REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego wynajmujemy mniejsze mieszkania niż kupujemy?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Najemcy cenią sobie przede wszystkim lokalizację, nabywcy zwracają uwagę również na cenę.
Najemcy cenią sobie przede wszystkim lokalizację, nabywcy zwracają uwagę również na cenę.

REKLAMA

REKLAMA

27 % potencjalnych nabywców mieszkania chciałoby kupić kawalerkę. Jednocześnie tylko 16 % osób wynajęłoby jeden pokój. Eksperci zauważyli, że najchętniej wynajmujemy lokale w dobrej lokalizacji. Czy dlatego ceny w centrum miasta podlegają najmniejszym negocjacjom?

Wynajem to rozwiązanie dla osób, które najczęściej nie chcą wiązać się z nieruchomością na stałe lub po prostu nie stać ich na zakup własnego „M”. Dlatego też preferencje nabywców i najemców znacznie różnią się od siebie. Ci drudzy częściej wybierają droższe lokalizacje centralne, ale same lokale – mniejsze.

REKLAMA

Wolimy płacić za własne

O ile mniejsze? Zarówno wśród nabywców, jak i najemców, najpopularniejsze są lokale dwupokojowe, odpowiadając za ponad połowę popytu, ale za to już w przypadku mniejszych lokali widoczna jest znaczna przewaga najemców. Wśród nich kawalerki szuka ponad 27% osób. Z grona kupujących jest to jedynie 16% poszukujących „M”. Większe lokale mocniej przyciągają nabywców. Z ich grona mieszkania trzypokojowego szuka 25% osób, a w przypadku lokali przynajmniej czteropokojowych – blisko 5% osób. Dla najemców wskaźniki te wynoszą odpowiednio 17 i 3%.

Dowiedz się także: Czy opłaca się kupić tanie mieszkanie od komornika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metraż kawalerek zgodny z naszymi oczekiwaniami

Porównując ofertę rynkową do preferencji najemców, trzeba zauważyć niemałe rozwarstwienie pomiędzy popytem i podażą na tym rynku. Chodzi tu o powierzchnię lokali, która jest znacznie większa niż poszukiwana w przypadku lokali trzy i czteropokojowych – na badanych rynkach dostępne cztery pokoje są przeciętnie o 26 m kw. za duże – najemcy poszukują lokali o blisko 82 m kw., a właściciele posiadają blisko 108-metrowe. W segmencie mieszkań trzypokojowych różnica sięga 15 m kw. Dopiero w przypadku dwóch pokoi różnica nie jest aż tak uderzająca i wynosi 6 m kw. Najlepiej sytuacja przedstawia się na rynku kawalerek. Ich powierzchnia odpowiada średniej poszukiwanej.

Polecamy serwis: Kredyty

Szczególna rola ceny

W kontekście różnic między preferencjami nabywców i najemców nie można zapomnieć o lokalizacji. Osoby, poszukujące lokalu do wynajęcia, znacznie chętniej wybierają centralne dzielnice. Zdarza się, że w takich lokalizacjach odsetek zainteresowanych najmem jest dwa, a nawet trzykrotnie większy od odsetka zainteresowanych zakupem mieszkania. Dobrym przykładem jest krakowskie Stare Miasto, gdzie chciałoby zamieszkać 21% zainteresowanych najmem i tylko 7% zainteresowanych kupnem. Rozbieżności wynikają stąd, że dla najemców bardziej liczy się bliskość centrum i dobra komunikacja. Kupujący z kolei dokonują wyboru przede wszystkim przez pryzmat dostępnego budżetu, a im dalej od centrum, tym taniej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA