REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy bezpieczeństwo IT w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko
Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo IT to podstawa w firmie. Bez odpowiednich regulacji i polityk w tym zakresie, organizacje same narażają się na szereg zagrożeń związanych z bezpieczeństwem wrażliwych danych, ciągłością działania, utratą reputacji a co za tym idzie stratami finansowymi.

Bezpieczeństwo IT - jaka jest rola audytu?

Zagrożenia cybernetyczne nieustannie się zmieniają, niemal codziennie powstają ich nowe warianty. Wraz z nimi muszą ewoluować systemy ochrony. W świecie organizacyjnie opartym na sieci i chmurze, rozwiązania skuteczne dziś, jutro mogą być już nieaktualne. Jednak nawet posiadając najlepsze zabezpieczenia systemowe, nadal najsłabszym ogniwem pozostaje pracownik.

REKLAMA

Aby skutecznie zidentyfikować potencjalne luki cybernetyczne, należy wyjść od kompleksowego audytu posiadanych aktualnie rozwiązań, określić luki i podjąć środki zaradcze. Dopiero wtedy można rozpocząć proces edukowania pracowników w zakresie dbałości o bezpieczeństwo informacji i umiejętność uniknięcia potencjalnych zagrożeń, głównie z zewnątrz.

Inwestycje w IT

W przypadku gdy firma lub organizacja nie korzysta z outsourcingu, należy rozważyć inwestycję w dotychczas posiadane środowisko IT. Stworzenie infrastruktury sieciowej o wysokiej przepustowości lub rozwinięcie już istniejącej pozwoli na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa wrażliwych danych zawartych w aplikacjach korporacyjnych, do których pracownicy mają dostęp także spoza firmowej sieci. Innym działaniem powinno być zadbanie o możliwie najbardziej skuteczne protokoły bezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) lub wielopoziomowe (MFA). Natomiast opierając swój model biznesowy na chmurze i korzystaniu z dostawców zewnętrznych, upewnić się czy posiadają oni najważniejsze certyfikaty bezpieczeństwa.

Polityki i regulacje przyjazne pracownikom

REKLAMA

Nawet najbardziej niezawodne systemy bezpieczeństwa pozostaną nieskuteczne bez właściwych regulacji w zakresie polityk zgodności i szkoleń dla kadr - uważają eksperci Liferay. Niezbędne jest przeprowadzanie okresowych testów gotowości pracowników, aby zidentyfikować obszary najbardziej podatne na zagrożenia i ocenić czy aktualne polityki wymagają modyfikacji. Następnie wdrożyć regulacje, które sprawią, że przestrzeganie zasad cyberbezpieczeństwa przestanie być nadmiernie uciążliwe, a stanie się czynnikiem nie mającym wpływu na komfort pracy, jej czas i wydajność.

Według ostatniego raportu Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) dot. mapy bezpieczeństwa sieci, w 2020 roku nadal głównym zagrożeniem pozostawało złośliwe oprogramowanie (malware), podszywanie się (phishing), ataki oparte na aplikacjach sieciowych czy kradzież tożsamości. Zagrożenia te dotyczą wszystkich pracowników korzystających z firmowych sieci, nie tylko pracowników działów IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bezpieczeństwo informacji zależy w równym stopniu od czynników technicznych i organizacyjnych, jak i ludzkich. Jedynie zachowanie równowagi pomiędzy tymi trzema czynnikami zapewni pożądany poziom ochrony. Wprowadzenie spójnych procedur obowiązujących wszystkich pracowników jest niezbędne. Nie chodzi tu jedynie o regularne szkolenia, bądź symulacje ataków czy chęć wyłudzenia informacji, ale też o regularne monitorowanie i ocenianie, czy wybrane modele rozwiązań są skuteczne czy pozostają jedynie na poziomie umownym – kwestia dochowania bezpieczeństwa informacji wymaga sformalizowanego podejścia i częstej komunikacji pomiędzy szefami poszczególnych działów w całym przedsiębiorstwie – mówi Zsolt Balogh, Dyrektor Zarządzający Liferay na Europę Środkową (CEE) i Prezydent Liferay DevSecOps.

Silne przywództwo

Sygnał do zmiany mentalności i podejścia pracowników do świadomego przestrzegania zasad cyberbezpieczeństwa powinien być inicjowany przez kierownictwo, najważniejsze osoby w organizacji. W głównej mierze ze względu na ryzyko finansowe i ryzyko utraty reputacji wynikające z naruszeń, wymogi regulacyjne i ewentualne naciski inwestorów. Niezbędne jest udoskonalenie istniejących bądź stworzenie zupełnie nowych zasad kultury cybernetycznej, zaczynając od przydzielenia właściwych środków na kompleksowe programy i szkolenia przy jednoczesnym przekazaniu jasnych obowiązków i uprawnień (CIO). Bezpieczeństwo należy postrzegać nie tylko jako koszt, ale jako czynnik zmniejszający ryzyko. Aby zmienić kulturę, kierownictwo wyższego szczebla musi wykorzystać szereg instrumentów, w tym komunikację wewnętrzną, edukację, a także musi dawać przykład.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA