REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powstrzymać ransomware?

Jolanta Malak
Jolanta Malak
Regionalna dyrektor Fortinet w Polsce
Jak powstrzymać ransomware? /fot. Shutterstock
Jak powstrzymać ransomware? /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Analitycy ds. bezpieczeństwa wskazują, że oprogramowanie ransomware nadal jest jednym z najpopularniejszych narzędzi cyberprzestępców. Dzieje się tak głównie ze względu na korzyści finansowe, jakie ono przynosi. Częstotliwość takich ataków sprawia, że przedsiębiorstwa i użytkownicy prywatni muszą być gotowi na zetknięcie się z tym zjawiskiem. Jednak, stosując proste praktyki i środki ostrożności, można zminimalizować ryzyko zaszyfrowania danych.

Identyfikacja i aktualizacje

Pierwszym i podstawowym krokiem powinno być zidentyfikowanie i zinwentaryzowanie wszystkich zasobów firmowych w sieci: urządzeń, ich systemów operacyjnych oraz aplikacji. Pomoże to osobom decydującym o bezpieczeństwie IT wykryć i odnaleźć słabe punkty, najbardziej narażone na zainfekowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Trzeba też pamiętać o regularnym aktualizowaniu oprogramowania wszystkich urządzeń. Należy również monitorować, czy dostawcy sprzętu nie wydali łatek zabezpieczających wykryte luki. Zasady te wydają się być jasne i dobrze znane, jednak wiele firm je lekceważy.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zabezpieczenie poczty elektronicznej

Do skutecznego ataku ransomware najczęściej dochodzi po tym, jak nieuważny pracownik kliknie w link przesłany w phishingowej wiadomości e-mail. W związku z tym bezpieczeństwo poczty elektronicznej powinno być jednym z głównych celów strategii ochronnej w przedsiębiorstwie. Odpowiednie rozwiązania ochronne skutecznie zatrzymają maile ze złośliwym linkiem lub załącznikiem, zanim dotrą one do potencjalnych ofiar. Ponadto pracownicy powinni być świadomi stosowanych przez cyberprzestępców zabiegów socjotechnicznych – wiedzieć, czym jest phishing, jak postępować z podejrzanymi wiadomościami, a także jak stworzyć bezpieczne hasło i korzystać z uwierzytelnienia wieloskładnikowego.

REKLAMA

Segmentacja sieci

Podział sieci na segmenty gwarantuje, że złośliwe oprogramowanie i zainfekowane systemy pozostaną odizolowane od obiektów w innych obszarach. Segmentacja może też służyć do tego, aby rozdzielić np. własność intelektualną i informacje osobowe oraz przyznać dostęp do poszczególnych danych tylko tym pracownikom, dla których jest to niezbędne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzenie zakresu ochrony na podsieci

Aby zapobiec powstawaniu luk bezpieczeństwa, przedsiębiorstwa powinny wdrażać rozwiązania ochronne, zastosowane w sieci głównej, także w połączonych z nią podsieciach. Dotyczy to zwłaszcza systemów OT (technologii operacyjnych), środowisk chmurowych oraz oddziałów firmy. Analizie powinny podlegać także połączenia z firmową siecią pochodzące z urządzeń klientów, partnerów czy dostawców.

Tworzenie kopii zapasowych

Regularne tworzenie kopii zapasowych danych oraz przechowywanie ich w osobnej lokalizacji w trybie offline pozwoli uniknąć utraty plików w przypadku ich zaszyfrowania. Jednak również i te kopie powinny być analizowane pod kątem obecności złośliwego oprogramowania. Ponadto zespoły bezpieczeństwa powinny wskazać najważniejsze rozwiązania, z których – w przypadku powodzenia ataku ransomware – dane powinny być przywrócone priorytetowo.

W tym zakresie warto pamiętać, że praktyka czyni mistrza: wykonując regularne ćwiczenia przywracania danych, firmy mogą upewnić się, że kopie zapasowe są dostępne, a dane z poszczególnych systemów mogą zostać odzyskane po wystąpieniu ataku.

Pomoc z zewnątrz

W przypadku powodzenia ataku z użyciem oprogramowania ransomware, przedsiębiorstwa powinny mieć przygotowaną listę ekspertów i konsultantów ds. bezpieczeństwa, którzy mogą pomóc w procesie odzyskiwania danych. Przydają się także kontakty do przedstawicieli organów ścigania i zespołów prawnych.

Podnoszenie świadomości

Zarządy przedsiębiorstw powinny pamiętać o potrzebie ciągłego edukowania pracowników na temat aktualnych cyberzagrożeń. Zapewniając regularne szkolenia można sprawić, że pierwsza linia obrony przed cyberatakami, którą stanowią pracownicy, jest wystarczająco silna, aby odpierać zagrożenia.

Chociaż ransomware nadal budzi zrozumiały niepokój, zapobieganie takim atakom nie jest niemożliwe. Podejmując odpowiednie kroki i upewniając się, że każda osoba w przedsiębiorstwie rozumie zasady cyberhigieny, można odpowiednio chronić swoje dane, a w przypadku naruszenia bezpieczeństwa systemy mogą być ponownie uruchomione z minimalnym czasem przestoju.

Autor: Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA