LCD oraz LCD LED – jaki telewizor sprawdzi się w firmie?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie najpopularniejszym typem telewizorów są panele LCD. Technologia tego typu jest obecna na rynku już kilkanaście lat, choć w Polsce tego typu telewizory pojawiły się stosunkowo niedawno. Początki tego typu technologii były dość ciekawe. Mało kto wie, że pierwszy telewizor LCD został wykonany przez firmę Hitachi już w 1989 roku. Cena pierwszego modelu LCD o przekątnej zaledwie 10 cali kształtowała się na poziomie 1600 dolarów. Obecnie model o przekątnej 42 cali możemy kupić za 1600 złotych. Technika się rozwija i z pewnością za kilka lat, oferowane dziś w astronomicznych cenach telewizory 3D będą kosztowały kilkaset złotych.
REKLAMA
Telewizory LCD dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich, obecnie stosowana coraz rzadziej, to grupa matryc pasywnych. Największą wadą takiego rozwiązania są widoczne smugi podczas wyświetlania dynamicznych scen. Matryce aktywne nie mają tej przypadłości, a wyświetlany obraz jest czysty i wyraźny. Kolejną wadą technologii LCD (głównie w tańszych i nieco starszych modelach) jest mniejszy kąt widzenia. Wada ta nie pojawia się w matrycach typu IPS, jednak w starszych i prostszych matrycach typu TN, efekt ten jest dość dokuczliwy. Może to być sporą wadą, jeśli zastosujemy tego typu telewizor w sali szkoleniowej. Osoby siedzące w skrajnych częściach sali mogą mieć problem ze słabą widocznością ekranu.
Zobacz również: Jak sprawnie zarządzać plikami graficznymi on-line?
Kolejnym problemem może być również gorsze wyświetlanie czerni, która reprezentowana jest przez wygaszenie danych fragmentów matrycy. Niestety nawet wyłączone piksele częściowo przepuszczają światło, co skutkuje nieco szarą czernią. Nie są to jednak wady dyskwalifikujące ekrany LCD, jako narzędzia w firmie tym bardziej, że największą zaletą telewizorów LCD jest ich bardzo niska cena. Telewizor FullHD o przekątnej ekranu 32 cale można kupić już za niecałe 1400 złotych. Tego typu urządzenie sprawdzi się w większości firm.
Sprawdź też: Jak mylna reklama wpływa na postrzeganie serwisu przez internautę?
Kupując nowy telewizor do firmy warto również zwrócić uwagę na ekrany LCD wykonane w technologii LED. Jaka jest różnica w porównaniu do zwykłego LCD? Otóż ekrany LCD LED różnią się głównie rodzajem zastosowanego oświetlenia matrycy. Jak sama nazwa wskazuje, w telewizorach LCD LED do podświetlania matrycy wykorzystywane są diody LED. W telewizorach LCD tradycyjnych stosuje się specjalne katody, które podświetlają całą matrycę równomiernie. W modelach LCD LED o mniejszych rozmiarach wykorzystuje się podświetlanie ramowe (dookoła ekranu), zaś w większych modelach podświetlana jest cała matryca z wykorzystaniem technologii LDT, która steruje jasnością diod.
Warto przeczytać: Łamanie bariery przedzakupowej – czy video rozwiąże ten problem?
Ale w czym tkwi różnica? Czy widać jakiś postęp w jakości? Tak i to dość wyraźny. W telewizorach LCD LED nie tylko kolory są o wiele żywsze, ale przede wszystkim możemy uzyskać idealną czerń, dzięki wyłączeniu podświetlania danego fragmentu ekranu. Ponadto telewizory LCD LED są nieco bardziej energooszczędne od starszych braci. Niestety za jakość się płaci. Za odpowiednik telewizora LCD (FullHD, 32 cale) zapłacimy o około 300-400 złotych więcej. Nie mniej jednak warto dopłacić. Telewizor do firmy kupowany jest na wiele lat, dlatego też warto postawić na wyższą jakość i energooszczędność.
W następnej części poradnika dowiemy się czym charakteryzują się ekrany OLED oraz telewizory laserowe.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.