REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób firmy energetyczne pomagają zmienić sprzedawcę prądu?

Subskrybuj nas na Youtube
Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.
Zazwyczaj potencjalni sprzedawcy energii przygotowują dla nas prognozy zużycia prądu na kolejny rok na podstawie przedstawionych przez nas rachunków.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci są zdania, że można zaoszczędzić niemałe pieniądze, decydując się na usługi sprzedawcy tańszej energii. Zamiana jest szczególnie opłacalna dla osób, które prowadzą własną firmę. Jak ograniczyć do minimum procedury, związane z wyborem nowej oferty?

REKLAMA

Teoretycznie, procedura zmiany sprzedawcy prądu nie powinna trwać dłużej niż miesiąc, jeżeli odbywa się po raz pierwszy i nie dłużej niż 14 dni, jeżeli odbywa się po raz kolejny. W praktyce jednak formalności mogą potrwać dłużej. Należy, bowiem doliczyć okres wypowiedzenia umowy z obecnym sprzedawcą, okres wymiany dokumentów oraz czas na dostosowanie licznika (w przypadku dużych i średnich firm).

REKLAMA

Warto w tym miejscu nadmienić, iż wbrew obawom niektórych przedsiębiorców, czas pomiędzy rozwiązaniem starej, a wejściem w życie nowej umowy, w żadnym wypadku nie oznacza przerwy w dostawie prądu. Jedyną mniej korzystną rzeczą, którą da się odczuć po zmianie sprzedawcy energii, będzie podwójna faktura. Oddzielną prześle nam nasz nowy sprzedawca, oddzielną dotychczasowy i niezmienny dystrybutor. Nie oznacza to jednak wzrostu kosztów za przesył, ponieważ opłaty za dystrybucję energii wynikają z taryfy, zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Nie pozwól swoim pieniądzom uciekać, zmień swojego dostawcę prądu!

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Generalnie, aby zmienić sprzedawcę prądu, wystarczy dopełnić następujących formalności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podpisać umowę z nowym sprzedawcą;
  • rozwiązać obowiązującą umowę kompleksową bądź umowę sprzedaży;
  • złożyć wniosek zmiany sprzedawcy u dotychczasowego operatora sieci dystrybucyjnej, z którym także należy zawrzeć nową umowę na usługę dystrybucji.

REKLAMA

Godny odnotowania jest fakt, iż niektóre firmy obrotu energią znacznie uprościły proces zmiany sprzedawcy, który niemalże w całości może zostać przeprowadzony korespondencyjnie. Wystarczy, że podpisując umowę z nowym sprzedawcą, udzielimy mu pełnomocnictwa do zajęcia się całą resztą formalności, związanych ze zmianą.

Jak wygląda dokładnie taki proces? Cóż, w większości przypadków podobnie, ponieważ jest to procedura ujednolicona. Pewne zmiany mogą wynikać z powodu różnic w systemach obsługi u różnych dostawców. Poniżej przedstawiono analizę na przykładzie spółki TAURON Sprzedaż, dokonaną przy pomocy Piotra Hałonia - kierownika Biura Klientów Biznesowych.

W momencie podpisania umowy sprzedaży energii elektrycznej z TAURON Sprzedaż, klient otrzymuje do podpisania dwa pełnomocnictwa. Pierwsze z nich dotyczy wypowiedzenia obecnie obowiązującej umowy, której przedmiotem była sprzedaż energii elektrycznej. Drugie pełnomocnictwo dotyczy zgłoszenia nowej umowy sprzedaży u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Dzięki umocowaniu przez Klienta nowego sprzedawcy, cały proces jest obsługiwany przez spółkę obrotu i w ostatecznym rozrachunku po upływie 30 bądź 14 dni rozpoczynana jest sprzedaż przez nowego sprzedawcę. Oczywiście, jeżeli okres wypowiedzenia obecnej umowy na to pozwala (najczęściej stosowane są jedno i trzy miesięczne terminy odstąpienia od umowy ). Należy także pamiętać , że jeżeli klient ma podpisaną umowę terminową, zazwyczaj takiej umowy nie można wypowiedzieć przed jej wygaśnięciem bez płacenia kary umownej.

Nowy sprzedawca w imieniu klienta wypowie obowiązującą umowę sprzedaży energii elektrycznej oraz wyśle do Operatora Systemu Dystrybucyjnego wniosek: Zgłoszenie Zmiany Sprzedawcy/Zgłoszenie Umowy Sprzedaży. Aby nowy sprzedawca mógł prawidłowo wypełnić wszystkie pola we wniosku, konieczne jest dostarczenie przez Klienta danych z obowiązującej umowy oraz z faktury. O jakich danych mowa? Najistotniejszy jest okres wypowiedzenia obecnej umowy sprzedaży bądź umowy kompleksowej. Ważnym elementem jest sam numer umowy, grupa taryfowa, według której klient jest dziś rozliczany, numer licznika energii elektrycznej czynnej, moc umowna, numer punktu poboru energii elektrycznej oraz wszystkie dane teleadresowe i dane kontrahenta.

Po pozytywnej weryfikacji przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego zgłoszenia, o którym mowa powyżej, do Klienta zostanie przesłana umowa o świadczenie usług dystrybucji, sporządzona przez właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pod warunkiem wcześniejszego dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego którego klient jest właścicielem.

Chcesz zaoszczędzić na rachunkach? Sprawdź kto ma najlepszą ofertę!

Zanim jednak przystąpimy do załatwiania formalności, warto odpowiednio przygotować się do nich.

Jak wybrać odpowiedniego sprzedawcę prądu?

  • Przede wszystkim, należy dokonać analizy ofert sprzedawców energii elektrycznej i wytypować taką, która najbardziej nas interesuje.
  • Warto przy tym zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, np. to, czy oferta danego sprzedawcy obejmuje region, w którym prowadzimy działalność gospodarczą, czy zawiera gwarancję stałej ceny w okresie trwania umowy, oraz czy nie jest adresowana wyłącznie do dużych firm produkcyjnych.
  • Nierzadko informacje te ciężko odnaleźć na witrynach internetowych czy w materiałach reklamowych, dlatego niezbędny może okazać się kontakt z przedstawicielem handlowym danego przedsiębiorstwa sprzedawcy energii.
  • Poszukiwania nowego sprzedawcy warto rozpocząć od zapoznania się z ofertą kilkunastu największych sprzedawców energii elektrycznej, posiadających zwykle szeroką gamę taryf i indywidualnych ofert biznesowych.
  • Godne uwagi jest, iż niezwykle pomocnym narzędziem w poszukiwaniach najlepszej oferty mogą okazać się funkcjonujące w internecie porównywarki cen energii elektrycznej.
  • Niezbędne jest także przygotowanie odpowiednich danych. W tym celu należy zebrać faktury za energię elektryczną, którą skonsumowaliśmy przez ostatni rok. Średnie i duże firmy powinny przygotować dane o zużyciu miesięcznym.
  • Warto również mieć na uwadze, iż w przypadku dużych zakładów produkcyjnych, niektórzy oferenci mogą zażądać dostarczenia jeszcze bardziej szczegółowych informacji, np. o wielkości zużycia energii w każdej godzinie doby.

Uzyskane od nas informacje pozwolą sprzedawcy prądu na przygotowanie prognozy zużycia energii na kolejny rok. Na podstawie oszacowanych wartości sporządzona zostanie odpowiednia oferta. Zazwyczaj prognoza zużycia ma znaczenie w przypadku największych klientów biznesowych. Pomaga bowiem uniknąć sytuacji, w której klient miałby przepłacać za niewykorzystany limit mocy zamówionej lub, co gorsza, ponosić kary finansowe za jego przekroczenie.

Choć cały proces przygotowawczy może wydawać się skomplikowany i czasem zniechęcać, to kompleksowa pomoc nowego sprzedawcy oraz korzyści, płynące ze zmiany, nieraz okazują się zaskakujące. Jak wykazują specjaliści, świadomy wybór sprzedawcy opłaca się zarówno dużym, średnim, jak i małym firmom.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA