REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Networking – jak tego nie robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne budowanie użytecznych relacji to nie sztuka wymiany wizytówek, w ślad za którą idzie zarzucanie listami powitalnymi. W networkingu nie wystarczy jedynie dobrze się zaprezentować podczas pierwszego spotkania, trzeba też zadbać o utrzymanie kontaktu na długie lata, ciągle go podtrzymywać oraz właściwie wykorzystywać. A o tym, czego nie należy robić, opowiada założyciel platformy dla poszukiwania korepetytorów Preply.com Kirill Bigai.

1. Wizytówki – przede wszystkim nie możesz o nich zapomnieć. Po drugie – nie przesadzaj z designem.

REKLAMA

Można opowiadać bez końca o ochronie drzew i wymierających już papierowych nośnikach informacji, jednak bez utrwalającej wymiany kontaktów spotkanie staje się po prostu bezmyślne. Oczywiście, byłoby świetnie zaprezentować coś więcej niż kawałek papierka z nazwiskiem i numerem telefonu, coś szczególnego, co sprawi, że nowy znajmy na długo Cię zapamięta. Zazwyczaj jednak brak nam czasu na przygotowanie tego rodzaju osobistych pamiątek, więc zostaje jedynie zadowolić się zwykłymi wizytówkami.

Wizytówka powinna zawierać minimalną ilość przejrzystych i czytelnych informacji. Połyskujące kolory, niestandardowy rozmiar, gotyckie czcionki i inne miłe dla oka rzeczy lepiej zostawić na lepsze czasy. Nawet lepiej, warto przygotować wizytówki z kodem QR bądź inną formą szyfrowania informacji na urządzenia mobilne.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

2. Nie możesz się spóźnić ani wyjść przed końcem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niezręczne oczekiwanie na rozpoczęcie imprezy bądź poczęstunek pierwszymi drinkami to wspaniała okazja do nawiązania dialogu. Introwertycy, którzy ciężko znoszą tłumne spotkania, tym bardziej powinni nauczyć się przychodzić na czas. Dzięki temu będą mieli szanse zawrzeć cenne znajomości, zanim pojawią się tłumy, przeprowadzić rozmowy w przyjemniejszej scenerii, sam na sam.

Z drugiej strony, najciekawsze dyskusje mają zazwyczaj miejsce już bliżej tak zwanego afterparty. Po rozejściu się głównej masy ludzi, nastrój u tych nastawionych na przyjemny wieczór polepsza się i dzięki temu stają się oni bardziej zgodni. Jednym słowem, lepiej zmusić się i zostać, żeby później nie pluć sobie w brodę, przeglądając posty i nagrania opublikowane w serwisach społecznościowych.

Zobacz: Zakładam firmę

3. Nie idź na spotkanie bez planu

Ten punkt wynika z poprzedniego- jeśli zdecydowałeś wyciągnąć z imprezy jak najwięcej, to kiedy będziesz wiedział, że cel został osiągnięty? Zgadza się, swój cel musisz najpierw określić, a później zaplanować etapy jego realizacji.

Przypuśćmy, że osoba zdecydowała założyć uzyskanie 15-stu przydatnych kontaktów podczas nowej dla niej imprezy. Określając optymalną dla siebie cyfrę, można szybciej zrealizować konieczne minimum, bądź będąc osobą zamkniętą w sobie, rozbudzić i zmusić się do chwilowego opuszczenia swojej strefy komfortu. Za dobrą nagrodę ma się rozumieć. Przed wyjściem na spotkanie warto byłoby przestudiować głównych, potencjalnie interesujących gości. Ta strategia może znacząco uprościć poszukiwanie wspólnych tematów do rozmowy i pomóc szybciej nawiązać przydatne kontakty.

Zobacz: Zarządzanie

4. Jeśli skupisz się tylko na własnych korzyściach, nie oferując niczego w zamian - polegniesz

REKLAMA

Główna zasada networkingu znacząco różni się od idei sprzedaży. Osoby zawierające znajomości dla networkingu, robią to dla wzajemnej korzyści w formie zbudowania wspólnego biznesu, wzajemnej pomocy bądź rozszerzenia kręgu komunikacji dla wszystkich zainteresowanych. Prosto mówiąc, aby stać się skutecznym networkerem, należy zastanowić się nad swoją wartością, jeśli nie w roli specjalisty, to chociażby jako interesującego rozmówcy.

Nawet prosty student jest w stanie zainteresować milionera. Może on na przykład polecić nowy film do obejrzenia lub przeczytać użyteczny artykuł, przedyskutować zmiany na rynku bądź zaproponować alternatywne rozwiązanie problemu- możliwości jest tysiące. Chociaż przygotować się, przestudiować osobę i popracować nad swoją charyzmą jest trudno, to jest to jak najbardziej możliwe.

Zobacz: Szkolenia

5. Odezwij się najpóźniej 2 dni po spotkaniu

Wszyscy specjaliści w dziedzinie networkingu są stu procentowo zgodni w jednej kwestii- konieczności wznowienia dialogu z nowym kontaktem zaraz po zapoznaniu. Nowy znajomy powinien otrzymać od Ciebie wiadomość już następnego dnia lub w ciągu 48 godzin. Nie jest wskazane wysyłanie banalnego „Miło było poznać”. Spotkaliście się przecież całkiem niedawno, wzajemnie słuchaliście o swoich zainteresowaniach - teraz nadszedł czas, aby to wykorzystać.

Keith Ferrazzi and Tahl Raz w swojej książce „Nigdy nie jedz sam, czyli sekrety sukcesów w biznesie” radzą:„Formując krąg kontaktów, zawsze pamiętajcie, aby nigdy, pod żadnym względem nie znikać z pola widzenia Waszych znajomych”. Dobre relacje zaczynają się od wspólnego tematu. Na przykład, jeśli przydatna osoba lubi sztukę, trzeba zadbać o zaproszenie na najbliższe wystawy lub wysłać jej link do artykułu o interesującym artyście-malarzu. Zawsze też można zaprosić do siebie na kawę. Koniec końców, networking jest bardzo bliski psychologii, studium człowieka i jego wewnętrznego świata.

Najważniejsza rada dla początkujących networkerów - spożytkujcie czas rozsądnie i niczego się nie bójcie. Lepiej raz opuścić strefę komfortu i wyjść naprzeciw nowym znajomościom, niż szukać później potrzebnych kontaktów przez osoby trzecie. Nawiązywanie przydatnych znajomości jest naprawdę interesujące i zarazem niezwykle użyteczne, z czasem stanie się także łatwe. Najważniejsze to zacząć.

Powodzenia!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA