REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm

Zasady bezpieczeństwa internetowego
Zasady bezpieczeństwa internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo informatyczne to duży wydatek dla firm. Aby uniknąć zastoju czy strat pieniężnych w przypadku potencjalnej awarii, warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które nie są skomplikowane oraz nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Przedstawiamy 5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm.
  1. Niezbędne podstawy

Zaczynając opracowywanie planu skutecznej ochrony sytemu informatycznego firmy należy skupić uwagę na podstawowych zasadach bezpieczeństwa, takich jak:

REKLAMA

  • Ograniczenie użytkownikom uprawnień systemowych do tych, które są im niezbędne do pracy – ograniczenie ochroni nie tylko w przypadku przejęcia kontroli nad systemem przez atakującego, ale także przed (często nieświadomym) działaniem samego użytkownika – np. wyłączeniem zabezpieczeń czy zainstalowaniem złośliwego oprogramowania.
  • Instalacja i regularna aktualizacja oprogramowania antywirusowego.
  • Regularna instalacja poprawek systemowych oraz najnowszych wersji programów – najlepiej wszędzie gdzie to możliwe, włączyć automatyczną instalację poprawek. Złośliwe oprogramowanie wykorzystuje często luki (tzw. backdoory) w oprogramowaniu (nawet tym niepozornym, jak np. programy do przeglądania zdjęć), a poprawki zwykle łatają wspomniane „dziury” w oprogramowaniu.
  • Przechowywanie istotnych danych na współdzielonym dysku sieciowym – tu również należy pamiętać o ograniczeniach dostępu i uprawnień dla poszczególnych użytkowników oraz o przemyślanym mechanizmie tworzenia kopii zapasowej dysku.
  • Wyeliminowanie przypływu spamu, który jest najczęstszym nośnikiem niebezpiecznych treści, a także niepotrzebnie zapycha łącze internetowe. W tym celu należy zainstalować dobry filtr antyspamowy – warto pomyśleć o tym przed dokonaniem wyboru dostawcy poczty elektronicznej. Dla firm o ograniczonym budżecie wystarczającym narzędziem może okazać się Gmail.
  • Zabezpieczenie sieci Wi-Fi – najlepiej stworzenie osobnej sieci o ograniczonych uprawnieniach dla gości oraz osobnej z szerszymi uprawnieniami dla pracowników.
  • Permanentne szkolenie użytkowników z zakresu najnowszych zagrożeń, takich jak phishing, scamming, zjawisko podglądania przez wbudowane w laptopach kamery czy zagrożenia mobilne.

Rozpoczęcie działalności w Internecie

  1. Eliminacja łatwych haseł

REKLAMA

Bezpieczne korzystanie z sieci oraz rozmaitych usług zależy między innymi od poziomu trudności odgadnięcia wykorzystywanych przez pracownika haseł dostępowych. Mimo to, coroczne rankingi najpopularniejszych, najgorszych haseł potwierdzają, jak często upraszczamy sobie proces uwierzytelniania poprzez generowanie łatwych do odgadnięcia fraz, takich jak „qwerty” czy „12345”. Istnieją rozwiązania, które wspierają proces zarządzania hasłami, a korzystanie z takich systemów nie jest trudne. Warto rozważyć zakup narzędzi do zarządzania hasłami, takich jak np. LastPass (którego koszt to ok. kilkanaście dolarów rocznie) czy instalacji darmowego elektronicznego portfela, jak KeePass. Tego typu narzędzia biorą na siebie zadanie centralnego przechowywania haseł (nie ma przeszkód, aby były to długie i skomplikowane frazy) i wprowadzania ich do aplikacji i systemów podczas fazy uwierzytelniania.

Idealną sytuacją jest, gdy hasło nadrzędne jest bardzo trudne do odgadnięcia – od prawdopodobieństwa jego załamania zależy los pozostałych. Elektroniczny portfel można z powodzeniem uruchomić w telefonie komórkowym, można także przenosić go między urządzeniami. Narzędzia zarządzania hasłami wspomagają także proces okresowej wymiany haseł oraz stanowią ochronę przed niebezpiecznymi keyloggerami – wyjaśnia Paweł Żal, lider zespołu Testów Unizeto Technologies.

Dobrym sposobem na poprawienie bezpieczeństwa jest budowanie haseł na zasadzie akronimów (tzw. hasła mnemoniczne) na podstawie ulubionych cytatów, słów piosenek lub wymyślonych zdań, np. „Wczoraj na obiad zjadłem dwa hamburgery i wypiłem trzy szklanki soku. Za wszystko zapłaciłem 7 dolarów.” – można zapisać jako „Wnoz2hiw3ss.Zwz7$.” – nie zapominając o znakach specjalnych oraz interpunkcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU


  1. Przemyślany projekt infrastruktury sieciowej

Projektując firmową sieć należy pamiętać, że małe firmy z czasem ulegają rozrostowi. Już na samym początku warto zadbać o logiczny, jednolity wzorzec nazewnictwa zarówno elementów sieciowych (co pozwoli na szybkie zdiagnozowanie ewentualnych obcych ciał, które będą widocznie odstawały od wzorca), jak i etykietowania katalogów i dokumentów (dzięki czemu bezproblemowe będzie odnalezienie niezbędnych dokumentów nawet po długiej przerwie w pracy nad nimi). Dodatkowo, w przypadku zmian kadrowych, nowi pracownicy będą mogli łatwo i szybko wdrożyć się w stosowaną systematykę.

  1. Przywracanie kopii zapasowej

Poradniki zalecają zwykle wykonywanie kopii zapasowej danych. Sam fakt wykonania kopii może okazać się jednak niewystarczający jeśli nie zostanie przemyślany proces jej przywracania. Przed podjęciem decyzji o sposobie wykonywania i przywracania kopii zapasowej, należy odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące potrzeb biznesu:

  • Przywrócenie danych od jakiego momentu w czasie będzie konieczne, aby firma mogła przetrwać skutki awarii bez strat zarówno finansowych, jak i wizerunkowych? – w zależności od profilu działalności, jedno przedsiębiorstwo może potrzebować przywrócenia danych sprzed minuty, innemu, z powodu rzadkiego przyrostu danych, wystarczy odzyskanie informacji sprzed tygodnia, a nawet miesiąca.
  • Ile czasu firma może poświęcić na czynność przywracania kopii zapasowej? – podobnie jak w powyższym przypadku, maksymalny czas na odzyskanie dokumentów jest sprawą relatywną i dla jednej firmy może wynosić minuty, dla innej będą to kwestie dni.

Uzyskane odpowiedzi wskażą kierunek w projektowaniu systemu dopasowanego do charakteru firmy, a także mogą pomóc w uniknięciu poniesienia niepotrzebnych kosztów.

Poziom obsługi klienta – klucz do sukcesu sklepu internetowego

  1. Rozpoznanie prawa

REKLAMA

Przedsiębiorcy często nie wiedzą, że oprócz podstawowych zasady ochrony danych osobowych, obowiązuje ich szereg ustaw i rozporządzeń określających zasady przechowywania danych. Mogą to być na przykład dyrektywy bezpieczeństwa dotyczące chociażby sposobu zabezpieczenia czy okresu przechowywania danych. Regulacje mogą wymuszać na właścicielu spełnienie wymogów dotyczących takich elementów infrastruktury IT, jak redundantne łącza internetowe, infrastruktura sprzętowa pozbawiona pojedynczych punktów awarii, redundantne zasilanie, zaawansowane systemy monitoringu sprzętu, ochrona przeciwpożarowa czy kontrola dostępu do pomieszczeń.

Rozpoznanie prawa w tym zakresie powinno być pierwszym krokiem podczas informatyzacji firmy. Spełnienie zaawansowanych technologicznie wymagań często jest jednak poza zasięgiem małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego, jeśli charakter naszej działalności wymaga ich spełnienia, warto rozważyć outsourcing infrastruktury np. w postaci serwera dedykowanego zewnętrznego dostawcy. Dostawcy infrastruktur informatycznych lub usług w modelu chmurowym mają zwykle dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań, które wdrażają znacznie prędzej, aniżeli pojawią się one na rynku w cenach dostępnych dla rozwijających się firm, dzięki temu przedsiębiorstwo może kupić narzędzia, na które nie byłoby go stać.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Autor: Unizeto Technologies SA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA