REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób sprzedać domenę na rynku wtórnym - krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz gdzie i w jaki sposób można sprzedać domenę, oraz ile realnie może być ona warta. Wiedza na temat rynku wtórnego domen oraz przeprowadzanych na nim transakcji jest niezwykle ważna, aby inwestując w adres internetowy nie stracić, a zyskać. Przeczytaj koniecznie!

Niewielkie sumy za rejestrację domen sprawiły, iż są one bezpieczną formą inwestycji. Nie trzeba jednorazowo ponosić dużych nakładów finansowych, aby uzyskać znaczny zysk. Cena za utrzymanie domeny waha się od 50 do 100 zł rocznie. Dodatkowo, rejestratorzy częstokrotnie oferują zakup usługi na pierwszy okres abonamentowy po obniżonej cenie. Jednak inwestowanie w domeny to nie tylko ich rejestracja w pierwotnych cenach, ustalonych przez rejestratora. Domeny do dalszej odsprzedaży kupowane są również na rynku wtórnym.

REKLAMA

Przykładem może być adres lekarze.pl. Został on zakupiony na aukcji Sedo w 2008 roku za sumę 50 tys. złotych. Kwota ta może się wydawać wysoka, jak na inwestycję. Jednak nabywca domeny świadom był, iż jej potencjał pozwala na osiągnięcie dużo wyższej kwoty. W 2009 roku adres lekarze.pl wystawiony został na aukcji MeetDomainers, gdzie osiągnął cenę 135 tys. złotych, a jego właściciel zyskał 85 tys. na jego sprzedaży. Jednak domena nie prowadzi do serwisu nawiązującego do niej treścią. Zaparkowana jest w jednym z popularnych serwisów reklamowych, co może wskazywać, iż jej nowy Abonent (szwedzki inwestor domenowy – Frederick Sziweck) zakupił adres również pod kątem inwestycyjnym i ma nadzieję na dalszą odsprzedaż. 

Gdzie wystawić?

REKLAMA

Domeny internetowe sprzedawane mogą być poprzez popularne serwisy aukcyjne (np. Allegro). Jednak są to portale nieprzystosowane do przeprowadzania transakcji związanych z domenami, gdzie ani kupujący, ani sprzedający nie może liczyć na odpowiednie wsparcie ze strony obsługi serwisu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wystawienie adresu WWW na sprzedaż w jednej z wyspecjalizowanych platform, służących do obrotu domenami.

W przypadku, gdy domena rejestrowana jest w celach odsprzedaży, najlepiej nabyć adres u rejestratora, który oferuje narzędzie do sprzedaży adresów WWW (np. serwis nazwa.pl). Udostępnia on swoim klientom wyspecjalizowaną Giełdę Domen, gdzie mogą wystawić swoje domeny na sprzedaż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku

Sprzedaż utajniona

REKLAMA

Wystawienie adresu WWW na publicznej aukcji, gdzie licytujący widzą oferowane przez innych kwoty, nie jest jedynym sposobem na jego sprzedaż. Niejednokrotnie domainerzy sami wychodzą z ofertą zakupu domeny do konkretnych osób, których działalność wskazywać mogłaby na potencjalne zainteresowanie możliwością nabycia adresu. W niektórych platformach, oprócz opcji „Kup teraz”, istnieje możliwość negocjacji ceny z wykluczeniem udziału osób trzecich. Znaczy to, iż proponowane kwoty wiadome są jedynie dla Abonenta usługi oraz ewentualnego jej nabywcy. Jest to korzystna opcja dla obu stron transakcji. Dla sprzedającego, gdyż w ten sposób o adres starają się poważni kontrahenci, zdolni uiścić za jego zakup kwotę, która odzwierciedla realną wartość usługi. Natomiast kupujący nie musi się obawiać, iż konkurencyjny podmiot, który dowie się o planach inwestycyjnych, przebije jego ofertę i tym samym nabędzie domenę.

Innym sposobem może być zaparkowanie adresu w jednym z systemów reklamowych, np. Sedo. W tym przypadku domena prowadzi do witryny zawierającej linki sponsorowane, których część zazwyczaj nawiązuje tematyką do adresu WWW. Z jednej strony jest to korzystne rozwiązanie, gdyż właściciel usługi zarabia na generowanym przez nią ruchu. Jednak z drugiej strony, zainteresowani przedsiębiorcy mogą zrezygnować z zakupu domeny, aby ich firmowy serwis nie był kojarzony z treściami, do których w przeszłości prowadził adres WWW.

Typ oferty

Wystawiając domenę na sprzedaż możliwe jest określenie, w jakim trybie sprzedawana ma być usługa. Jedną z podstawowych form jest klasyczna aukcja internetowa. Wystawiona usługa licytowana jest przez określony czas, a po jego upływie wygrywa najwyższa oferta. W przypadku tej opcji, sprzedający ma możliwość ustalenia ceny minimalnej za wystawioną usługę. Inną możliwością jest wystawienie adresu jedynie w trybie „Kup teraz”. Osoby zainteresowane mogą wtedy nabyć domenę za określoną z góry przez sprzedającego kwotę. Korzystnym aspektem tej opcji dla kupującego jest fakt, iż po wybraniu opcji „Kup teraz” nikt inny nie ma możliwości nabycia adresu, czy (jak w przypadku aukcji) przebicia kwoty. Natomiast dla sprzedającego zaletą jest to, iż nie będzie musiał oddać usługi po zaniżonej cenie, jeżeli za takową zostałaby wylicytowana.

Domena określona

W przypadku sprzedaży domeny w ogólnym serwisie aukcyjnym, należy pamiętać o tym, aby ofertę umieścić w adekwatnej kategorii. W innym przypadku, pomimo atrakcyjności oferowanego adresu, może on nie zostać odnaleziony przez osoby chcące zakupić domenę. Problemu tego uniknąć można wybierając wyspecjalizowaną platformę. Podczas wystawiania w nich usługi, Abonent określa kategorię, do której należy dany adres. Często podgrupy dzielone są tematycznie oraz pod względem budowy (np. domeny jednowyrazowe, z użyciem znaków diakrytycznych).

Polecamy dział e-sklep

Kolejnym aspektem związanym z wystawieniem domeny na aukcji jest określenie jej przybliżonej wartości. Jest to bardzo istotne zarówno w przypadku, gdy adres WWW wystawiany jest w formie „Kup teraz”, jak i na aukcji. Zdefiniowanie pożądanej kwoty eliminuje możliwość wystąpienia sytuacji, gdy domena wylicytowana zostałaby za niewielką sumę, nieadekwatną do tego, ile realnie warta jest usługa.

W określeniu przybliżonej wartości może pomóc analiza ofert znajdujących się w giełdach domen oraz transakcji zawieranych w ostatnich latach. Największe sumy za sprzedaż osiągają adresy WWW generyczne, zawierające popularne słowo kluczowe, związane z daną branżą – np. kino.pl, historia.pl czy wspomniany wcześniej – lekarze.pl. Wysoko notowane są domeny krótkie i jednowyrazowe, zazwyczaj w mianowniku l. pojedynczej i l. mnogiej. W ostatnim czasie na wartości zyskują domeny zawierające słowa, będące czasownikami w trybie rozkazującym.

Aspekty prawne

Sprzedając adresy WWW niezbędna jest wiedza na temat aspektów prawnych. Pierwszym z nich jest prawo do zarządzania domeną. Należy pamiętać, iż samo przeniesienie adresu pomiędzy panelami klienta nie jest wystarczające. Aby prawo do zarządzania usługą zostało przeniesione na kupującego, niezbędne jest wykonanie w pełni sformalizowanej cesji. Tylko wtedy transakcję uznać można za zakończoną.

Kolejną kwestią są zagadnienia związane z cybersquattingiem. Granica pomiędzy tym rodzajem działalności a domainingiem może być dla wielu osób bardzo płynna. Cybersquatting, zwany także grabieżą domen (domain-grabbing), polega na rejestracji adresów WWW w celu ich odsprzedaży po zawyżonej cenie. Jednak w odróżnieniu od domainerów, cybersquatterzy rejestrują domeny z użyciem nazw znanych marek i produktów w celu ich odsprzedaży podmiotom, które miałyby prawo do nich na podstawie ustawy o ochronie znaków towarowych.

Coraz mniejsza pula adresów WWW możliwych do rejestracji na rynku pierwotnym, wpływa na wzrost potencjału rynku wtórnego. Zakup domeny to dziś dla wielu osób sposób na uzyskanie zysku w niedługim czasie. Wystawiając adres WWW na sprzedaż, warto pamiętać o elementarnych zasadach wiążących się z obrotem domenami na rynku wtórnym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA