REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zwolnienie z VAT w 2012 roku
Zwolnienie z VAT w 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z VAT 2012. Dowiedz się jakie są zasady zwolnienia z VAT w 2012 roku. Rozpoczynając działalność gospodarczą przedsiębiorca staje często przed dylematem czy powinien wybrać opodatkowanie podatkiem od towarów VAT swojej działalności czy też nie. Co będzie dla niego korzystniejsze?

Zwolnienie z VAT 2012

Powyższy dylemat dotyczy nie tylko przedsiębiorców, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale również innych podat­ników rozpoczynających wykonywanie czynności uznawanych za wykonywanie dzia­łalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy VAT.

REKLAMA

REKLAMA

VAT 2012

Aby jednak odpowiedzieć na to pytanie to najpierw należy przeanalizować przepisy ustawy VAT oraz przepisy wykonawcze to tej ustawy (rozporządzenia) w zakresie możli­wości zastosowania zwolnienia od VAT oraz również wyłączenia ze zwolnienia od VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

REKLAMA

Do wartości sprzedaży, o której mowa wyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W niniejszym rozdziale rozważamy jednak kwestie zwolnienia lub wyłączenia ze zwolnienia w stosunku do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej. W przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku prowa­dzenie działalności gospodarczej powyższy limit kwotowy jest taki sam. Z tym, że liczony jest wtedy (w pierwszym roku działalności) w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zwolnienia- VAT

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy VAT podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest zwol­niony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł.

To oznacza, że podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospo­darczej od dnia 1 lipca 2012 r. będzie obowiązywał limit kwotowy w wysokości około 75.000 zł. Dlaczego około 75.000 zł ?

Otóż podatek od towarów i usług rozliczany jest za okresy miesięczne lub kwar­talne. Jednakże przy wyliczaniu proporcji pod uwagę należy wziąć nie liczbę miesięcy (lub kwartałów) a liczbę dni jaka pozostała do końca roku.

W naszym przykładzie wyliczenie kwoty będzie wyglądać następująco:

150.000 zł x 184 / 366 = 75.819,67 zł

gdzie:

·      150.000 zł - limit kwotowy zwolnienia od VAT,

·      184 - liczba dni od dnia rozpoczęcia działalności (1 lipca 2012 r.) do dnia     zakończenia roku 2012 (31 grudnia 2012 r.),

·      366 - liczba dni w 2012 roku.


Powyższy sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od VAT potwier­dzają również interpretacje indywidualne organów podatkowych czego przykładem jest chociażby przywołana poniżej interpretacja indywidualna.

Wnioskodawczym będącej podatnikiem rozpoczynającym w trakcie roku podat­kowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy, jednakże wyłącznie do momentu, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy. Wówczas - zgodnie z powołanym przepisem art. 113 ust. 10 ustawy - zwolnienie określone w art. 113 ust. 9 ustawy traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty, a nadwyżka podlega opodatkowaniu.

Z powołanego wyżej przepisu art. 113 ust. 9 ustawy, wynika, że wielkość obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku od towarów i usług, u podatnika rozpoczyna­jącego działalność w trakcie roku podatkowego, winna być określona w proporcji do okresu tej działalności w roku podatkowym. Określa się ją w stosunku dziennym., tj. w proporcji do ilości dni w roku, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, do końca roku.

Dla określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy istotny jest zatem dzień, w którym rozpoczęto prowa­dzenie działalności gospodarczej.

W konsekwencji kwotę uprawniającą do zwolnienia należy obliczać według wzoru: liczba dni pozostających do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w roku 2009 x 50.000/liczba dni w roku. A zatem skorzystanie w roku 2009 przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy było możliwe, jeśli faktyczna wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty obliczonej we wskazany wyżej sposób. Tak więc Wnioskodawczym przysługiwał limit obrotu liczony proporcjonalnie od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2009.

W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku osób prawnych oraz jednostek orga­nizacyjnych niemających osobowości prawnej podlegających wpisowi do KRS - za okres prowadzonej działalności należy przyjąć datę wpisu do rejestru.

W przypadku pozostałych podatników, którzy nie podlegają wpisowi do KRS, lecz do ewidencji działalności gospodarczej za moment rozpoczęcia działalności należy przyjąć datę faktycznego rozpoczęcia działalności podaną przez podatnika na druku NIP-1 (NIP-2 w przypadku s.c.). Za moment rozpoczęcia należy przyjąć datę wykonania pierwszej czynności (np. zakupu) związanej z prowadzoną działalnością.

Wpisy w KRS

Interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z dnia  4 luty 2011 r. sygnatura. ILPP1/443-1199/10-2/AW

Przywołana powyżej interpretacja została co prawda wydana w czasie obowią­zywania limitu zwolnienia kwotowego w wysokości 50.000 zł (obowiązywał do końca 2009 r.). Jednakże poza kwotą limitu przepisy regulujące zwolnienie podmio­towe nie uległy zmianom.

Artykuł jest fragmentem publikacji VAT. Poradnik dla księgowych autorstwa Janusza Piotrowskiego. Wydawnictwo: Wszechnica Podatkowa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA