REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto zarejestrować rozszerzoną domenę dla firmy

Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednio dobrana domena, wpływa na zwiększenie efektywności działań reklamowych firmowego adresu WWW. Domena określa również obszar działalności przedsiębiorstwa oraz wskazuje branżę, w której funkcjonuje. Jaki typ domeny wybrać, aby firma odnotowała wzrost sprzedaży oraz zwiększyła rozpoznawalność wśród klientów?

Jakie mamy rodzaje rozszerzeń

REKLAMA

REKLAMA

W poszukiwaniu odpowiedniego rozszerzenia przydatna jest znajomość podstawowych typów domen. W przyjętej klasyfikacji domen wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain) oraz subdomeny (czyli domeny niższego poziomu). Domenami najwyższego poziomu są domeny globalne (np. .com, .info, .biz), domeny krajowe ( przykładowo dla Polski jest to .pl, a dla Niemiec .de) oraz domeny tzw. „kontynentalne” (np. azjatycka .asia, europejska .eu). Domeny niższego poziomu, tzw. subdomeny to końcówki, które powstały wskutek dodania członu do rozszerzeń najwyższego poziomu. Zasadniczo rozszerzenia niższego stopnia dzieli się na domeny regionalne danego kraju (polskie domeny regionalne to m.in. waw.pl, opole.pl, mazury.pl) lub też domeny funkcjonalne, dedykowane dla danego państwa, np. polska to com.pl, hiszpańska .com.es.

Kto jest administratorem?

Administracją poszczególnymi rodzajami rozszerzeń zajmują się specjalnie do tego celu utworzone organizacje. Przykładowo, rozszerzeniem „kontynentalnym” .eu zarządza Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych, czyli tzw. EURid. Krajowe rozszerzenia domen zarządzane są przez lokalnych administratorów. Rejestracją i nadzorem polskiej domeny narodowej .pl oraz jej subdomenami zajmuje się Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (w skrócie NASK, www.nask.pl)

REKLAMA

Co to jest domena .pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwy domen z rozszerzeniem krajowym (.pl) to obecnie najczęściej rejestrowane adresy internetowe w Polsce. Jest ich ponad 1,84 mln. Domena narodowa to opcja skierowana do firm, które prowadzą działalność na terenie Polski. Użytkowanie takiego adresu zwiększa liczbę potencjalnych Klientów, którzy mogą skorzystać z usług przedsiębiorstwa, co bezpośrednio wpływa na rozpoznawalność i wyniki sprzedażowe firmy.

Bardzo często już na pierwszy rzut oka na firmową domenę można określić zasięg działania przedsiębiorstwa. Domena regionalna to adres internetowy mający w swojej nazwie określony region, bądź miasto. Przedsiębiorcy mają do wyboru około 120 możliwych rozszerzeń. Wybór takiego adresu jest bardzo dobrą opcją dla firm, które funkcjonują jedynie na terenie jednego miasta, bądź województwa.

Dzięki temu klienci bez problemu zidentyfikują firmę i od razu będą wiedzieć, jaki jest zasięg jej działania.

Przykładowo przedsiębiorstwa działające w Warszawie powinny zarejestrować domeny www.firma.waw.pl lub www.firma.warszawa.pl np. dealer samochodów marki Renault www.renault.warszawa.pl.

Równie ważne, co końcówki związane z lokalizacją, są rozszerzenia dotyczące profilu działalności. Obecnie niemal każdy sektor gospodarki posiada domenę, która mu odpowiada. W rejestrze domen funkcjonalnych dostępnych jest 33 różnych końcówek co sprawia, że wiele firm może dopasować rozszerzenie do sektora działalności. Rejestracja domeny funkcjonalnej może okazać się przydatna w przypadku, gdy firma działa na rynku lokalnym, bądź nazwa domeny z rozszerzeniem globalnym lub krajowym została już wykupiona. Działanie takie z pewnością ułatwi potencjalnym klientom zapamiętanie adresu internetowego. Ponadto posiadając domenę funkcjonalną można łatwiej wyróżnić się spośród konkurencji. 

Przeczytaj także: Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy

Przykładowo firma z sektora turystycznego „Lux Travel” powinna rejestrować domeny www.luxtravel.turystyka.pl oraz www.luxtravel.turism.pl. W przypadku „Lux Travel” część nazwy może pełnić rolę rozszerzenia domeny: www.lux.travel.pl. Natomiast przedsiębiorstwo M3 działające w branży nieruchomości np. www.m3.nieruchomosci.pl oraz www.m3.realestate.pl. Jeżeli w danym regionie działają firmy o podobnych nazwach, ale innych profilach gospodarczych zastosowanie domeny z rozszerzeniem funkcjonalnym pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność przedsiębiorstwa.

Co to jest domena europejska

Korzyści płynących z posiadania domeny .eu jest wiele. Przede wszystkim zaletą jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Firmy, które swoimi działaniami obejmują tereny europejskie, mają możliwość dotarcia do wszystkich mieszkańców tych obszarów przy pomocy jednego adresu internetowego. Jest to szczególnie rentowne dla przedsiębiorstw, które posiadają wiele siedzib w różnych krajach, a dla każdej z nich osobną stronę WWW.

Domena europejska pozwoli skonsolidować wszystkie firmowe serwisy i zamieścić je pod jednym, wspólnym adresem WWW. Dzięki temu klient bez problemu znajdzie stronę WWW firmy, a spośród znajdujących się na niej serwisów lokalnych będzie mógł wybrać właściwy dla siebie.

Przykładowo firma International Trade posiadająca filie swoich oddziałów w Polsce, Niemczech i Francji powinna posiadać następujące domeny: www.internationaltrade.pl, www.internationaltrade.de, ww.internationaltrade.fr oraz www.internationaltrade.eu. Adres przedsiębiorstwa z rozszerzeniem europejskim powinien być domeną główną firmy, a w pozostałych trzech, mogą znajdować się linki do tej strony, bądź wersje językowe.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Domena europejska daje również potencjał rozwoju działalności, dlatego domenę .eu powinny zakupić także przedsiębiorstwa, które swoją ofertę skierowały do tej pory jedynie do mieszkańców rodzimego kraju. Decydując się jedynie na adres w domenie krajowej .pl firma w dużej mierze traci możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje. Przedsiębiorstwa planujące ekspansję swojej działalności na tereny Unii Europejskiej mogą dzięki domenie .eu sprawdzić, czy firmowa strona WWW będzie cieszyła się popularnością wśród zagranicznych odbiorców. Częstokroć zdarza się, że firmy nie planujące rozszerzenia swojego zasięgu na inne państwa, dzięki adresowi strony WWW w domenie .eu cieszą się dużym zainteresowaniem zagranicznych konsumentów, a nawet nawiązują współpracę z kontrahentami spoza kraju. Tego typu aspekty związane z posiadaniem adresu w domenie .eu są więc dla firm pozytywnym bodźcem do rozwoju.

Domeny globalne

Wśród domen globalnych do wyboru jest pięć możliwych rozszerzeń. Domena .biz to opcja skierowana głównie do przedsiębiorców, którzy chcą podkreślić wysoki profesjonalizm prowadzonej przez siebie działalności ponieważ początkowo rozszerzenie to było przeznaczone jedynie dla sektora biznesowego. Najpopularniejszą domeną globalną jest domena z rozszerzeniem .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy oraz wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa. Jest również najczęściej wybieranym rozszerzeniem na świecie (ponad 83 mln rejestracji). Tak wybrane rozszerzenie z pewnością ułatwi potencjalnym zagranicznym klientom, bądź kontrahentom zapoznanie się z ofertą firmy. Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność związaną z Internetem powinny rejestrować domeny z końcówką .net (ang. Network czyli Sieć). Rejestrację takiej domeny warto również rozważyć w przypadku, gdy firma funkcjonuje w dwóch obszarach tj. posiada fizyczną siedzibę oraz oferuje swoje usługi w Sieci (np. taka sytuacja ma miejsce w przypadku sklepu internetowego www.morele.net). Rozszerzenie .org skierowane jest do różnego rodzaju organizacji pozarządowych non-profit, bądź stowarzyszeń.

Dobrym przykładem jest stowarzyszenie „Nigdy Więcej”, które posiada domenę www.nigdywiecej.org. Rozszerzenia .info przeznaczone jest dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacje o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info.

Odpowiednio dopasowane rozszerzenie domeny to bardzo ważny element każdego adresu internetowego. Pomimo że to ostatnia część składowa domeny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie zapamiętywania adresu przez klientów. Dlatego warto poświęcić trochę więcej czasu i wybrać właściwe rozszerzenie, odpowiadające profilowi i zasięgowi działania przedsiębiorstwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA