REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sformułować pytania w ankietach on-line?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań
W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań

REKLAMA

REKLAMA

Ankiety marketingowe polegają na zadawaniu pytań ankietowanym. Odpowiedzi na większość pytań są dla firm bardzo cenne, gdyż mogą one rozwijać się w kierunku, w którym podążają potencjalni klienci. Niestety w większości przypadków ankiety są niemiarodajne, a główną przyczyną są przede wszystkim źle dobrane pytania. Jak więc formułować pytania, aby ankieta była w jak największym stopniu skuteczna?

Po pierwsze i najważniejsze, układając zestaw pytań do ankiety należy używać jedynie neutralnych sformułowań, które w żadnym stopniu nie sugerują ankietowanemu odpowiedzi. Należy więc stosować rozpoczęcia pytań typu: W jaki sposób…? Jak ważne…? Jak postrzegasz…? Czy uważasz, że…? Etc. Stosowanie innych form pytań z naciskiem na potwierdzenie lub zaprzeczenie może być niejasne i kierować uwagę odbiorcy w kierunku konkretnej odpowiedzi. Wyniki takiej ankiety mogą być błędnie interpretowane.

REKLAMA

REKLAMA

Formułując pytania należy używać najprostszej możliwej składni. Należy pamiętać, aby formuła pytania była możliwe najprostsza, jednoznaczna i jednocześnie zrozumiała. Pytania nie mogą budzić wątpliwości, a już tym bardziej nie powinny być podchwytliwe. Ankieta to nie zabawa w kalambury, tylko projekt mający za zadanie zebrać obiektywną opinię na dany temat. Krótkie i konkretne pytania nie tylko zwiększą wiarygodność ankiety, ale również oszczędzą czas ankietowanemu.

Sprawdź również: Jak zdywersyfikować przychody w e-biznesie?

W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań. Zamknięte pytania z gotowymi odpowiedziami i jedną lub kilkoma możliwościami do wyboru są o wiele łatwiejsze do interpretacji i szybsze w odpowiedzi niż pytania otwarte wymagające od ankietowanego konkretnej odpowiedzi. Poza tym późniejsza interpretacja ankiety i zbieranie informacji jest o wiele szybsze i łatwiejsze w przypadku ankiet z pytaniami zamkniętymi. Większość respondentów preferuje pytania zamknięte. Pytanie otwarte może dotyczyć np. ogólnej opinii na temat ankiety.

REKLAMA

Pytania ogólne należy stosować zawsze na początku, przed pytaniami szczegółowymi. Pytania ogólne wprowadzają respondenta w temat i pozwalają mu rozwinąć opinię. Jeśli więc zamierzamy spytać o coś konkretnego, na przykład o to czy obsługa pomogła w wyborze towaru, warto poprzedzić takie pytanie, pytaniem o ogólną jakość obsługi w sklepie internetowym. Powolne wprowadzanie ankietera w temat pozwoli nam uzyskać konkretne i szczegółowe odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcemy poznać opinię ankietowanego na konkretny temat musimy uważać, jakie pytania stawiamy oraz jakie dajemy możliwości. W niektórych przypadkach prośba o uzasadnienie wyboru na TAK lub na NIE może sprawić, że respondent zmieni decyzję tylko dlatego, że będzie mu łatwiej to wyjaśnić. Jeśli więc chcemy uniknąć błędnych interpretacji, warto ułożyć pytania w taki sposób, aby nie wprawić respondenta w zakłopotanie. 

Zobacz również: Przeskalowanie biznesu i konta premium – czy to ma sens?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA