REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu /Fot. Fotolia
Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku istnieje kilka rozwiązań, które pozwalają założyć sklep internetowy. Jednak dwa z nich – sklep na własnym hostingu i platforma sklepowa – są najczęściej wybierane. Zobaczmy, czym się one różnią – dzięki temu łatwiej wybierzesz którąś z nich dla siebie.

Jakie funkcjonalności ma mieć Twój sklep internetowy?

Zanim zaczniemy się zastanawiać jak stworzyć sklep, warto określić, jakie wymagania ma spełniać. To ułatwi Ci znalezienie najlepszego dla Ciebie rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Poniżej przedstawiam przykładowe funkcjonalności, jakie być może chcesz mieć w swoim sklepie.

Polecamy: Sprzedaż przez internet PGP 11

Czy w sklepie internetowym chcesz mieć:

REKLAMA

  • szybkie płatności (np. PayU, Przelewy24, itp.)
  • możliwość wybrania sposobu dostawy (np. poczta, kurier, itp.)
  • koszty dostawy liczone na podstawie zawartości koszyka
  • integrację z hurtowniami dropshippingowymi
  • integrację z systemem CRM lub programem do faktur (np. automatyczne wystawianie faktur klientom sklepu)
  • integrację z porównywarkami cen i innymi narzędziami marketingowymi

Gdy już wiesz, jakich funkcjonalności będziesz potrzebować w swoim sklepie, przyjrzyjmy się, jak można je stworzyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym artykule opiszę wykorzystanie oprogramowania sklepowego instalowanego na własnym hostingu, a w kolejnym – platformy sklepowe dostępne online.

Główna różnica między platformami sklepowymi a oprogramowaniem sklepowym instalowanym na własnym hostingu

Różnica jest właściwie jedna: korzystając z platformy sklepowej, nie musisz dbać o bezpieczeństwo swojego sklepu, czyli na przykład o aktualizacje oprogramowania sklepowego. Robi to za Ciebie właściciel platformy, z której korzystasz.

Jeśli natomiast zdecydujesz się stworzyć sklep na własnym hostingu, musisz pamiętać o tym, że stworzenie go to tylko pierwszy etap prac technicznych. Czeka Cię jeszcze regularna praca nad utrzymaniem tego oprogramowania w dobrym stanie, czyli na przykład aktualizowanie go i dbanie o to, żeby wszystkie funkcjonalności działały tak, jak powinny.

Kwestia bezpieczeństwa i poprawnego działania sklepu jest często traktowana po macoszemu przez przedsiębiorców, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z zarządzaniem własnym serwisem – do czasu, gdy coś się wydarzy, czyli gdy strona/sklep zostaną na przykład zainfekowane albo coś przestanie działać jak powinno.
Dlatego jeśli decydujesz się na stworzenie sklepu internetowego na własnym hostingu – pamiętaj, że trzeba będzie o niego dbać. Platforma sklepowa robi to za Ciebie.

A teraz porównajmy pokrótce inne cechy platform sklepowych i oprogramowania sklepowego instalowanego na własnym hostingu.

Sklep internetowy na własnym hostingu

To rozwiązanie, w którym instalujesz oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu (czytaj: wynajętym od firmy hostingowej). Oprogramowanie to może być zarówno płatne jak i bezpłatne. Najpopularniejsze programy do zakładania sklepu to Prestashop, Magento i Woocommerce, który jest dodatkiem (wtyczką) do bezpłatnego systemu CMS Wordpress (o Wordpressie pisałem w poprzednim artykule).

Za darmo czy płatne?

Nawet, jeśli wybierzesz bezpłatne oprogramowanie sklepowe, prawdopodobnie będziesz chcieć rozbudować je o wtyczki/dodatki, z których część będzie płatna.

Co więcej, wiele z tych płatnych wtyczek wykupuje się na rok, a po roku – najlepiej byłoby odnowić licencję, czyli wykupić ją na kolejny rok. Jeśli tego nie zrobisz, wtyczka dalej będzie działać, ale nie będziesz otrzymywać jej aktualizacji – co może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego.

Nieograniczone możliwości

Oprogramowanie sklepowe daje Ci w zasadzie nieograniczone możliwości – możesz stworzyć w zasadzie dowolną funkcjonalność sklepu. Trzeba to zlecić doświadczonym programistom, ale jeśli jakaś funkcjonalność jest Ci naprawdę potrzebna – warto skorzystać z takiej możliwości.

W praktyce, większość sklepów internetowych, zwłaszcza tych niedużych, nie potrzebuje funkcjonalności, których nikt wcześniej nie wymyślił, dlatego wystarczy skorzystać z płatnych lub bezpłatnych wtyczek rozbudowujących możliwości Twojego sklepu internetowego. Wtyczki są znacznie tańsze – roczny koszt wtyczki zaczyna się od kilkunastu dolarów, a koszt pracy jednego programisty – od 50 zł netto za godzinę pracy.

Okazuje się więc, że nieograniczone możliwości wcale nie są aż takim plusem – bo i tak wiele sklepów potrzebuje po prostu standardowych funkcjonalności.

Dowolna oprawa graficzna sklepu

Jeśli zaś chodzi o oprawę graficzną sklepu, masz dwie możliwości:

  • wykorzystanie jednego z gotowych motywów graficznych i ewentualnie dopasowanie go do swoich potrzeb - koszt motywu to zwykle kilkadziesiąt dolarów
  • stworzenie indywidualnej oprawy graficznej, które jest droższe i bardziej czasochłonne, ale daje Ci możliwość stworzenia dokładnie takiego wyglądu sklepu (wraz z rozmieszczeniem wszystkich elementów) jaki Cię interesuje

Czasem mówię klientom, że gotowy motyw graficzny nie jest idealnym rozwiązaniem (np. dlatego, że często jest cięższy – spowalnia działanie sklepu), ale wiele jego wad można zmniejszyć, a relatywnie niski koszt wdrożenia sprawia, że można uruchomić sklep niedużym kosztem. Zgodnie z zasadą Pareto: motyw, zwłaszcza odpowiednio przygotowany przez specjalistę, może dać nam 80% efektu, a wymaga tylko 20% kosztów.

Z drugiej strony, jeśli chcesz naprawdę porządnie dopracować swój sklep (co nie jest, oczywiście, złym pomysłem) – warto stworzyć oprawę wizualną od zera.

Konieczność dbania o oprogramowanie sklepowe

Nie możesz stworzyć sklepu i zostawić go samemu sobie. Jest spora szansa, że oprogramowanie zostanie z czasem zainfekowane. Co więcej, choć istnieje mnóstwo wtyczek i dodatków do sklepów, nie ze wszystkich warto korzystać, ponieważ niektóre mogą zwiększyć ryzyko infekcji. Krótko mówiąc: tworząc sklep na własnym hostingu, trzeba się trochę poznać na technicznych szczegółach.

Dla kogo jest oprogramowanie sklepowe?

Uważam, że z takiego oprogramowania powinny skorzystać firmy, które:

  • potrzebują niestandardowych funkcjonalności, których nie oferuje żadna platforma sklepowa ani gotowa wtyczka
  • mają już stronę www stworzoną na przykład na Wordpressie i chcą dodać do niej sklep internetowy w ramach tej samej domeny
  • są gotowe poświęcić część środków (czasu na nauczenie się lub pieniędzy na zlecenie specjaliście) na regularne dbanie o swój sklep internetowy

W kolejnym wpisie opiszę alternatywę dla oprogramowania sklepowego na własnym hostingu, czyli platformy sklepowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA