REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać dostawcę hostingu dla firmy

Kru.pl
Najwyższej jakości usługi rejestracji domen, hosting, certyfikaty SSL oraz bezpieczna poczta korporacyjna.
Jak wybrać dostawcę hostingu dla firmy /shutterstock.com
Jak wybrać dostawcę hostingu dla firmy /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach, warunkiem sine qua non dla prawidłowego działania firmy jest nieprzerwany kontakt z klientem. Narzędziem, które to skutecznie umożliwia jest internet. Decydując się na działalność w sieci warto zadać sobie pytanie jak wybrać hosting, aby kontakt z klientem lub potencjalnym klientem odbywał się bez zbędnych przerw.

Czym w skrócie jest hosting?

Hosting to usługa polegająca na wynajęciu przez właściciela serwerowni odpowiedniej przestrzeni dyskowej swoim klientom, przy założeniu, że serwery działają przez cały czas, dzięki czemu ich zawartość (w tym przypadku mowa o stronach www) jest stale dostępna. Wynajęcie takiej przestrzeni dyskowej jest dla konkretnego przedsiębiorstwa bardzo korzystne nie tylko ze względu na możliwość ciągłego kontaktu z potencjalną klientelą, ale także pod kątem finansowym; skorzystanie z usług profesjonalnej firmy hostingowej jest zdecydowanie tańsze od budowy, utrzymania i konserwacji własnej  serwerowni oraz zatrudnienia i opłacania kadry fachowców odpowiedzialnych za ich prawidłowe działanie. Pozostaje tylko zadać sobie pytanie, jaki hosting dla naszych stron www wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Czym kierować się przy wyborze dostawcy hostingu?

Podjęcie decyzji co do firmy, z którą będziemy współpracować w dziedzinie teleinformatyki, a w tym przypadku korzystania z przestrzeni dyskowej, może zadecydować o  przysłowiowym „być albo nie być” naszego przedsiębiorstwa. Marny dostawca usług może nie tyle uniemożliwi, co utrudni ewentualnym klientom zapoznanie się z naszą ofertą zamieszczoną na stronie internetowej, przez co klientów tych najprawdopodobniej utracimy (czy też po prostu nigdy ich nie zyskamy). Aby zapobiec takiej przykrej ewentualności, warto jest kierować się przy wyborze kooperanta kilkoma przesłankami. Oto one.

Cena hostingu

O tym pomyślała chyba większość czytelników zastanawiając się nad odpowiedzią na pytanie z poprzedniego akapitu. I słusznie, jest to bowiem ważna sprawa. Jednakże mimo sensu starego, mądrego powiedzenia mówiącego że „pieniądz zaoszczędzony to pieniądz zarobiony”, oszczędności na firmie hostingowej nie należy szukać za wszelką cenę. Jeśli bowiem skusimy się na „wyjątkowo atrakcyjną ofertę” bardzo taniego, czy nawet darmowego hostingu, może to nam odbić się mocną czkawką; za niską ceną idzie bowiem z reguły niska jakość usług. Rezultat ostateczny prób zrobienia „złotego interesu” na tanim hostingu może przyjąć formę wolno ładujących się stron, problemów z przechodzeniem na podstrony, czy też częstych awarii serwera, co może skutecznie zniechęcić do kontaktów z naszą firmą. A skutek jest łatwy do przewidzenia.

Hosting dedykowany

Kolejna sprawa, na którą powinno zwrócić się uwagę zastanawiając się nad dostawca hostingu, jest to, czy ma on w swojej ofercie tzw. „hosting dedykowany”. Polega on na oddaniu użytkownikowi całej przestrzeni dyskowej na jego wyłączność (przeciwieństwem jest hosting współdzielony, gdzie z jednego dysku korzysta kilka podmiotów). Zaletą opcji dedykowanej jest większa wydajność i niezawodność serwera; żaden inny użytkownik nie spowolni jego działania przez nadmierną aktywność na swojej części dysku. Wyobraźmy sobie sytuację, w której współdzielimy serwer z internetowym sklepem zabawkowym; istnieje duże prawdopodobieństwo, że w okresie świątecznym lub Dnia Dziecka, ruch na jego części będzie tak duży, że spowolni, a nawet zablokuje dostęp do naszych stron. Hosting dedykowany zapobiega takiej ewentualności – mimo że jest to opcja stosunkowo droga, jest też najbezpieczniejsza.

REKLAMA

(Uwaga! Istnieje trzecia droga. Warta rozważenia jest współpraca z firmą oferująca usługę VPS, czyli Virtual Private Server. W jego ramach dzielimy co prawda przestrzeń dyskową z innymi użytkownikami, ale jesteśmy od nich skutecznie odseparowani dzięki własnemu systemowi operacyjnemu i oprogramowaniu – czasami taka opcja w zupełności wystarczy, dlatego warto podjąć współprace z dostawca hostingu oferującym także takie rozwiązanie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo hostingu

Zamieszczając w sieci swoje dane, chcemy, aby były one bezpieczne. Dlatego należy każdą potencjalną firmę, z którą zamierzamy współpracować sprawdzić pod tym właśnie kątem. Powinniśmy, a wręcz musimy, upewnić się, czy w ramach gwarancji bezpieczeństwa, dostawca hostingu znajdujący się w kręgu naszych zainteresowań: 

  • troszczy się o odpowiednie oprogramowanie antywirusowe oraz na bieżąco je aktualizuje
  • czy w swojej ofercie gwarantuje częste wykonywanie backup'ów, czyli kopii zapasowych dzięki temu nawet w przypadku utraty danych na skutek np. cyberataku, zawsze możemy skorzystać z takiej kopii
  • czy odpowiednio dba o stan techniczny swoich serwerowni, zapobiegając ich fizycznemu uszkodzeniu albo zniszczeniu (poprzez np. przegrzanie i pożar)
  • czy zapewnia wysokie SLA, czyli dostępność systemu. Innymi słowy jak długo w ciągu roku serwer działa bezawaryjnie dając użytkownikowi dostęp do danych na stronie www. Standardem jest SLA powyżej 99.5%.

Przestrzeń dyskowa i transfer danych w zależności od hostingu

Rozważając współpracę z dostawcą hostingu, nie można nie upewnić się, czy oferowane przez niego przestrzeń dyskowa i transfer danych odpowiedzą naszym potrzebom. Przestrzeń dyskowa to nic innego jak maksymalna pojemność dysku oddanego do naszej dyspozycji. Transfer danych natomiast, określa jak duża ilość tychże danych może zostać pobrana przez użytkowników odwiedzających nasza stronę. Im bardziej taka strona jest rozbudowana (np. ma wiele podstron, zdjęć i filmów), a także im większej liczby klientów się spodziewamy, tym większe powinny być oba wspomniane parametry. Zapewni to bezproblemowe działanie strony www. Dobrze jest ponadto zorientować się, jak dostawca hostingu reaguje na ewentualne przekroczenie omawianych limitów. Jeżeli wysyła on informację o zbliżeniu się do takowego limitu, dając czas klientowi na odpowiednią reakcję, to warto na poważnie rozważyć z nim współpracę. Jeśli natomiast bez uprzedniego kontaktu po prostu blokuje stronę, lepiej dać sobie z nim spokój (no, chyba że oferuje on takie limity, które bardzo ciężko jest przekroczyć).

Szybkość łącza

Omawiając kwestie techniczne, mogące mieć wpływ na wybór dostawcy hostingu, trzeba dowiedzieć się, jaką szybkość łącza on gwarantuje. Zależność jest prosta – im szybsze łącze, tym szybsze ładowanie strony www. A to wywiera dobre wrażenie na wszystkich odwiedzających taką stronę.

Uptime serwera

Uptime to wyrażony w procentach czas bezawaryjnego działania serwera konkretnego dostawcy, przekładający się na możliwość łatwego dostępu do zamieszczonych na nim danych (czyli interesujących nas stron www). Powinno brać się pod uwagę tych operatorów, których uptime jest na poziomie min. 99%. Dużym plusem dla firmy hostingowej, który może nas przychylnie do niej nastawić, jest oferowanie rekompensat finansowych za zejście uptime'u poniżej gwarantowanego limitu.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

W razie awarii serwera

Niestety każda, nawet najnowsza technologia ma prawo się zepsuć – serwery też. Pytanie co wtedy? Otóż ważny jest czas reakcji operatora na zaistniałą sytuację. Jeżeli na pomoc techniczną będziemy zmuszeni czekać kilka dni, to może lepiej zrezygnować ze współpracy z taką firmą. Ale jeżeli pomoc może nadejść w kilka godzin, wtedy jak najbardziej warto się owym dostawcą zainteresować.

Odpowiednie technologie

Tutaj ważne jest to, co chcemy zamieścić na stronie www, umieszczonej następnie na konkretnym serwerze. Istotne jest abyśmy wybrali takiego operatora, którego stosowane technologie informatyczne umożliwią płynne działanie naszej strony, nawet najbardziej zaawansowanej i skomplikowanej.

Czego tak naprawdę chcemy od hostingu?

Kto wie, czy nie jest to najistotniejsza sprawa, którą powinniśmy brać pod uwagę wybierając  dostawcę hostingu. Otóż należy bardzo dokładnie określić rzeczywiste potrzeby naszej firmy w zakresie jej działalności w sieci (na serwerach), a następnie na tej podstawie rozważyć wszystkie wyżej opisane kwestie. Dopiero wtedy, po uważnej i dogłębnej analizie zagadnienia, naszym oczom ukaże się obraz najlepszego w punktu widzenia naszej firmy dostawcy. Wiele firm hostingowych oferuje osobny hosting dla stron opartych na WordPress lub sklepów internetowych.

Niko Bałazy, KRU.PL

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA