REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Polacy kontrolują budżet domowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Domowy budżet
Domowy budżet

REKLAMA

REKLAMA

61 proc. Polaków uważa, że kieruje domowym budżetem używając jedynie kartki i długopisu, Excela albo programów komputerowych – wynika z badań serwisu Interia.pl i Home Broker. Domowym budżetem zarządzają przede wszystkim osoby po 54. roku życia.

Domowy budżet, kartka i długopis

61% osób deklarujących, że zarządzają domowym budżetem to wynik, który można uznać za bardzo dobry. Oznacza on, że prawie dwie trzecie gospodarstw domowych z rozwagą wydaje zarobione pieniądze i planuje wydatki. Uzyskane w badaniu rezultaty mogą też świadczyć o dość wysokim poziomie podstawowej wiedzy ekonomicznej internautów. Z drugiej jednak strony mogą wynikać z trudnej sytuacji ekonomicznej wielu rodzin, która zmusza je do ścisłej kontroli wydawanych pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-25 marca w serwisie Interia.pl. Wzięło w nim udział 4462 respondentów.

Polecamy: Komu opłaca się założyć IKZE, żeby oszczędzać?

REKLAMA

Domowy księgowy z kartką i długopisem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród osób, które zadeklarowały, że zarządzają domowym budżetem największą grupę stanowiły te, które wykorzystują do tego kartkę, długopis i ewentualnie kalkulator. Respondenci ci stanowili 69% kontrolujących domowy budżet i 43% wszystkich badanych. Mniej liczna była grupa badanych, którzy w komputerze zapisują wydatki i wpływy do domowej kasy. Takie osoby stanowią jedną czwartą tych, którzy zarządzają domowym budżetem i 15% wszystkich. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego pozwalała łatwo sumować poszczególne pozycje, dzielić je na kategorie czy wreszcie archiwizować dane i oceniać, jak kondycja domowych finansów zmienia się w czasie. Bardziej zaawansowane operacje wymagają jednak pewnej wiedzy informatycznej.

Z pomocą osobom, które nie są w tym aż tak dobre przyszły banki, które jeden pod drugim zaoferowały w ostatnim czasie narzędzia do zarządzania domowym budżetem. Mowa tu o ING, BPH, Millennium, a wcześniej Meritum Banku. Narzędzia te są zintegrowane z kontem bankowym, co pozwala na przykład zautomatyzować grupowanie wydatków dokonywanych przy użyciu karty, a tym samym oszczędzić czas, jaki pochłania „wklepywanie” danych. Już wcześniej na rynku dostępne były też inne narzędzia do Personal Finance Management, udostępniane na przykład przez portale internetowe. Odsetek osób, które korzystają ze specjalistycznych rozwiązań jest jednak na razie bardzo mały. Stanowią zaledwie 7% wśród tych, którzy deklarują zarządzanie domowym budżetem i 4% wśród wszystkich respondentów.

Zaawansowane narzędzia do Personal Finance Management

Analiza codziennych wydatków, ścisły nadzór wypływów z domowej kasy, kontrola płynności, poszukiwanie nadwyżek w budżecie czy wreszcie porównanie różnych sposobów ich lokowania – to najważniejsze funkcje programów do prowadzenia domowej księgowości dostępnych na rynku. Można je zainstalować na swoim komputerze bądź korzystać z oferty platform internetowych. Niektóre portale umożliwiają także ustawienie przypomnień (mailem lub smsem) o nadchodzących płatnościach rachunków i rat kredytów. Przykładowe darmowe i ogólnodostępne rozwiązania obejmują (na podstawie analizy przeprowadzonej przez Home Broker we wrześniu 2011 r.):

Nie planuję, bo nie mam na to czasu

W mniejszości znaleźli się natomiast ci respondenci, którzy nie podejmują żadnych działań żeby kontrolować stan domowej kasy. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią ci, którzy na takie działania po prostu nie mają czasu (59% niezarządzających domowym budżetem i 23% wszystkich). Mniej liczna była grupa badanych, którzy nie wierzą w sens takich zabiegów (odpowiednio 32% i 12%). Najmniej liczna była natomiast grupa osób, które odpowiedziały, że nie znają się na planowaniu domowych finansów (9% i 4%). Potwierdza to tezę, że ekonomia na poziomie podstawowym nie jest Polakom obca, choć uzyskany wynik częściowo może wynikać z niechęci do przyznania się do niewiedzy na wskazy temat.

Przeprowadzone badanie obala powszechną opinię, że rolę domowych księgowych pełnią zwykle kobiety. Uzyskane wyniki wskazują, że rozkład odpowiedzi na „tak” i „nie” jest niemal identyczny w przypadku kobiet i mężczyzn. Jakiejkolwiek odpowiedzi wskazującej na zarządzanie domowym budżetem udzieliło 62% pań i 61% panów. Różnica polega tylko na tym, że kobiety częściej ograniczają się do odręcznych notatek, a mężczyźni chętniej korzystają z narzędzi wymagających użycia komputera.

Sprawdziliśmy też zależność zarządzania domowym budżetem od wieku. Okazało się, że największy odsetek deklarujących takie działania miał miejsce w grupie osób po 54. roku życia (64%). Może to wynikać z trudnej sytuacji finansowej wielu emerytów. Jednocześnie w tej grupie wiekowej największy był udział osób, które zadeklarowały, że nie korzystają z żadnych specjalistycznych narzędzi do planowania domowego budżetu.

Najwięcej domowych księgowych po 54. roku życia

Tylko minimalnie gorzej wypadła grupa wiekowa 25-34 lata, gdzie na „tak” odpowiedziało 63% badanych. Najmniejszą popularnością zarządzanie domowymi finansami cieszy się w grupie wiekowej 45-54 lata. W tym przedziale wiekowym „tylko” 57% respondentów zadeklarowało zarządzanie domowym budżetem. Zatem nawet w najsłabszej grupie takie osoby stanowiły grubo ponad połowę badanych.

Oczywiście, jak w każdym badaniu ankietowym, uzyskane wyniki mogą być nadmiernie optymistyczne. Opieramy się bowiem tylko na deklaracjach respondentów, a ci mogą na przykład uznać, że skoro raz czy dwa razy zdarzyło im się zrobić listę wydatków, to już zaliczają się do grupy tych, którzy zarządzają domowym budżetem. W tej grupie teoretycznie mogą się znaleźć zarówno osoby, które odnotowują w zeszycie czy w komputerze niemal każdy wydatek, jak i tacy, którzy planują tylko większe zakupy. Z pewnością, gdyby była możliwości sprawdzenia złożonych deklaracji, odsetek faktycznie kontrolujących wydatki byłby mniejszy. Optymistyczny wynik badania może być też efektem tego, że zostało ono przeprowadzone na aktywnych użytkownikach internetu, czyli osobach, które przynajmniej w podstawowym zakresie potrafią korzystać z komputera.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA