Kategorie

Drożeją usługi bankowe

Drożeją usługi bankowe
Banki szukają oszczędności, a to oznacza, że najbliższe miesiące będą dla ich klientów okresem wielu podwyżek. Wzrosną m.in. prowizje za używanie kart debetowych i prowadzenie rachunków osobistych, zaś warunki niektórych programów premiowych ulegną pogorszeniu.

Od początku września więcej płacą klienci BOŚ. 3 zł miesięcznie trzeba płacić za używanie kart debetowych do większości rachunków. Wcześniej posiadacze sztandarowego produktu tego banku, czyli Konta bez Kantów, płacili za kartę 20 zł rocznie. Także 3 zł miesięcznie trzeba płacić za posiadanie limitu debetowego w rachunku.

W cenniku pojawiły się też opłaty za przelewy środków na własny rachunek bieżący związany z działalnością gospodarczą (6 zł za operację) i za zamknięcie konta przed upływem 90 dni od jego otwarcia (35 zł). Podrożały również konta osobiste wycofane ze sprzedaży, z których jednak korzysta nadal część klientów z dłuższym stażem.

Sprawdź logo na bankomacie

Reklama

Od października więcej zaczną płacić klienci Kredyt Banku. Posiadacze wybranych rachunków będą musieli staranniej niż dotąd wybierać urządzenia, z których wypłacają gotówkę. Skróci się bowiem lista partnerów banku umożliwiających bezprowizyjne wypłaty. Z tej listy wypadną m.in. maszyny BGŻ czy sieci Cash4You.

Na szczęście ta zmiana nie obejmie posiadaczy kont umożliwiających darmowe korzystanie z całej krajowej sieci, a więc np. Ekstrakonta Plus. Bank likwiduje też program Razem, dzięki któremu część klientów płaciła niższy miesięczny abonament za konto. Wprowadza także opcjonalne opłaty za karty wydawane do kilku typów kont (dotyczą one tylko klientów, którzy zbyt rzadko wyciągają kartę z portfela w sklepach i punktach usługowych), a także za prowadzenie Ekstrakonta Plus (w wysokości 7 zł). By jej nie ponosić, trzeba będzie zasilać konto wynagrodzeniem w kwocie nie niższej niż 1 tys. zł miesięcznie.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Droższe abonamenty i wizyty w placówkach

Reklama

Stosunkowo mało dotkliwe są zmiany, jakie w swoich cennikach wprowadzi pod koniec października BGŻ. Tu podrożeją głównie wybrane operacje zlecane przez telefon lub wykonywane osobiście w placówkach. Jedynie posiadacze kilku rachunków starego typu będą musieli płacić nieco więcej za przelewy internetowe (1 zł zamiast 0,5 zł za operację, jednak dopiero po wyczerpaniu darmowej puli). Nieznacznie (od 0,6 zł do 2 zł) pójdą w górę miesięczne opłaty za prowadzenie większość kont osobistych.

Nie zmieni się jedynie abonament za najmocniej promowany rachunek w tym banku, czyli Konto Plus z Programem Premia+. Jego aktywni posiadacze wciąż będą mogli liczyć na wypłacany przez bank bonus w wysokości 1% najwyższego wpływu na konto. Już we wrześniu podrożały natomiast karty kredytowe tego banku, zaostrzone też zostały warunki zwalniania klientów z rocznych opłat za karty.

Na początku września podrożały usługi Getin Banku. Zmiana dotyczy Konta Internetowego, czyli produktu dawno wycofanego ze sprzedaży, jednak wciąż używanego przez klientów na zasadzie praw nabytych. Dotąd ten rachunek był bezwzględnie darmowy, obecnie z miesięcznej opłaty zwolnieni są tylko klienci, którzy w ciągu miesiąca wydają minimum 400 zł kartą debetową do rachunku lub mogą się pochwalić zewnętrznymi wpływami na konto na poziomie minimum 750 zł miesięcznie. Gdy żaden z tych warunków nie jest spełniony, prowadzenie konta kosztuje 9,99 zł.

10 sposobów, jak płacić mniej za usługi bankowe

Czy bezpłatne konta osobiste naprawdę nic nie kosztują?


Zagrożone premie za aktywne używanie karty

Wyższe stawki miesięcznych (pobieranych warunkowo) opłat za kartę debetową oraz nowa prowizja za tzw. przelewy natychmiastowe (Przelew24) - to zmiany zapowiadane przez BZ WBK na połowę października. Jednak najbardziej dotkliwym dla klientów ruchem jest częściowy demontaż programu moneyback, z którego korzystali posiadacze kart wydawanych do dwóch typów kont osobistych. Dotąd otrzymywali oni 1 proc. zwrot wszystkich kwot wydanych bezgotówkowo. Po zmianach będą nim objęte wyłącznie transakcje na stacjach benzynowych, w sklepach spożywczych oraz super- i hipermarketach.

Wiele wskazuje na to, że to właśnie usługa moneyback może stać się w najbliższych miesiącach głównym obiektem działań oszczędnościowych banków. Dziś posiadacze wybranych rachunków są premiowani zwrotem 0,5% do 3% wartości kwot wydanych kartą - albo u wszystkich sprzedawców, albo tylko w punktach z wybranych branż.

Ten bonus finansowany jest z opłaty interchange, a więc pieniędzy, które punkt przyjmujący płatność kartą płaci bankowi-wydawcy plastikowego pieniądza. Jednak wkrótce to źródło stanie się mniej obfite. Po wielomiesięcznej dyskusji na temat wysokości stawek intrerchange, które w Polsce są jednymi z najwyższych na świecie i pod naciskiem organizacji zrzeszających sprzedawców obie wiodące organizacje kartowe zgodziły się na ich niewielką redukcję  od początku 2013 r. Dla banków może to być pretekstem by pogorszyć warunki programów premiowych dla klientów.

Na razie premie za aktywne posługiwanie się kartą dość skutecznie bronią się przed podwyżkami. Na najpoważniejsze cięcie zdecydował się, i to już na początku kwietnia br., Bank BPH. Bank obniżył wysokość premii moneyback wypłacanych posiadaczom kart kredytowych, dotyczy to jednak tylko tych klientów, którzy umowę o kartę zawarli 2. kwietnia lub później. Klienci z dłuższym stażem wciąż otrzymują je na dotychczasowych, czyli korzystniejszych zasadach.

Piotr Ceregra, Idea Expert

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!