REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – uwagi ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy jest zamieszczenie regulaminu na stronie WWW sklepu. Jednakże przedsiębiorcy często nie dokładają należytych wysiłków w tym celu. Zadają oni sobie pytanie: czy muszę zamieszczać regulamin, czy ktoś go w ogóle przeczyta?

Czy muszę zamieszczać regulamin

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy. Szukając odpowiedzi na to pytanie należy mieć na uwadze ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) oraz ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza z nich uzależnia obowiązek zamieszczenia regulaminu od rodzaju prowadzonej działalności. Obowiązek udostępnienia regulaminu dotyczy wyłącznie sytuacji, w której przedsiębiorca świadczy usługi drogą elektroniczną, czyli np. sprzedaje muzykę on-line, oferuje usługi hostingowi itp. Sprzedaż towarów, a z taką działalnością związana jest większość sklepów internetowych, nie jest świadczeniem usług drogą elektroniczną. Umowa ma formę elektroniczną, aczkolwiek jej wykonanie, czyli dostarczenie materialnego towaru następuje w sposób tradycyjny (przesyłka pocztowa, kurier). Z przepisów tej ustawy nie wynika bezpośredni obowiązek zamieszczania regulaminu w stosunku do prowadzenia działalności, której przedmiotem jest sprzedaż rzeczy materialnych, chyba że przedsiębiorca obok sprzedaży świadczy usługi elektroniczne.

W drugiej z cytowanych ustaw na przedsiębiorcę zawierającego umowę na odległość nałożony jest obowiązek poinformowania konsumenta, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy min. o: danych teleadresowych, cenie produktu, zasadach zapłaty ceny, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Najłatwiejszym sposobem przedstawiania tych informacji jest sporządzenie regulaminu sklepu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedsiębiorca sprzedający towary w sklepie internetowym jest zobowiązany do poinformowania konsumenta o ważnych kwestiach zawarcia i wykonania umowy a najwygodniejszym tego sposobem jest napisanie regulaminu.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

Po co zamieszczać regulamin

Regulamin posiada klika zasadniczych funkcji. Po pierwsze, systematyzuje sposób korzystania z serwisu, wyznaczając konsumentowi (użytkownikowi) co jest dozwolone a co nie. Po drugie, jako wzorzec umowny jest częścią umowy – warunki zamieszczone w regulaminie są niczym innym jak umową pod którą „podpisuje” się konsument w trakcie rozpoczęcia korzystania z serwisu a następnie zwarcia umowy. Po trzecie, regulamin posiada funkcję informacyjną – informuje konsumenta o dokładnych danych przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz daje gwarancje prywatności i ochrony danych osobowych konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie regulaminu korzystne jest zarówno dla przedsiębiorcy jak i dla konsumenta. Warunki korzystania i zawarcia oraz wykonania umowy chronią przedsiębiorcę przed ewentualnymi roszczeniami i równocześnie dają zadość przestrzeganiu przepisów prawa. Konsument natomiast, ma możliwość poznać przedsiębiorcę oraz zorientować się co do warunków szeroko rozumianego funkcjonowania serwisu. W ten sposób może świadomie zdecydować, czy chce w tym sklepie nabyć towar czy też nie.

Co powinno znaleźć się w regulaminie

Regulamin powinien zawierać informacje dotyczące przedsiębiorcy, regulować kwestię zagadnień związanych z korzystaniem z serwisu, zawarciem umowy i jej wykonaniem, odstąpieniem od umowy, reklamacją, ochroną prywatności i danych osobowych konsumenta.
Przy tworzeniu regulaminu zastosowanie mają poniższe ustawy:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)
  3. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.);
  4. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.)
  5. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jak powinien zostać napisany regulamin

Regulamin powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Obowiązek jasnego przedstawienia informacji spoczywa w tym wypadku na przedsiębiorcy, to on będzie ponosił odpowiedzialność za sformułowania budzące wątpliwości lub niezrozumiałe. Warto też dodać, że przedsiębiorca powinien zadbać aby postanowienia regulaminu nie były sprzeczne z prawem oraz dobrymi obyczajami, rażąco naruszającymi interesy konsumenta.

Postanowienia ogólne

Postanowienia te powinny przede wszystkim zawierać informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności a następnie informacje identyfikujące przedsiębiorcę. Konsument powinien mieć możliwość zapoznać się z imieniem i nazwiskiem - nazwą przedsiębiorcy, adresem zamieszkania - siedzibą, organem, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerem, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany oraz formą prawną, pod którą przedsiębiorca działa (np. spółka cywilna, jawna, z .o.o).

„1. Internetowy Sklep Komputerowy „X” działający pod adresem www….com.pl prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży detalicznej komputerów, oprogramowania, sprzętu telekomunikacyjnego…. Sklep „X” prowadzi sprzedaż wysyłkową na terenie Rzeczpospolitej Polski.
2. Właścicielem Internetowego Sklepu Komputerowego „X” jest Pan X - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, z siedzibą: X
3. Nr REGON …. NIP …., Firma uzyskała wpis do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem …. Organem rejestrującym jest….”

Warto w tym miejscu napisać również, w jakich godzinach i w jaki sposób możliwy jest kontakt ze sklepem np.:

„3. Kontakt telefoniczny, jak również przy pomocy poczty elektronicznej X@X.pl oraz komunikatora internetowego gadu-gadu (nr X) ze sklepem jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00”


Podstawa Prawna: Art. 2 pkt. 4 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.); Art. 9 Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.); Art. 385 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA