Obowiązek meldunkowy w 2015/2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek meldunkowy uregulowany został w ustawie o ewidencji ludności (Dz.U. 2010 r. nr 217 poz. 1427) oraz w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. 2006 r. nr 139 poz. 993 – j.t.). Ustawodawca zobowiązał wszystkie osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do zameldowania się w urzędzie miejsca stałego bądź czasowego pobytu, w przypadku pobytu powyżej trzech miesięcy. Zgodnie z art. 28 ustawy o ewidencji ludności obywatel polski realizuje obowiązek meldunkowy w urzędzie gminy, właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości, w której zamieszkuje. Konieczne do zameldowania jest wypełnienie stosownego formularza, znajdującego się w urzędzie gminy na podstawie posiadanego dokumentu tożsamości (w tym przypadku dowodu osobistego lub paszportu). Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym, a dokładniej potwierdzeniu faktu zameldowania danej osoby we wskazanym przez nią miejscu.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Mieszkanie dla Młodych gorsze niż Rodzina na Swoim
Dodatkowe miejsce zamieszkania
REKLAMA
Projektodawca zmian w obowiązku meldunkowym uznał, iż stanowi on znaczną ingerencję w sferę prywatną obywateli. Jest on szczególnie kłopotliwy przy zmianie miejsca pobytu. Osoba, która chce tego dokonać zobowiązana jest w pierwszej kolejności do wymeldowania się w poprzednim urzędzie gminy, a następnie do zameldowania się w urzędzie gminy nowego miejsca pobytu. Dotychczasowe regulacje wywołały potrzebę wprowadzenia nowego pojęcia – dodatkowego miejsca zamieszkania, które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Jest to wynikiem konsultacji kilku resortów w związku z coraz powszechniejszym czasowym najmem lokali mieszkaniowych, co jest uzasadnione np. podjętą pracą bądź rozpoczęciem nauki. Osoby, które na tej zasadzie czasowo przebywają w innym miejscu niż miejsce zameldowania, na podstawie obowiązujących przepisów tworzą tzw. fikcję meldunkową. Osoby te w rezultacie nie rejestrują faktycznego miejsca pobytu w obawie przed utratą możliwości najmu lokalu.
Projektodawca wyszedł naprzeciw takim osobom, wprowadzając od 2016 r. możliwość rejestracji dodatkowego miejsca zamieszkania. Określenia tego nie należy mylić z czasowym miejscem pobytu, bowiem nie musi być ono wyłącznie związane z jednym miejscem zamieszkania. Sama rejestracja dodatkowego miejsca zamieszkania będzie całkowicie dobrowolna i uzależniona od woli osoby zainteresowanej. Projekt ustawy zakłada szereg zmian w procedurze zgłaszania dodatkowego miejsca zamieszkania. Zmiany dotyczyłyby przede wszystkim:
- restrykcyjnego trzydziestodniowego terminu na dokonanie zgłoszenia miejsca pobytu,
- ograniczenie danych, koniecznych do wypełnienia formularza,
- możliwość elektronicznych zgłoszeń,
- zawiadomienie przez organ administracji właściciela lokalu o dokonaniu rejestracji,
- połączenie zgłoszenia nowego miejsca zamieszkania z wyrejestrowaniem z poprzedniego.
Obowiązek meldunkowy będzie obowiązywał do końca 2015 r. Planowane zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.