REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT korzystne dla firm?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego i nowe zasady wystawiania faktur VAT - to założenia projektu nowelizacja ustawy o VAT. Jakie skutki dla firm wywołają nowe regulacje?

Proponowana nowelizacja ustawy o VAT zmienia przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego. Miałby on, co do zasady powstawać z upływem miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. To uprościłoby system podatkowy i ujednoliciło regulacje z przepisami unijnymi, jednakże wymagałoby również przemodelowania systemów księgowych i rozliczeniowych w celu dostosowania ich do nowych rozwiązań, co wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Konieczne jest także wprowadzenie długiego vacatio legis - uważa Rada Podatkowa PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja odchodzi od zasady powiązania momentu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury, co pozwalało dotychczas na przesunięcie obowiązku zapłaty podatku o miesiąc lub kwartał, jeśli warunki transakcji umożliwiały podatnikowi wystawienie faktury w miesiącu następnym.

Zmiany obejmują również uchylenie większości przepisów określających szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, uzależniony np. od upływu terminu płatności, czy też określonego czasu od wykonania usługi.

Polecamy: Sprzedaż wysyłkowa a VAT

Zmiany zmierzają do przyspieszenia momentu powstania obowiązku podatkowego, co będzie miało charakter pro fiskalny. Dlatego konieczne wydaje się wprowadzenie odpowiednio długiego, np. co najmniej 12 miesięcznego, vacatio legis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury VAT

REKLAMA

Projekt nowelizacji przewiduje również szereg zmian dotyczących samych zasad wystawiania faktur VAT. Wprowadzenie rozwiązania w postaci faktury uproszczonej, która umożliwiałaby dokumentowanie transakcji o wartości brutto nie przekraczającej 450 zł lub 100 euro. Taka faktura nie musi zawierać danych identyfikujących nabywcę (jego imienia i nazwiska lub nazwy, adresu oraz numeru NIP) oraz niektórych innych szczegółowych informacji wymaganych obecnie.

Umożliwienie zastosowania w obrocie między przedsiębiorcami faktur uproszczonych, które formą zbliżone są do paragonów fiskalnych, należy ocenić jako niosące istotne korzyści, wśród których można wymienić choćby usprawnienie i przyśpieszenie rozliczeń. Taka faktura byłaby równorzędną ze „zwykłymi" fakturami VAT i tak samo uprawniałaby do odliczania podatku naliczonego.

Projekt przewiduje również znaczne wydłużenie terminu na wystawienie faktury VAT. Zgodnie bowiem z planowanym brzmieniem art. 106i ustawy o VAT, po wprowadzeniu nowych przepisów, fakturę VAT będzie należało wystawić nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę lub w którym otrzymano zaliczkę. To rozwiązanie pozwalałoby podatnikom na dokumentowanie wszystkich transakcji dokonanych na rzecz jednego kontrahenta w danym miesiącu jedną zbiorczą fakturą VAT.

Polecamy: serwis VAT

Dodatkowo, jeżeli nowelizacja zostanie wprowadzona w proponowanym brzmieniu, transakcje zwolnione oraz takie, dla których obecnie wymagane są faktury wewnętrzne będą mogły być ujmowane w rozliczeniu VAT na podstawie dowolnych dokumentów będących w posiadaniu podatnika, takich jak przykładowo faktury otrzymane od kontrahenta zagranicznego (w przypadku WNT czy importu usług) lub wewnętrznych dokumentów księgowych (dla czynności zwolnionych czy świadczeń nieodpłatnych).

Pewien niepokój wywołują planowane zmiany w zakresie stosowanego kursu do przeliczania kwot wyrażonych w walutach. W niektórych sytuacjach uniemożliwi to wydanie faktury wraz ze sprzedażą, ponieważ kurs będzie znany dopiero pod koniec miesiąca.

Przeniesienie kosztów

Należy też wspomnieć, że projekt przewiduje umożliwienie przeniesienia kosztów bez VAT - w sytuacji, gdy podatnik otrzymuje od nabywcy lub usługobiorcy określone kwoty tytułem zwrotu udokumentowanych wydatków poczynionych na rzecz nabywcy lub usługobiorcy a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. To rozwiązanie uprości proces rozliczania kosztów, a co ważniejsze wyeliminuje problem podwójnego naliczania VAT w sytuacji, gdy podmiot przenoszący koszty nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

Polecamy: serwis Mała firma

Faktury korygujące

Zmiana dotyczy również wystawiania i ujmowania w rozliczeniu przez podatników faktur korygujących in minus. Zgodnie z propozycją MF w przypadku, gdy uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę po terminie złożenia deklaracji podatkowej nie jest możliwe mimo udokumentowanych prób dostarczenia faktury korygującej, podatnik będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy, jeżeli z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca posiada wiedzę, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. Jak można przypuszczać, jest to zmiana spowodowana orzeczeniem ETS w sprawie Kraft Foods Polska. S.A.. Proponowane w projekcie rozwiązanie jest korzystniejsze od dotychczasowej regulacji.

Odliczanie naliczonego podatku VAT

Zasadą będzie obniżenie za okres w którym powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż okres w którym otrzymamy fakturę. Zmiana ta może wpłynąć na wydłużenie okresu przez jaki Minister Finansów obraca podatkiem, który powinien być zwrócony podatnikom. Dodatkowo przy tej okazji zwiększają się wymagania formalne do odliczania VAT.

Prezenty małej wartości i próbki

Projekt podwyższa limit wysokości zwolnienia z VAT prezentów małej wartości z 10 do 20 zł, ale trzeba zwrócić uwagę, że kwota 20 zł to kwota brutto, podczas gdy dotychczasowa kwota 10 zł była kwotą netto. W praktyce więc ta zmiana to faktycznie ok. 6 zł a nie 10 zł.

Natomiast dodatkowo projekt wprowadza obowiązek oznaczania próbek, a powyższe nie znajduje uzasadnienia w przepisach dyrektywy i orzeczeniach TS UE.

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA