REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego poprawność danych abonenta domeny jest tak ważna

Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja domeny trwa bardzo krótko. Wystarczy wybrać odpowiednią nazwę, sprawdzić czy jest wolna i dokonać rejestracji. Ale podczas rejestracji domeny przedsiębiorstwa często popełniają błędy, które mogą rzutować na funkcjonowanie oraz zarządzanie usługą.

Kto to jest abonament domeny

REKLAMA

Abonent domeny to podmiot (firma lub osoba fizyczna), na rzecz którego zarejestrowana jest domena i którego dane zostały podane w zgłoszeniu. Rejestracja dokonywana jest na okres abonamentowy, który np. w przypadku domeny polskiej wynosi rok. Abonent w trakcie trwania tego okresu może w pełni dysponować domeną. Aby jednak prawo podmiotu do domeny było jednoznaczne i niepodważalne to dane Abonenta podane w procesie rejestracji domeny powinny być pełne, prawdziwe i aktualne.

Co to jest Whois

Dane podane w procesie rejestracji domeny polskiej zamieszczone są w bazie WHOIS operatora domeny, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej (w skrócie NASK). Wpisując nazwę domeny w wyszukiwarkę na stronie www.whois.pl, każdy może uzyskać informację na temat delegacji domeny, a także poznać dane Abonenta, o ile są udostępnione. Dane przedsiębiorstw, które rejestrują domeny są zawsze jawne. Osoby fizyczne podczas rejestracji domeny mogą wyrazić zgodę na publikację danych, bądź zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, odmówić. W przypadku odmowy dane personalne są ukryte, a w informacjach na temat domeny widnieje adnotacja, że dane Abonenta są niedostępne.

Poprawność danych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważna w procesie rejestracji domeny jest poprawność danych Abonenta.

Niestety często przedsiębiorstwa nie przykładają do tego należytej wagi. W pośpiechu rejestrując domenę, podają nieprawidłowe, niepełne lub nie do końca prawdziwe dane. Podczas rejestracji warto więc zwrócić uwagę, czy nazwa Abonenta to pełna nazwa firmy. Nawet jeśli przedsiębiorstwo zamiennie z pełną nazwą używa skrótu, to podczas rejestracji domeny powinno wprowadzić nazwę taką samą jak na dokumentach rejestracyjnych firmy (na zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, w wyciągu z KRS).

Przeczytaj także: Jak stworzyć firmową stronę WWW

REKLAMA

Podobnie jest z adresem przedsiębiorstwa, w danych Abonenta należy podać adres, na który firma jest zarejestrowana. Zdarza się natomiast, że zamiast niego firmy błędnie wpisują adres korespondencyjny lub adres aktualnej siedziby. Istotne w trakcie rejestracji domeny jest także podanie prawidłowego, zgodnego z zaświadczeniem o jego nadaniu, numeru REGON. Jeśli firma pomyli się w jego wprowadzaniu, sprostowanie może okazać się czasochłonne i trudne do przeprowadzenia.

Podczas rejestracji domeny warto zwrócić uwagę, by podawane dane kontaktowe (numer telefonu oraz adres e-mail) były aktualne. Często firmy podają ogólne dane np. numer telefonu do sekretariatu lub adres poczty elektronicznej biura obsługi klienta. Warto zastanowić się nad podaniem kontaktu do konkretnej osoby, która administruje domeną lub do właściciela firmy.

Dane firmy nie pracownika

Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorstwa w procesie rejestracji domeny jest podawanie danych pracownika jako Abonenta usługi. Jest to bardzo poważne niedopatrzenie, które może rzutować na prawo firmy do dysponowania domeną.

Jeśli pracownik zwolni się lub firma zrezygnuje ze współpracy z nim, to jako Abonent może on dysponować firmową domeną – może to stanowić zagrożenie dla funkcjonowania strony WWW oraz poczty elektronicznej przedsiębiorstwa.

Oczywiście firma może w takiej sytuacji odzyskać domenę, ale jest to czasochłonne. Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy przedsiębiorstwo zleca przygotowanie strony WWW firmie zewnętrznej (np. agencji interaktywnej, webmasterowi), która w ramach realizacji projektu rejestruje domenę. W tym przypadku niezmiernie ważne jest, by zleceniodawca upewnił się, że to jego dane widnieją jako dane Abonenta domeny, a nie dane wykonawcy zlecenia.

Zgodnie z prawem

Dane Abonenta podawane podczas rejestracji domeny są bardzo istotne z punktu widzenia prawa. Registrant zobowiązany jest do podania danych zgodnych z prawdą oraz aktualnych, jeśli tego nie zrobi, jego prawo do zarządzania domeną jest wątpliwe. Ma to szczególne znaczenie, gdy firma chce sprzedać domenę. Podczas transakcji kupna-sprzedaży usługi dokonywana jest cesja domeny. W trakcie przeprowadzania cesji, rejestrator domeny jest zobowiązany do sprawdzenia poprawności danych obu stron transakcji. Jeśli dane Abonenta podane w trakcie rejestracji nie zgadzają się z dokumentami firmy przesłanymi na potrzeby cesji to zmiana Abonenta domeny nie może dojść do skutku. Dlatego tak ważne jest sumienne wypełnienie formularza z danymi Abonenta w trakcie rejestracji domeny.

Bezpieczeństwo usługi

REKLAMA

Kwestie dbałości o bezpieczeństwo zarejestrowanych już firmowych domen komentuje Bartosz Patkaniowski, Administrator Bezpieczeństwa Informacji w NetArt: „Przedsiębiorstwa często lekceważą kwestię bezpieczeństwa usług, które do nich należą. Odpowiednie zabezpieczenie paneli do zarządzania firmowymi domenami jest niezmiernie ważne. Usługodawcy standardowo zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Najczęściej przejęcie danych do usług następuje jednak z powodu zaniedbań ze strony użytkowników. Zaniedbania te mogą skutkować niepożądanymi zmianami, a nawet utratą usługi. Osoba, która ma dostęp do panelu zarządzania może na przykład zmienić dane osoby kontaktowej (wtedy wszystkie informacje na temat usługi mogą nie docierać do firmy) lub dokonać zmiany delegacji domeny na inny serwer (wtedy pod firmowym adresem może znaleźć się inna strona WWW). Osoba ta ma także możliwość zmiany hasła do panelu, bez wiedzy firmy. Użytkownik posiadający uprawnienia administratora serwera może skopiować lub skasować wszystkie dane, które się na nim znajdują, w tym firmowe dokumenty oraz bazy danych, a także stronę WWW przedsiębiorstwa.”

Przedstawiciel NetArt uczula firmy: „Wraz ze wzrostem liczby osób, które posiadają hasło dostępu, zmniejsza się poziom bezpieczeństwa usługi. Oczywiście bardzo często pracownicy muszą posiadać dostęp do administracji usługami. Jednak zalecana jest ostrożność w tego typu zabiegach. Warto ustalić procedury ograniczające dostęp, np. tylko dla pracowników, którym jest to konieczne do wykonywania obowiązków służbowych i pracują w przedsiębiorstwie określony czas. Dobrym sposobem kontroli jest wprowadzenie listy pracowników, którym udostępniany jest dany panel. Warto też zmieniać cyklicznie hasła (np. co miesiąc). W przypadku zakończenia współpracy z jednym z pracowników konieczna jest natychmiastowa zmiana haseł, do których miał on dostęp. Bardzo ważne są także szkolenia w zakresie podstawowych zasad bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników, nawet tych najbardziej zaufanych, gdyż często problemy z bezpieczeństwem wynikają z niefrasobliwości, czy po prostu niewiedzy personelu.”

Polecamy Telefony dla firm

Wg Administratora Bezpieczeństwa Informacji w NetArt ostrożność ze strony firmy jest nieodzowna w przypadku usług, które mają wpływ na wizerunek oraz wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa.
Domena ma dla firmy wartość znacznie przewyższającą koszt jej rejestracji oraz koszt przedłużeń. Dlatego przedsiębiorstwa powinny dopilnować by proces rejestracji przebiegł prawidłowo, a dane podane w jego trakcie były pełne i prawdziwe. W ten sposób nikt nie będzie mógł poddać w wątpliwość prawa firmy do zarządzania usługą. Po dokonaniu rejestracji firma powinna także w pełni dbać o bezpieczeństwo usług. Dbałość ta przekłada się na dbałość o pozytywny wizerunek firmy oraz bezpieczeństwo firmowych dokumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA