REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tokenizacja biznesu – jak stworzyć własny token i kto może go wykorzystać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tokenizacja biznesu – jak stworzyć własny token i kto może go wykorzystać
Tokenizacja biznesu – jak stworzyć własny token i kto może go wykorzystać
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tokenizacja biznesu. Możliwości jakie daje przedsiębiorcom tokenizacja przedstawiają eksperci z Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy. Gdzie przydają się tokeny i jak zachować bezpieczeństwo tokenizacji? Jak przebiega proces tokenizacji? Jak stworzyć własny token?

Co to znaczy „stokenizować”? Czym jest token?

Środowiska biznesowe coraz żywiej interesują się tokenizacją. Wynika to nie tylko z postępu technologicznego, ale również ze zmniejszonego zaufania do instytucji inwestycyjnych i banków. Przedsiębiorcy poszukują pewniejszych i bezpieczniejszych rozwiązań. Tokenizacja okazuje się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych modeli biznesowych.

Tokenizacja jest możliwa dzięki technologii blockchain, służącej do gromadzenia danych. Tokenizacja to przekształcanie wartości w zasoby cyfrowe, pod postacią tokenów.

Token może być cyfrową reprezentacją aktywa – reprezentacją wartości w świecie cyfrowym. Tokeny dzielimy przede wszystkim na tokeny zamienne (a wśród nich tokeny płatnicze, użytkowe i bezpieczeństwa) oraz niezamienne.


Token może być znakiem legitymacyjnym, czyli cyfrowym odwzorowaniem określonych zbywalnych praw majątkowych. Wówczas potwierdza prawo, jakie przysługuje jego posiadaczowi.

REKLAMA

REKLAMA

Token może być również cyfrowym prawem własności do rzeczy cyfrowych lub stacjonarnych, akcją lub prawem do akcji.

Cyfryzacja biznesu przez tokenizację – na czym polega?

Obserwując rozwój nowych technologii i ich implementację w rzeczywistości biznesowej, można wnioskować, że nadszedł czas na popularyzację technologii blockchain i opartych na niej tokenów. Plusy przeniesienia tradycyjnego modelu biznesowego do strefy cyfrowej to m.in. transparentność, jawność i wiarygodność, które zapewnia łańcuch bloków. Danymi przechowywanymi na blockchainie nie da się manipulować, są ogólnodostępne i wiarygodne.

Tokenizacja biznesu opiera się na tworzeniu tokenów ściśle połączonych z konkretnym projektem. Proces tokenizacji, w którego trakcie przenosi się wartość przedsięwzięcia na token, może posłużyć jako narzędzie do upraszczania i automatyzacji procesów w przedsiębiorstwie oraz być metodą jego finansowania. Stokenizować można nie tylko wszelkiego rodzaju aktywa, a więc: dzieła sztuki, nieruchomości, pomysły, produkty, ale również akcje i obligacje, a nawet osoby.

REKLAMA

ICO i STO – finansowanie przedsięwzięcia

Tokenizacja z powodzeniem jest wykorzystywana do ICO i STO, będących formami pozyskiwania kapitału. Wyemitowanie własnego tokena to większa kontrola wpływów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ICO (Initial Coin Offering), czyli coraz bardziej popularna metoda pozyskiwania kapitału w postaci kryptowalut lub tokenów, jest wykorzystywana do finansowania przedsięwzięć, najczęściej typu startup oraz do zbiórek crowdfundingowych. W tym wypadku użytkowników motywuje obietnica zysku związanego z rozwojem projektu.

STO (Security Token Offering) jest często nazywana bezpieczniejszą alternatywą dla ICO i polega na tym samym, z tą różnicą, że w przypadku ICO emitowane są tokeny oparte na konkretnych, rzeczywistych aktywach.

Korzystanie z ICO i STO pozwala przedsiębiorcy na zebranie dużej ilości środków w krótkim czasie, przy jednoczesnym ominięciu skomplikowanych procedur nieuniknionych przy postępowaniu przed instytucjami nadzorującymi dopuszczenie do obrotu giełdowego. Tokenizacja jest nową, ciekawą i prosperującą formą pozyskiwania kapitału dla inwestorów i emitentów.

Jak przebiega proces tokenizacji?

Tokenizację należy rozpoczać od ustalenia, do czego tokeny mają służyć i jaką funkcję w projekcie spełniać. To twórca nadaje tokenom ich indywidualny charakter. Jeżeli tokeny mają posłużyć zebraniu funduszy, należy określić, na co i ile tych funduszy potrzeba.

Niezwykle istotne przy procesie przenoszenia swojego biznesu lub jego części do sfery digitalnej są kwestie prawne takie jak wybór rodzaju tokenizacji i prawnej formy emisji. Należy zastanowić się, czy wybieramy ICO, które nie gwarantuje nabywcy żadnych praw własnościowych czy STO, które zabezpiecza nabywcę, ponieważ jest cyfrowym odzwierciedleniem aktywa.

Przedsiębiorca, decydując się na tokenizację, powinien opracować m.in. indywidualną procedurę AML, czyli procedurę przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedurę KYC, czyli procedurę dotyczącą identyfikacji klientów.

Niezbędne jest również posiadanie Białej Księgi, czyli raportu, w którym przedsiębiorca analizuje produkt czy usługę od strony technologicznej i prawnej oraz opisuje projekt i przyszłe plany co do niego.

Jak stworzyć własny token?

Sam proces tworzenia tokenów wymaga odpowiednich rozwiązań technologicznych. Najczęściej, aby pozwolić inwestorom faktycznie nabywać tokeny, przedsiębiorca będzie musiał stworzyć służący temu celowi dedykowany serwis internetowy.

Token może reprezentować najróżniejsze rodzaje aktywów od tych materialnych, poprzez akcje, obligacje aż po instrumenty finansowe.

Tworząc własne tokeny, korzysta się z przeznaczonego go tego języka programowania, których jest obecnie wiele. Przewodnim językiem programowania będzie w zakresie blockchaina, ale nie tylko C++. To właśnie w tym języku został napisany prekursor blockchaina, czyli Bitcoin. Do tworzenia tokenów można też wykorzystać inne popularne języki programowania, jak Java czy Phyton ora te trochę mniej powszechnie znane jak Ruby, czy Solidity oraz wiele innych.

Windykacja z tokenów?

Tokeny wykazują potencjał w procesie windykacji należności. Zmierzając do uregulowania zaległych wierzytelności, szczególnie jeszcze na etapie polubownym, wierzyciel mógłby zgodzić się na kompromis, polegający np. na przekazaniu przez dłużnika prawa do dobra materialnego inkorporowanego w tokenach. Token może być akcją lub prawem do akcji, reprezentować np. prawo własności nieruchomości. Tokenem NFC, będącym znakiem legitymacyjnym do dzieła sztuki można handlować lub przekazując go, zaspokoić wierzyciela.

Blockchain zastępuje instytucje zaufania

Łańcuch bloków jest w stanie zastąpić tradycyjne rejestry pod wieloma względami m.in. w działaniach typowo formalnych jak w przypadku spółek rejestracja spółki czy zmiana nazwy spółki. Po przeniesieniu biznesu do sfery cyfrowej wyeliminowane zostają niedogodności tradycyjnych rejestrów (takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych), które działają wolno, a ich działanie często jest narażone na błędy wynikające czynnika ludzkiego. Korzystanie z rejestru bloków umożliwia monitorowanie cyfrowych praw własności oraz pozwala dokonywać na nim wielu działań i śledzić kurs giełdowy posiadanych praw względem kryptowalut.

Blockchain pełni rolę zaufanego pośrednika sprawiając, że do przeprowadzenia transakcji niepotrzebna jest żadna instytucja publiczna gwarantująca prawdziwość transakcji, ponieważ to właśnie technologia zapewnia prawdziwość. Jednocześnie, opiera się na sieci peer-to-peer, w której nie ma jednego centralnego administratora. W sieci typu równorzędnego transakcje są przejrzyste i autentyczne, a jej uczestnicy mają równe uprawnienia.

Proces zastępowania instytucji zaufania rejestrem cyfrowym trwa, czego dobitnym przykładem jest obligatoryjna digitalizacja (inaczej cyfryzacja) akcji spółek akcyjnych i spółek komandytowo-akcyjnych przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych z 30 sierpnia 2019 r. wprowadziła bowiem obowiązkową dematerializację akcji w spółkach akcyjnych i komandytowo- akcyjnych. Akcje spółek nie mają mieć formy dokumentu, lecz formę zapisu w systemie elektronicznym. Rejestr akcjonariuszy może być wedle nowej ustawy prowadzony na rejestrze rozproszonym. Tokenizacja w tym przypadku pozwala na przesyłanie cyfrowych papierów wartościowych, sprzedawanie ich i upłynnianie ich na giełdzie, nie będąc narażonym na możliwość fałszerstwa czy skopiowania. Polska regulacja, uwzględniając technologiczny rozwój świata,  służy dostosowaniu polskiego ustawodawstwa do ustawodawstwa europejskiego i zwiększa bezpieczeństwo obrotu. Nowelizacja KSH jest przykładem sytuacji, w której prawo wyprzedza praktykę.

Bezpieczeństwo

Wśród największych atutów przechowywania danych na rejestrze rozproszonym wymienia się właśnie bezpieczeństwo. Blockchain jest nazywany technologią zaufania. To rozproszony rejestr danych, składający się z zaszyfrowanych, kolejno do siebie dodawanych bloków zawierających informacje. Wszystkie kopie łańcucha są identyczne i ogólnie dostępne.  Rejestr aktywów na blockchainie jest otwarty, dostępny dla każdego. Dane są na nim przechowywane w niezliczonej ilości miejsc jednocześnie, co sprawia, że nie da się ich zmanipulować. Są podatne na fałszerstwa, modyfikacje lub próby usunięcia.

Rejestr rozproszony w przypadku pieniędzy przyjmuje formę rozproszonej księgi rozrachunkowej, a w przypadku aktywów – zdecentralizowaną bazę danych. Taka baza nie ma jednego właściciela. Należy ona do wszystkich na raz. Gwarancja niezmienności transakcji na blockchainie i niezmienności danych sprawiają, że jest on również idealnym narzędziem dla sektora finansowego.

Bezpieczeństwo przy tokenizacji zapewniają również inteligentne umowy, czyli tzw. smartkontrakty, umożliwiające stronom bezpośrednie transakcje bez udziału pośredników. Przy np. sprzedaży nieruchomości nie trzeba w tym wypadku angażować notariusza, prawnika czy pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomościami.

Od czasu powstania łańcucha bloków pojawia się coraz więcej możliwości jego wykorzystania. Technologia stale się rozwija i zyskuje na znaczeniu. Funkcji tokenów, czyli  digitalnych nośników wartości jest nieskończenie wiele. Tokenizacja na rejestrze rozproszonym gwarantuje bezpieczeństwo, wygodę, wydajność i szybkość. Korzystanie z takiego rozwiązania jest również w wielu przypadkach tańsze niż posługiwanie się rozwiązaniami tradycyjnymi.

Technologia łańcucha bloków rewolucjonizuje i będzie rewolucjonizować nowoczesne modele biznesowe, szczególnie w zakresie sposobu przechowania i przekazywania danych oraz zawierania umów.

Marcin Staniszewski, Radca Prawny
Hanna Czupajło, Prawnik
Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA