REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Polacy kontrolują budżet domowy

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Domowy budżet
Domowy budżet

REKLAMA

REKLAMA

61 proc. Polaków uważa, że kieruje domowym budżetem używając jedynie kartki i długopisu, Excela albo programów komputerowych – wynika z badań serwisu Interia.pl i Home Broker. Domowym budżetem zarządzają przede wszystkim osoby po 54. roku życia.

Domowy budżet, kartka i długopis

61% osób deklarujących, że zarządzają domowym budżetem to wynik, który można uznać za bardzo dobry. Oznacza on, że prawie dwie trzecie gospodarstw domowych z rozwagą wydaje zarobione pieniądze i planuje wydatki. Uzyskane w badaniu rezultaty mogą też świadczyć o dość wysokim poziomie podstawowej wiedzy ekonomicznej internautów. Z drugiej jednak strony mogą wynikać z trudnej sytuacji ekonomicznej wielu rodzin, która zmusza je do ścisłej kontroli wydawanych pieniędzy.

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-25 marca w serwisie Interia.pl. Wzięło w nim udział 4462 respondentów.

Polecamy: Komu opłaca się założyć IKZE, żeby oszczędzać?

Domowy księgowy z kartką i długopisem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród osób, które zadeklarowały, że zarządzają domowym budżetem największą grupę stanowiły te, które wykorzystują do tego kartkę, długopis i ewentualnie kalkulator. Respondenci ci stanowili 69% kontrolujących domowy budżet i 43% wszystkich badanych. Mniej liczna była grupa badanych, którzy w komputerze zapisują wydatki i wpływy do domowej kasy. Takie osoby stanowią jedną czwartą tych, którzy zarządzają domowym budżetem i 15% wszystkich. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego pozwalała łatwo sumować poszczególne pozycje, dzielić je na kategorie czy wreszcie archiwizować dane i oceniać, jak kondycja domowych finansów zmienia się w czasie. Bardziej zaawansowane operacje wymagają jednak pewnej wiedzy informatycznej.

Z pomocą osobom, które nie są w tym aż tak dobre przyszły banki, które jeden pod drugim zaoferowały w ostatnim czasie narzędzia do zarządzania domowym budżetem. Mowa tu o ING, BPH, Millennium, a wcześniej Meritum Banku. Narzędzia te są zintegrowane z kontem bankowym, co pozwala na przykład zautomatyzować grupowanie wydatków dokonywanych przy użyciu karty, a tym samym oszczędzić czas, jaki pochłania „wklepywanie” danych. Już wcześniej na rynku dostępne były też inne narzędzia do Personal Finance Management, udostępniane na przykład przez portale internetowe. Odsetek osób, które korzystają ze specjalistycznych rozwiązań jest jednak na razie bardzo mały. Stanowią zaledwie 7% wśród tych, którzy deklarują zarządzanie domowym budżetem i 4% wśród wszystkich respondentów.

Zaawansowane narzędzia do Personal Finance Management

Analiza codziennych wydatków, ścisły nadzór wypływów z domowej kasy, kontrola płynności, poszukiwanie nadwyżek w budżecie czy wreszcie porównanie różnych sposobów ich lokowania – to najważniejsze funkcje programów do prowadzenia domowej księgowości dostępnych na rynku. Można je zainstalować na swoim komputerze bądź korzystać z oferty platform internetowych. Niektóre portale umożliwiają także ustawienie przypomnień (mailem lub smsem) o nadchodzących płatnościach rachunków i rat kredytów. Przykładowe darmowe i ogólnodostępne rozwiązania obejmują (na podstawie analizy przeprowadzonej przez Home Broker we wrześniu 2011 r.):

Nie planuję, bo nie mam na to czasu

REKLAMA

W mniejszości znaleźli się natomiast ci respondenci, którzy nie podejmują żadnych działań żeby kontrolować stan domowej kasy. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią ci, którzy na takie działania po prostu nie mają czasu (59% niezarządzających domowym budżetem i 23% wszystkich). Mniej liczna była grupa badanych, którzy nie wierzą w sens takich zabiegów (odpowiednio 32% i 12%). Najmniej liczna była natomiast grupa osób, które odpowiedziały, że nie znają się na planowaniu domowych finansów (9% i 4%). Potwierdza to tezę, że ekonomia na poziomie podstawowym nie jest Polakom obca, choć uzyskany wynik częściowo może wynikać z niechęci do przyznania się do niewiedzy na wskazy temat.

Przeprowadzone badanie obala powszechną opinię, że rolę domowych księgowych pełnią zwykle kobiety. Uzyskane wyniki wskazują, że rozkład odpowiedzi na „tak” i „nie” jest niemal identyczny w przypadku kobiet i mężczyzn. Jakiejkolwiek odpowiedzi wskazującej na zarządzanie domowym budżetem udzieliło 62% pań i 61% panów. Różnica polega tylko na tym, że kobiety częściej ograniczają się do odręcznych notatek, a mężczyźni chętniej korzystają z narzędzi wymagających użycia komputera.

Sprawdziliśmy też zależność zarządzania domowym budżetem od wieku. Okazało się, że największy odsetek deklarujących takie działania miał miejsce w grupie osób po 54. roku życia (64%). Może to wynikać z trudnej sytuacji finansowej wielu emerytów. Jednocześnie w tej grupie wiekowej największy był udział osób, które zadeklarowały, że nie korzystają z żadnych specjalistycznych narzędzi do planowania domowego budżetu.

Najwięcej domowych księgowych po 54. roku życia

Tylko minimalnie gorzej wypadła grupa wiekowa 25-34 lata, gdzie na „tak” odpowiedziało 63% badanych. Najmniejszą popularnością zarządzanie domowymi finansami cieszy się w grupie wiekowej 45-54 lata. W tym przedziale wiekowym „tylko” 57% respondentów zadeklarowało zarządzanie domowym budżetem. Zatem nawet w najsłabszej grupie takie osoby stanowiły grubo ponad połowę badanych.

Oczywiście, jak w każdym badaniu ankietowym, uzyskane wyniki mogą być nadmiernie optymistyczne. Opieramy się bowiem tylko na deklaracjach respondentów, a ci mogą na przykład uznać, że skoro raz czy dwa razy zdarzyło im się zrobić listę wydatków, to już zaliczają się do grupy tych, którzy zarządzają domowym budżetem. W tej grupie teoretycznie mogą się znaleźć zarówno osoby, które odnotowują w zeszycie czy w komputerze niemal każdy wydatek, jak i tacy, którzy planują tylko większe zakupy. Z pewnością, gdyby była możliwości sprawdzenia złożonych deklaracji, odsetek faktycznie kontrolujących wydatki byłby mniejszy. Optymistyczny wynik badania może być też efektem tego, że zostało ono przeprowadzone na aktywnych użytkownikach internetu, czyli osobach, które przynajmniej w podstawowym zakresie potrafią korzystać z komputera.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA