REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego – zawarcie umowy

Jak napisać regulamin sklepu internetowego
Jak napisać regulamin sklepu internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego oprócz tego, że spełnia funkcję informacyjną zawiera również postanowienia, które są treścią umowy zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą prowadzącym sklep internetowy a konsumentem. Regulamin to nic innego jak umowa regulująca sposób korzystania z serwisu oraz zawarcia i wykonania umowy. Konsument kupując przedmiot lub korzystający z usługi „podpisuje” się pod regulaminem i tym samym godzi się na warunki w nim zawarte.

Po zamieszczeniu postanowień ogólnych należy przejść do regulacji sposobu zawarcia umowy. Mówiąc o umowie należy krótko opisać czym charakteryzuje się umowa zawierana w środowisku mediów elektronicznych w tym Internetu czyli tzw. umowa elektroniczna. Ma ona taki sam skutek jak umowy zawierane w sposób tradycyjny, jej specyfika przejawia się w tym, że oświadczenia woli stron przesyłane są za pomocą środków elektronicznych. Trzeba dodać, że umowa kupna-sprzedaży w sklepie internetowym będzie zawierać postanowienia umieszczone w regulaminie ale również jej treścią będą informacje zamieszczone bezpośrednio przy kupowanym produkcie. Np. treścią elektronicznej umowy kupna-sprzedaży telewizora będzie jego cena, jego dane techniczne (czyli informacje prezentujące towar) oraz sposób zawarcia i wykonania umowy, sposób reklamacji itp. (zawarte w regulaminie).

REKLAMA

Czy regulamin stanowi ofertę czy nie

Mówiąc o sposobach zwarcia umowy możemy wymienić cztery podstawowe: oferta, negocjacje, aukcja i przetarg. W sklepach internetowych sprzedających towary podstawowym sposobem zawarcia umowy jest tryb ofertowy. Charakteryzuje się on tym, że jedna ze stron przedstawia ofertę zawarcia umowy a druga strona potwierdza jej otrzymania a następnie ją przyjmuje, wtedy dochodzi do zawarcia umowy. W regulaminach sklepów często spotykamy się z postanowieniem:
Przykład:

„Produkty prezentowane na stronie sklepu stanowią/nie stanowią oferty handlowej w myśl przepisów kodeksu cywilnego.”

Jak takie stwierdzenie traktować oraz po co je zamieszczać? Gdy uznamy, że prezentacja produktów będzie stanowić ofertę, wtedy przedsiębiorca jest nią związany. Oznacza to, że konsument klikając na odpowiednią ikonę, potwierdza otrzymanie oferty i ją przyjmuje, w ten sposób zawiera umowę i oczekuje jej wykonania. Przedsiębiorca w takim przypadku nie będzie mógł powołać się na niemożność wykonania umowy argumentując to np. brakiem produktu w magazynie. Będzie on związany złożoną ofertą. Inaczej jest gdy prezentacja produktu na stronie internetowej będzie uznana za zaproszenie do zawarcia umowy, czyli nie będzie stanowić oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W takim przypadku to konsument będzie oferentem. Przedsiębiorca będzie mógł przed zawarciem umowy sprawdzić czy posiada dany towar w magazynie a następnie ofertę przyjąć lub ją odrzucić. Forma powyższego zapisu zależy od sposobu prowadzenia działalności i potrzeb przedsiębiorcy.

Ceny towarów

Wśród zapisów regulaminu dotyczących zawarcia umowy powinien znaleźć się ogólny zapis dotyczący ceny towarów. A mianowicie powinno się wskazać w jakiej walucie podano cenę, czy zawiera ona podatek VAT oraz czy zawiera koszty przesyłki. Co do waluty, to zgodnie z najnowszą nowelizacją od 24 stycznia 2009 r. zobowiązania pieniężne na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej mogą być wyrażone również w walucie obcej z tym, że dłużnik może spełnić takie świadczenie w walucie polskiej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
„Ceny towarów prezentowanych na stronie internetowej podane są w złotych polskich i zawierają podatek VAT. Ceny te nie zawierają kosztów przesyłki.”

Sposób zawarcia umowy

Ważnym zapisem regulaminu jest zapis określający sposób zawarcia umowy, czyli zamówienia towaru. W tym miejscu warto wymienić oraz szczegółowo opisać możliwości zawarcia umowy.

Przykład:

„Kupujący może złożyć zamówienie poprzez:
1. klikniecie ikony „kupuję” zamieszczonej przy produkcie oraz wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie internetowej: www…..pl
2. kontakt ze sklepem sklepu za pomocą poczty elektronicznej o adresie: …@....pl.
3. kontakt telefoniczny w dni powszednie w godz. 8:00 do 16:00.”
Warto dodać również klauzulę zastrzegającą, że jeśli formularz zostanie wypełniony nieprawidłowo a list elektroniczny będzie niezrozumiały, zamówienia takie nie będą realizowane.

Odpowiedzialność za niezgodny z rzeczywistością opis towaru

Należy pamiętać, że dane techniczne oraz inne informacje prezentujące produkt powinny być zgodne z rzeczywistością, i że są one częścią umowy. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek zadbania o to aby prezentacja towaru była rzetelna.

REKLAMA

Przykład:
Pan Marek odwiedzając jeden ze sklepów komputerowych zauważył, że w promocji znajduje się zewnętrzny dysk twardy o pojemności 320 GB w wyjątkowo niskiej cenie. Nie zastanawiając się długo dokonał jego zakupu. Niezwłocznie po wypełnieniu formularza otrzymał ze sklepu potwierdzenie zakupu. Po kilku dniach niespodziewanie otrzymał informację ze sklepu, że nastąpiła pomyłka, dysk posiada pojemność 160GB a nie 320. Jeden z pracowników pomylił się wprowadzając dane.
W takiej sytuacji należy uznać, że została prawidłowo zawarta umowa kupna-sprzedaży produktu o podanych na stronie parametrach. Pan Marek może skutecznie dochodzić wykonania umowy.

Z obawy na taką sytuację wiele sklepów zawiera klauzulę wyłączającą odpowiedzialność, stanowiącą że sklep nie ponosi odpowiedzialności w przypadku umieszczenia nieprawidłowych danych technicznych. Klauzula taka jest niedozwoloną klauzula umowną, wyłączającą odpowiedzialność względem konsumenta za nienależyte wykonanie zobowiązania i nie powinna znaleźć się w regulaminie. Konsument w takim przypadku może zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie zgodności takiej klauzuli z prawem.

Podstawa prawna: Art. 66 – 721; 358; 3853 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA