REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.
Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe użytkowników Internetu stały się „towarem” o dużym znaczeniu ekonomicznym. Przedsiębiorcy coraz częściej przetwarzają dane w celach marketingowych. W związku z tym powstaje szczególna potrzeba ochrony danych konsumentów dokonujących zakupów w sieci. W regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się podstawowe informacje formalno-prawne dotyczące min. tego przez kogo (adres siedziby i pełna nazwa przedsiębiorcy) i w jakim celu dane będą przetwarzane, informacji na temat prawa dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych oraz tego czy dane będą udostępniane innym podmiotom.

Czym są dane osobowe

Poprzez dane osobowe należy rozumieć wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowania lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Za dane osobowe należy uznać:

  • imię,
  • nazwisko,
  • adres,
  • telefon,
  • miejsce: urodzenia, studiów i pracy,
  • zainteresowania itp.

Administratorem danych jest organ, jednostka organizacyjna, podmiot, decydujący o celach i środkach przetwarzania danych. W handlu elektronicznym administratorem będzie najczęściej przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy. Należy jeszcze wspomnieć, że poprzez przetwarzanie danych należy rozumieć jakiekolwiek operacje wykonane na tych danych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie, usuwanie.

Zobacz: Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

REKLAMA

Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą. Jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przetwarzane zgodnie z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można przetwarzać dane?

Ustawa podaje okoliczności, w których przetwarzanie danych jest dopuszczalne. Wśród tych okoliczność wymienić należy:

  1. gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę;
  2. gdy jest to konieczne do realizacji umowy;
  3. gdy jest to niezbędne dla wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

W praktyce funkcjonowania sklepów internetowych najczęstszym celem przetwarzania danych będzie cel realizacji umowy. Przedsiębiorca chcąc zrealizować umowę musi uzyskać odpowiednie dane konsumenta, w tym: jego imię, nazwisko, adres, na który wyśle przesyłkę, telefon kontaktowy.

Inną sytuacją jest gdy przedsiębiorca chce wykorzystać dane w celach marketingowych. Również w tym przypadku dopuszczalne jest przetwarzanie danych (art. 32 ust. 4 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt. 5). Jednakże gdy przedsiębiorca, chce złożyć konsumentowi propozycję zawarcia umowy posługując się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej może to zrobić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Oznacza to, że przedsiębiorca, który chce wysyłać na adres e-mail konsumenta propozycję zawarcia umowy zawsze musi uzyskać jego zgodę. Poprzez propozycję zawarcia umowy należy rozumieć ofertę, zaproszenie do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań.

Zobacz: Czy warto komunikować się z mediami?

Co powinno znaleźć się w regulaminie

W przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której dane te dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:

  1. adresie swojej siedziby i pełnej nazwie
  2. celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
  3. prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
  4. dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.

W związku z powyższym przykładowy zapis regulaminu dotyczący ochrony danych osobowych może wyglądać następująco:

1. Dane osobowe przekazywane przez Kupującego są przetwarzane przez sklep www.….pl z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wąskiej 01,
2. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celu realizacji umowy.
3. Jeśli kupujący wyrazi na to zgodę, dane są przetwarzane również w celu informowania o nowych produktach, usługach oraz promocjach oferowanych przez sklep www….pl.
4. Dane osobowe nie są udostępniane innym podmiotom dla celów marketingowych.
5. Kupujący ma prawo wglądu do swoich danych, żądania ich korekty lub uzupełnienia oraz ich usunięcia.

Każdej osobie przysługuje prawo kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zwartych w zbiorach danych. Jednym z praw kontrolnych jest prawo żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Pan Marek kupił w sklepie internetowym nasiona doniczkowe odebrał je i zapłacił za nie umówioną cenę. Transakcja przebiegła pomyślnie. Po dokonaniu zakupu zwrócił się do sklepu internetowego aby ten usunął jego dane gdyż nie są one już niezbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. Czy sklep ma prawo odmówić usunięcia danych?

Celem zebrania danych w tym przypadku było skuteczne wykonanie umowy kupna-sprzedaży nasion doniczkowych. Rzeczywiście po dokonaniu tej transakcji dane nie są już niezbędne i powinny być usunięte zgodnie z żądaniem kupującego. Sklep nie ma prawa odmówić usunięcia danych.

Zobacz: Jak działa reklama partyzancka i jaki ma wpływ na użytkowników?

Obowiązek rejestracji zbioru danych

W tym miejscu należy również wskazać na generalną zasadę wynikający z art. 40 cytowanej ustawy o ochronie danych osobowych. Przepis ten stanowi, że administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi. Inspektor ten prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr. Każdy ma prawo go przeglądać. Od powyższej zasady ogólnej istnieją jednak wyjątki. 

Administrator nie musi rejestrować danych min. w sytuacji gdy dane przetwarzane są wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdania finansowego, gdy dane są powszechnie znane, gdy przetwarzane są w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodnie z powyższym, jeżeli sklep internetowy zbierając dane wykorzystuje je nie tylko w celach rozliczeniowych ale również np. w celach marketingowych powinien zarejestrować zbiór.

Sklep internetowy prowadzący działalność polegającą na sprzedaży sprzętu AGD zbiera dane klientów takie jak imię, nazwisko, adres e-mail, adres dostawy. Dane te wykorzystuje wyłącznie aby dostarczyć i rozliczyć towar. W przeciągu ostatnich lat zebrał pokaźny zbiór danych liczący kilka tysięcy pozycji. Czy musi rejestrować taki zbiór?
Nie. Wielkość zbioru nie ma znaczenia w tym przypadku, liczy się cel wykorzystania. Sklep ten wykorzystuje dane w celach rozliczeniowych w związku z tym nie musi rejestrować zbioru.

Ten sam sklep internetowy postanawia zbierać oprócz wymienionych danych również dane dotyczące wieku kupującego, wykształcenia, zainteresowań, miesięcznych dochodów itp. Czy w takim przypadku musi zarejestrować zbiór.
Tak. Celem zbierania powyższych danych jest działalność marketingowa. Sklep zbierający dane w tym celu powinien zarejestrować zbiór.
Rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych. Rejestracja jest bezpłatna można jej dokonać elektronicznie na stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl

Czym jest polityka prywatności

Często administratorzy danych osobowych przetwarzanych w Internecie umieszczają na stronie dokument nazywany polityką prywatności (ang. privacy policy). Praktyka ta pojawiła się w Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy. Obecnie jest również stosowana przez polskich administratorów. Dokument ten ma za zadanie dokładnie poinformować osobę, której dane będą przetwarzane o wszystkich aspektach tego procederu. Mianowicie o tym jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane, jakie środki zabezpieczeń są stosowane, czy korzysta się z bezpiecznego, szyfrowanego połączenia HTTPS, certyfikatów SSL (Secure Socket Layer), również o sposobach instalowania plików cookies na komputerze użytkownika itp. Należy podkreślić, że zamieszczenie takiego dokumentu nie jest obowiązkowe, jednakże praktykę taką należy uznać za korzystną dla ochrony praw użytkowników Internetu.

Zobacz: Marketing partyzancki w e-biznesie – na czym to polega i czy się sprawdzi?

Podstawa prawna: Art. 1; 6; 7 pkt. 1, 2, 4, 5; 23; 24; 26; 32; 36; 40; 42 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U. z 1997 roku, Nr 133, poz. 883 ze zm.); art. 6 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA