REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady bezpieczeństwa internetowego
Zasady bezpieczeństwa internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo informatyczne to duży wydatek dla firm. Aby uniknąć zastoju czy strat pieniężnych w przypadku potencjalnej awarii, warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które nie są skomplikowane oraz nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Przedstawiamy 5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm.
  1. Niezbędne podstawy

Zaczynając opracowywanie planu skutecznej ochrony sytemu informatycznego firmy należy skupić uwagę na podstawowych zasadach bezpieczeństwa, takich jak:

REKLAMA

  • Ograniczenie użytkownikom uprawnień systemowych do tych, które są im niezbędne do pracy – ograniczenie ochroni nie tylko w przypadku przejęcia kontroli nad systemem przez atakującego, ale także przed (często nieświadomym) działaniem samego użytkownika – np. wyłączeniem zabezpieczeń czy zainstalowaniem złośliwego oprogramowania.
  • Instalacja i regularna aktualizacja oprogramowania antywirusowego.
  • Regularna instalacja poprawek systemowych oraz najnowszych wersji programów – najlepiej wszędzie gdzie to możliwe, włączyć automatyczną instalację poprawek. Złośliwe oprogramowanie wykorzystuje często luki (tzw. backdoory) w oprogramowaniu (nawet tym niepozornym, jak np. programy do przeglądania zdjęć), a poprawki zwykle łatają wspomniane „dziury” w oprogramowaniu.
  • Przechowywanie istotnych danych na współdzielonym dysku sieciowym – tu również należy pamiętać o ograniczeniach dostępu i uprawnień dla poszczególnych użytkowników oraz o przemyślanym mechanizmie tworzenia kopii zapasowej dysku.
  • Wyeliminowanie przypływu spamu, który jest najczęstszym nośnikiem niebezpiecznych treści, a także niepotrzebnie zapycha łącze internetowe. W tym celu należy zainstalować dobry filtr antyspamowy – warto pomyśleć o tym przed dokonaniem wyboru dostawcy poczty elektronicznej. Dla firm o ograniczonym budżecie wystarczającym narzędziem może okazać się Gmail.
  • Zabezpieczenie sieci Wi-Fi – najlepiej stworzenie osobnej sieci o ograniczonych uprawnieniach dla gości oraz osobnej z szerszymi uprawnieniami dla pracowników.
  • Permanentne szkolenie użytkowników z zakresu najnowszych zagrożeń, takich jak phishing, scamming, zjawisko podglądania przez wbudowane w laptopach kamery czy zagrożenia mobilne.

Rozpoczęcie działalności w Internecie

  1. Eliminacja łatwych haseł

REKLAMA

Bezpieczne korzystanie z sieci oraz rozmaitych usług zależy między innymi od poziomu trudności odgadnięcia wykorzystywanych przez pracownika haseł dostępowych. Mimo to, coroczne rankingi najpopularniejszych, najgorszych haseł potwierdzają, jak często upraszczamy sobie proces uwierzytelniania poprzez generowanie łatwych do odgadnięcia fraz, takich jak „qwerty” czy „12345”. Istnieją rozwiązania, które wspierają proces zarządzania hasłami, a korzystanie z takich systemów nie jest trudne. Warto rozważyć zakup narzędzi do zarządzania hasłami, takich jak np. LastPass (którego koszt to ok. kilkanaście dolarów rocznie) czy instalacji darmowego elektronicznego portfela, jak KeePass. Tego typu narzędzia biorą na siebie zadanie centralnego przechowywania haseł (nie ma przeszkód, aby były to długie i skomplikowane frazy) i wprowadzania ich do aplikacji i systemów podczas fazy uwierzytelniania.

Idealną sytuacją jest, gdy hasło nadrzędne jest bardzo trudne do odgadnięcia – od prawdopodobieństwa jego załamania zależy los pozostałych. Elektroniczny portfel można z powodzeniem uruchomić w telefonie komórkowym, można także przenosić go między urządzeniami. Narzędzia zarządzania hasłami wspomagają także proces okresowej wymiany haseł oraz stanowią ochronę przed niebezpiecznymi keyloggerami – wyjaśnia Paweł Żal, lider zespołu Testów Unizeto Technologies.

Dobrym sposobem na poprawienie bezpieczeństwa jest budowanie haseł na zasadzie akronimów (tzw. hasła mnemoniczne) na podstawie ulubionych cytatów, słów piosenek lub wymyślonych zdań, np. „Wczoraj na obiad zjadłem dwa hamburgery i wypiłem trzy szklanki soku. Za wszystko zapłaciłem 7 dolarów.” – można zapisać jako „Wnoz2hiw3ss.Zwz7$.” – nie zapominając o znakach specjalnych oraz interpunkcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU


  1. Przemyślany projekt infrastruktury sieciowej

Projektując firmową sieć należy pamiętać, że małe firmy z czasem ulegają rozrostowi. Już na samym początku warto zadbać o logiczny, jednolity wzorzec nazewnictwa zarówno elementów sieciowych (co pozwoli na szybkie zdiagnozowanie ewentualnych obcych ciał, które będą widocznie odstawały od wzorca), jak i etykietowania katalogów i dokumentów (dzięki czemu bezproblemowe będzie odnalezienie niezbędnych dokumentów nawet po długiej przerwie w pracy nad nimi). Dodatkowo, w przypadku zmian kadrowych, nowi pracownicy będą mogli łatwo i szybko wdrożyć się w stosowaną systematykę.

  1. Przywracanie kopii zapasowej

Poradniki zalecają zwykle wykonywanie kopii zapasowej danych. Sam fakt wykonania kopii może okazać się jednak niewystarczający jeśli nie zostanie przemyślany proces jej przywracania. Przed podjęciem decyzji o sposobie wykonywania i przywracania kopii zapasowej, należy odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące potrzeb biznesu:

  • Przywrócenie danych od jakiego momentu w czasie będzie konieczne, aby firma mogła przetrwać skutki awarii bez strat zarówno finansowych, jak i wizerunkowych? – w zależności od profilu działalności, jedno przedsiębiorstwo może potrzebować przywrócenia danych sprzed minuty, innemu, z powodu rzadkiego przyrostu danych, wystarczy odzyskanie informacji sprzed tygodnia, a nawet miesiąca.
  • Ile czasu firma może poświęcić na czynność przywracania kopii zapasowej? – podobnie jak w powyższym przypadku, maksymalny czas na odzyskanie dokumentów jest sprawą relatywną i dla jednej firmy może wynosić minuty, dla innej będą to kwestie dni.

Uzyskane odpowiedzi wskażą kierunek w projektowaniu systemu dopasowanego do charakteru firmy, a także mogą pomóc w uniknięciu poniesienia niepotrzebnych kosztów.

Poziom obsługi klienta – klucz do sukcesu sklepu internetowego

  1. Rozpoznanie prawa

REKLAMA

Przedsiębiorcy często nie wiedzą, że oprócz podstawowych zasady ochrony danych osobowych, obowiązuje ich szereg ustaw i rozporządzeń określających zasady przechowywania danych. Mogą to być na przykład dyrektywy bezpieczeństwa dotyczące chociażby sposobu zabezpieczenia czy okresu przechowywania danych. Regulacje mogą wymuszać na właścicielu spełnienie wymogów dotyczących takich elementów infrastruktury IT, jak redundantne łącza internetowe, infrastruktura sprzętowa pozbawiona pojedynczych punktów awarii, redundantne zasilanie, zaawansowane systemy monitoringu sprzętu, ochrona przeciwpożarowa czy kontrola dostępu do pomieszczeń.

Rozpoznanie prawa w tym zakresie powinno być pierwszym krokiem podczas informatyzacji firmy. Spełnienie zaawansowanych technologicznie wymagań często jest jednak poza zasięgiem małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego, jeśli charakter naszej działalności wymaga ich spełnienia, warto rozważyć outsourcing infrastruktury np. w postaci serwera dedykowanego zewnętrznego dostawcy. Dostawcy infrastruktur informatycznych lub usług w modelu chmurowym mają zwykle dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań, które wdrażają znacznie prędzej, aniżeli pojawią się one na rynku w cenach dostępnych dla rozwijających się firm, dzięki temu przedsiębiorstwo może kupić narzędzia, na które nie byłoby go stać.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Autor: Unizeto Technologies SA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA