REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Polacy kontrolują budżet domowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Domowy budżet
Domowy budżet

REKLAMA

REKLAMA

61 proc. Polaków uważa, że kieruje domowym budżetem używając jedynie kartki i długopisu, Excela albo programów komputerowych – wynika z badań serwisu Interia.pl i Home Broker. Domowym budżetem zarządzają przede wszystkim osoby po 54. roku życia.

Domowy budżet, kartka i długopis

61% osób deklarujących, że zarządzają domowym budżetem to wynik, który można uznać za bardzo dobry. Oznacza on, że prawie dwie trzecie gospodarstw domowych z rozwagą wydaje zarobione pieniądze i planuje wydatki. Uzyskane w badaniu rezultaty mogą też świadczyć o dość wysokim poziomie podstawowej wiedzy ekonomicznej internautów. Z drugiej jednak strony mogą wynikać z trudnej sytuacji ekonomicznej wielu rodzin, która zmusza je do ścisłej kontroli wydawanych pieniędzy.

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-25 marca w serwisie Interia.pl. Wzięło w nim udział 4462 respondentów.

Polecamy: Komu opłaca się założyć IKZE, żeby oszczędzać?

Domowy księgowy z kartką i długopisem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród osób, które zadeklarowały, że zarządzają domowym budżetem największą grupę stanowiły te, które wykorzystują do tego kartkę, długopis i ewentualnie kalkulator. Respondenci ci stanowili 69% kontrolujących domowy budżet i 43% wszystkich badanych. Mniej liczna była grupa badanych, którzy w komputerze zapisują wydatki i wpływy do domowej kasy. Takie osoby stanowią jedną czwartą tych, którzy zarządzają domowym budżetem i 15% wszystkich. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego pozwalała łatwo sumować poszczególne pozycje, dzielić je na kategorie czy wreszcie archiwizować dane i oceniać, jak kondycja domowych finansów zmienia się w czasie. Bardziej zaawansowane operacje wymagają jednak pewnej wiedzy informatycznej.

Z pomocą osobom, które nie są w tym aż tak dobre przyszły banki, które jeden pod drugim zaoferowały w ostatnim czasie narzędzia do zarządzania domowym budżetem. Mowa tu o ING, BPH, Millennium, a wcześniej Meritum Banku. Narzędzia te są zintegrowane z kontem bankowym, co pozwala na przykład zautomatyzować grupowanie wydatków dokonywanych przy użyciu karty, a tym samym oszczędzić czas, jaki pochłania „wklepywanie” danych. Już wcześniej na rynku dostępne były też inne narzędzia do Personal Finance Management, udostępniane na przykład przez portale internetowe. Odsetek osób, które korzystają ze specjalistycznych rozwiązań jest jednak na razie bardzo mały. Stanowią zaledwie 7% wśród tych, którzy deklarują zarządzanie domowym budżetem i 4% wśród wszystkich respondentów.

Zaawansowane narzędzia do Personal Finance Management

Analiza codziennych wydatków, ścisły nadzór wypływów z domowej kasy, kontrola płynności, poszukiwanie nadwyżek w budżecie czy wreszcie porównanie różnych sposobów ich lokowania – to najważniejsze funkcje programów do prowadzenia domowej księgowości dostępnych na rynku. Można je zainstalować na swoim komputerze bądź korzystać z oferty platform internetowych. Niektóre portale umożliwiają także ustawienie przypomnień (mailem lub smsem) o nadchodzących płatnościach rachunków i rat kredytów. Przykładowe darmowe i ogólnodostępne rozwiązania obejmują (na podstawie analizy przeprowadzonej przez Home Broker we wrześniu 2011 r.):

Nie planuję, bo nie mam na to czasu

REKLAMA

W mniejszości znaleźli się natomiast ci respondenci, którzy nie podejmują żadnych działań żeby kontrolować stan domowej kasy. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią ci, którzy na takie działania po prostu nie mają czasu (59% niezarządzających domowym budżetem i 23% wszystkich). Mniej liczna była grupa badanych, którzy nie wierzą w sens takich zabiegów (odpowiednio 32% i 12%). Najmniej liczna była natomiast grupa osób, które odpowiedziały, że nie znają się na planowaniu domowych finansów (9% i 4%). Potwierdza to tezę, że ekonomia na poziomie podstawowym nie jest Polakom obca, choć uzyskany wynik częściowo może wynikać z niechęci do przyznania się do niewiedzy na wskazy temat.

Przeprowadzone badanie obala powszechną opinię, że rolę domowych księgowych pełnią zwykle kobiety. Uzyskane wyniki wskazują, że rozkład odpowiedzi na „tak” i „nie” jest niemal identyczny w przypadku kobiet i mężczyzn. Jakiejkolwiek odpowiedzi wskazującej na zarządzanie domowym budżetem udzieliło 62% pań i 61% panów. Różnica polega tylko na tym, że kobiety częściej ograniczają się do odręcznych notatek, a mężczyźni chętniej korzystają z narzędzi wymagających użycia komputera.

Sprawdziliśmy też zależność zarządzania domowym budżetem od wieku. Okazało się, że największy odsetek deklarujących takie działania miał miejsce w grupie osób po 54. roku życia (64%). Może to wynikać z trudnej sytuacji finansowej wielu emerytów. Jednocześnie w tej grupie wiekowej największy był udział osób, które zadeklarowały, że nie korzystają z żadnych specjalistycznych narzędzi do planowania domowego budżetu.

Najwięcej domowych księgowych po 54. roku życia

Tylko minimalnie gorzej wypadła grupa wiekowa 25-34 lata, gdzie na „tak” odpowiedziało 63% badanych. Najmniejszą popularnością zarządzanie domowymi finansami cieszy się w grupie wiekowej 45-54 lata. W tym przedziale wiekowym „tylko” 57% respondentów zadeklarowało zarządzanie domowym budżetem. Zatem nawet w najsłabszej grupie takie osoby stanowiły grubo ponad połowę badanych.

Oczywiście, jak w każdym badaniu ankietowym, uzyskane wyniki mogą być nadmiernie optymistyczne. Opieramy się bowiem tylko na deklaracjach respondentów, a ci mogą na przykład uznać, że skoro raz czy dwa razy zdarzyło im się zrobić listę wydatków, to już zaliczają się do grupy tych, którzy zarządzają domowym budżetem. W tej grupie teoretycznie mogą się znaleźć zarówno osoby, które odnotowują w zeszycie czy w komputerze niemal każdy wydatek, jak i tacy, którzy planują tylko większe zakupy. Z pewnością, gdyby była możliwości sprawdzenia złożonych deklaracji, odsetek faktycznie kontrolujących wydatki byłby mniejszy. Optymistyczny wynik badania może być też efektem tego, że zostało ono przeprowadzone na aktywnych użytkownikach internetu, czyli osobach, które przynajmniej w podstawowym zakresie potrafią korzystać z komputera.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA