REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – uwagi ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy jest zamieszczenie regulaminu na stronie WWW sklepu. Jednakże przedsiębiorcy często nie dokładają należytych wysiłków w tym celu. Zadają oni sobie pytanie: czy muszę zamieszczać regulamin, czy ktoś go w ogóle przeczyta?

Czy muszę zamieszczać regulamin

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy. Szukając odpowiedzi na to pytanie należy mieć na uwadze ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) oraz ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

REKLAMA

Pierwsza z nich uzależnia obowiązek zamieszczenia regulaminu od rodzaju prowadzonej działalności. Obowiązek udostępnienia regulaminu dotyczy wyłącznie sytuacji, w której przedsiębiorca świadczy usługi drogą elektroniczną, czyli np. sprzedaje muzykę on-line, oferuje usługi hostingowi itp. Sprzedaż towarów, a z taką działalnością związana jest większość sklepów internetowych, nie jest świadczeniem usług drogą elektroniczną. Umowa ma formę elektroniczną, aczkolwiek jej wykonanie, czyli dostarczenie materialnego towaru następuje w sposób tradycyjny (przesyłka pocztowa, kurier). Z przepisów tej ustawy nie wynika bezpośredni obowiązek zamieszczania regulaminu w stosunku do prowadzenia działalności, której przedmiotem jest sprzedaż rzeczy materialnych, chyba że przedsiębiorca obok sprzedaży świadczy usługi elektroniczne.

W drugiej z cytowanych ustaw na przedsiębiorcę zawierającego umowę na odległość nałożony jest obowiązek poinformowania konsumenta, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy min. o: danych teleadresowych, cenie produktu, zasadach zapłaty ceny, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Najłatwiejszym sposobem przedstawiania tych informacji jest sporządzenie regulaminu sklepu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedsiębiorca sprzedający towary w sklepie internetowym jest zobowiązany do poinformowania konsumenta o ważnych kwestiach zawarcia i wykonania umowy a najwygodniejszym tego sposobem jest napisanie regulaminu.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Po co zamieszczać regulamin

REKLAMA

Regulamin posiada klika zasadniczych funkcji. Po pierwsze, systematyzuje sposób korzystania z serwisu, wyznaczając konsumentowi (użytkownikowi) co jest dozwolone a co nie. Po drugie, jako wzorzec umowny jest częścią umowy – warunki zamieszczone w regulaminie są niczym innym jak umową pod którą „podpisuje” się konsument w trakcie rozpoczęcia korzystania z serwisu a następnie zwarcia umowy. Po trzecie, regulamin posiada funkcję informacyjną – informuje konsumenta o dokładnych danych przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz daje gwarancje prywatności i ochrony danych osobowych konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie regulaminu korzystne jest zarówno dla przedsiębiorcy jak i dla konsumenta. Warunki korzystania i zawarcia oraz wykonania umowy chronią przedsiębiorcę przed ewentualnymi roszczeniami i równocześnie dają zadość przestrzeganiu przepisów prawa. Konsument natomiast, ma możliwość poznać przedsiębiorcę oraz zorientować się co do warunków szeroko rozumianego funkcjonowania serwisu. W ten sposób może świadomie zdecydować, czy chce w tym sklepie nabyć towar czy też nie.

Co powinno znaleźć się w regulaminie

Regulamin powinien zawierać informacje dotyczące przedsiębiorcy, regulować kwestię zagadnień związanych z korzystaniem z serwisu, zawarciem umowy i jej wykonaniem, odstąpieniem od umowy, reklamacją, ochroną prywatności i danych osobowych konsumenta.
Przy tworzeniu regulaminu zastosowanie mają poniższe ustawy:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)
  3. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.);
  4. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.)
  5. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jak powinien zostać napisany regulamin

Regulamin powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Obowiązek jasnego przedstawienia informacji spoczywa w tym wypadku na przedsiębiorcy, to on będzie ponosił odpowiedzialność za sformułowania budzące wątpliwości lub niezrozumiałe. Warto też dodać, że przedsiębiorca powinien zadbać aby postanowienia regulaminu nie były sprzeczne z prawem oraz dobrymi obyczajami, rażąco naruszającymi interesy konsumenta.

Postanowienia ogólne

Postanowienia te powinny przede wszystkim zawierać informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności a następnie informacje identyfikujące przedsiębiorcę. Konsument powinien mieć możliwość zapoznać się z imieniem i nazwiskiem - nazwą przedsiębiorcy, adresem zamieszkania - siedzibą, organem, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerem, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany oraz formą prawną, pod którą przedsiębiorca działa (np. spółka cywilna, jawna, z .o.o).

„1. Internetowy Sklep Komputerowy „X” działający pod adresem www….com.pl prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży detalicznej komputerów, oprogramowania, sprzętu telekomunikacyjnego…. Sklep „X” prowadzi sprzedaż wysyłkową na terenie Rzeczpospolitej Polski.
2. Właścicielem Internetowego Sklepu Komputerowego „X” jest Pan X - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, z siedzibą: X
3. Nr REGON …. NIP …., Firma uzyskała wpis do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem …. Organem rejestrującym jest….”

Warto w tym miejscu napisać również, w jakich godzinach i w jaki sposób możliwy jest kontakt ze sklepem np.:

„3. Kontakt telefoniczny, jak również przy pomocy poczty elektronicznej X@X.pl oraz komunikatora internetowego gadu-gadu (nr X) ze sklepem jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00”


Podstawa Prawna: Art. 2 pkt. 4 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.); Art. 9 Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.); Art. 385 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA