REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm

Zasady bezpieczeństwa internetowego
Zasady bezpieczeństwa internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo informatyczne to duży wydatek dla firm. Aby uniknąć zastoju czy strat pieniężnych w przypadku potencjalnej awarii, warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które nie są skomplikowane oraz nie wymagają znacznych nakładów finansowych. Przedstawiamy 5 zasad bezpieczeństwa informatycznego dla małych firm.
  1. Niezbędne podstawy

Zaczynając opracowywanie planu skutecznej ochrony sytemu informatycznego firmy należy skupić uwagę na podstawowych zasadach bezpieczeństwa, takich jak:

REKLAMA

  • Ograniczenie użytkownikom uprawnień systemowych do tych, które są im niezbędne do pracy – ograniczenie ochroni nie tylko w przypadku przejęcia kontroli nad systemem przez atakującego, ale także przed (często nieświadomym) działaniem samego użytkownika – np. wyłączeniem zabezpieczeń czy zainstalowaniem złośliwego oprogramowania.
  • Instalacja i regularna aktualizacja oprogramowania antywirusowego.
  • Regularna instalacja poprawek systemowych oraz najnowszych wersji programów – najlepiej wszędzie gdzie to możliwe, włączyć automatyczną instalację poprawek. Złośliwe oprogramowanie wykorzystuje często luki (tzw. backdoory) w oprogramowaniu (nawet tym niepozornym, jak np. programy do przeglądania zdjęć), a poprawki zwykle łatają wspomniane „dziury” w oprogramowaniu.
  • Przechowywanie istotnych danych na współdzielonym dysku sieciowym – tu również należy pamiętać o ograniczeniach dostępu i uprawnień dla poszczególnych użytkowników oraz o przemyślanym mechanizmie tworzenia kopii zapasowej dysku.
  • Wyeliminowanie przypływu spamu, który jest najczęstszym nośnikiem niebezpiecznych treści, a także niepotrzebnie zapycha łącze internetowe. W tym celu należy zainstalować dobry filtr antyspamowy – warto pomyśleć o tym przed dokonaniem wyboru dostawcy poczty elektronicznej. Dla firm o ograniczonym budżecie wystarczającym narzędziem może okazać się Gmail.
  • Zabezpieczenie sieci Wi-Fi – najlepiej stworzenie osobnej sieci o ograniczonych uprawnieniach dla gości oraz osobnej z szerszymi uprawnieniami dla pracowników.
  • Permanentne szkolenie użytkowników z zakresu najnowszych zagrożeń, takich jak phishing, scamming, zjawisko podglądania przez wbudowane w laptopach kamery czy zagrożenia mobilne.

Rozpoczęcie działalności w Internecie

  1. Eliminacja łatwych haseł

REKLAMA

Bezpieczne korzystanie z sieci oraz rozmaitych usług zależy między innymi od poziomu trudności odgadnięcia wykorzystywanych przez pracownika haseł dostępowych. Mimo to, coroczne rankingi najpopularniejszych, najgorszych haseł potwierdzają, jak często upraszczamy sobie proces uwierzytelniania poprzez generowanie łatwych do odgadnięcia fraz, takich jak „qwerty” czy „12345”. Istnieją rozwiązania, które wspierają proces zarządzania hasłami, a korzystanie z takich systemów nie jest trudne. Warto rozważyć zakup narzędzi do zarządzania hasłami, takich jak np. LastPass (którego koszt to ok. kilkanaście dolarów rocznie) czy instalacji darmowego elektronicznego portfela, jak KeePass. Tego typu narzędzia biorą na siebie zadanie centralnego przechowywania haseł (nie ma przeszkód, aby były to długie i skomplikowane frazy) i wprowadzania ich do aplikacji i systemów podczas fazy uwierzytelniania.

Idealną sytuacją jest, gdy hasło nadrzędne jest bardzo trudne do odgadnięcia – od prawdopodobieństwa jego załamania zależy los pozostałych. Elektroniczny portfel można z powodzeniem uruchomić w telefonie komórkowym, można także przenosić go między urządzeniami. Narzędzia zarządzania hasłami wspomagają także proces okresowej wymiany haseł oraz stanowią ochronę przed niebezpiecznymi keyloggerami – wyjaśnia Paweł Żal, lider zespołu Testów Unizeto Technologies.

Dobrym sposobem na poprawienie bezpieczeństwa jest budowanie haseł na zasadzie akronimów (tzw. hasła mnemoniczne) na podstawie ulubionych cytatów, słów piosenek lub wymyślonych zdań, np. „Wczoraj na obiad zjadłem dwa hamburgery i wypiłem trzy szklanki soku. Za wszystko zapłaciłem 7 dolarów.” – można zapisać jako „Wnoz2hiw3ss.Zwz7$.” – nie zapominając o znakach specjalnych oraz interpunkcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU


  1. Przemyślany projekt infrastruktury sieciowej

Projektując firmową sieć należy pamiętać, że małe firmy z czasem ulegają rozrostowi. Już na samym początku warto zadbać o logiczny, jednolity wzorzec nazewnictwa zarówno elementów sieciowych (co pozwoli na szybkie zdiagnozowanie ewentualnych obcych ciał, które będą widocznie odstawały od wzorca), jak i etykietowania katalogów i dokumentów (dzięki czemu bezproblemowe będzie odnalezienie niezbędnych dokumentów nawet po długiej przerwie w pracy nad nimi). Dodatkowo, w przypadku zmian kadrowych, nowi pracownicy będą mogli łatwo i szybko wdrożyć się w stosowaną systematykę.

  1. Przywracanie kopii zapasowej

Poradniki zalecają zwykle wykonywanie kopii zapasowej danych. Sam fakt wykonania kopii może okazać się jednak niewystarczający jeśli nie zostanie przemyślany proces jej przywracania. Przed podjęciem decyzji o sposobie wykonywania i przywracania kopii zapasowej, należy odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące potrzeb biznesu:

  • Przywrócenie danych od jakiego momentu w czasie będzie konieczne, aby firma mogła przetrwać skutki awarii bez strat zarówno finansowych, jak i wizerunkowych? – w zależności od profilu działalności, jedno przedsiębiorstwo może potrzebować przywrócenia danych sprzed minuty, innemu, z powodu rzadkiego przyrostu danych, wystarczy odzyskanie informacji sprzed tygodnia, a nawet miesiąca.
  • Ile czasu firma może poświęcić na czynność przywracania kopii zapasowej? – podobnie jak w powyższym przypadku, maksymalny czas na odzyskanie dokumentów jest sprawą relatywną i dla jednej firmy może wynosić minuty, dla innej będą to kwestie dni.

Uzyskane odpowiedzi wskażą kierunek w projektowaniu systemu dopasowanego do charakteru firmy, a także mogą pomóc w uniknięciu poniesienia niepotrzebnych kosztów.

Poziom obsługi klienta – klucz do sukcesu sklepu internetowego

  1. Rozpoznanie prawa

REKLAMA

Przedsiębiorcy często nie wiedzą, że oprócz podstawowych zasady ochrony danych osobowych, obowiązuje ich szereg ustaw i rozporządzeń określających zasady przechowywania danych. Mogą to być na przykład dyrektywy bezpieczeństwa dotyczące chociażby sposobu zabezpieczenia czy okresu przechowywania danych. Regulacje mogą wymuszać na właścicielu spełnienie wymogów dotyczących takich elementów infrastruktury IT, jak redundantne łącza internetowe, infrastruktura sprzętowa pozbawiona pojedynczych punktów awarii, redundantne zasilanie, zaawansowane systemy monitoringu sprzętu, ochrona przeciwpożarowa czy kontrola dostępu do pomieszczeń.

Rozpoznanie prawa w tym zakresie powinno być pierwszym krokiem podczas informatyzacji firmy. Spełnienie zaawansowanych technologicznie wymagań często jest jednak poza zasięgiem małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego, jeśli charakter naszej działalności wymaga ich spełnienia, warto rozważyć outsourcing infrastruktury np. w postaci serwera dedykowanego zewnętrznego dostawcy. Dostawcy infrastruktur informatycznych lub usług w modelu chmurowym mają zwykle dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań, które wdrażają znacznie prędzej, aniżeli pojawią się one na rynku w cenach dostępnych dla rozwijających się firm, dzięki temu przedsiębiorstwo może kupić narzędzia, na które nie byłoby go stać.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Autor: Unizeto Technologies SA

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA