REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego – zawarcie umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak napisać regulamin sklepu internetowego
Jak napisać regulamin sklepu internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego oprócz tego, że spełnia funkcję informacyjną zawiera również postanowienia, które są treścią umowy zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą prowadzącym sklep internetowy a konsumentem. Regulamin to nic innego jak umowa regulująca sposób korzystania z serwisu oraz zawarcia i wykonania umowy. Konsument kupując przedmiot lub korzystający z usługi „podpisuje” się pod regulaminem i tym samym godzi się na warunki w nim zawarte.

Po zamieszczeniu postanowień ogólnych należy przejść do regulacji sposobu zawarcia umowy. Mówiąc o umowie należy krótko opisać czym charakteryzuje się umowa zawierana w środowisku mediów elektronicznych w tym Internetu czyli tzw. umowa elektroniczna. Ma ona taki sam skutek jak umowy zawierane w sposób tradycyjny, jej specyfika przejawia się w tym, że oświadczenia woli stron przesyłane są za pomocą środków elektronicznych. Trzeba dodać, że umowa kupna-sprzedaży w sklepie internetowym będzie zawierać postanowienia umieszczone w regulaminie ale również jej treścią będą informacje zamieszczone bezpośrednio przy kupowanym produkcie. Np. treścią elektronicznej umowy kupna-sprzedaży telewizora będzie jego cena, jego dane techniczne (czyli informacje prezentujące towar) oraz sposób zawarcia i wykonania umowy, sposób reklamacji itp. (zawarte w regulaminie).

REKLAMA

Czy regulamin stanowi ofertę czy nie

Mówiąc o sposobach zwarcia umowy możemy wymienić cztery podstawowe: oferta, negocjacje, aukcja i przetarg. W sklepach internetowych sprzedających towary podstawowym sposobem zawarcia umowy jest tryb ofertowy. Charakteryzuje się on tym, że jedna ze stron przedstawia ofertę zawarcia umowy a druga strona potwierdza jej otrzymania a następnie ją przyjmuje, wtedy dochodzi do zawarcia umowy. W regulaminach sklepów często spotykamy się z postanowieniem:
Przykład:

„Produkty prezentowane na stronie sklepu stanowią/nie stanowią oferty handlowej w myśl przepisów kodeksu cywilnego.”

Jak takie stwierdzenie traktować oraz po co je zamieszczać? Gdy uznamy, że prezentacja produktów będzie stanowić ofertę, wtedy przedsiębiorca jest nią związany. Oznacza to, że konsument klikając na odpowiednią ikonę, potwierdza otrzymanie oferty i ją przyjmuje, w ten sposób zawiera umowę i oczekuje jej wykonania. Przedsiębiorca w takim przypadku nie będzie mógł powołać się na niemożność wykonania umowy argumentując to np. brakiem produktu w magazynie. Będzie on związany złożoną ofertą. Inaczej jest gdy prezentacja produktu na stronie internetowej będzie uznana za zaproszenie do zawarcia umowy, czyli nie będzie stanowić oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W takim przypadku to konsument będzie oferentem. Przedsiębiorca będzie mógł przed zawarciem umowy sprawdzić czy posiada dany towar w magazynie a następnie ofertę przyjąć lub ją odrzucić. Forma powyższego zapisu zależy od sposobu prowadzenia działalności i potrzeb przedsiębiorcy.

Ceny towarów

Wśród zapisów regulaminu dotyczących zawarcia umowy powinien znaleźć się ogólny zapis dotyczący ceny towarów. A mianowicie powinno się wskazać w jakiej walucie podano cenę, czy zawiera ona podatek VAT oraz czy zawiera koszty przesyłki. Co do waluty, to zgodnie z najnowszą nowelizacją od 24 stycznia 2009 r. zobowiązania pieniężne na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej mogą być wyrażone również w walucie obcej z tym, że dłużnik może spełnić takie świadczenie w walucie polskiej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
„Ceny towarów prezentowanych na stronie internetowej podane są w złotych polskich i zawierają podatek VAT. Ceny te nie zawierają kosztów przesyłki.”

Sposób zawarcia umowy

Ważnym zapisem regulaminu jest zapis określający sposób zawarcia umowy, czyli zamówienia towaru. W tym miejscu warto wymienić oraz szczegółowo opisać możliwości zawarcia umowy.

Przykład:

„Kupujący może złożyć zamówienie poprzez:
1. klikniecie ikony „kupuję” zamieszczonej przy produkcie oraz wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie internetowej: www…..pl
2. kontakt ze sklepem sklepu za pomocą poczty elektronicznej o adresie: …@....pl.
3. kontakt telefoniczny w dni powszednie w godz. 8:00 do 16:00.”
Warto dodać również klauzulę zastrzegającą, że jeśli formularz zostanie wypełniony nieprawidłowo a list elektroniczny będzie niezrozumiały, zamówienia takie nie będą realizowane.

Odpowiedzialność za niezgodny z rzeczywistością opis towaru

Należy pamiętać, że dane techniczne oraz inne informacje prezentujące produkt powinny być zgodne z rzeczywistością, i że są one częścią umowy. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek zadbania o to aby prezentacja towaru była rzetelna.

REKLAMA

Przykład:
Pan Marek odwiedzając jeden ze sklepów komputerowych zauważył, że w promocji znajduje się zewnętrzny dysk twardy o pojemności 320 GB w wyjątkowo niskiej cenie. Nie zastanawiając się długo dokonał jego zakupu. Niezwłocznie po wypełnieniu formularza otrzymał ze sklepu potwierdzenie zakupu. Po kilku dniach niespodziewanie otrzymał informację ze sklepu, że nastąpiła pomyłka, dysk posiada pojemność 160GB a nie 320. Jeden z pracowników pomylił się wprowadzając dane.
W takiej sytuacji należy uznać, że została prawidłowo zawarta umowa kupna-sprzedaży produktu o podanych na stronie parametrach. Pan Marek może skutecznie dochodzić wykonania umowy.

Z obawy na taką sytuację wiele sklepów zawiera klauzulę wyłączającą odpowiedzialność, stanowiącą że sklep nie ponosi odpowiedzialności w przypadku umieszczenia nieprawidłowych danych technicznych. Klauzula taka jest niedozwoloną klauzula umowną, wyłączającą odpowiedzialność względem konsumenta za nienależyte wykonanie zobowiązania i nie powinna znaleźć się w regulaminie. Konsument w takim przypadku może zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie zgodności takiej klauzuli z prawem.

Podstawa prawna: Art. 66 – 721; 358; 3853 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA