świąteczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.