REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty i utrzymanie Open Source – czy to jest w pełni darmowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
Kupując oprogramowanie komercyjne, pojawiają się zwykle dodatkowe koszty za wsparcie techniczne, aktualizacje, lub kolejne koszty za dodatkowe programy, które musimy kupić by skompletować niezbędną dla firmy całość.
Kupując oprogramowanie komercyjne, pojawiają się zwykle dodatkowe koszty za wsparcie techniczne, aktualizacje, lub kolejne koszty za dodatkowe programy, które musimy kupić by skompletować niezbędną dla firmy całość.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy decydujące się na „przesiadkę” na oprogramowanie open source chcą nie tylko oszczędzić, ale również mieć dostęp do częstych aktualizacji i możliwości dowolnej konfiguracji oprogramowania według własnych potrzeb. Wielu sceptyków jednak twierdzi, że open source to gniazdo wielu błędów, które należy naprawić na własną rękę, a to kosztuje. Czy tak jest w rzeczywistości?

W przypadku rozwiązań komercyjnych, musimy liczyć na nieliczną grupę specjalistów zatrudnionych w firmie związanej z oprogramowaniem. W przypadku open source, najlepszą pomocą w rozwiązywania problemów technicznych jest wiedza społeczności skupionych wokół konkretnego projektu. W razie potrzeby możemy bez trudu wejść na forum związane z danym oprogramowaniem czy dołączyć do grup dyskusyjnych.

REKLAMA

Dla bardziej wymagających często istnieje też możliwość wykupienia wsparcia technicznego, podobnie jak dla pakietów komercyjnych, choć po znacznie przystępniejszych cenach. Producenci oferowanego za darmo programowania open source często zarabiają właśnie na pomocy technicznej, przykładają więc do niej większą wagę niż firmy zarabiające głównie na sprzedaży swojego oprogramowania.

Zobacz również: Jaką drukarkę wybrać, aby druk był tani?

REKLAMA

Kontynuując temat kosztów, warto zwrócić uwagę na pewną zależność. Kupując oprogramowanie komercyjne, pojawiają się zwykle dodatkowe koszty za wsparcie techniczne, aktualizacje, lub kolejne koszty za dodatkowe programy, które musimy kupić by skompletować niezbędną dla firmy całość. Ponadto kupując oprogramowanie OEM (które jest nieco tańsze) mamy spore ograniczenia. Przy zmianie komputera, dalsze używanie oprogramowania OEM będzie nielegalne, a co za tym idzie będziemy zmuszeni do ponownego zakupu.

Niekiedy za znacznie mniejszą cenę mamy większe możliwości wykorzystując oprogramowanie open source. Należy jednak pamiętać, że oprogramowanie open source jest zazwyczaj mniej znane od komercyjnych konkurentów. W przypadku oprogramowania komercyjnego, takiego jak WORD czy Excel, szkolenie może ograniczyć się do podstaw, gdyż większość pracowników może znać te programy. Jeśli w firmie zdecydujemy się na open source, będziemy musieli wydatki na szkolenie czy ewentualne dostosowanie kodu do potrzeb naszego przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy warto zdecydować się na open source? Nim podejmiemy jakąkolwiek decyzję, warto najpierw przetestować rozwiązania z otwartego źródła. To dobre rozwiązanie, gdyż nie musimy zmieniać całego oprogramowania dopóki nie przetestujemy go i nie upewnimy się, że jest właśnie tym, czego szukaliśmy. Oczywiście nie jest prawdą, że zawsze należy sięgać po open source, ale nim wydamy niemałe pieniądze, warto zobaczyć, czy nie uzyskamy czegoś równie dobrego a może nawet lepszego - nie wydając prawie nic.

Polecamy: Zarządzanie informacjami w firmie – dla ponad 70% firm to spory problem

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA