REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT korzystne dla firm?

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego i nowe zasady wystawiania faktur VAT - to założenia projektu nowelizacja ustawy o VAT. Jakie skutki dla firm wywołają nowe regulacje?

Proponowana nowelizacja ustawy o VAT zmienia przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego. Miałby on, co do zasady powstawać z upływem miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. To uprościłoby system podatkowy i ujednoliciło regulacje z przepisami unijnymi, jednakże wymagałoby również przemodelowania systemów księgowych i rozliczeniowych w celu dostosowania ich do nowych rozwiązań, co wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Konieczne jest także wprowadzenie długiego vacatio legis - uważa Rada Podatkowa PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja odchodzi od zasady powiązania momentu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury, co pozwalało dotychczas na przesunięcie obowiązku zapłaty podatku o miesiąc lub kwartał, jeśli warunki transakcji umożliwiały podatnikowi wystawienie faktury w miesiącu następnym.

Zmiany obejmują również uchylenie większości przepisów określających szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, uzależniony np. od upływu terminu płatności, czy też określonego czasu od wykonania usługi.

Polecamy: Sprzedaż wysyłkowa a VAT

REKLAMA

Zmiany zmierzają do przyspieszenia momentu powstania obowiązku podatkowego, co będzie miało charakter pro fiskalny. Dlatego konieczne wydaje się wprowadzenie odpowiednio długiego, np. co najmniej 12 miesięcznego, vacatio legis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury VAT

Projekt nowelizacji przewiduje również szereg zmian dotyczących samych zasad wystawiania faktur VAT. Wprowadzenie rozwiązania w postaci faktury uproszczonej, która umożliwiałaby dokumentowanie transakcji o wartości brutto nie przekraczającej 450 zł lub 100 euro. Taka faktura nie musi zawierać danych identyfikujących nabywcę (jego imienia i nazwiska lub nazwy, adresu oraz numeru NIP) oraz niektórych innych szczegółowych informacji wymaganych obecnie.

Umożliwienie zastosowania w obrocie między przedsiębiorcami faktur uproszczonych, które formą zbliżone są do paragonów fiskalnych, należy ocenić jako niosące istotne korzyści, wśród których można wymienić choćby usprawnienie i przyśpieszenie rozliczeń. Taka faktura byłaby równorzędną ze „zwykłymi" fakturami VAT i tak samo uprawniałaby do odliczania podatku naliczonego.

Projekt przewiduje również znaczne wydłużenie terminu na wystawienie faktury VAT. Zgodnie bowiem z planowanym brzmieniem art. 106i ustawy o VAT, po wprowadzeniu nowych przepisów, fakturę VAT będzie należało wystawić nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę lub w którym otrzymano zaliczkę. To rozwiązanie pozwalałoby podatnikom na dokumentowanie wszystkich transakcji dokonanych na rzecz jednego kontrahenta w danym miesiącu jedną zbiorczą fakturą VAT.

Polecamy: serwis VAT

Dodatkowo, jeżeli nowelizacja zostanie wprowadzona w proponowanym brzmieniu, transakcje zwolnione oraz takie, dla których obecnie wymagane są faktury wewnętrzne będą mogły być ujmowane w rozliczeniu VAT na podstawie dowolnych dokumentów będących w posiadaniu podatnika, takich jak przykładowo faktury otrzymane od kontrahenta zagranicznego (w przypadku WNT czy importu usług) lub wewnętrznych dokumentów księgowych (dla czynności zwolnionych czy świadczeń nieodpłatnych).

Pewien niepokój wywołują planowane zmiany w zakresie stosowanego kursu do przeliczania kwot wyrażonych w walutach. W niektórych sytuacjach uniemożliwi to wydanie faktury wraz ze sprzedażą, ponieważ kurs będzie znany dopiero pod koniec miesiąca.

Przeniesienie kosztów

Należy też wspomnieć, że projekt przewiduje umożliwienie przeniesienia kosztów bez VAT - w sytuacji, gdy podatnik otrzymuje od nabywcy lub usługobiorcy określone kwoty tytułem zwrotu udokumentowanych wydatków poczynionych na rzecz nabywcy lub usługobiorcy a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. To rozwiązanie uprości proces rozliczania kosztów, a co ważniejsze wyeliminuje problem podwójnego naliczania VAT w sytuacji, gdy podmiot przenoszący koszty nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

Polecamy: serwis Mała firma

Faktury korygujące

Zmiana dotyczy również wystawiania i ujmowania w rozliczeniu przez podatników faktur korygujących in minus. Zgodnie z propozycją MF w przypadku, gdy uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę po terminie złożenia deklaracji podatkowej nie jest możliwe mimo udokumentowanych prób dostarczenia faktury korygującej, podatnik będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy, jeżeli z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca posiada wiedzę, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. Jak można przypuszczać, jest to zmiana spowodowana orzeczeniem ETS w sprawie Kraft Foods Polska. S.A.. Proponowane w projekcie rozwiązanie jest korzystniejsze od dotychczasowej regulacji.

Odliczanie naliczonego podatku VAT

Zasadą będzie obniżenie za okres w którym powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż okres w którym otrzymamy fakturę. Zmiana ta może wpłynąć na wydłużenie okresu przez jaki Minister Finansów obraca podatkiem, który powinien być zwrócony podatnikom. Dodatkowo przy tej okazji zwiększają się wymagania formalne do odliczania VAT.

Prezenty małej wartości i próbki

Projekt podwyższa limit wysokości zwolnienia z VAT prezentów małej wartości z 10 do 20 zł, ale trzeba zwrócić uwagę, że kwota 20 zł to kwota brutto, podczas gdy dotychczasowa kwota 10 zł była kwotą netto. W praktyce więc ta zmiana to faktycznie ok. 6 zł a nie 10 zł.

Natomiast dodatkowo projekt wprowadza obowiązek oznaczania próbek, a powyższe nie znajduje uzasadnienia w przepisach dyrektywy i orzeczeniach TS UE.

Źródło: PKPP Lewiatan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA