REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – uwagi ogólne

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy jest zamieszczenie regulaminu na stronie WWW sklepu. Jednakże przedsiębiorcy często nie dokładają należytych wysiłków w tym celu. Zadają oni sobie pytanie: czy muszę zamieszczać regulamin, czy ktoś go w ogóle przeczyta?

Czy muszę zamieszczać regulamin

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy. Szukając odpowiedzi na to pytanie należy mieć na uwadze ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) oraz ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza z nich uzależnia obowiązek zamieszczenia regulaminu od rodzaju prowadzonej działalności. Obowiązek udostępnienia regulaminu dotyczy wyłącznie sytuacji, w której przedsiębiorca świadczy usługi drogą elektroniczną, czyli np. sprzedaje muzykę on-line, oferuje usługi hostingowi itp. Sprzedaż towarów, a z taką działalnością związana jest większość sklepów internetowych, nie jest świadczeniem usług drogą elektroniczną. Umowa ma formę elektroniczną, aczkolwiek jej wykonanie, czyli dostarczenie materialnego towaru następuje w sposób tradycyjny (przesyłka pocztowa, kurier). Z przepisów tej ustawy nie wynika bezpośredni obowiązek zamieszczania regulaminu w stosunku do prowadzenia działalności, której przedmiotem jest sprzedaż rzeczy materialnych, chyba że przedsiębiorca obok sprzedaży świadczy usługi elektroniczne.

W drugiej z cytowanych ustaw na przedsiębiorcę zawierającego umowę na odległość nałożony jest obowiązek poinformowania konsumenta, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy min. o: danych teleadresowych, cenie produktu, zasadach zapłaty ceny, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Najłatwiejszym sposobem przedstawiania tych informacji jest sporządzenie regulaminu sklepu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedsiębiorca sprzedający towary w sklepie internetowym jest zobowiązany do poinformowania konsumenta o ważnych kwestiach zawarcia i wykonania umowy a najwygodniejszym tego sposobem jest napisanie regulaminu.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

Po co zamieszczać regulamin

Regulamin posiada klika zasadniczych funkcji. Po pierwsze, systematyzuje sposób korzystania z serwisu, wyznaczając konsumentowi (użytkownikowi) co jest dozwolone a co nie. Po drugie, jako wzorzec umowny jest częścią umowy – warunki zamieszczone w regulaminie są niczym innym jak umową pod którą „podpisuje” się konsument w trakcie rozpoczęcia korzystania z serwisu a następnie zwarcia umowy. Po trzecie, regulamin posiada funkcję informacyjną – informuje konsumenta o dokładnych danych przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz daje gwarancje prywatności i ochrony danych osobowych konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie regulaminu korzystne jest zarówno dla przedsiębiorcy jak i dla konsumenta. Warunki korzystania i zawarcia oraz wykonania umowy chronią przedsiębiorcę przed ewentualnymi roszczeniami i równocześnie dają zadość przestrzeganiu przepisów prawa. Konsument natomiast, ma możliwość poznać przedsiębiorcę oraz zorientować się co do warunków szeroko rozumianego funkcjonowania serwisu. W ten sposób może świadomie zdecydować, czy chce w tym sklepie nabyć towar czy też nie.

Co powinno znaleźć się w regulaminie

Regulamin powinien zawierać informacje dotyczące przedsiębiorcy, regulować kwestię zagadnień związanych z korzystaniem z serwisu, zawarciem umowy i jej wykonaniem, odstąpieniem od umowy, reklamacją, ochroną prywatności i danych osobowych konsumenta.
Przy tworzeniu regulaminu zastosowanie mają poniższe ustawy:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)
  3. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.);
  4. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.)
  5. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jak powinien zostać napisany regulamin

Regulamin powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Obowiązek jasnego przedstawienia informacji spoczywa w tym wypadku na przedsiębiorcy, to on będzie ponosił odpowiedzialność za sformułowania budzące wątpliwości lub niezrozumiałe. Warto też dodać, że przedsiębiorca powinien zadbać aby postanowienia regulaminu nie były sprzeczne z prawem oraz dobrymi obyczajami, rażąco naruszającymi interesy konsumenta.

Postanowienia ogólne

Postanowienia te powinny przede wszystkim zawierać informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności a następnie informacje identyfikujące przedsiębiorcę. Konsument powinien mieć możliwość zapoznać się z imieniem i nazwiskiem - nazwą przedsiębiorcy, adresem zamieszkania - siedzibą, organem, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerem, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany oraz formą prawną, pod którą przedsiębiorca działa (np. spółka cywilna, jawna, z .o.o).

„1. Internetowy Sklep Komputerowy „X” działający pod adresem www….com.pl prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży detalicznej komputerów, oprogramowania, sprzętu telekomunikacyjnego…. Sklep „X” prowadzi sprzedaż wysyłkową na terenie Rzeczpospolitej Polski.
2. Właścicielem Internetowego Sklepu Komputerowego „X” jest Pan X - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, z siedzibą: X
3. Nr REGON …. NIP …., Firma uzyskała wpis do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem …. Organem rejestrującym jest….”

Warto w tym miejscu napisać również, w jakich godzinach i w jaki sposób możliwy jest kontakt ze sklepem np.:

„3. Kontakt telefoniczny, jak również przy pomocy poczty elektronicznej X@X.pl oraz komunikatora internetowego gadu-gadu (nr X) ze sklepem jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00”


Podstawa Prawna: Art. 2 pkt. 4 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.); Art. 9 Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.); Art. 385 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA