REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Networking – jak tego nie robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne budowanie użytecznych relacji to nie sztuka wymiany wizytówek, w ślad za którą idzie zarzucanie listami powitalnymi. W networkingu nie wystarczy jedynie dobrze się zaprezentować podczas pierwszego spotkania, trzeba też zadbać o utrzymanie kontaktu na długie lata, ciągle go podtrzymywać oraz właściwie wykorzystywać. A o tym, czego nie należy robić, opowiada założyciel platformy dla poszukiwania korepetytorów Preply.com Kirill Bigai.

1. Wizytówki – przede wszystkim nie możesz o nich zapomnieć. Po drugie – nie przesadzaj z designem.

REKLAMA

REKLAMA

Można opowiadać bez końca o ochronie drzew i wymierających już papierowych nośnikach informacji, jednak bez utrwalającej wymiany kontaktów spotkanie staje się po prostu bezmyślne. Oczywiście, byłoby świetnie zaprezentować coś więcej niż kawałek papierka z nazwiskiem i numerem telefonu, coś szczególnego, co sprawi, że nowy znajmy na długo Cię zapamięta. Zazwyczaj jednak brak nam czasu na przygotowanie tego rodzaju osobistych pamiątek, więc zostaje jedynie zadowolić się zwykłymi wizytówkami.

Wizytówka powinna zawierać minimalną ilość przejrzystych i czytelnych informacji. Połyskujące kolory, niestandardowy rozmiar, gotyckie czcionki i inne miłe dla oka rzeczy lepiej zostawić na lepsze czasy. Nawet lepiej, warto przygotować wizytówki z kodem QR bądź inną formą szyfrowania informacji na urządzenia mobilne.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

2. Nie możesz się spóźnić ani wyjść przed końcem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezręczne oczekiwanie na rozpoczęcie imprezy bądź poczęstunek pierwszymi drinkami to wspaniała okazja do nawiązania dialogu. Introwertycy, którzy ciężko znoszą tłumne spotkania, tym bardziej powinni nauczyć się przychodzić na czas. Dzięki temu będą mieli szanse zawrzeć cenne znajomości, zanim pojawią się tłumy, przeprowadzić rozmowy w przyjemniejszej scenerii, sam na sam.

Z drugiej strony, najciekawsze dyskusje mają zazwyczaj miejsce już bliżej tak zwanego afterparty. Po rozejściu się głównej masy ludzi, nastrój u tych nastawionych na przyjemny wieczór polepsza się i dzięki temu stają się oni bardziej zgodni. Jednym słowem, lepiej zmusić się i zostać, żeby później nie pluć sobie w brodę, przeglądając posty i nagrania opublikowane w serwisach społecznościowych.

Zobacz: Zakładam firmę

3. Nie idź na spotkanie bez planu

Ten punkt wynika z poprzedniego- jeśli zdecydowałeś wyciągnąć z imprezy jak najwięcej, to kiedy będziesz wiedział, że cel został osiągnięty? Zgadza się, swój cel musisz najpierw określić, a później zaplanować etapy jego realizacji.

Przypuśćmy, że osoba zdecydowała założyć uzyskanie 15-stu przydatnych kontaktów podczas nowej dla niej imprezy. Określając optymalną dla siebie cyfrę, można szybciej zrealizować konieczne minimum, bądź będąc osobą zamkniętą w sobie, rozbudzić i zmusić się do chwilowego opuszczenia swojej strefy komfortu. Za dobrą nagrodę ma się rozumieć. Przed wyjściem na spotkanie warto byłoby przestudiować głównych, potencjalnie interesujących gości. Ta strategia może znacząco uprościć poszukiwanie wspólnych tematów do rozmowy i pomóc szybciej nawiązać przydatne kontakty.

Zobacz: Zarządzanie

4. Jeśli skupisz się tylko na własnych korzyściach, nie oferując niczego w zamian - polegniesz

Główna zasada networkingu znacząco różni się od idei sprzedaży. Osoby zawierające znajomości dla networkingu, robią to dla wzajemnej korzyści w formie zbudowania wspólnego biznesu, wzajemnej pomocy bądź rozszerzenia kręgu komunikacji dla wszystkich zainteresowanych. Prosto mówiąc, aby stać się skutecznym networkerem, należy zastanowić się nad swoją wartością, jeśli nie w roli specjalisty, to chociażby jako interesującego rozmówcy.

Nawet prosty student jest w stanie zainteresować milionera. Może on na przykład polecić nowy film do obejrzenia lub przeczytać użyteczny artykuł, przedyskutować zmiany na rynku bądź zaproponować alternatywne rozwiązanie problemu- możliwości jest tysiące. Chociaż przygotować się, przestudiować osobę i popracować nad swoją charyzmą jest trudno, to jest to jak najbardziej możliwe.

Zobacz: Szkolenia

5. Odezwij się najpóźniej 2 dni po spotkaniu

Wszyscy specjaliści w dziedzinie networkingu są stu procentowo zgodni w jednej kwestii- konieczności wznowienia dialogu z nowym kontaktem zaraz po zapoznaniu. Nowy znajomy powinien otrzymać od Ciebie wiadomość już następnego dnia lub w ciągu 48 godzin. Nie jest wskazane wysyłanie banalnego „Miło było poznać”. Spotkaliście się przecież całkiem niedawno, wzajemnie słuchaliście o swoich zainteresowaniach - teraz nadszedł czas, aby to wykorzystać.

Keith Ferrazzi and Tahl Raz w swojej książce „Nigdy nie jedz sam, czyli sekrety sukcesów w biznesie” radzą:„Formując krąg kontaktów, zawsze pamiętajcie, aby nigdy, pod żadnym względem nie znikać z pola widzenia Waszych znajomych”. Dobre relacje zaczynają się od wspólnego tematu. Na przykład, jeśli przydatna osoba lubi sztukę, trzeba zadbać o zaproszenie na najbliższe wystawy lub wysłać jej link do artykułu o interesującym artyście-malarzu. Zawsze też można zaprosić do siebie na kawę. Koniec końców, networking jest bardzo bliski psychologii, studium człowieka i jego wewnętrznego świata.

Najważniejsza rada dla początkujących networkerów - spożytkujcie czas rozsądnie i niczego się nie bójcie. Lepiej raz opuścić strefę komfortu i wyjść naprzeciw nowym znajomościom, niż szukać później potrzebnych kontaktów przez osoby trzecie. Nawiązywanie przydatnych znajomości jest naprawdę interesujące i zarazem niezwykle użyteczne, z czasem stanie się także łatwe. Najważniejsze to zacząć.

Powodzenia!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA