REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto zarejestrować rozszerzoną domenę dla firmy

Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednio dobrana domena, wpływa na zwiększenie efektywności działań reklamowych firmowego adresu WWW. Domena określa również obszar działalności przedsiębiorstwa oraz wskazuje branżę, w której funkcjonuje. Jaki typ domeny wybrać, aby firma odnotowała wzrost sprzedaży oraz zwiększyła rozpoznawalność wśród klientów?

Jakie mamy rodzaje rozszerzeń

REKLAMA

W poszukiwaniu odpowiedniego rozszerzenia przydatna jest znajomość podstawowych typów domen. W przyjętej klasyfikacji domen wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain) oraz subdomeny (czyli domeny niższego poziomu). Domenami najwyższego poziomu są domeny globalne (np. .com, .info, .biz), domeny krajowe ( przykładowo dla Polski jest to .pl, a dla Niemiec .de) oraz domeny tzw. „kontynentalne” (np. azjatycka .asia, europejska .eu). Domeny niższego poziomu, tzw. subdomeny to końcówki, które powstały wskutek dodania członu do rozszerzeń najwyższego poziomu. Zasadniczo rozszerzenia niższego stopnia dzieli się na domeny regionalne danego kraju (polskie domeny regionalne to m.in. waw.pl, opole.pl, mazury.pl) lub też domeny funkcjonalne, dedykowane dla danego państwa, np. polska to com.pl, hiszpańska .com.es.

Kto jest administratorem?

Administracją poszczególnymi rodzajami rozszerzeń zajmują się specjalnie do tego celu utworzone organizacje. Przykładowo, rozszerzeniem „kontynentalnym” .eu zarządza Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych, czyli tzw. EURid. Krajowe rozszerzenia domen zarządzane są przez lokalnych administratorów. Rejestracją i nadzorem polskiej domeny narodowej .pl oraz jej subdomenami zajmuje się Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (w skrócie NASK, www.nask.pl)

Co to jest domena .pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nazwy domen z rozszerzeniem krajowym (.pl) to obecnie najczęściej rejestrowane adresy internetowe w Polsce. Jest ich ponad 1,84 mln. Domena narodowa to opcja skierowana do firm, które prowadzą działalność na terenie Polski. Użytkowanie takiego adresu zwiększa liczbę potencjalnych Klientów, którzy mogą skorzystać z usług przedsiębiorstwa, co bezpośrednio wpływa na rozpoznawalność i wyniki sprzedażowe firmy.

Bardzo często już na pierwszy rzut oka na firmową domenę można określić zasięg działania przedsiębiorstwa. Domena regionalna to adres internetowy mający w swojej nazwie określony region, bądź miasto. Przedsiębiorcy mają do wyboru około 120 możliwych rozszerzeń. Wybór takiego adresu jest bardzo dobrą opcją dla firm, które funkcjonują jedynie na terenie jednego miasta, bądź województwa.

Dzięki temu klienci bez problemu zidentyfikują firmę i od razu będą wiedzieć, jaki jest zasięg jej działania.

Przykładowo przedsiębiorstwa działające w Warszawie powinny zarejestrować domeny www.firma.waw.pl lub www.firma.warszawa.pl np. dealer samochodów marki Renault www.renault.warszawa.pl.

Równie ważne, co końcówki związane z lokalizacją, są rozszerzenia dotyczące profilu działalności. Obecnie niemal każdy sektor gospodarki posiada domenę, która mu odpowiada. W rejestrze domen funkcjonalnych dostępnych jest 33 różnych końcówek co sprawia, że wiele firm może dopasować rozszerzenie do sektora działalności. Rejestracja domeny funkcjonalnej może okazać się przydatna w przypadku, gdy firma działa na rynku lokalnym, bądź nazwa domeny z rozszerzeniem globalnym lub krajowym została już wykupiona. Działanie takie z pewnością ułatwi potencjalnym klientom zapamiętanie adresu internetowego. Ponadto posiadając domenę funkcjonalną można łatwiej wyróżnić się spośród konkurencji. 

Przeczytaj także: Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy

Przykładowo firma z sektora turystycznego „Lux Travel” powinna rejestrować domeny www.luxtravel.turystyka.pl oraz www.luxtravel.turism.pl. W przypadku „Lux Travel” część nazwy może pełnić rolę rozszerzenia domeny: www.lux.travel.pl. Natomiast przedsiębiorstwo M3 działające w branży nieruchomości np. www.m3.nieruchomosci.pl oraz www.m3.realestate.pl. Jeżeli w danym regionie działają firmy o podobnych nazwach, ale innych profilach gospodarczych zastosowanie domeny z rozszerzeniem funkcjonalnym pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność przedsiębiorstwa.

Co to jest domena europejska

REKLAMA

Korzyści płynących z posiadania domeny .eu jest wiele. Przede wszystkim zaletą jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Firmy, które swoimi działaniami obejmują tereny europejskie, mają możliwość dotarcia do wszystkich mieszkańców tych obszarów przy pomocy jednego adresu internetowego. Jest to szczególnie rentowne dla przedsiębiorstw, które posiadają wiele siedzib w różnych krajach, a dla każdej z nich osobną stronę WWW.

Domena europejska pozwoli skonsolidować wszystkie firmowe serwisy i zamieścić je pod jednym, wspólnym adresem WWW. Dzięki temu klient bez problemu znajdzie stronę WWW firmy, a spośród znajdujących się na niej serwisów lokalnych będzie mógł wybrać właściwy dla siebie.

Przykładowo firma International Trade posiadająca filie swoich oddziałów w Polsce, Niemczech i Francji powinna posiadać następujące domeny: www.internationaltrade.pl, www.internationaltrade.de, ww.internationaltrade.fr oraz www.internationaltrade.eu. Adres przedsiębiorstwa z rozszerzeniem europejskim powinien być domeną główną firmy, a w pozostałych trzech, mogą znajdować się linki do tej strony, bądź wersje językowe.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Domena europejska daje również potencjał rozwoju działalności, dlatego domenę .eu powinny zakupić także przedsiębiorstwa, które swoją ofertę skierowały do tej pory jedynie do mieszkańców rodzimego kraju. Decydując się jedynie na adres w domenie krajowej .pl firma w dużej mierze traci możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje. Przedsiębiorstwa planujące ekspansję swojej działalności na tereny Unii Europejskiej mogą dzięki domenie .eu sprawdzić, czy firmowa strona WWW będzie cieszyła się popularnością wśród zagranicznych odbiorców. Częstokroć zdarza się, że firmy nie planujące rozszerzenia swojego zasięgu na inne państwa, dzięki adresowi strony WWW w domenie .eu cieszą się dużym zainteresowaniem zagranicznych konsumentów, a nawet nawiązują współpracę z kontrahentami spoza kraju. Tego typu aspekty związane z posiadaniem adresu w domenie .eu są więc dla firm pozytywnym bodźcem do rozwoju.

Domeny globalne

Wśród domen globalnych do wyboru jest pięć możliwych rozszerzeń. Domena .biz to opcja skierowana głównie do przedsiębiorców, którzy chcą podkreślić wysoki profesjonalizm prowadzonej przez siebie działalności ponieważ początkowo rozszerzenie to było przeznaczone jedynie dla sektora biznesowego. Najpopularniejszą domeną globalną jest domena z rozszerzeniem .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy oraz wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa. Jest również najczęściej wybieranym rozszerzeniem na świecie (ponad 83 mln rejestracji). Tak wybrane rozszerzenie z pewnością ułatwi potencjalnym zagranicznym klientom, bądź kontrahentom zapoznanie się z ofertą firmy. Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność związaną z Internetem powinny rejestrować domeny z końcówką .net (ang. Network czyli Sieć). Rejestrację takiej domeny warto również rozważyć w przypadku, gdy firma funkcjonuje w dwóch obszarach tj. posiada fizyczną siedzibę oraz oferuje swoje usługi w Sieci (np. taka sytuacja ma miejsce w przypadku sklepu internetowego www.morele.net). Rozszerzenie .org skierowane jest do różnego rodzaju organizacji pozarządowych non-profit, bądź stowarzyszeń.

Dobrym przykładem jest stowarzyszenie „Nigdy Więcej”, które posiada domenę www.nigdywiecej.org. Rozszerzenia .info przeznaczone jest dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacje o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info.

Odpowiednio dopasowane rozszerzenie domeny to bardzo ważny element każdego adresu internetowego. Pomimo że to ostatnia część składowa domeny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie zapamiętywania adresu przez klientów. Dlatego warto poświęcić trochę więcej czasu i wybrać właściwe rozszerzenie, odpowiadające profilowi i zasięgowi działania przedsiębiorstwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA