REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób sprzedać domenę na rynku wtórnym - krok po kroku

Beata Masór
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz gdzie i w jaki sposób można sprzedać domenę, oraz ile realnie może być ona warta. Wiedza na temat rynku wtórnego domen oraz przeprowadzanych na nim transakcji jest niezwykle ważna, aby inwestując w adres internetowy nie stracić, a zyskać. Przeczytaj koniecznie!

REKLAMA

Niewielkie sumy za rejestrację domen sprawiły, iż są one bezpieczną formą inwestycji. Nie trzeba jednorazowo ponosić dużych nakładów finansowych, aby uzyskać znaczny zysk. Cena za utrzymanie domeny waha się od 50 do 100 zł rocznie. Dodatkowo, rejestratorzy częstokrotnie oferują zakup usługi na pierwszy okres abonamentowy po obniżonej cenie. Jednak inwestowanie w domeny to nie tylko ich rejestracja w pierwotnych cenach, ustalonych przez rejestratora. Domeny do dalszej odsprzedaży kupowane są również na rynku wtórnym.

REKLAMA

Przykładem może być adres lekarze.pl. Został on zakupiony na aukcji Sedo w 2008 roku za sumę 50 tys. złotych. Kwota ta może się wydawać wysoka, jak na inwestycję. Jednak nabywca domeny świadom był, iż jej potencjał pozwala na osiągnięcie dużo wyższej kwoty. W 2009 roku adres lekarze.pl wystawiony został na aukcji MeetDomainers, gdzie osiągnął cenę 135 tys. złotych, a jego właściciel zyskał 85 tys. na jego sprzedaży. Jednak domena nie prowadzi do serwisu nawiązującego do niej treścią. Zaparkowana jest w jednym z popularnych serwisów reklamowych, co może wskazywać, iż jej nowy Abonent (szwedzki inwestor domenowy – Frederick Sziweck) zakupił adres również pod kątem inwestycyjnym i ma nadzieję na dalszą odsprzedaż. 

Gdzie wystawić?

Domeny internetowe sprzedawane mogą być poprzez popularne serwisy aukcyjne (np. Allegro). Jednak są to portale nieprzystosowane do przeprowadzania transakcji związanych z domenami, gdzie ani kupujący, ani sprzedający nie może liczyć na odpowiednie wsparcie ze strony obsługi serwisu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wystawienie adresu WWW na sprzedaż w jednej z wyspecjalizowanych platform, służących do obrotu domenami.

W przypadku, gdy domena rejestrowana jest w celach odsprzedaży, najlepiej nabyć adres u rejestratora, który oferuje narzędzie do sprzedaży adresów WWW (np. serwis nazwa.pl). Udostępnia on swoim klientom wyspecjalizowaną Giełdę Domen, gdzie mogą wystawić swoje domeny na sprzedaż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku

Sprzedaż utajniona

REKLAMA

Wystawienie adresu WWW na publicznej aukcji, gdzie licytujący widzą oferowane przez innych kwoty, nie jest jedynym sposobem na jego sprzedaż. Niejednokrotnie domainerzy sami wychodzą z ofertą zakupu domeny do konkretnych osób, których działalność wskazywać mogłaby na potencjalne zainteresowanie możliwością nabycia adresu. W niektórych platformach, oprócz opcji „Kup teraz”, istnieje możliwość negocjacji ceny z wykluczeniem udziału osób trzecich. Znaczy to, iż proponowane kwoty wiadome są jedynie dla Abonenta usługi oraz ewentualnego jej nabywcy. Jest to korzystna opcja dla obu stron transakcji. Dla sprzedającego, gdyż w ten sposób o adres starają się poważni kontrahenci, zdolni uiścić za jego zakup kwotę, która odzwierciedla realną wartość usługi. Natomiast kupujący nie musi się obawiać, iż konkurencyjny podmiot, który dowie się o planach inwestycyjnych, przebije jego ofertę i tym samym nabędzie domenę.

Innym sposobem może być zaparkowanie adresu w jednym z systemów reklamowych, np. Sedo. W tym przypadku domena prowadzi do witryny zawierającej linki sponsorowane, których część zazwyczaj nawiązuje tematyką do adresu WWW. Z jednej strony jest to korzystne rozwiązanie, gdyż właściciel usługi zarabia na generowanym przez nią ruchu. Jednak z drugiej strony, zainteresowani przedsiębiorcy mogą zrezygnować z zakupu domeny, aby ich firmowy serwis nie był kojarzony z treściami, do których w przeszłości prowadził adres WWW.

Typ oferty

Wystawiając domenę na sprzedaż możliwe jest określenie, w jakim trybie sprzedawana ma być usługa. Jedną z podstawowych form jest klasyczna aukcja internetowa. Wystawiona usługa licytowana jest przez określony czas, a po jego upływie wygrywa najwyższa oferta. W przypadku tej opcji, sprzedający ma możliwość ustalenia ceny minimalnej za wystawioną usługę. Inną możliwością jest wystawienie adresu jedynie w trybie „Kup teraz”. Osoby zainteresowane mogą wtedy nabyć domenę za określoną z góry przez sprzedającego kwotę. Korzystnym aspektem tej opcji dla kupującego jest fakt, iż po wybraniu opcji „Kup teraz” nikt inny nie ma możliwości nabycia adresu, czy (jak w przypadku aukcji) przebicia kwoty. Natomiast dla sprzedającego zaletą jest to, iż nie będzie musiał oddać usługi po zaniżonej cenie, jeżeli za takową zostałaby wylicytowana.

Domena określona

W przypadku sprzedaży domeny w ogólnym serwisie aukcyjnym, należy pamiętać o tym, aby ofertę umieścić w adekwatnej kategorii. W innym przypadku, pomimo atrakcyjności oferowanego adresu, może on nie zostać odnaleziony przez osoby chcące zakupić domenę. Problemu tego uniknąć można wybierając wyspecjalizowaną platformę. Podczas wystawiania w nich usługi, Abonent określa kategorię, do której należy dany adres. Często podgrupy dzielone są tematycznie oraz pod względem budowy (np. domeny jednowyrazowe, z użyciem znaków diakrytycznych).

Polecamy dział e-sklep

Kolejnym aspektem związanym z wystawieniem domeny na aukcji jest określenie jej przybliżonej wartości. Jest to bardzo istotne zarówno w przypadku, gdy adres WWW wystawiany jest w formie „Kup teraz”, jak i na aukcji. Zdefiniowanie pożądanej kwoty eliminuje możliwość wystąpienia sytuacji, gdy domena wylicytowana zostałaby za niewielką sumę, nieadekwatną do tego, ile realnie warta jest usługa.

W określeniu przybliżonej wartości może pomóc analiza ofert znajdujących się w giełdach domen oraz transakcji zawieranych w ostatnich latach. Największe sumy za sprzedaż osiągają adresy WWW generyczne, zawierające popularne słowo kluczowe, związane z daną branżą – np. kino.pl, historia.pl czy wspomniany wcześniej – lekarze.pl. Wysoko notowane są domeny krótkie i jednowyrazowe, zazwyczaj w mianowniku l. pojedynczej i l. mnogiej. W ostatnim czasie na wartości zyskują domeny zawierające słowa, będące czasownikami w trybie rozkazującym.

Aspekty prawne

Sprzedając adresy WWW niezbędna jest wiedza na temat aspektów prawnych. Pierwszym z nich jest prawo do zarządzania domeną. Należy pamiętać, iż samo przeniesienie adresu pomiędzy panelami klienta nie jest wystarczające. Aby prawo do zarządzania usługą zostało przeniesione na kupującego, niezbędne jest wykonanie w pełni sformalizowanej cesji. Tylko wtedy transakcję uznać można za zakończoną.

Kolejną kwestią są zagadnienia związane z cybersquattingiem. Granica pomiędzy tym rodzajem działalności a domainingiem może być dla wielu osób bardzo płynna. Cybersquatting, zwany także grabieżą domen (domain-grabbing), polega na rejestracji adresów WWW w celu ich odsprzedaży po zawyżonej cenie. Jednak w odróżnieniu od domainerów, cybersquatterzy rejestrują domeny z użyciem nazw znanych marek i produktów w celu ich odsprzedaży podmiotom, które miałyby prawo do nich na podstawie ustawy o ochronie znaków towarowych.

Coraz mniejsza pula adresów WWW możliwych do rejestracji na rynku pierwotnym, wpływa na wzrost potencjału rynku wtórnego. Zakup domeny to dziś dla wielu osób sposób na uzyskanie zysku w niedługim czasie. Wystawiając adres WWW na sprzedaż, warto pamiętać o elementarnych zasadach wiążących się z obrotem domenami na rynku wtórnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA