REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Networking – jak tego nie robić?

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Networking – jak tego nie robić? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne budowanie użytecznych relacji to nie sztuka wymiany wizytówek, w ślad za którą idzie zarzucanie listami powitalnymi. W networkingu nie wystarczy jedynie dobrze się zaprezentować podczas pierwszego spotkania, trzeba też zadbać o utrzymanie kontaktu na długie lata, ciągle go podtrzymywać oraz właściwie wykorzystywać. A o tym, czego nie należy robić, opowiada założyciel platformy dla poszukiwania korepetytorów Preply.com Kirill Bigai.

1. Wizytówki – przede wszystkim nie możesz o nich zapomnieć. Po drugie – nie przesadzaj z designem.

REKLAMA

Można opowiadać bez końca o ochronie drzew i wymierających już papierowych nośnikach informacji, jednak bez utrwalającej wymiany kontaktów spotkanie staje się po prostu bezmyślne. Oczywiście, byłoby świetnie zaprezentować coś więcej niż kawałek papierka z nazwiskiem i numerem telefonu, coś szczególnego, co sprawi, że nowy znajmy na długo Cię zapamięta. Zazwyczaj jednak brak nam czasu na przygotowanie tego rodzaju osobistych pamiątek, więc zostaje jedynie zadowolić się zwykłymi wizytówkami.

Wizytówka powinna zawierać minimalną ilość przejrzystych i czytelnych informacji. Połyskujące kolory, niestandardowy rozmiar, gotyckie czcionki i inne miłe dla oka rzeczy lepiej zostawić na lepsze czasy. Nawet lepiej, warto przygotować wizytówki z kodem QR bądź inną formą szyfrowania informacji na urządzenia mobilne.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

2. Nie możesz się spóźnić ani wyjść przed końcem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niezręczne oczekiwanie na rozpoczęcie imprezy bądź poczęstunek pierwszymi drinkami to wspaniała okazja do nawiązania dialogu. Introwertycy, którzy ciężko znoszą tłumne spotkania, tym bardziej powinni nauczyć się przychodzić na czas. Dzięki temu będą mieli szanse zawrzeć cenne znajomości, zanim pojawią się tłumy, przeprowadzić rozmowy w przyjemniejszej scenerii, sam na sam.

Z drugiej strony, najciekawsze dyskusje mają zazwyczaj miejsce już bliżej tak zwanego afterparty. Po rozejściu się głównej masy ludzi, nastrój u tych nastawionych na przyjemny wieczór polepsza się i dzięki temu stają się oni bardziej zgodni. Jednym słowem, lepiej zmusić się i zostać, żeby później nie pluć sobie w brodę, przeglądając posty i nagrania opublikowane w serwisach społecznościowych.

Zobacz: Zakładam firmę

3. Nie idź na spotkanie bez planu

Ten punkt wynika z poprzedniego- jeśli zdecydowałeś wyciągnąć z imprezy jak najwięcej, to kiedy będziesz wiedział, że cel został osiągnięty? Zgadza się, swój cel musisz najpierw określić, a później zaplanować etapy jego realizacji.

Przypuśćmy, że osoba zdecydowała założyć uzyskanie 15-stu przydatnych kontaktów podczas nowej dla niej imprezy. Określając optymalną dla siebie cyfrę, można szybciej zrealizować konieczne minimum, bądź będąc osobą zamkniętą w sobie, rozbudzić i zmusić się do chwilowego opuszczenia swojej strefy komfortu. Za dobrą nagrodę ma się rozumieć. Przed wyjściem na spotkanie warto byłoby przestudiować głównych, potencjalnie interesujących gości. Ta strategia może znacząco uprościć poszukiwanie wspólnych tematów do rozmowy i pomóc szybciej nawiązać przydatne kontakty.

Zobacz: Zarządzanie

4. Jeśli skupisz się tylko na własnych korzyściach, nie oferując niczego w zamian - polegniesz

REKLAMA

Główna zasada networkingu znacząco różni się od idei sprzedaży. Osoby zawierające znajomości dla networkingu, robią to dla wzajemnej korzyści w formie zbudowania wspólnego biznesu, wzajemnej pomocy bądź rozszerzenia kręgu komunikacji dla wszystkich zainteresowanych. Prosto mówiąc, aby stać się skutecznym networkerem, należy zastanowić się nad swoją wartością, jeśli nie w roli specjalisty, to chociażby jako interesującego rozmówcy.

Nawet prosty student jest w stanie zainteresować milionera. Może on na przykład polecić nowy film do obejrzenia lub przeczytać użyteczny artykuł, przedyskutować zmiany na rynku bądź zaproponować alternatywne rozwiązanie problemu- możliwości jest tysiące. Chociaż przygotować się, przestudiować osobę i popracować nad swoją charyzmą jest trudno, to jest to jak najbardziej możliwe.

Zobacz: Szkolenia

5. Odezwij się najpóźniej 2 dni po spotkaniu

Wszyscy specjaliści w dziedzinie networkingu są stu procentowo zgodni w jednej kwestii- konieczności wznowienia dialogu z nowym kontaktem zaraz po zapoznaniu. Nowy znajomy powinien otrzymać od Ciebie wiadomość już następnego dnia lub w ciągu 48 godzin. Nie jest wskazane wysyłanie banalnego „Miło było poznać”. Spotkaliście się przecież całkiem niedawno, wzajemnie słuchaliście o swoich zainteresowaniach - teraz nadszedł czas, aby to wykorzystać.

Keith Ferrazzi and Tahl Raz w swojej książce „Nigdy nie jedz sam, czyli sekrety sukcesów w biznesie” radzą:„Formując krąg kontaktów, zawsze pamiętajcie, aby nigdy, pod żadnym względem nie znikać z pola widzenia Waszych znajomych”. Dobre relacje zaczynają się od wspólnego tematu. Na przykład, jeśli przydatna osoba lubi sztukę, trzeba zadbać o zaproszenie na najbliższe wystawy lub wysłać jej link do artykułu o interesującym artyście-malarzu. Zawsze też można zaprosić do siebie na kawę. Koniec końców, networking jest bardzo bliski psychologii, studium człowieka i jego wewnętrznego świata.

Najważniejsza rada dla początkujących networkerów - spożytkujcie czas rozsądnie i niczego się nie bójcie. Lepiej raz opuścić strefę komfortu i wyjść naprzeciw nowym znajomościom, niż szukać później potrzebnych kontaktów przez osoby trzecie. Nawiązywanie przydatnych znajomości jest naprawdę interesujące i zarazem niezwykle użyteczne, z czasem stanie się także łatwe. Najważniejsze to zacząć.

Powodzenia!

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA