REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego poprawność danych abonenta domeny jest tak ważna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja domeny trwa bardzo krótko. Wystarczy wybrać odpowiednią nazwę, sprawdzić czy jest wolna i dokonać rejestracji. Ale podczas rejestracji domeny przedsiębiorstwa często popełniają błędy, które mogą rzutować na funkcjonowanie oraz zarządzanie usługą.

Kto to jest abonament domeny

REKLAMA

REKLAMA

Abonent domeny to podmiot (firma lub osoba fizyczna), na rzecz którego zarejestrowana jest domena i którego dane zostały podane w zgłoszeniu. Rejestracja dokonywana jest na okres abonamentowy, który np. w przypadku domeny polskiej wynosi rok. Abonent w trakcie trwania tego okresu może w pełni dysponować domeną. Aby jednak prawo podmiotu do domeny było jednoznaczne i niepodważalne to dane Abonenta podane w procesie rejestracji domeny powinny być pełne, prawdziwe i aktualne.

Co to jest Whois

Dane podane w procesie rejestracji domeny polskiej zamieszczone są w bazie WHOIS operatora domeny, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej (w skrócie NASK). Wpisując nazwę domeny w wyszukiwarkę na stronie www.whois.pl, każdy może uzyskać informację na temat delegacji domeny, a także poznać dane Abonenta, o ile są udostępnione. Dane przedsiębiorstw, które rejestrują domeny są zawsze jawne. Osoby fizyczne podczas rejestracji domeny mogą wyrazić zgodę na publikację danych, bądź zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, odmówić. W przypadku odmowy dane personalne są ukryte, a w informacjach na temat domeny widnieje adnotacja, że dane Abonenta są niedostępne.

REKLAMA

Poprawność danych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważna w procesie rejestracji domeny jest poprawność danych Abonenta.

Niestety często przedsiębiorstwa nie przykładają do tego należytej wagi. W pośpiechu rejestrując domenę, podają nieprawidłowe, niepełne lub nie do końca prawdziwe dane. Podczas rejestracji warto więc zwrócić uwagę, czy nazwa Abonenta to pełna nazwa firmy. Nawet jeśli przedsiębiorstwo zamiennie z pełną nazwą używa skrótu, to podczas rejestracji domeny powinno wprowadzić nazwę taką samą jak na dokumentach rejestracyjnych firmy (na zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, w wyciągu z KRS).

Przeczytaj także: Jak stworzyć firmową stronę WWW

Podobnie jest z adresem przedsiębiorstwa, w danych Abonenta należy podać adres, na który firma jest zarejestrowana. Zdarza się natomiast, że zamiast niego firmy błędnie wpisują adres korespondencyjny lub adres aktualnej siedziby. Istotne w trakcie rejestracji domeny jest także podanie prawidłowego, zgodnego z zaświadczeniem o jego nadaniu, numeru REGON. Jeśli firma pomyli się w jego wprowadzaniu, sprostowanie może okazać się czasochłonne i trudne do przeprowadzenia.

Podczas rejestracji domeny warto zwrócić uwagę, by podawane dane kontaktowe (numer telefonu oraz adres e-mail) były aktualne. Często firmy podają ogólne dane np. numer telefonu do sekretariatu lub adres poczty elektronicznej biura obsługi klienta. Warto zastanowić się nad podaniem kontaktu do konkretnej osoby, która administruje domeną lub do właściciela firmy.

Dane firmy nie pracownika

Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorstwa w procesie rejestracji domeny jest podawanie danych pracownika jako Abonenta usługi. Jest to bardzo poważne niedopatrzenie, które może rzutować na prawo firmy do dysponowania domeną.

Jeśli pracownik zwolni się lub firma zrezygnuje ze współpracy z nim, to jako Abonent może on dysponować firmową domeną – może to stanowić zagrożenie dla funkcjonowania strony WWW oraz poczty elektronicznej przedsiębiorstwa.

Oczywiście firma może w takiej sytuacji odzyskać domenę, ale jest to czasochłonne. Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy przedsiębiorstwo zleca przygotowanie strony WWW firmie zewnętrznej (np. agencji interaktywnej, webmasterowi), która w ramach realizacji projektu rejestruje domenę. W tym przypadku niezmiernie ważne jest, by zleceniodawca upewnił się, że to jego dane widnieją jako dane Abonenta domeny, a nie dane wykonawcy zlecenia.

Zgodnie z prawem

Dane Abonenta podawane podczas rejestracji domeny są bardzo istotne z punktu widzenia prawa. Registrant zobowiązany jest do podania danych zgodnych z prawdą oraz aktualnych, jeśli tego nie zrobi, jego prawo do zarządzania domeną jest wątpliwe. Ma to szczególne znaczenie, gdy firma chce sprzedać domenę. Podczas transakcji kupna-sprzedaży usługi dokonywana jest cesja domeny. W trakcie przeprowadzania cesji, rejestrator domeny jest zobowiązany do sprawdzenia poprawności danych obu stron transakcji. Jeśli dane Abonenta podane w trakcie rejestracji nie zgadzają się z dokumentami firmy przesłanymi na potrzeby cesji to zmiana Abonenta domeny nie może dojść do skutku. Dlatego tak ważne jest sumienne wypełnienie formularza z danymi Abonenta w trakcie rejestracji domeny.

Bezpieczeństwo usługi

Kwestie dbałości o bezpieczeństwo zarejestrowanych już firmowych domen komentuje Bartosz Patkaniowski, Administrator Bezpieczeństwa Informacji w NetArt: „Przedsiębiorstwa często lekceważą kwestię bezpieczeństwa usług, które do nich należą. Odpowiednie zabezpieczenie paneli do zarządzania firmowymi domenami jest niezmiernie ważne. Usługodawcy standardowo zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Najczęściej przejęcie danych do usług następuje jednak z powodu zaniedbań ze strony użytkowników. Zaniedbania te mogą skutkować niepożądanymi zmianami, a nawet utratą usługi. Osoba, która ma dostęp do panelu zarządzania może na przykład zmienić dane osoby kontaktowej (wtedy wszystkie informacje na temat usługi mogą nie docierać do firmy) lub dokonać zmiany delegacji domeny na inny serwer (wtedy pod firmowym adresem może znaleźć się inna strona WWW). Osoba ta ma także możliwość zmiany hasła do panelu, bez wiedzy firmy. Użytkownik posiadający uprawnienia administratora serwera może skopiować lub skasować wszystkie dane, które się na nim znajdują, w tym firmowe dokumenty oraz bazy danych, a także stronę WWW przedsiębiorstwa.”

Przedstawiciel NetArt uczula firmy: „Wraz ze wzrostem liczby osób, które posiadają hasło dostępu, zmniejsza się poziom bezpieczeństwa usługi. Oczywiście bardzo często pracownicy muszą posiadać dostęp do administracji usługami. Jednak zalecana jest ostrożność w tego typu zabiegach. Warto ustalić procedury ograniczające dostęp, np. tylko dla pracowników, którym jest to konieczne do wykonywania obowiązków służbowych i pracują w przedsiębiorstwie określony czas. Dobrym sposobem kontroli jest wprowadzenie listy pracowników, którym udostępniany jest dany panel. Warto też zmieniać cyklicznie hasła (np. co miesiąc). W przypadku zakończenia współpracy z jednym z pracowników konieczna jest natychmiastowa zmiana haseł, do których miał on dostęp. Bardzo ważne są także szkolenia w zakresie podstawowych zasad bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników, nawet tych najbardziej zaufanych, gdyż często problemy z bezpieczeństwem wynikają z niefrasobliwości, czy po prostu niewiedzy personelu.”

Polecamy Telefony dla firm

Wg Administratora Bezpieczeństwa Informacji w NetArt ostrożność ze strony firmy jest nieodzowna w przypadku usług, które mają wpływ na wizerunek oraz wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa.
Domena ma dla firmy wartość znacznie przewyższającą koszt jej rejestracji oraz koszt przedłużeń. Dlatego przedsiębiorstwa powinny dopilnować by proces rejestracji przebiegł prawidłowo, a dane podane w jego trakcie były pełne i prawdziwe. W ten sposób nikt nie będzie mógł poddać w wątpliwość prawa firmy do zarządzania usługą. Po dokonaniu rejestracji firma powinna także w pełni dbać o bezpieczeństwo usług. Dbałość ta przekłada się na dbałość o pozytywny wizerunek firmy oraz bezpieczeństwo firmowych dokumentów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA