Klienci sklepów internetowych – na jakie typy się dzielą?
REKLAMA
REKLAMA
W większości przypadków podział na typy klientów wiąże się z ich charakterem i ogólnym usposobieniem. Można wyróżnić kilka typów klientów, a jednym z nich są klienci spontaniczni. To klienci, którzy podchodzą z sympatią do obsługi sklepu i tego samego oczekują w zamian. Osoby te lubią pozytywne relacje międzyludzkie, a decyzje podejmują zazwyczaj szybko, najczęściej pod wpływem emocji, bez większego zastanowienia. Jak więc traktować takiego klienta?
REKLAMA
Z pewnością miła obsługa to połowa sukcesu. Klienci tego typu potrafią docenić dobrą i profesjonalną obsługę zarówno tą osobistą, jak i objawiającą się dobrym przygotowaniem oferty. Klienci tego typu zwracają uwagę na szczegóły: opis towaru, jakość zdjęć etc. Jeśli dopilnujemy dobrej jakości obsługi i zaoferujemy takiemu klientowi rabat lub jakąś specjalną ofertę możemy być pewni, że pozostanie z nami na dłużej niż jedną transakcję.
Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?
REKLAMA
Kolejną grupę klientów stanowią klienci współzawodniczący. Zdarza się, że tego typu klienci potrafią przysporzyć wiele problemów obsłudze sklepu. Czemu? Otóż zanim przejdą do zakupów dokładnie prześledzą rynek i dowiedzą się o konkretnym towarze niemal wszystkiego. Wszelkie wątpliwości pozostawią nam do rozwiania, dlatego też powinniśmy być obyci w oferowanym towarze, jeśli chcemy zatrzymać tego typu klienta.
Klienci współzawodniczący oczekują najwyższej jakości usługi, ze szczególnym naciskiem na profesjonalizm. Relacje międzyludzkie spychane są na dalszy plan. Klienci tego typu są rzeczowi i zdecydowani, decyzje zaś podejmują szybko, ale tylko na podstawie przemyśleń i kalkulacji. Oferując takim klientom konkretną i profesjonalną obsługę popartą dużą widzą o produkcie czy usłudze możemy być pewni, że klient ten będzie zadowolony.
Podobną grupę klientów reprezentują klienci metodyczni, którzy przed podjęciem działania muszą się odpowiednio przygotować i zorganizować. Klienci tego typu cenią sobie wszystkie dane i fakty przedstawiane im w sposób zrozumiały i przystępny, ale dość profesjonalny. Niekiedy klienci tego typu sprawdzają sprzedawców, czy ci są wiarygodni i odpowiedni na swoim stanowisku. Aby tego typu klient był zadowolony musi spotkać się profesjonalną i wiarygodną obsługą, w innym wypadku nie skorzysta z usług niewiarygodnego w jego mniemaniu sklepu.
Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?
Nieco uniwersalną grupę klientów stanowią klienci humanistyczni. Lubią oni co prawda pozytywne relacje i miłą obsługę, jednak z chęcią skorzystają z fachowej porady, propozycji i być może z niej skorzystają. Z chęcią wysłuchają doradztwa i być może będą skłonni zmienić zdanie pod wpływem emocji. Musza być traktowani profesjonalnie, ale nie do końca sucho i poważnie. Profesjonalne podejście z dawką humoru sprawi, że klient humanistyczny bardzo pozytywnie odbierze nasz sklep i obsługę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.