CRM – filozofia biznesu, czy trend?
REKLAMA
REKLAMA
Aplikacje CRM wykorzystujące model SaaS mocno nabrały rozpędu w ostatnim czasie. Czy wcześniej nie były dostępne na polskim rynku? Popularność Dropboxa, Gogle Drive'a, czy SkyDrive'a spowodowała, że właśnie mali przedsiębiorcy będący także "zwykłymi" użytkownikami sieci, zainteresowali się aplikacjami działającymi w chmurze.
REKLAMA
Dzięki oferowanym wersjom trialowym, lub ograniczonym funkcjonalnie "dożywotnim", każdy mały przedsiębiorca może zweryfikować, czy CRM odpowiada potrzebom jego firmy. Czy za takim zachowaniem kryje się coś więcej niż właśnie "trend"?
REKLAMA
Nieliczne, polskie przedsiębiorstwa w latach 90 zaczęły wdrażać systemy CRM, co eskalowało odsunięciem mniejszych przedsiębiorstw od narzędzi wspierających sprzedaż. Mimo tego mali przedsiębiorcy wykorzystywali ogólnodostępne narzędzia tj. excel, czy zwykłą pocztę email.
Niestety oba rozwiązania nie pomagały skutecznie realizować celów biznesowych. Profesjonalne systemy CRM był drogie, skomplikowane w obsłudze i przeznaczone tylko dla dużych, bogatych firm.
Współczesne rozwiązania klasy CRM nie są już rozbudowanymi narzędziami, wymagającymi odpowiedniego serwisu, instalacji, procedur wdrożenia. Dziś prostą aplikacją CRM zarządza się
z poziomu przeglądarki internetowej, z dowolnego miejsca na ziemi. Model SaaS stwarza doskonałe możliwości małemu przedsiębiorcy w prowadzeniu własnego biznesu "na odległość",
i co więcej oferuje nie tylko internetowy produkt, ale nową filozofię prowadzenia biznesu.
Argumentem przemawiającym za wyborem aplikacji CRM jest bardzo ważna, w dzisiejszych czasach optymalizacja kosztów. Niegdyś wdrożenie systemu do zarządzania relacjami z klientami wiązało się z setkami tysięcy złotych. Dziś przedsiębiorca płaci tylko za dostęp. Wszelkie aktualizacje i usprawnienia rozwiązania należą do dostawcy.
Ideą przyświecają od samego początku systemowi CRM, jest zarządzanie relacjami z klientami. Współczesna gospodarka wymaga ukierunkowania na klienta. To on jest dzisiaj najważniejszy, co potwierdza guru marketingu Philip Kotler, wyodrębniając najważniejsze cechy nowej gospodarki tj,:
- skoncentrowanie na długookresowej wartości klienta
- budowanie marki poprzez działania
- skoncentrowanie na utrzymaniu klienta
- analizowanie satysfakcji klienta
- analiza poziomu przywiązania klientów
Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok
Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok
REKLAMA
Powyższe procesy wydawać się mogą skomplikowane i trudne do zrealizowania. Pokazują jednak całkowicie nowe podejście do klienta. Dla przedsiębiorcy jest to niezwykle istotne, ponieważ zmianie ulega także sposób prowadzenia firmy. Doskonałym narzędziem pozwalającym przyswoić je w krótkim czasie są współczesne rozwiązania klasy CRM.
Ich ogólnodostępność oraz ciągły wzrost popularności potwierdzają, że przedsiębiorcy widzą na horyzoncie inny sposób prowadzenia własnego interesu. Relacja z klientem nie opiera się tylko na drodze kupię – sprzedam.
Współczesny model gospodarki wymaga zaangażowania, budowania kontaktu z klientem i patrzenia na niego nie jak na produkt, ale na solidnego partnera w biznesie. Utrzymywanie relacji z nim, przy pomocy odpowiedniego narzędzia jakim jest CRM pozwoli zmienić myślenie i nawyki związanie z prowadzeniem firmy.
Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?
Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.