REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.

REKLAMA

REKLAMA

Badania marketingowe on-line mogą być ogromnym źródłem cennych informacji. Informacje te, jeśli są konkretne i rzeczowe mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwinięciu przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanym ankietom możemy poznać opinię użytkowników na temat naszej strony internetowej, oferty czy obsługi. Jeśli więc chcemy w jak największym stopniu zadowolić naszych klientów, słuchajmy co mają nam do powiedzenia. Jak rozpocząć projekt badania on-line?

Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca. Chodzi o to, aby jeszcze przed rozpoczęciem projektu mieć na uwadze ostateczny cel badania. Musimy od początku wiedzieć, na jaki temat informacje chcemy pozyskać. Najważniejszym czynnikiem projektowania kwestionariusza badawczego jest ostateczny cel, któremu mają służyć wszystkie pytania oraz przyszłe odpowiedzi, a także sposób, w jaki owa ankieta będzie przeprowadzana, a następnie analizowana. Cel badania jest niezwykle ważny i nie można o nim zapominać przez cały proces tworzenia badania.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli w ankiecie pojawiają się pytania nieobowiązkowe, niech takie pozostaną. Dzisiejsi użytkownicy Internetu są niezwykle ostrożni, a wszelkie pytania o adres zamieszkania, stan cywilny czy majątkowy od razu odstraszają. Jeśli więc nie chcemy, aby już na początku użytkownik zrezygnował z ankiety, nie umieszczajmy tego typu pytań, a jeśli są one konieczne, ustawmy ich status jako nieobowiązkowy. Zbyt prywatne pytania mogą zniechęcić użytkownika, więc warto podzielić pytania w ankiecie na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

Kolejnym wyzwaniem jest zaprojektowanie logicznej ścieżki pytań. Większość narzędzi do projektowania ankiet posiada funkcję „pomiń”, której powinniśmy używać. Przyjmijmy sytuację, że ankietę wypełnia bezrobotny. Jeśli wybierze na początku ankiety status bezrobotny, późniejsze pytania na temat zatrudnienia etc. z pewnością wytrącą go z równowagi. Druga sytuacja: jeśli zankietowany odmówił podania swoich miesięcznych zarobków, późniejsze pytania dotyczące stanu majątkowego lub na temat posiadanych dóbr mogą być odebrane jako próba wyzysku danych.

REKLAMA

Pytania typu demograficznego warto pozostawić na koniec ankiety. Na początku warto zaaplikować ankietowanemu odrobinę rozrywki stosując ciekawe pytania, a te nudne dotyczące danych demograficznych (wiek, płeć, zatrudnienie, wykształcenie etc.) pozostawić na koniec ankiety. Największe zaangażowanie ankietera przypada na początku badania, więc poczęstowanie go na starcie zestawem nudnych pytań może sprawić, że ankietowany wyłączy badanie zanim dojdzie do kluczowych pytań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Na końcu ankiety warto pozwolić użytkownikowi wydać własną opinię na temat ankiety czy też tematu, którego owa ankieta dotyczyła. Sterowane pytania ankietowe nie zawsze pozwalają oddać odczucia badanych. Dlatego też warto pozostawić nieco miejsca na udzielenie własnych spostrzeżeń, opinii i sugestii. Niekiedy kilka własnych zdań może powiedzie więcej niż cała ankieta. Pamiętajmy jednak, że pozycja ta powinna być nieobowiązkowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA