REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu

Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu /Fot. Fotolia
Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku istnieje kilka rozwiązań, które pozwalają założyć sklep internetowy. Jednak dwa z nich – sklep na własnym hostingu i platforma sklepowa – są najczęściej wybierane. Zobaczmy, czym się one różnią – dzięki temu łatwiej wybierzesz którąś z nich dla siebie.

Jakie funkcjonalności ma mieć Twój sklep internetowy?

Zanim zaczniemy się zastanawiać jak stworzyć sklep, warto określić, jakie wymagania ma spełniać. To ułatwi Ci znalezienie najlepszego dla Ciebie rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Poniżej przedstawiam przykładowe funkcjonalności, jakie być może chcesz mieć w swoim sklepie.

Polecamy: Sprzedaż przez internet PGP 11

Czy w sklepie internetowym chcesz mieć:

REKLAMA

  • szybkie płatności (np. PayU, Przelewy24, itp.)
  • możliwość wybrania sposobu dostawy (np. poczta, kurier, itp.)
  • koszty dostawy liczone na podstawie zawartości koszyka
  • integrację z hurtowniami dropshippingowymi
  • integrację z systemem CRM lub programem do faktur (np. automatyczne wystawianie faktur klientom sklepu)
  • integrację z porównywarkami cen i innymi narzędziami marketingowymi

Gdy już wiesz, jakich funkcjonalności będziesz potrzebować w swoim sklepie, przyjrzyjmy się, jak można je stworzyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym artykule opiszę wykorzystanie oprogramowania sklepowego instalowanego na własnym hostingu, a w kolejnym – platformy sklepowe dostępne online.

Główna różnica między platformami sklepowymi a oprogramowaniem sklepowym instalowanym na własnym hostingu

Różnica jest właściwie jedna: korzystając z platformy sklepowej, nie musisz dbać o bezpieczeństwo swojego sklepu, czyli na przykład o aktualizacje oprogramowania sklepowego. Robi to za Ciebie właściciel platformy, z której korzystasz.

Jeśli natomiast zdecydujesz się stworzyć sklep na własnym hostingu, musisz pamiętać o tym, że stworzenie go to tylko pierwszy etap prac technicznych. Czeka Cię jeszcze regularna praca nad utrzymaniem tego oprogramowania w dobrym stanie, czyli na przykład aktualizowanie go i dbanie o to, żeby wszystkie funkcjonalności działały tak, jak powinny.

Kwestia bezpieczeństwa i poprawnego działania sklepu jest często traktowana po macoszemu przez przedsiębiorców, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z zarządzaniem własnym serwisem – do czasu, gdy coś się wydarzy, czyli gdy strona/sklep zostaną na przykład zainfekowane albo coś przestanie działać jak powinno.
Dlatego jeśli decydujesz się na stworzenie sklepu internetowego na własnym hostingu – pamiętaj, że trzeba będzie o niego dbać. Platforma sklepowa robi to za Ciebie.

A teraz porównajmy pokrótce inne cechy platform sklepowych i oprogramowania sklepowego instalowanego na własnym hostingu.

Sklep internetowy na własnym hostingu

To rozwiązanie, w którym instalujesz oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu (czytaj: wynajętym od firmy hostingowej). Oprogramowanie to może być zarówno płatne jak i bezpłatne. Najpopularniejsze programy do zakładania sklepu to Prestashop, Magento i Woocommerce, który jest dodatkiem (wtyczką) do bezpłatnego systemu CMS Wordpress (o Wordpressie pisałem w poprzednim artykule).

Za darmo czy płatne?

Nawet, jeśli wybierzesz bezpłatne oprogramowanie sklepowe, prawdopodobnie będziesz chcieć rozbudować je o wtyczki/dodatki, z których część będzie płatna.

Co więcej, wiele z tych płatnych wtyczek wykupuje się na rok, a po roku – najlepiej byłoby odnowić licencję, czyli wykupić ją na kolejny rok. Jeśli tego nie zrobisz, wtyczka dalej będzie działać, ale nie będziesz otrzymywać jej aktualizacji – co może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego.

Nieograniczone możliwości

Oprogramowanie sklepowe daje Ci w zasadzie nieograniczone możliwości – możesz stworzyć w zasadzie dowolną funkcjonalność sklepu. Trzeba to zlecić doświadczonym programistom, ale jeśli jakaś funkcjonalność jest Ci naprawdę potrzebna – warto skorzystać z takiej możliwości.

W praktyce, większość sklepów internetowych, zwłaszcza tych niedużych, nie potrzebuje funkcjonalności, których nikt wcześniej nie wymyślił, dlatego wystarczy skorzystać z płatnych lub bezpłatnych wtyczek rozbudowujących możliwości Twojego sklepu internetowego. Wtyczki są znacznie tańsze – roczny koszt wtyczki zaczyna się od kilkunastu dolarów, a koszt pracy jednego programisty – od 50 zł netto za godzinę pracy.

Okazuje się więc, że nieograniczone możliwości wcale nie są aż takim plusem – bo i tak wiele sklepów potrzebuje po prostu standardowych funkcjonalności.

Dowolna oprawa graficzna sklepu

Jeśli zaś chodzi o oprawę graficzną sklepu, masz dwie możliwości:

  • wykorzystanie jednego z gotowych motywów graficznych i ewentualnie dopasowanie go do swoich potrzeb - koszt motywu to zwykle kilkadziesiąt dolarów
  • stworzenie indywidualnej oprawy graficznej, które jest droższe i bardziej czasochłonne, ale daje Ci możliwość stworzenia dokładnie takiego wyglądu sklepu (wraz z rozmieszczeniem wszystkich elementów) jaki Cię interesuje

Czasem mówię klientom, że gotowy motyw graficzny nie jest idealnym rozwiązaniem (np. dlatego, że często jest cięższy – spowalnia działanie sklepu), ale wiele jego wad można zmniejszyć, a relatywnie niski koszt wdrożenia sprawia, że można uruchomić sklep niedużym kosztem. Zgodnie z zasadą Pareto: motyw, zwłaszcza odpowiednio przygotowany przez specjalistę, może dać nam 80% efektu, a wymaga tylko 20% kosztów.

Z drugiej strony, jeśli chcesz naprawdę porządnie dopracować swój sklep (co nie jest, oczywiście, złym pomysłem) – warto stworzyć oprawę wizualną od zera.

Konieczność dbania o oprogramowanie sklepowe

Nie możesz stworzyć sklepu i zostawić go samemu sobie. Jest spora szansa, że oprogramowanie zostanie z czasem zainfekowane. Co więcej, choć istnieje mnóstwo wtyczek i dodatków do sklepów, nie ze wszystkich warto korzystać, ponieważ niektóre mogą zwiększyć ryzyko infekcji. Krótko mówiąc: tworząc sklep na własnym hostingu, trzeba się trochę poznać na technicznych szczegółach.

Dla kogo jest oprogramowanie sklepowe?

Uważam, że z takiego oprogramowania powinny skorzystać firmy, które:

  • potrzebują niestandardowych funkcjonalności, których nie oferuje żadna platforma sklepowa ani gotowa wtyczka
  • mają już stronę www stworzoną na przykład na Wordpressie i chcą dodać do niej sklep internetowy w ramach tej samej domeny
  • są gotowe poświęcić część środków (czasu na nauczenie się lub pieniędzy na zlecenie specjaliście) na regularne dbanie o swój sklep internetowy

W kolejnym wpisie opiszę alternatywę dla oprogramowania sklepowego na własnym hostingu, czyli platformy sklepowe.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA