REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy bezpieczeństwo IT w firmie?

Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko
Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo IT to podstawa w firmie. Bez odpowiednich regulacji i polityk w tym zakresie, organizacje same narażają się na szereg zagrożeń związanych z bezpieczeństwem wrażliwych danych, ciągłością działania, utratą reputacji a co za tym idzie stratami finansowymi.

Bezpieczeństwo IT - jaka jest rola audytu?

Zagrożenia cybernetyczne nieustannie się zmieniają, niemal codziennie powstają ich nowe warianty. Wraz z nimi muszą ewoluować systemy ochrony. W świecie organizacyjnie opartym na sieci i chmurze, rozwiązania skuteczne dziś, jutro mogą być już nieaktualne. Jednak nawet posiadając najlepsze zabezpieczenia systemowe, nadal najsłabszym ogniwem pozostaje pracownik.

REKLAMA

REKLAMA

Aby skutecznie zidentyfikować potencjalne luki cybernetyczne, należy wyjść od kompleksowego audytu posiadanych aktualnie rozwiązań, określić luki i podjąć środki zaradcze. Dopiero wtedy można rozpocząć proces edukowania pracowników w zakresie dbałości o bezpieczeństwo informacji i umiejętność uniknięcia potencjalnych zagrożeń, głównie z zewnątrz.

Inwestycje w IT

W przypadku gdy firma lub organizacja nie korzysta z outsourcingu, należy rozważyć inwestycję w dotychczas posiadane środowisko IT. Stworzenie infrastruktury sieciowej o wysokiej przepustowości lub rozwinięcie już istniejącej pozwoli na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa wrażliwych danych zawartych w aplikacjach korporacyjnych, do których pracownicy mają dostęp także spoza firmowej sieci. Innym działaniem powinno być zadbanie o możliwie najbardziej skuteczne protokoły bezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) lub wielopoziomowe (MFA). Natomiast opierając swój model biznesowy na chmurze i korzystaniu z dostawców zewnętrznych, upewnić się czy posiadają oni najważniejsze certyfikaty bezpieczeństwa.

Polityki i regulacje przyjazne pracownikom

Nawet najbardziej niezawodne systemy bezpieczeństwa pozostaną nieskuteczne bez właściwych regulacji w zakresie polityk zgodności i szkoleń dla kadr - uważają eksperci Liferay. Niezbędne jest przeprowadzanie okresowych testów gotowości pracowników, aby zidentyfikować obszary najbardziej podatne na zagrożenia i ocenić czy aktualne polityki wymagają modyfikacji. Następnie wdrożyć regulacje, które sprawią, że przestrzeganie zasad cyberbezpieczeństwa przestanie być nadmiernie uciążliwe, a stanie się czynnikiem nie mającym wpływu na komfort pracy, jej czas i wydajność.

REKLAMA

Według ostatniego raportu Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) dot. mapy bezpieczeństwa sieci, w 2020 roku nadal głównym zagrożeniem pozostawało złośliwe oprogramowanie (malware), podszywanie się (phishing), ataki oparte na aplikacjach sieciowych czy kradzież tożsamości. Zagrożenia te dotyczą wszystkich pracowników korzystających z firmowych sieci, nie tylko pracowników działów IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bezpieczeństwo informacji zależy w równym stopniu od czynników technicznych i organizacyjnych, jak i ludzkich. Jedynie zachowanie równowagi pomiędzy tymi trzema czynnikami zapewni pożądany poziom ochrony. Wprowadzenie spójnych procedur obowiązujących wszystkich pracowników jest niezbędne. Nie chodzi tu jedynie o regularne szkolenia, bądź symulacje ataków czy chęć wyłudzenia informacji, ale też o regularne monitorowanie i ocenianie, czy wybrane modele rozwiązań są skuteczne czy pozostają jedynie na poziomie umownym – kwestia dochowania bezpieczeństwa informacji wymaga sformalizowanego podejścia i częstej komunikacji pomiędzy szefami poszczególnych działów w całym przedsiębiorstwie – mówi Zsolt Balogh, Dyrektor Zarządzający Liferay na Europę Środkową (CEE) i Prezydent Liferay DevSecOps.

Silne przywództwo

Sygnał do zmiany mentalności i podejścia pracowników do świadomego przestrzegania zasad cyberbezpieczeństwa powinien być inicjowany przez kierownictwo, najważniejsze osoby w organizacji. W głównej mierze ze względu na ryzyko finansowe i ryzyko utraty reputacji wynikające z naruszeń, wymogi regulacyjne i ewentualne naciski inwestorów. Niezbędne jest udoskonalenie istniejących bądź stworzenie zupełnie nowych zasad kultury cybernetycznej, zaczynając od przydzielenia właściwych środków na kompleksowe programy i szkolenia przy jednoczesnym przekazaniu jasnych obowiązków i uprawnień (CIO). Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko. Aby zmienić kulturę, kierownictwo wyższego szczebla musi wykorzystać szereg instrumentów, w tym komunikację wewnętrzną, edukację, a także musi dawać przykład.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA