REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.
Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe użytkowników Internetu stały się „towarem” o dużym znaczeniu ekonomicznym. Przedsiębiorcy coraz częściej przetwarzają dane w celach marketingowych. W związku z tym powstaje szczególna potrzeba ochrony danych konsumentów dokonujących zakupów w sieci. W regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się podstawowe informacje formalno-prawne dotyczące min. tego przez kogo (adres siedziby i pełna nazwa przedsiębiorcy) i w jakim celu dane będą przetwarzane, informacji na temat prawa dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych oraz tego czy dane będą udostępniane innym podmiotom.

Czym są dane osobowe

Poprzez dane osobowe należy rozumieć wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowania lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Za dane osobowe należy uznać:

  • imię,
  • nazwisko,
  • adres,
  • telefon,
  • miejsce: urodzenia, studiów i pracy,
  • zainteresowania itp.

Administratorem danych jest organ, jednostka organizacyjna, podmiot, decydujący o celach i środkach przetwarzania danych. W handlu elektronicznym administratorem będzie najczęściej przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy. Należy jeszcze wspomnieć, że poprzez przetwarzanie danych należy rozumieć jakiekolwiek operacje wykonane na tych danych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie, usuwanie.

Zobacz: Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

REKLAMA

Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą. Jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przetwarzane zgodnie z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można przetwarzać dane?

Ustawa podaje okoliczności, w których przetwarzanie danych jest dopuszczalne. Wśród tych okoliczność wymienić należy:

  1. gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę;
  2. gdy jest to konieczne do realizacji umowy;
  3. gdy jest to niezbędne dla wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

W praktyce funkcjonowania sklepów internetowych najczęstszym celem przetwarzania danych będzie cel realizacji umowy. Przedsiębiorca chcąc zrealizować umowę musi uzyskać odpowiednie dane konsumenta, w tym: jego imię, nazwisko, adres, na który wyśle przesyłkę, telefon kontaktowy.

Inną sytuacją jest gdy przedsiębiorca chce wykorzystać dane w celach marketingowych. Również w tym przypadku dopuszczalne jest przetwarzanie danych (art. 32 ust. 4 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt. 5). Jednakże gdy przedsiębiorca, chce złożyć konsumentowi propozycję zawarcia umowy posługując się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej może to zrobić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Oznacza to, że przedsiębiorca, który chce wysyłać na adres e-mail konsumenta propozycję zawarcia umowy zawsze musi uzyskać jego zgodę. Poprzez propozycję zawarcia umowy należy rozumieć ofertę, zaproszenie do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań.

Zobacz: Czy warto komunikować się z mediami?

Co powinno znaleźć się w regulaminie

W przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której dane te dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:

  1. adresie swojej siedziby i pełnej nazwie
  2. celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
  3. prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
  4. dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.

W związku z powyższym przykładowy zapis regulaminu dotyczący ochrony danych osobowych może wyglądać następująco:

1. Dane osobowe przekazywane przez Kupującego są przetwarzane przez sklep www.….pl z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wąskiej 01,
2. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celu realizacji umowy.
3. Jeśli kupujący wyrazi na to zgodę, dane są przetwarzane również w celu informowania o nowych produktach, usługach oraz promocjach oferowanych przez sklep www….pl.
4. Dane osobowe nie są udostępniane innym podmiotom dla celów marketingowych.
5. Kupujący ma prawo wglądu do swoich danych, żądania ich korekty lub uzupełnienia oraz ich usunięcia.

Każdej osobie przysługuje prawo kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zwartych w zbiorach danych. Jednym z praw kontrolnych jest prawo żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Pan Marek kupił w sklepie internetowym nasiona doniczkowe odebrał je i zapłacił za nie umówioną cenę. Transakcja przebiegła pomyślnie. Po dokonaniu zakupu zwrócił się do sklepu internetowego aby ten usunął jego dane gdyż nie są one już niezbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. Czy sklep ma prawo odmówić usunięcia danych?

Celem zebrania danych w tym przypadku było skuteczne wykonanie umowy kupna-sprzedaży nasion doniczkowych. Rzeczywiście po dokonaniu tej transakcji dane nie są już niezbędne i powinny być usunięte zgodnie z żądaniem kupującego. Sklep nie ma prawa odmówić usunięcia danych.

Zobacz: Jak działa reklama partyzancka i jaki ma wpływ na użytkowników?

Obowiązek rejestracji zbioru danych

W tym miejscu należy również wskazać na generalną zasadę wynikający z art. 40 cytowanej ustawy o ochronie danych osobowych. Przepis ten stanowi, że administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi. Inspektor ten prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr. Każdy ma prawo go przeglądać. Od powyższej zasady ogólnej istnieją jednak wyjątki. 

Administrator nie musi rejestrować danych min. w sytuacji gdy dane przetwarzane są wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdania finansowego, gdy dane są powszechnie znane, gdy przetwarzane są w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodnie z powyższym, jeżeli sklep internetowy zbierając dane wykorzystuje je nie tylko w celach rozliczeniowych ale również np. w celach marketingowych powinien zarejestrować zbiór.

Sklep internetowy prowadzący działalność polegającą na sprzedaży sprzętu AGD zbiera dane klientów takie jak imię, nazwisko, adres e-mail, adres dostawy. Dane te wykorzystuje wyłącznie aby dostarczyć i rozliczyć towar. W przeciągu ostatnich lat zebrał pokaźny zbiór danych liczący kilka tysięcy pozycji. Czy musi rejestrować taki zbiór?
Nie. Wielkość zbioru nie ma znaczenia w tym przypadku, liczy się cel wykorzystania. Sklep ten wykorzystuje dane w celach rozliczeniowych w związku z tym nie musi rejestrować zbioru.

Ten sam sklep internetowy postanawia zbierać oprócz wymienionych danych również dane dotyczące wieku kupującego, wykształcenia, zainteresowań, miesięcznych dochodów itp. Czy w takim przypadku musi zarejestrować zbiór.
Tak. Celem zbierania powyższych danych jest działalność marketingowa. Sklep zbierający dane w tym celu powinien zarejestrować zbiór.
Rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych. Rejestracja jest bezpłatna można jej dokonać elektronicznie na stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl

Czym jest polityka prywatności

Często administratorzy danych osobowych przetwarzanych w Internecie umieszczają na stronie dokument nazywany polityką prywatności (ang. privacy policy). Praktyka ta pojawiła się w Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy. Obecnie jest również stosowana przez polskich administratorów. Dokument ten ma za zadanie dokładnie poinformować osobę, której dane będą przetwarzane o wszystkich aspektach tego procederu. Mianowicie o tym jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane, jakie środki zabezpieczeń są stosowane, czy korzysta się z bezpiecznego, szyfrowanego połączenia HTTPS, certyfikatów SSL (Secure Socket Layer), również o sposobach instalowania plików cookies na komputerze użytkownika itp. Należy podkreślić, że zamieszczenie takiego dokumentu nie jest obowiązkowe, jednakże praktykę taką należy uznać za korzystną dla ochrony praw użytkowników Internetu.

Zobacz: Marketing partyzancki w e-biznesie – na czym to polega i czy się sprawdzi?

Podstawa prawna: Art. 1; 6; 7 pkt. 1, 2, 4, 5; 23; 24; 26; 32; 36; 40; 42 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U. z 1997 roku, Nr 133, poz. 883 ze zm.); art. 6 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

REKLAMA

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA