REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.
Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe użytkowników Internetu stały się „towarem” o dużym znaczeniu ekonomicznym. Przedsiębiorcy coraz częściej przetwarzają dane w celach marketingowych. W związku z tym powstaje szczególna potrzeba ochrony danych konsumentów dokonujących zakupów w sieci. W regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się podstawowe informacje formalno-prawne dotyczące min. tego przez kogo (adres siedziby i pełna nazwa przedsiębiorcy) i w jakim celu dane będą przetwarzane, informacji na temat prawa dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych oraz tego czy dane będą udostępniane innym podmiotom.

Czym są dane osobowe

Poprzez dane osobowe należy rozumieć wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowania lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Za dane osobowe należy uznać:

  • imię,
  • nazwisko,
  • adres,
  • telefon,
  • miejsce: urodzenia, studiów i pracy,
  • zainteresowania itp.

Administratorem danych jest organ, jednostka organizacyjna, podmiot, decydujący o celach i środkach przetwarzania danych. W handlu elektronicznym administratorem będzie najczęściej przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy. Należy jeszcze wspomnieć, że poprzez przetwarzanie danych należy rozumieć jakiekolwiek operacje wykonane na tych danych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie, usuwanie.

Zobacz: Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

REKLAMA

Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą. Jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przetwarzane zgodnie z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można przetwarzać dane?

Ustawa podaje okoliczności, w których przetwarzanie danych jest dopuszczalne. Wśród tych okoliczność wymienić należy:

  1. gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę;
  2. gdy jest to konieczne do realizacji umowy;
  3. gdy jest to niezbędne dla wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

W praktyce funkcjonowania sklepów internetowych najczęstszym celem przetwarzania danych będzie cel realizacji umowy. Przedsiębiorca chcąc zrealizować umowę musi uzyskać odpowiednie dane konsumenta, w tym: jego imię, nazwisko, adres, na który wyśle przesyłkę, telefon kontaktowy.

Inną sytuacją jest gdy przedsiębiorca chce wykorzystać dane w celach marketingowych. Również w tym przypadku dopuszczalne jest przetwarzanie danych (art. 32 ust. 4 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt. 5). Jednakże gdy przedsiębiorca, chce złożyć konsumentowi propozycję zawarcia umowy posługując się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej może to zrobić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Oznacza to, że przedsiębiorca, który chce wysyłać na adres e-mail konsumenta propozycję zawarcia umowy zawsze musi uzyskać jego zgodę. Poprzez propozycję zawarcia umowy należy rozumieć ofertę, zaproszenie do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań.

Zobacz: Czy warto komunikować się z mediami?

Co powinno znaleźć się w regulaminie

W przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której dane te dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:

  1. adresie swojej siedziby i pełnej nazwie
  2. celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
  3. prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
  4. dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.

W związku z powyższym przykładowy zapis regulaminu dotyczący ochrony danych osobowych może wyglądać następująco:

1. Dane osobowe przekazywane przez Kupującego są przetwarzane przez sklep www.….pl z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wąskiej 01,
2. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celu realizacji umowy.
3. Jeśli kupujący wyrazi na to zgodę, dane są przetwarzane również w celu informowania o nowych produktach, usługach oraz promocjach oferowanych przez sklep www….pl.
4. Dane osobowe nie są udostępniane innym podmiotom dla celów marketingowych.
5. Kupujący ma prawo wglądu do swoich danych, żądania ich korekty lub uzupełnienia oraz ich usunięcia.

Każdej osobie przysługuje prawo kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zwartych w zbiorach danych. Jednym z praw kontrolnych jest prawo żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Pan Marek kupił w sklepie internetowym nasiona doniczkowe odebrał je i zapłacił za nie umówioną cenę. Transakcja przebiegła pomyślnie. Po dokonaniu zakupu zwrócił się do sklepu internetowego aby ten usunął jego dane gdyż nie są one już niezbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. Czy sklep ma prawo odmówić usunięcia danych?

Celem zebrania danych w tym przypadku było skuteczne wykonanie umowy kupna-sprzedaży nasion doniczkowych. Rzeczywiście po dokonaniu tej transakcji dane nie są już niezbędne i powinny być usunięte zgodnie z żądaniem kupującego. Sklep nie ma prawa odmówić usunięcia danych.

Zobacz: Jak działa reklama partyzancka i jaki ma wpływ na użytkowników?

Obowiązek rejestracji zbioru danych

W tym miejscu należy również wskazać na generalną zasadę wynikający z art. 40 cytowanej ustawy o ochronie danych osobowych. Przepis ten stanowi, że administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi. Inspektor ten prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr. Każdy ma prawo go przeglądać. Od powyższej zasady ogólnej istnieją jednak wyjątki. 

Administrator nie musi rejestrować danych min. w sytuacji gdy dane przetwarzane są wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdania finansowego, gdy dane są powszechnie znane, gdy przetwarzane są w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodnie z powyższym, jeżeli sklep internetowy zbierając dane wykorzystuje je nie tylko w celach rozliczeniowych ale również np. w celach marketingowych powinien zarejestrować zbiór.

Sklep internetowy prowadzący działalność polegającą na sprzedaży sprzętu AGD zbiera dane klientów takie jak imię, nazwisko, adres e-mail, adres dostawy. Dane te wykorzystuje wyłącznie aby dostarczyć i rozliczyć towar. W przeciągu ostatnich lat zebrał pokaźny zbiór danych liczący kilka tysięcy pozycji. Czy musi rejestrować taki zbiór?
Nie. Wielkość zbioru nie ma znaczenia w tym przypadku, liczy się cel wykorzystania. Sklep ten wykorzystuje dane w celach rozliczeniowych w związku z tym nie musi rejestrować zbioru.

Ten sam sklep internetowy postanawia zbierać oprócz wymienionych danych również dane dotyczące wieku kupującego, wykształcenia, zainteresowań, miesięcznych dochodów itp. Czy w takim przypadku musi zarejestrować zbiór.
Tak. Celem zbierania powyższych danych jest działalność marketingowa. Sklep zbierający dane w tym celu powinien zarejestrować zbiór.
Rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych. Rejestracja jest bezpłatna można jej dokonać elektronicznie na stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl

Czym jest polityka prywatności

Często administratorzy danych osobowych przetwarzanych w Internecie umieszczają na stronie dokument nazywany polityką prywatności (ang. privacy policy). Praktyka ta pojawiła się w Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy. Obecnie jest również stosowana przez polskich administratorów. Dokument ten ma za zadanie dokładnie poinformować osobę, której dane będą przetwarzane o wszystkich aspektach tego procederu. Mianowicie o tym jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane, jakie środki zabezpieczeń są stosowane, czy korzysta się z bezpiecznego, szyfrowanego połączenia HTTPS, certyfikatów SSL (Secure Socket Layer), również o sposobach instalowania plików cookies na komputerze użytkownika itp. Należy podkreślić, że zamieszczenie takiego dokumentu nie jest obowiązkowe, jednakże praktykę taką należy uznać za korzystną dla ochrony praw użytkowników Internetu.

Zobacz: Marketing partyzancki w e-biznesie – na czym to polega i czy się sprawdzi?

Podstawa prawna: Art. 1; 6; 7 pkt. 1, 2, 4, 5; 23; 24; 26; 32; 36; 40; 42 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U. z 1997 roku, Nr 133, poz. 883 ze zm.); art. 6 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA