REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

Subskrybuj nas na Youtube
W minionym roku 29% firmowych kopii zapasowych było ulokowanych w chmurze obliczeniowej
W minionym roku 29% firmowych kopii zapasowych było ulokowanych w chmurze obliczeniowej
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

Cyberataki przybierają na sile

Jak informuje ostatnia analiza Neustar International Security Council (NISC) ponad połowa (54%) firm zarówno w regionie EMEA, jak i za oceanem, wciąż doświadcza problemów z przestojami spowodowanymi niedostępnością systemów IT.

REKLAMA

REKLAMA

Nic zatem dziwnego, że na pierwszym miejscu obszarów inwestycyjnych przedsiębiorstw znalazły się zarówno rozwiązania technologiczne jak i strategie planowania oraz know-how z zakresu utrzymania ciągłości działania i zapewnienia środowiskom IT odporności na nieoczekiwane zajścia i awarie. O tym dowodzi analiza ESG – 2021 Technology Trends To Watch, z której wynika, że najwięcej – 53% respondentów – planuje przeznaczyć największą część swojego budżetu IT na „nienaruszalną” infrastrukturę.

Utrzymanie ciągłości IT

Analitykom Neustar udało się dowieść, że ponad 60% firm doświadczało znaczących lub umiarkowanie kłopotliwych przestojów w funkcjonowaniu w ciągu pierwszych sześciu miesięcy pandemii. Główna przyczyna? Organizacyjny chaos i potrzeba szybkiego dostosowania firmowych zasobów do pracy zdalnej. A następnie – m.in. niewłaściwe przyznawanie uprawnień, niedostatecznie zabezpieczone połączenia w ramach VPN czy wreszcie brak rozwiązań odtwarzających ostatnią, stabilną wersję cyfrowego środowiska firmy. Można by zatem przypuszczać, iż po opanowaniu tej wymagającej sytuacji i próbach zapewnienia sobie odpowiednich narzędzi problem znacznie zmalał lub niemal zniknął w ciągu kolejnego półrocza. Nic bardziej mylnego.

Po weryfikacji zdarzeń z następnych 6 miesięcy od wybuchu pandemii okazuje się, że liczba firm zmagających się z przestojami zmalała w tym czasie o zaledwie 7%.

REKLAMA

– Choć skutki globalnej pandemii stają się coraz mniej odczuwalne dla firm i organizacji i mija już niemal 1,5 roku od jej początków, spotęgowane przez nią problemy z utrzymaniem ciągłości działania systemów IT nie słabną. Dzieje się tak w głównej mierze dlatego, że o ile większość organizacji zapewnia, że posiada plany odzyskiwania zasobów po awarii oraz rzekomo odpowiednie narzędzia temu służące, praktyka często weryfikuje ich realną przydatność. Odpowiedzialna strategia Disaster Recovery wymaga zwykle większego zaangażowania na poziomie technologicznym jak i organizacyjnym – tłumaczy Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kopie zapasowe must have w firmie

Niezależnie od stosowanych zabezpieczeń z zakresu cyberbezpieczeństwa czy rozwiązań uodparniających infrastrukturę IT na problemy natury losowej (jak choćby przestoje w dostawie energii elektrycznej czy łączności internetowej) poprzez zwielokrotnienie zasobów, skuteczną metodą utrzymania ciągłości wydaje się posiadanie tzw. kopii zapasowej cyfrowego środowiska firmy. Popularny backup ma za zadanie odtworzyć ostatnie działające wersje systemów i aplikacji oraz wszystkie zgromadzone dane. Problem w tym, że bardzo często „kopie kopiom nierówne” i utrzymywane są one jedynie jako nieodzowny fragment planu Disaster Recovery, który wcale nie musi zadziałać w przypadku zajścia takiej potrzeby.

Najnowsza odsłona badania Veeam – Data Protection Report 2021 dowiodła, że niemal 60% firmowych kopii zapasowych zwyczajnie nie działa i nie jest w stanie nie tylko w krótkim czasie, ale w ogóle przywrócić działania systemów sprzed awarii czy cyberataku.
W przypadku rozwiązań backupowych posiadanych wewnątrz organizacji, a więc on-premise, problematyczna jest zwykle konieczność jego ręcznego konfigurowania, aktualizowania i wykonywania kopii zapasowych przez administratorów.

- W praktyce, gdy środowisko IT działa jak należy, z bieżącą obsługą backupu bywa różnie. Dopiero w momencie wystąpienia nagłej awarii okazuje się zwykle, że ostatnia kopia zasobów wykonana została np. kilka miesięcy temu lub jest aktualna, ale zawiera jedynie jedną czwartą wszystkich danych. Stąd, obserwowany już dzisiaj zwrot coraz większej liczby firm w stronę usług backupu w chmurze, gdzie w pełni automatycznie jest on w stanie wykonywać kopie zasobów przedsiębiorstwa nawet co godzinę. Co więcej, znaczna część odpowiedzialności za ciągłość funkcjonowania biznesu przechodzi tutaj na dostawcę usługi, który poza narzędziem może także dostarczać wsparcie w zakresie planowania i zarządzania kryzysowego – dodaje Marcin Zmaczyński.

Jak informuje raport Veeam, w minionym roku 29% firmowych kopii zapasowych było ulokowanych w chmurze obliczeniowej, zaś już w 2023 roku backup w tym modelu będzie odpowiadał za ponad połowę ogółu.

Za każdą chmurą „stoi” centrum danych

Warto pamiętać, iż sam fakt posiadania kopii zapasowej w chmurze jest bardzo istotny, ale nie gwarantuje jeszcze jej niezawodności. W tym przypadku, odtworzenie nominalnego środowiska pracy po awarii czy incydencie cyberbezpieczeństwa następuje w centrum danych dostawcy rozwiązania, które jest przecież fizycznym obiektem, także narażonym na wpływ warunków atmosferycznych czy działalność internetowych przestępców.

– W wyborze partnera technologicznego ciągłości funkcjonowania biznesu trzeba zatem wziąć pod uwagę, jak zabezpieczone są jego centra danych. Mowa tutaj zwłaszcza o poziomie posiadanej certyfikacji ANSI/TIA lub Uptime Institute, ale także geograficznej lokalizacji kampusów. Dla wielu klientów znaczenie ma nie tylko pełna odporność na wspomniane czynniki, ale także gwarancja, że ich dane będą gromadzone i przetwarzane wyłącznie na terenie Unii Europejskiej. Ze względu na bardzo restrykcyjne prawo ochrony cyfrowych informacji – podsumowuje Zmaczyński.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA