REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – wykonanie umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
onsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków.
onsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków.

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszych dwóch artykułach opisano sposób redakcji postanowień ogólnych oraz zawarcia umowy w regulaminie sklepu internetowego. Następnym z poruszonych zagadnień powinno być wykonanie umowy, poprzez które należy rozumieć spełnienie świadczeń obu stron w celu zaspokojenia ich interesów. W trakcie zawarcia umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przyjęcia zapłaty i dostarczenia towaru, a po stronie kupującego zapłacenie za towar a następnie jego odebranie. Sposób dokonania tych czynności powinien być jasno i precyzyjnie uregulowany.

Zapłata ceny i koszt dostawy

Pierwszą kwestią jaką należy rozwinąć jest forma zapłaty za zamówiony towar. Sprzedawca powinien szczegółowo opisać akceptowalne sposoby dokonania zapłaty. Obecnie w obrocie elektronicznym stosowanych jest kilka możliwości: 1. płatność przy odbiorze; 2. przelew na konto; 3. płatność za pomocą karty kredytowej; 4. korzystanie z elektronicznych systemów płatności jak np. PayPal, Moje Płatności, Dotpay,; 5. Korzystanie z usług firm oferujące szybkie przelewy internetowe: Przelewy24, eCard i inne.

REKLAMA

Kupujący powinien być szczegółowo poinformowany o zasadach zapłaty ceny. Chodzi tu o wymienienie w regulaminie sposobów zapłaty oraz aspektów technicznych dokonania tej czynności.

Zobacz: Obowiązki prawne sklepu internetowego

Należy pamiętać, że konsument obok innych form płatności w każdym wypadku powinien mieć możliwość zapłaty w sposób tradycyjny, czyli przy odbiorze.

REKLAMA

Obowiązek taki statuuje art. 11 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.). Przepis ten stanowi, że umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Wynika z tego, że zapis w regulaminie nie może zmuszać konsumenta do dokonania zapłaty w formie elektronicznej tzw. przedpłaty. Kupujący powinien mieć zawsze możliwość dokonania płatności przy odbiorze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„1. Kupujący może dokonać zapłaty za towar za pomocą:
a. Przelewu bankowego na konto sklepu:

b. Gotówką przy odbiorze do rąk doręczyciela
c. Za pomocą systemu płatniczego….”

Konsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków. Powinien on również znać koszty związane z dostarczeniem towaru.

W regulaminie powinien pojawić się zapis ustalający kto ponosi koszty przesyłki i ile one wynoszą.

„1. Koszt przesyłki ponosi Kupujący.
2. W zależności od wyboru formy przesyłki koszt ten wynosi:
a. Przesyłka kurierska "płatność przy odbiorze" – 20 zł
b. Przesyłka kurierska "po przedpłacie" – 15 zł
c. Odbiór osobisty w siedzibie przedsiębiorcy – 0 zł”

Konsument powinien być dokładnie poinformowany o wszystkich dodatkowych płatnościach uzależnionych np. od wagi i rozmiaru paczki, rodzaju produktu itp.

Zobacz: Zwrot towaru w ciągu 14 dni w sklepach internetowych

Czas realizacji zamówienia i dostawy

REKLAMA

Konsument powinien mieć również możliwość zapoznania się z czasem realizacji zamówienia i dostawy. Sklep internetowy najczęściej w tym samym lub na drugi dzień oddaje paczkę do operatora publicznego lub prywatnego. Przy czym dalsza przesyłka zależna jest już od tego operatora. W takim przypadku przedsiębiorca powinien ustalić łączny czas dostarczenia przesyłki a następnie informację tę zamieścić w regulaminie.

„1. Czas realizacji zamówienia wynosi 1-2 dni roboczych.
2. W przypadku zapłaty w formie przedpłaty elektronicznej czas realizacji zamówienia uzależniony jest od otrzymanie potwierdzenia wpłynięcia środków na konto sprzedawcy.
3. Czas dostawy towaru wynosi 3-5 dni roboczych.”

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny ( Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Zdarza się, że sklepy internetowe zawierają w regulaminach klauzule wyłączające ich odpowiedzialność z tytułu niedostarczenia w terminie lub nienależytego dostarczenia przesyłki z winy firmy kurierskiej. Wyłączenie takie jest niezgodne z prawem, stanowi tzw. niedozwolone postanowienie umowne. W momencie zawarcia umowy dochodzi do powstania zobowiązania po stronie przedsiębiorcy polegającego na dostarczeniu towaru. Na przedsiębiorcy w tym wypadku spoczywa obowiązek wykonania zobowiązania i on decyduje w jaki sposób to zrobi. To, że zdecyduje się skorzystać z firmy oferującej usługi przewozowe nie wyłącza jego odpowiedzialności. W takiej sytuacji powstaje odrębny stosunek prawny pomiędzy przedsiębiorcą a firmą kurierską. Jeśli firma ta nie dostarczy przesyłki w terminie lub ją uszkodzi przedsiębiorca może zwrócić się do niej z roszczeniem regresowym o naprawienie powstałej szkody.

Sklep internetowy sprzedający bilety koncertowe zawarł umowę z Panem Markiem, który zamówił bilet na koncert znanej artystki jazzowej. Bilet miała dostarczyć firma kurierska, z którą sklep ten stale współpracuje. Koncert odbył się w środę, bilet natomiast został dostarczony w czwartek. Opóźnienie nastąpiło z winy przewoźnika. Pan Marek oburzony zaistniałą sytuacją żąda zwrotu pieniędzy od sklepu internetowego. Sklep ten odpowiada, że nie z jego winy nastąpiło opóźnienie i żeby Pan Marek zwrócił się o zwrot do firmy kurierskiej i równocześnie dokładnie przeczytał regulamin, gdyż jest tam wyraźnie napisane, że sklep nie ponosi odpowiedzialności w takich sytuacjach.

Powstaje pytanie czy sklep ten zareagował prawidłowo oraz do kogo powinien zwrócić się Pan Marek żądając zwrotu pieniędzy? Odpowiadając na powyższe pytania należy stwierdzić, że osobą odpowiedzialną względem kupującego jest sklep internetowy. Sprzedający odpowiada za działania osób, którym powierzył wykonanie zobowiązania jak za własne działanie. Kupującego nie łączy stosunek prawny z firmą przewozową w związku z tym nie może skutecznie dochodzić roszczeń na podstawie niewłaściwego wykonania zobowiązania. Oczywiście sklep może dochodzić roszczeń zwrotnych tzw. regresowych od firmy kurierskiej, z winy której nastąpiło opóźnienie. Podsumowując powyższe, sklep internetowy powinien zwrócić pieniądze za bilet i równocześnie zwrócić się do firmy kurierskiej o naprawienie powstałej szkody.

Zobacz: E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?

Podstawa Prawna: Art. 9; 11; 12 Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.); Art. 385 pkt. 2; 471; 477 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA